Byte till mindre klinga fram på 1x11 GRX/praxis

Snurvas

Medlem
Jag har införskaffat en Specialized Diverge E5 Comp som jag trivs bra med både på asfalt och grus. Men jag kan liksom inte riktigt trampa ut för fullt i nedförsbackarna och använder aldrig de två största bakdreven.

Så jag tänkte byta till mindre framdrev och se om det känns bättre. Nu sitter det ett 40t Praxis drev fram. Hittar dock inget mindre sådant så nu undrar jag om jag kan köpa vilket som helst typ 38t med rätt antal bulthål eller om det (som vanligt) är en massa andra saker att ta hänsyn till?

De jag sneglat på är dessa:

För övrigt fritt fram att håna mig för att jag hoppat på trenden med 1x11 och sen tycker att växlarna inte räcker till (jag vet, riktiga cyklister har flera framdrev för att alltid kunna trampa i rätt takt) 😁

Marklyft

Aktiv medlem
Förstår inte riktigt, det är väl bara att lägga i en lägre växel om du inte orkar trampa ut? Om du aldrig är uppe och kör på de största klingorna, förstår jag inte varför du vill sänka utväxlingen ännu mer?

NLC

Aktiv medlem
Oavsett om det är större eller mindre framdrev du vill ha/behöver så borde du använda t.ex http://ritzelrechner.de/ för att räkna på din utväxling, både m.a.p fart och steg mellan växlarna.

Pesonligen trivs jag med 44Tx11-36 för "vanlig grusväg" och med 11-40 eller 11-42 f om det är betydande inslag av längre stigningar / underlag som är svårt att ståtrampa.

gandhi

Aktiv medlem
Stora drev bak = lätta växlar
Stora drev fram = tunga växlar

Upplever du att tyngsta växeln (40x11) är för lätt eller för tung när du skriver att du inte kan trampa ut för fullt?

SRAM-klingan du länkade till kommer troligtvis inte att passa ditt praxisvevparti eftersom den klingan har en sk "hidden bolt" med specialbult på den positionen

Här är några bra ovala alternativ:

Några runda alternativ:

Välj Garbaruk om du vill stödja Ukrainska företag.

Senast ändrad:

Snurvas

Medlem
Jag uttryckte mig otydligt eller kanske till och med felaktigt i trådstarten. Jag känner attt jag saknar trögare växlar. Jag orkar alltså alltid trampa men kadensen blir för hög när det går snabbt i nedförsbackarna och jag får trampa som en tok för att ens hålla kedjan spänd.

Marklyft

Aktiv medlem
Jag uttryckte mig otydligt eller kanske till och med felaktigt i trådstarten. Jag känner attt jag saknar trögare växlar. Jag orkar alltså alltid trampa men kadensen blir för hög när det går snabbt i nedförsbackarna och jag får trampa som en tok för att ens hålla kedjan spänd.
Då ska du ha större klinga fram, inte en mindre.

gandhi

Aktiv medlem
42/11 är 5% tyngre än 40/11
44/11 är 10% tyngre än 40/11
46/11 är 15% tyngre än 40/11
48/11 är 20% tyngre än 40/11
50/11 är 25% tyngre än 40/11

50 är en vanlig "storklinga" i 2x-system. Vad har du för kassettomfång? (jag gissar på 11-36, men posta gärna det)

Med en 11-36-kassett och 50T-klinga fram får du tillräckligt med utväxling och omfång för det mesta. Lättaste växeln 50/36 (1,39) är nästan som att köra med lillklingan 34T fram och en 25t-drev bak (som för inte så många år sedan var största drevet i de vanligaste lvg-kassetterna (11-25). De tyngsta backarna uppför kommer att kännas, men du verkar stark så det det går nog bra. Vill du ha lättare växel men behålla tyngsta så får du leta ny kassett, 11-42 kanske?

En 50T-klinga kräver nog att du skaffar ny kedja eftersom kedjekretsen blir längre än med 40T-klingan. Samma sak om du byter till större kassett.

Snurvas

Medlem
42/11 är 5% tyngre än 40/11
44/11 är 10% tyngre än 40/11
46/11 är 15% tyngre än 40/11
48/11 är 20% tyngre än 40/11
50/11 är 25% tyngre än 40/11

50 är en vanlig "storklinga" i 2x-system. Vad har du för kassettomfång? (jag gissar på 11-36, men posta gärna det)

Med en 11-36-kassett och 50T-klinga fram får du tillräckligt med utväxling och omfång för det mesta. Lättaste växeln 50/36 (1,39) är nästan som att köra med lillklingan 34T fram och en 25t-drev bak (som för inte så många år sedan var största drevet i de vanligaste lvg-kassetterna (11-25). De tyngsta backarna uppför kommer att kännas, men du verkar stark så det det går nog bra. Vill du ha lättare växel men behålla tyngsta så får du leta ny kassett, 11-42 kanske?

En 50T-klinga kräver nog att du skaffar ny kedja eftersom kedjekretsen blir längre än med 40T-klingan. Samma sak om du byter till större kassett.
11-42 kassett verkar det vara.
Tack för bra och pedagogiskt svar och info!

Tror jag siktar på en 42a fram då. Då kanske jag kan klara mig utan kedjebyte, men lika bra att köpa kedja också kanske.

Snurvas

Medlem
Tack för alla svar och för att ni plockade upp mig från min tankevurpa. Ni har besparat mig mycket svordomar och felköp. Nu ska jag hitta en krans som gör livet mer trögtrampat.

NLC

Aktiv medlem
Om det bara är trögtrampat som önskas räcker det nog med att låta bli att pumpa däcken och inte olja kedjan

kais01

Aktiv medlem

Tror jag siktar på en 42a fram då. Då kanske jag kan klara mig utan kedjebyte, men lika bra att köpa kedja också kanske.
att gå från 40 till 42 kommer inte göra någon skillnad som går att märka. ett växelsteg på kassetten är typiskt 12-20 procent. vill du få till motsvarande "en" trögare växel måste du alltså gå upp till säg 46t, vill du ha "två" trögare växlar krävs 52t.

av det följer att singelklinga på en cykel för asfalt och grus är ett vanskligt projekt.

sedan din kedja är närmast garanterat utsliten efter ditt vispande på 11t, det kan gå på någon månad. 11t 'tål' inte mer än helt begränsad användning.

om du vill ha ett bekymmersfritt cykelliv utan stora kostnader att ständigt återkommande köpa nya kassetter, börja allra först med en kedjeslitagemätare, och håll dig under 0,75 procent slitage.

gandhi

Aktiv medlem

Då skulle jag definitivt rekommendera en 50 fram. Gå från 40 till 42 fram är ett för litet steg. Med 11-42 bak och 50T fram så får du motsvarande omfång som en 2x11 med 50/34 fram och 11-28 bak. Och kanske börjar du också använda de två största dreven bak. Dock blir det inte så tätt mellan växlingsstegen som 2x11, men det är ju kompromissen med 1x.

Topp