Campagnolo Ekar. 13-delad gravelgrupp.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Ändå lockar Potenza mer imho, 9t är jag inte så förtjust i. Intressant att det sitter på en Specialized, är väl eftermarknadsadapter som gäller för OSBB och power torque idag?

emilh

Aktiv medlem
Ändå lockar Potenza mer imho, 9t är jag inte så förtjust i. Intressant att det sitter på en Specialized, är väl eftermarknadsadapter som gäller för OSBB och power torque idag?
Dels så har väl Specialized mer eller mindre övergivit OSBB och sen så är det här en ny vevlagerstandard kallad "ProTech". Verkar mest vara en uppdaterad UltraTorque.

Som vanligt så har CyclingTips en av de bättre artiklarna om nya produkter:

Raggamuffin

Aktiv medlem
Dels så har väl Specialized mer eller mindre övergivit OSBB och sen så är det här en ny vevlagerstandard kallad "ProTech". Verkar mest vara en uppdaterad UltraTorque.

Aha, var lite smalt med info i första länken :)
10-44 är lite intressant.

HåkanC

Aktiv medlem
Nja

11-40-kassett ungefär hade varit något. Då kunde man kört Singelklinga på landsvägscykeln även i alperna utan att offra nåt.
10 (Eller ännu värre 9) som minsta känns tyvärr lite tveksamt....
Även 11, liksom tom 12, är i minsta laget. Åtminstone för den som är rädd om watten.
För som det här gamla testet visar är effektförlusten större än "vinsten" från viktminskningen

Från: https://www.velonews.com/2019/05/bi...ferences-between-1x-and-2x-drivetrains_493185

Senast ändrad:

Raggamuffin

Aktiv medlem
Jag duckar helt klart 9an men 10 kan jag väl känna är ok, för mig på en gravel är ändå det där bara ienstakafallilånganedförsbackar lugnt vevandes utan att ta i. Det är inga växlar man ligger och trycker på, då har man prickat fel med klingan fram imho.

Lejon

Aktiv medlem
Nja
Även 11, liksom tom 12, är i minsta laget. Åtminstone för den som är rädd om watten.
För som det här gamla testet visar är effektförlusten större än "vinsten" från viktminskningen

Från: https://www.velonews.com/2019/05/bi...ferences-between-1x-and-2x-drivetrains_493185
Det där gamla testet visade väl ungefär två självklara saker:
1: sned kedjelinje är dåligt
2: små drev bak är dåligt.

Man kan undvika både 1 och 2 med rätt utväxling för en själv både med Singelklinga och två klingor. Man kan även argumentera för att rätt vald Singelklinga sannolikt ger mer tid med bra kedjelinje än vad många cyklar med om de har tvådelat. Åtminstone i Sverige ser jag sällan någon använda lillklingan och då ger Kanske rätt vald Singelklinga bättre kedjelinje genomsnittligt.

HåkanC

Aktiv medlem
Det där gamla testet visade väl ungefär två självklara saker:
1: sned kedjelinje är dåligt
2: små drev bak är dåligt.
Nja, de som har läst testet INNAN de kommenterar inser att det inte stämmer fullt ut
Även de som endast har tittat på bilden inser att kedjelinjen har en mindre betydelse för förlusterna,
men att även onödigt små drev ("framklingor") kan ge onödigt stora förluster.
Förluster som inte är stora, men större än "vinsten" från viktbesparingen.

GoranS

Aktiv medlem
Dags att börja arrangera vallfärdsresor för de religiösa fanatikerna!?

Boendet torde vara gjutet i alla fall:
Skärmklipp.JPG

Lejon

Aktiv medlem
Nja, de som har läst testet INNAN de kommenterar inser att det inte stämmer fullt ut
Även de som endast har tittat på bilden inser att kedjelinjen har en mindre betydelse för förlusterna,
men att även onödigt små drev ("framklingor") kan ge onödigt stora förluster.
Förluster som inte är stora, men större än "vinsten" från viktbesparingen.
Testet läste jag första gången (av alla tusen gånger) du la upp det, och jag är ganska säker på att de konstaterade att Singelklinga i sig inte ger några förluster i sig (att tänderna är annorlunda utformade kostar inget i effektivitet). Kedja och kassett är samma. Då kvarstår ju kedjelinje och utväxling/drevstorlek som påverkar drivlineförluster. Exakt vad jag menade.
(Men jag tycker - som förut att vi släpper det ämnet nu - du kommer ALDRIG inse eller erkänna att singelklinga kan vara ett rationellt val för någon i någon situation.)

båtbensbudet

Aktiv medlem
En av de få campa grupper som jag inte känner ett jättestort ha begär för. E nästan lite skönt :)

Vevpartiet ser nästan ut som kolfiberversionen av gamla da 7800

Bilagor

HåkanC

Aktiv medlem
du kommer ALDRIG inse eller erkänna att singelklinga kan vara ett rationellt val för någon i någon situation.)
Du skall låta bli att hitta på påståenden om mig
I vare sig den här tråden eller ngn annan om 1x jmf 2x har jag öht nämnt ngt om "rationellt val"!
Som jag redan har skrivit flera ggr:
I den här tråden, liksom i alla andra, visar jag på att effektförlusterna är större än "vinsten" från viktbesparingen.

Maakus

Aktiv medlem
Testet läste jag första gången (av alla tusen gånger) du la upp det, och jag är ganska säker på att de konstaterade att Singelklinga i sig inte ger några förluster i sig (att tänderna är annorlunda utformade kostar inget i effektivitet). Kedja och kassett är samma. Då kvarstår ju kedjelinje och utväxling/drevstorlek som påverkar drivlineförluster. Exakt vad jag menade.
(Men jag tycker - som förut att vi släpper det ämnet nu - du kommer ALDRIG inse eller erkänna att singelklinga kan vara ett rationellt val för någon i någon situation.)

Pfaff

Aktiv medlem
Lite skiv-vs fälgbromsvibbar här. 😉
Det finns nog för- och nackdelar med bägge varianter.
Som TUR är kan var och en känna efter vad som passar och göra sina val därefter. Visst är vi lyckligt lottade?

Lejon

Aktiv medlem
Du skall låta bli att hitta på påståenden om mig
I vare sig den här tråden eller ngn annan om 1x jmf 2x har jag öht nämnt ngt om "rationellt val"!
Som jag redan har skrivit flera ggr:
I den här tråden, liksom i alla andra, visar jag på att effektförlusterna är större än "vinsten" från viktbesparingen.
Ok, ursäkta om jag var otrevlig. Men jag blir onekligen lite nyfiken på om du faktiskt tycker att det finns tillfällen när 1x är ett rimligt val på en cykel? När då?

HåkanC

Aktiv medlem
Men jag blir onekligen lite nyfiken på om du faktiskt tycker att det finns tillfällen när 1x är ett rimligt val på en cykel?
Visst kan det vara det
Men det betyder inte att 1x alltid är det bästa, eller ens ett bra val i alla lägen
Det betyder inte heller att det inte finns nackdelar med 1x,
att effektförlusterna blir större än "vinsten" från viktbesparingen är endast en av nackdelarna,
men eftersom det finns såpass enkla och tydliga mätningar av dessa effektförluster är därför jag tar upp det i den här tråden. Jag har tex inte skrivit ngt om det @Maakus skriver om i #22

Jensen

Aktiv medlem
Ännu smalare kedja är precis vad som behövs. Å andra sidan brukar campa ha kvalitet på drivlinorna. Eloge för att de gjort det möjligt för tillverkarna att kunna få till det på äldre nav. Men samtidigt kanske inte så märkligt när största drevet är så pass stort att jag gissar att de löst det genom att det hänger in över navflänsen

Maakus

Aktiv medlem
Visst kan det vara det
Men det betyder inte att 1x alltid är det bästa, eller ens ett bra val i alla lägen
Det betyder inte heller att det inte finns nackdelar med 1x,
att effektförlusterna blir större än "vinsten" från viktbesparingen är endast en av nackdelarna,
men eftersom det finns såpass enkla och tydliga mätningar av dessa effektförluster är därför jag tar upp det i den här tråden. Jag har tex inte skrivit ngt om det @Maakus skriver om i #22
Båda (alla, 3x med) systemen är ju en kompromiss, som du skriver.
1x så slipper man en extra växel, och sparar vikt, och offrar i sin tur några watt och möjligheten att hitta en optimal kadens.
2x/3x så väger mer osv osv.

Shimanos DI2 2x sköter väl främre växlandet själv i något läge? Isf tar man ju bort en del av växlingen man behöver göra själv och får därmed bort en del av nackdelarna i 2x systemet.

13 växlar gör ju att man får lite tätare steg och kan hitta en bekväm kadens.
Tror att 1x kriget mellan tillverkarna kommer att fortsätta. Finns väl något patent på 14?

9t känns på pappret väldigt litet, i tanken känns det hackigt, och enligt bibeln (Karlebo), så skrivs ju 15t som det teoretiska minimumet. (Men det var ju 14 år sedan jag pluggade lite kedjedrift och har bara arbetat med plast och annat bös sen dess, så vad vet jag haha 😁 )

HåkanC

Aktiv medlem
Shimanos DI2 2x sköter väl främre växlandet själv i något läge? Isf tar man ju bort en del av växlingen man behöver göra själv och får därmed bort en del av nackdelarna i 2x systemet.
Även SRAM ETAP skall ha möjlighet till sekventiell växling.

13 växlar gör ju att man får lite tätare steg och kan hitta en bekväm kadens.
Campa Ekar lanseras med endast tre(3) kassetter; 9-36, 9-42 och 10-44, ingen av dem är vad åtminstone jag skulle kalla tätstegad.

Tror att 1x kriget mellan tillverkarna kommer att fortsätta. Finns väl något patent på 14?
+1

9t känns på pappret väldigt litet, i tanken känns det hackigt, och enligt bibeln (Karlebo), så skrivs ju 15t som det teoretiska minimumet. (Men det var ju 14 år sedan jag pluggade lite kedjedrift och har bara arbetat med plast och annat bös sen dess, så vad vet jag haha 😁 )
Att inte enda nackdelen med ineffektivt små klingor och drev är effektförluster större än "viktbesparingen" är endast en nackdelaren,
som alltför sällan nämns.

GoranS

Aktiv medlem
Sen beror det ju på hur ofta man använder de minsta dreven på kassetten. För egen del är det inte särskilt stor andel av tiden jag tillbringar på drev mindre än 15t om jag kör en runda i Sverige (50-klinga som stora fram). Är jag i bergiga trakter skulle jag gissa att andelen blir lite större. Dock är det inte alltid jag då begränsas av effektuttaget utan det finns tillfällen då jag helt enkelt inte vill åka fortare och därmed rullar eller, i undantagsfall åker såpass fort att jag inte kan få någon effektiv drivning med tillgänglig utväxling.

cerro

Aktiv medlem
Jobbigt, vill ha! ;) 9-42 är som min 12-delade 11-36 jag har idag, sjukt bra :) Och Campa är alltid Campa

Är det uttalade syftet med att gå ner till 9 och 10 kuggar på kassetten, och därmed också möjligheten till mindre främre drev, viktminskning? Annars har jag svårt att se att det skulle vara sämre med en mer tätstegad 11-40 (eller liknande)

Raggamuffin

Aktiv medlem
Är det uttalade syftet med att gå ner till 9 och 10 kuggar på kassetten, och därmed också möjligheten till mindre främre drev, viktminskning? Annars har jag svårt att se att det skulle vara sämre med en mer tätstegad 11-40 (eller liknande)
Det är väl för att få mer range och ändå behålla lite värdighet på största drevet :)

Det är väl för att få mer range och ändå behålla lite värdighet på största drevet :)
Jag bara tänker lite kring min egen gravelhoj som jag kör med 11-36 kassett och har kört både 40 och 44 som framdrev. Om man verkligen kör gravel trampar man ju typ aldrig ur ens 40-11 mer än i nedförsbackar och med 44 fram är det ju mer eller mindre landsvägsutväxling på de 4 minsta dreven. Med 9 som minsta räcker det ju med 36 fram för att motsvara 44-11 och då kan man ju köra riktigt fort. I min värld känns det som att man överdriver behovet av att kunna ligga och köra 35+ med gravelhojen men det kanske bara är jag som cyklar långsamt och underskattar min omgivnings behov av detta.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Jag bara tänker lite kring min egen gravelhoj som jag kör med 11-36 kassett och har kört både 40 och 44 som framdrev. Om man verkligen kör gravel trampar man ju typ aldrig ur ens 40-11 mer än i nedförsbackar och med 44 fram är det ju mer eller mindre landsvägsutväxling på de 4 minsta dreven. Med 9 som minsta räcker det ju med 36 fram för att motsvara 44-11 och då kan man ju köra riktigt fort. I min värld känns det som att man överdriver behovet av att kunna ligga och köra 35+ med gravelhojen men det kanske bara är jag som cyklar långsamt och underskattar min omgivnings behov av detta.
Medhåll, som jag nämner högre upp. Jag kör idag 11/36 med 38 fram.

hm

Aktiv medlem
Lycka till att ta en alpgravelklättring med 44/36 . Där krävs dessa 36/44 istl och därmed även 36/9

Lycka till att ta en alpgravelklättring med 44/36 . Där krävs dessa 36/44 istl och därmed även 36/9
Det fattar ju vem som helst som cyklar mycket att det finns tillfällen då det behövs rejält mycket lättare utväxling än mina 44-36, särskilt om man tittar utanför Sverige. Jag har då mer svårt att förstå "fartbehovet" på gravel, men som sagt är det säkert bara jag som ligger och masar i 25-28 kmh på grusvägar och ståbryter när det blir korta branter.

hm

Aktiv medlem
Jo för dig passar säkert 1×10 bra
Men campa har nog inte haft dig o svensk plattcykling i åtanke när dom byggde nya kasetter

Domestique

Aktiv medlem
Jag fick ett riktigt sug nu. Just nu kör jag 40 tänders klinga och SRAM 11-42 bak med stegen 11,13,15,17,19,22,25,28,32,36,42 som ger utväxling 3.64 -> 0.95. Det funkar, men jag jag tycker ofta det är lite glest i det nedre registret, speciellt när man ligger i hastigheter runt 30-33 km/h typ. Jag använder ofta också 11-42; det finns gott om bitiga branta grusvägsbackar här och det hade inte skadat med någon växel till. Inte minst i ännu bergigare trakter.
Med Ekars 10-44 så skulle jag få lite till i båda ändarna och ffa tätare steg i det registret jag använder mest; 10-11-12-13-14-15-17-19-22-26-32-39-44 tycker jag spontant ser väldigt intressant ut.
Sen är ju campa campa.. jag har Chorus på min lvg och det är den bästa grupp jag haft..

Smärtar lite att se att 3T släppt en Exploro i "desert sage green" med Ekar, jag som precis köpt en Exploro.. 😀

Tanken att utrusta den med Ekar i vinter växer sig dock starkare.. DT Swiss borde väl släppa bodyn till 350 och 240-naven. Dock skulle jag helst köra med mitt Quarq dzero vevparti men det borde väl komma klingor som funkar..

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer