Caad12 problem

Caad12 problem
Har en Caad12:à som rullat 150-200 mil när veven börjar glappa. En lokal verkstad bytte lager (vänster lager var väldigt svårt att få dit) sen åkte jag på en tur och vid hemkomst var det glapp igen. Lämnade in cykeln till återförsäljare som i sin tur bytte lager och nu 12 km senare så är det glapp.

Nån som kan ha en idé om vad problemet kan vara. Blir dyrt med lager annars.

hahel

Medlem
Caad12 problem
Man kan tycka vad man vill om hambini. Men han har beskrivit en hel del problem som uppstår pga av dålig lagerpassning, och just bb30 med två lösa lager är nog extra känsligt för hur lagren sitter relativt varandra. Om det är möjligt med din vev så skulle jag testa med ett bb30 lager som gängas ihop, bland annat rotor tillverkar såna.

Bengt-re

Aktiv medlem
Caad12 problem
Kolla så att det är rätt monterat. Det finns lite olika montering beroende på faktorer och då med olika spacers och fjäderbrickor. Lusläs monteringsinstruktionen och säkerställ att det är rätt monterar. Det där skall vara ett fint vevparti.

Caad12 problem
Kolla så att det är rätt monterat. Det finns lite olika montering beroende på faktorer och då med olika spacers och fjäderbrickor. Lusläs monteringsinstruktionen och säkerställ att det är rätt monterar. Det där skall vara ett fint vevparti.
Ja får kolla det men man tycker ju att en återförsäljare borde ha koll på det. Men absolut,ska luska lite idet där.

Caad12 problem
Man kan tycka vad man vill om hambini. Men han har beskrivit en hel del problem som uppstår pga av dålig lagerpassning, och just bb30 med två lösa lager är nog extra känsligt för hur lagren sitter relativt varandra. Om det är möjligt med din vev så skulle jag testa med ett bb30 lager som gängas ihop, bland annat rotor tillverkar såna.
Ska kolla men tveksam då sådana lager bygger lite på bredden.

Jensen

Aktiv medlem
Caad12 problem
Funkar ju om ramen har pf30. Men har den riktig bb30 med lager direkt i ramen (vill minnas att den har Bb30a) blir det svårt att få plats med hylsa (utöver lager) utan att samtidigt byta vevparti

ts: kolla om där sitter en vågbricka mellan ram/lager och vev, tror det är på drivsidan, hur pass komprimerad den är i så fall. När det är tight på andra sidan ska Vågbrickan vara lite komprimerad (men inte helt platt)

Eddy

Aktiv medlem
Caad12 problem
Hej! Nu hade jag inte en Caad, men liknande problem, jag skaffade ett C-bear och det löste mina problem så länge jag hade den cykeln. Tror nuvarande ägare snurrar runt på det fortfarande.

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Caad12 problem
Har en Caad12:à som rullat 150-200 mil när veven börjar glappa. En lokal verkstad bytte lager (vänster lager var väldigt svårt att få dit) sen åkte jag på en tur och vid hemkomst var det glapp igen. Lämnade in cykeln till återförsäljare som i sin tur bytte lager och nu 12 km senare så är det glapp.

Nån som kan ha en idé om vad problemet kan vara. Blir dyrt med lager annars.

Hej, jag väljer att utse mig till BB30 expert, och som ägare till flertalet Cannondale med BB30, och levt med tysta och inte glappande bb3o lager under lång tid.

Det är extremt viktigt att lagren monteras rätt, och att både lager och lagerytor är rengjorda ordentligt. Hambini kan skrika vad han vill om BB30, det är inte vevlagerstandarden som är problemet, det är när lagren monteras fel, eller med för mycket fett.

Detta missas ofta vid montering av nya lager, av både privatpersoner och verkstäder.
Ditt lager höll i 200 mil(monterat på fabriken kanske...), sen vid byte på verkstad håller det 12km....

Om du går in på mitt inlägg här så hittar du lösningen.. https://happyride.se/forum/threads/...jaevla-massa-jaevla-jobb.3426445/post-3801081

Om inte annars så PMar du mig.

Lingon

Aktiv medlem
Caad12 problem
Hur glappar det? Radiellt eller axiellt? Gissar på att något är felmonterat. Har nog cyklat 4000 mil på en caad 10 och en supersix med dom vevarna. Tror jag bytt vevlager en gång på caad 10:an.
Men jag är iofs en finvädercyklist som undviker regn och annat obehagligt väder. 😁

Caad12 problem
Hur glappar det? Radiellt eller axiellt? Gissar på att något är felmonterat. Har nog cyklat 4000 mil på en caad 10 och en supersix med dom vevarna. Tror jag bytt vevlager en gång på caad 10:an.
Men jag är iofs en finvädercyklist som undviker regn och annat obehagligt väder. 😁
Skulle säga Radiellt då man kan ”vicka” på vevarmarna

NickPick

Aktiv medlem
Caad12 problem
Hej, jag väljer att utse mig till BB30 expert, och som ägare till flertalet Cannondale med BB30, och levt med tysta och inte glappande bb3o lager under lång tid.

Det är extremt viktigt att lagren monteras rätt, och att både lager och lagerytor är rengjorda ordentligt. Hambini kan skrika vad han vill om BB30, det är inte vevlagerstandarden som är problemet, det är när lagren monteras fel, eller med för mycket fett.

Detta missas ofta vid montering av nya lager, av både privatpersoner och verkstäder.
Ditt lager höll i 200 mil(monterat på fabriken kanske...), sen vid byte på verkstad håller det 12km....

Om du går in på mitt inlägg här så hittar du lösningen.. https://happyride.se/forum/threads/...jaevla-massa-jaevla-jobb.3426445/post-3801081

"Har man fula ungar får man IAF klä dom snyggt"

borano20

Aktiv medlem
Caad12 problem

Hej.. Hambini skriker inte om att BB30 är kass. Han skriker om att tillverkarna i kinesiska sweatshops INTE håller måttet, och ordvitsen påpekar felen på många sätt. Ralph Luescher är inne på precis samma linje. BB30 är en utmärkt ide, det säger Hambini, men inga bra ideer som inte backas av en kompetent QC kör då och då i diket, vilket en kompetent QC ska förhindra. BSA är tyvärr ingen frälsare, vilket en del tycks tro. Den enda ram som Hambini skrotat var en Trek i alu, med BSA. Undermålig QC igen. Hambini FÖREDRAR PF30 före BSA, rätt självklart. Att det sen också finns klart undermåliga konstruktioner är en annan sak. mvh borano20

Lingon

Aktiv medlem
Caad12 problem
Att vevlagerhylsan är lite oval och eller sned och dödar lagren i förtid är väl vanligast på kolfiberramar och aluramar med gängade vevlager, där man gängat lite snett?
Borde vara näst intill omöjligt att åstadkomma på en bb30 hylsa i aluminium? Men det kanske går att deformera hylsan vid svetsningen av ramen?

TS: Om hylsan är sned och lagren inte linjerar perfekt, märks det när man monterar vevarna. Det blir spänningar i lagren och vevarna roterar inte fritt. Isf skall ramen reklameras.

jolov

Aktiv medlem
Caad12 problem
jag skruvade i en ridley lvgcykel med bsa och rotor. Trodde att det var lagrena som var slut, men det visade sig att det var vevlagerhylsan som var så skev att lagrena nästan låste sig när man pressade igenom vevpartiets axel (fick typ ta i för att snurra vevpartiet. Så dåligt var det).

cykeln var ”specialbyggd” av en lokal cykelbutik som anses vara den absolut bästa här i trakten.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer