Campagnolo 10s TT-växel klickar inte mellan läge 1 och 2 (största och näst största krans)

jokke

Medlem
Campagnolo 10s TT-växel klickar inte mellan läge 1 och 2 (största och näst största krans)
Hej!

Jag har en Campa Record 10-baxväxel som regleras av bar end shifter. Jag har haft jättesvårt att justera in den; hur jag än har gjort har den gjort ett dubbelskutt över trejde och fjärde kransen. Men det löste sig efter framgooglat tips i en gammal forumtråd någonstans där någon skrev att det är ett typiskt symptom på att växeln har monterats ihop felaktigt med den där fyrkantiga hylsan 90° fel – det visade sig att förre ägaren till cykeln råkat göra exakt detta. Nu har jag med utgångspunkt i Campas sprängskiss https://www.campagnolo.com/media/fi...r_bar_end_mechanical_Campagnolo_REV_05-01.pdf sett till att den fyrkantiga hylsan sitter rätt

fasningen.png

IMG_6463.JPG

samt då att den där index-pilen sitter rätt mot fjäderpinnen vid växelreglagets handtag

indexnotch.png

IMG_6458.JPG

sen då monterat i helt nedfällt läge (för minsta kuggkrans/högsta växel).

På detta sätt växlar den nu fint (vad det verkar) och med rätt intervall (?) i hela registret, MEN:

När jag växlar till de större klingorna bak och ska gå från näst största till största så är det inget klick. Och den blir liksom inte jättebra i läge heller. Touchar man den lite lätt rasslar den i det nästa största (och går sedan snyggt och fint med klick i alla övriga lägen).

För att utesluta bakväxelns ändlägesinställning stegade jag upp och ner i växelreglaget med vajern urkopplad från bakväxeln. Jag har även filmat det, och det börjar med reglaget allra längst ner i bottenläget, som om den låg på tionde (minsta) kransen:

Har någon några infallsvinklar kring detta?

Mvh,

/J

Senast ändrad:

båtbensbudet

Aktiv medlem
Jag har konstigt nog inte så bra koll på campas bar end / tt reglage men är du säker på att reglagen är 10 delade och inte 9? Det kanske står 10d på din ring oxå som i sprängskissen, går inte att se på bilden.

Senast ändrad:

borano20

Aktiv medlem
Hej.. Jag har också 10delade på tempohärken, klickar jättefint i alla lägen. Har du "10 s" stämplat på din indexring? Går inte att se pga fettet. Jag skulle tro att alla indexringar är antalsstämplade då de ser väldigt lika ut annars. Gissar att de går att byta ut mot varandra, går du från 9 till 10 så kan du troligen bara byta indexringarna i spakarna å köra. Har försökt att jämföra spakvinklar, din vinkel för näst lägsta växel ligger brantare än min, vad det verkar. Kan indexringen ligga uppåner? Blir spakläget för högsta växel i själva verket läge för NÄST högsta, det fattas ett läge som inte nås av spaken? Indexeringen ligger sas excentriskt på ringen. Eller, som båtbensbudet tänker, fel indexeringsring?? mvh borano20

GurraG

Aktiv medlem
Jag gick ut i verkstan o kollade om jag hade några indexringar. Det hade jag och de är o-märkta, tror de blivit över när jag byggt om några reglage från 9 till 10. Kan vara så att din indexring är till 9-delat.

jokke

Medlem
Det står på utsidan av reglaget att det är 10 (men det kan ju förstås vara så att indexringen är utbytt ändå, förstås).
IMG_6468.JPG

jokke

Medlem
Det står faktiskt inte 10 stämplat på indexringen, det är helt plan yta där. Hmmmmmm......
IMG_6462.JPG

jokke

Medlem
Det är definitivt nästa steg, tack alla för input. Jag återkommer med uppdatering.

jokke

Medlem
Ja, min ring har 24 hack runt om (3x8 => 9-delat) medan 10-ringen då har 27 (3x9 => 10 delat).
"Mysteriet" löst. Då blir det jakt på ny ring. Någon som har en liggande som kan bli till salu?

Köp & Sälj

Topp