[Campa] Reglagestrul?

Appel

Aktiv medlem
[Campa] Reglagestrul?
Behöver lite hjälp.

Har Campa Centaur 10sp 2012 (?) på crossen och nu har bakväxeln börjat växla 3 till 4 växlar på en gång när jag växlar ned till mindre kuggar. Det är som om kedjan trillar ned flera växlar på en gång utan att reglagets lägen stoppar. Jag tror inte att det är växeljusteringen för den har jag justerat noga nu ett flertal gånger.
Vad kan detta vara? Är det så att reglaget börjar bli slitet. Funderar på om ECI isåfall kanske kan fixa sådant. Någon som har några idéer?

[Campa] Reglagestrul?
Appel skrev:
-------------------------------------------------------
> Funderar på om ECI isåfall
> kanske kan fixa sådant.

Troligen

/Håkan

[Campa] Reglagestrul?
Har klicklägena blivit diffusa eller försvunnit helt? Isåfall är det nog en lite fjäder i reglaget som måste bytas. Funkar att göra på egen hand om man gillar att meka, jag kan nog leta upp instruktionen jag använde.

[Campa] Reglagestrul?
Ska googla lite efter mekfilmer. Kunde du byta fjädern när reglaget satt på styret (det skulle vara mycket smidigare om det gick)

[Campa] Reglagestrul?
Av beskrivningen på problemet tror inte jag att det är den halvberömda spärrhaken som är problemet.
Dels är konstruktionen av Ergopower reglagen annorlunda nu och den gamla svaga punkten är borttagen.
Handlar det inte om strulande kablar så är det nog bara att ta av reglagen och söka efter felet inne i densamma.
Fördelen med Campa är att dom normalt marknadsför reservdelar, hör med ECI eller Racerdepån är mitt tips här.

[Campa] Reglagestrul?
Jag har liknande problem på mina Athena 11s reglage från 2012. Har haft problem i varierande grad under säsongen men ska kontakta Canyon snart för att se om det går att lösa via garanti. Nu är ju hösten här så då gör det inget om räsern står still några veckor.

På Campa Athena är det 3 års garanti vad jag förstått, det borde eventuellt gälla dina Centaur-reglage också?

/Mattias

[Campa] Reglagestrul?
På ett par niodelade Veloce hände ngt liknande efter ca 8 års intensiv användning. Kuggarna i det tandade hjulet var då lite nedslitna har jag för mig. Orkade inte byta ut utan uppgraderade t tiodelat istället

[Campa] Reglagestrul?
Lite drygt är det. Drivlinan är nybytt och jag har sett fram emot en höst med krispiga växlar. Nu känns det som det bara blir sämre och sämre. Idag på vägen hem hoppade kedjan ned på minsta kuggen så fort jag växlade ned oavsett vilken växel jag växlade från. Upp går fortfarande bra.

[Campa] Reglagestrul?
Snabbaste lösningen är såklart att jaga runt på nätet och köpa Veloce el Centaur där det är billigast. Sedan försöker du i lugn och ro plocka isär nuvarande reglagen och fixa det själv. Kul vinterpyssel som troligtvis resulterar i fungerande reglage som är bra reservdel el t annan cykel

[Campa] Reglagestrul?
Brukar inte Campa-förespråkarna säga något i stil med att "Shimano sliter man ut, medan Campa sliter man in"? Då borde det ju bara vara inkörningsproblem du upplever. Så, kör några tusen mil till så kommer nog växlingarna att vara klockrena. ;-)

[Campa] Reglagestrul?
Jag har haft problem med samma symptom som Appel beskriver på Centaur 10s 2011. Började lindrigt och blev sedan värre och värre. Plockade isär reglaget, men hittade inget som jag kunde åtgärda. Slutade med att jag köpte nya reglage.

OBS. Tänk på att Campa 10s naturligtvis inte alltid är kompatibelt med Campa 10s.

[Campa] Reglagestrul?
olams skrev:
> OBS. Tänk på att Campa 10s naturligtvis inte
> alltid är kompatibelt med Campa 10s.

Förklara!

[Campa] Reglagestrul?
Appel skrev:
> Jo, fast 10 sp chorus kostar inte såååå mycket
> mer än centaur.

Chorus är mycket bättre än Centaur främst då av skälet att man kan växla steglöst åt båda hållen.
Har själv en Chorus grupp från 2003 där enda ingreppet förutom ett årligt kedjebyte och någon kassett på alla år har varit en renovering av högra reglaget för 350 kronor.
Av andras bedömningar verkar de billigare reglagen numera ha någon form av svag punkt.
Förmodligen handlar det om någon spärr som inte lägger sig rätt, en trasig fjäder alternativt dålig smörjning.
Man kan förstås pröva med det sistnämnda att försöka få in någon lättflyktig olja i mekanismen typ Mirum nr2 från Oleafont.

P.s SRAM skall man definitivt inte satsa på om det är kvaliteten som man är ute efter, lätta och rappa möjligtvis men dom är i särklass när det handlar om återkallningar.

Tillbaka
Topp