C2 förbud mot alla fordon

Hej
Jag sitter och letar efter grusrundor i roslagen på google earth. Dock noterar jag att det sitter c2-skyltar över allt. Säkert 90% av alla små grusvägar. Får man göra såhär? Enligt allemansrätten borde man väl få rulla på traktorspår och annat väl? Får jag köra i skogen som jag vill om jag unviker just de här vrusvägarna? Hur gör ni?

moros

Aktiv medlem
Trafikförordningen reglerar enskild vägar, vilket de flesta småvägar som inte ägs av kommun eller stat faller in under. Motortrafik är det enda man får förbjuda med hänvisning till slitage (såvida man inte har bidrag för skötsel. Då skall vägen hållas öppen normalt sett). Man kan även begränsa typ av fordon som ex bredd och vikt. Parkerings och hastighetsbegränsning (och skyltar) skall bestämmas av kommun eller länsstyrelsen.

Bikzz

Aktiv medlem
Varför får man ens köpa riktiga trafikskyltar som privatperson ? Det borde enbart hanteras av myndigheter. Det riskerar ju att helt undergräva förtroendet för dyliga skyltar, om vem som helst kan köpa och sätta upp dom.

Pqz

Aktiv medlem
Trafikförordningen reglerar enskild vägar, vilket de flesta småvägar som inte ägs av kommun eller stat faller in under. Motortrafik är det enda man får förbjuda med hänvisning till slitage (såvida man inte har bidrag för skötsel. Då skall vägen hållas öppen normalt sett). Man kan även begränsa typ av fordon som ex bredd och vikt. Parkerings och hastighetsbegränsning (och skyltar) skall bestämmas av kommun eller länsstyrelsen.
Gäller väl bara enskild väg där väghållaren erhåller bidrag från det allmänna?
På ägovägar, skogsbilvägar och liknande står det rimligen markägaren fritt att begränsa trafik utöver det som kan hänföras till allemansrätten.

moros

Aktiv medlem
På ägovägar, skogsbilvägar och liknande står det rimligen markägaren fritt att begränsa trafik utöver det som kan hänföras till allemansrätten.
Inte som jag förstått det. Erhåller de inte bidrag får de begränsa endast motortrafik

"I fråga om en enskild väg skall ägaren av vägen avgöra om trafik med motordrivna fordon eller ett visst eller vissa slag av sådana fordon får äga rum. Sådant förbud får avse även fordon med viss största bredd, längd eller vikt.
Förbud enligt första stycket skall utmärkas med vägmärke eller på annat tydligt sätt"

Från lawline "Men ägaren kan inte förbjuda någon att gå, cykla eller rida på vägen, såvida inte vägen skadas. Markägaren, vilket i ert fall bör vara vägsamfälligheten, kan även kräva skadestånd om vägen skadas av ridning eller cykling m.m. Men att helt förbjuda gångtrafik ridning och cykling på en enskild väg kan vara svårt. "

Alla eventuella förbud utom det som ägaren uppenbarligen själv får förbjuda, vilket bör vara det i första stycket, har i så fall kommun eller länsstyrelsen beslut om (i/utanför tätbebyggt område)

Senast ändrad:

Pqz

Aktiv medlem
Inte som jag förstått det. Erhåller de inte bidrag får de begränsa endast motortrafik

"I fråga om en enskild väg skall ägaren av vägen avgöra om trafik med motordrivna fordon eller ett visst eller vissa slag av sådana fordon får äga rum. Sådant förbud får avse även fordon med viss största bredd, längd eller vikt.
Förbud enligt första stycket skall utmärkas med vägmärke eller på annat tydligt sätt"
Tror du har rätt. Lite knölig syftning "sådana fordon"...

weldion

Aktiv medlem
Varför får man ens köpa riktiga trafikskyltar som privatperson ? Det borde enbart hanteras av myndigheter. Det riskerar ju att helt undergräva förtroendet för dyliga skyltar, om vem som helst kan köpa och sätta upp dom.
En anledning är att minimera obehörig fordonstrafik och då minska vägslitage och risken att någon kör sönder sitt fordon på din väg och vill ha ersättning för detta.
Om du ej erhåller stadsbidrag för din väg så får du sätta upp vilka förbudsskyltar som du själv vill, men du kan inte ”förbjuda bort” Allemansrätten. Det får du inte heller på väg med stadsbidrag.
Sedan så kanske folk vill att fordonstrafik förbjuden-skylten skall ha en tilläggsskylt med texten ”Gäller ej det som ryms under Allemansrätten ”.
Man är dock skyldig att ta reda vad det är för lagar som gäller. Man kan inte i en domstol ha som försvar ”visste inte att man inte fick göra så”.
Ser du en skylt med fordonstrafik förbjuden så är det bara att cykla vidare, du får även leda din motorcykel förbi till fots.

moros

Aktiv medlem
Denna information som jag hade nerladdad från Vellinge kommun till väghållare av enskild väg summerar det ganska bra

Screenshot_20220122-085916_Drive.jpg

moros

Aktiv medlem
Man får inte heller själv sätta upp förbud mot häst/ridning, hastighetsbegränsning eller stopp/väjningsplikt.

Senast ändrad:

Bikzz

Aktiv medlem
Så om man stöter på en c2-skylt när man är ute och åker bil eller cyklar på småvägar, som TS, så vet man inte om den gäller eller inte ?

ambientzz

Aktiv medlem
Det är ju lite lurigt att veta vad som gäller då skylten i sig säger att det är förbjudet att cykla....sen så är det troligtvis så att markägaren har gjort fel att sätta upp den.

moros

Aktiv medlem
Med tanke på att en enskild väg med bidrag är svår att begränsa, utan bidrag enklare men inte med C2. Men visst, vill man vara säker måste man väl kolla med länsstyrelsen.

ambientzz

Aktiv medlem
Kör bara. Kommer det nån som klagar kan man ju diskutera legitimiteten med skylten. Är den korrekt uppsatt får man undvika vägen nästa gång eller leda cykeln.

Bengt-re

Aktiv medlem
Nej. Det fungerar inte så i sverige även om mången asocial knepig mupp i skogen önskar att hen kunde skapa sig ett reservat.

Sarvi

Aktiv medlem
På enskild väg utan statsbidrag får markägaren själv bestämma l
trafik med motordrivet fordon ska tillåtas eller inte (10 kap 10 § trafikförordningen). Detta markeras med bom eller skylt. Men märke C2 är som bekant något annat och kräver ett särskilt beslut av Länsstyrelsen (utanför bebyggt område) eller kommunen.

Gällande trafikföreskrifter för respektive kommun hittas i länets författningssamling och/eller på Sveriges trafikföreskriftssamling, på Transportstyrelsens hemsida.

Man kan där söka fram de vägar/gator/områden med förbud mot fordonstrafik som finns inom kommunen. Utanför detaljplanerat område är de mycket sällsynta.

kontrapunkt

Aktiv medlem
Jag kollade för ett par år sedan, och då hade länsstyrelsen i Uppsala län utfärdat exakt noll tillstånd att förbjuda all fordonstrafik (skyltat C2) på enskilt väg utanför tätbebyggt område. Vilket betyder att alla sådana skyltar vid den tidpunkten var ogiltiga.

Däremot att få bort skyltarna är inte helt lätt - hänvisningen från Länsstyrelsen att som enskild ta väghållaren till rätten kändes inte riktigt värt besväret. Kanske ett jobb för någon större förening?

Murdock

Aktiv medlem
Jag kollade för ett par år sedan, och då hade länsstyrelsen i Uppsala län utfärdat exakt noll tillstånd att förbjuda all fordonstrafik (skyltat C2) på enskilt väg utanför tätbebyggt område. Vilket betyder att alla sådana skyltar vid den tidpunkten var ogiltiga.

Däremot att få bort skyltarna är inte helt lätt - hänvisningen från Länsstyrelsen att som enskild ta väghållaren till rätten kändes inte riktigt värt besväret. Kanske ett jobb för någon större förening?
Vänta, vad menade du där? Skall jag åtala surtanten för att hon satt upp skylten? Bara för att hon sedan i rätten säger ”det var inte jag” och målet avskrivs i brist på bevisning?

Jag får ju inte själv avlägsna en felaktig skylt, men påtalar man en felaktig skylt med kartposition för kommunen eller länsstyrelsen - gör de då ingenting?

Någon som vet?

sdx

Aktiv medlem
Vänta, vad menade du där? Skall jag åtala surtanten för att hon satt upp skylten? Bara för att hon sedan i rätten säger ”det var inte jag” och målet avskrivs i brist på bevisning?

Jag får ju inte själv avlägsna en felaktig skylt, men påtalar man en felaktig skylt med kartposition för kommunen eller länsstyrelsen - gör de då ingenting?

Någon som vet?
Titta efter om det finns någon hänvisnings skylt och om det finns och den är gul med svart text då är vägen kommunal.
Finns det ingenting så är den troligen privat.
och då tar man fram rörskäraren och kapar stolpen och slänger den i skogen.

sdx

Aktiv medlem
Ja, fast om det är ett brott eller inte beror ju på om skylten är giltig eller inte. Att kapa skylten som du uppmanar till, det är olagligt i båda fall.
Det är lika mycket ett brott att fram föra ett fordon mot förbud mot trafik med fordon.
Och en cykel räknas som fordon.

marr

Moderator
Forumvärd
Tror inte att jag fattar nada i den här frågan gen mig en adress på den aktuella skylten så skall jag trolla fram vad som gäller på den aktuella platsen så skall jag se vad du har att trolla med.
Om du läser tråden, så förstår du att det blir väldigt svårt för mig att ha en adress... Jag är i denna tråden för att DU uppmanade till brott.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer