Campagnolo på väg bort från proffscykling?

HåkanC

Aktiv medlem
Campagnolo på väg bort från proffscykling?
Det är ju fredag, så risken finns ju att detta blir en tråd som spårar ur redan på 1a sidan.
Men ändå
Enl vad jag nu har förstått kommer endast ett(1) av de manliga + inget av de kvinnliga World Tour-lagen
att använda Campagnolo 2023, dessutom ett franskt lag, inget italienskt!
Under 2022 var det tre av de manliga World Tour-lagen som var sponsrade av Campa,
dessutom skall det vara så att två av de lag som bytte till Shimano i år inte är sponsrade av Shimano!
Men antagligen betalar de inte samma priser som vi för Dura-Ace Di2 utan de har ngn form av lokalt avtal med en återförsäljare,
men ändå;
Hellre betala för Shimano än sponsrade av Campa!

Hur länge dröjer det innan Campa kommer att försvinna helt från alla World Tour-lag?
 

Ilves

Aktiv medlem
Campagnolo på väg bort från proffscykling?
Äh, det är ju ändå fredag!

Det går ju rykten om att inte ens Shimano vill att Campagnolo ska försvinna. Men vad tänker de sig i så fall att Campa ska vara, om inte ett endaste (eller OK, ett) WT-lag använder Campa? De stora tävlingarna är ju som skyltfönster för vilka produkter som finns, och som vi konsumenter vill köpa.

Det är onekligen så att Campa verkar ha haft en affärsstrategi som inte har funkat så bra, men nog borde de väl kunna vända skutan? Det är ju inte så att Campas grejer på det stora hela (det beror i stor utsträckning på tycke och smak) är sämre än Shimano, bara litet dyrare.

Det skulle vara intressant att veta varför de lagen som byter från Campa till Shimano gör det. Det skulle vara intressant att veta vad Campa själva tänker.

Två associerade tankar: Campa satsar ju rätt hårt på gravel-grenen nu - tänker de sig att de kan bli ledande där? (Och kan de det?) Och skulle Campa vara ett intressant alternativ om de var ett närmast musealt märke för nördar/konnässörer/bakåtsträvare, à la Simplex?

Jag vill gärna tro (och jag hoppas) att Campa får finnas kvar som ett vettigt alternativ till Shimano, för jag gillar Campa. Också, ska jag kanske säga, för jag gillar Shimano med.
 

kais01

Aktiv medlem
Campagnolo på väg bort från proffscykling?
det börjar bli en liknande situation som när bill gates trädde in och gav en hjälpande hand till apple?

antagligen för han förstod att den mediala konkurrenssituationen var bra även för microsoft?
 

Mats65

Aktiv medlem
Campagnolo på väg bort från proffscykling?
De tycker väl inte att det är värt pengarna att sponsra proffslagen. Det har ju varit en långvarig trend.
Enligt dessa artiklar har deras omsättning ökat kraftigt de senaste åren. För ägarna är nog det viktigast.
 

Ilritorno

Aktiv medlem
Campagnolo på väg bort från proffscykling?
Ingen aning om det har spelat in men UAE hade ju rätt mycket problem med strulande växlar under en stor del av föra säsongen. Kan eventuellt påverkat lite om flera av deras stjärnor var missnöjda.
 

BJS

Aktiv medlem
Campagnolo på väg bort från proffscykling?
Jag hade saknat campa på elitens cyklar. Jag kör inte campa grupper numera, men ändå troende. Gillar deras bromsar iaf och vill att de skall finnas.
 

Ilritorno

Aktiv medlem
Campagnolo på väg bort från proffscykling?
Har alltid varit supernöjd med alla Campagrejor jag haft när kommer till hjul och nav vart fall. Inte lika så när gäller Shimanoprylar. Där vinner de. (Rent anekdotiskt)
 

AdamLR

Aktiv medlem
Campagnolo på väg bort från proffscykling?
Jag gissar helt okvalificerat att Campagnolo kommer hålla hårt i sitt sista world-tour-team. Så länge man har ett team kan man visa dem i reklam etc. Shimano kan skryta med att nästan hela world-tour-cirkusen kör deras märke, medan det inte borde ha någon större betydelse för marknadsföringen ifall man har ett eller två team.

Å andra sidan hade de troligen hellre haft kvar UAE än AG2R. Å tredje sidan kommer AG2R först i alfabetiska listor medan UAE kommer sist...
 

AdamLR

Aktiv medlem
Campagnolo på väg bort från proffscykling?
Och eftersom det är dåligt med urspårning: har någon sett Arkea på celestecyklar ännu? Alla jag sett hittills har varit övervägande svarta i lacken. Visst känns det som att Arkea-rött och Bianchi-celeste kan bli nytt rekord i osmaklig färgkombo, även om kombinationen med Jumbo-gult inte heller var en fröjd för ögat?
 

Ilritorno

Aktiv medlem
Campagnolo på väg bort från proffscykling?
Nej de kör ju på den Svarta med Celeste på dekaler och styrlinda. Även Specialismavarianten och TT-cyklarna ska gå i de färgerna vad jag sett.

Tycker inte det funkar dåligt alls.

Edit: slog mig att jo förresten i Cyclocross kör de på Bianchi Zolder, som ju går i nån slags Celestevariant.
FmhG-5CWIAcJihl.jpg
 
Senast ändrad:

AdamLR

Aktiv medlem
Campagnolo på väg bort från proffscykling?
Nej de kör ju på den Svarta med Celeste på dekaler och styrlinda. Även Specialismavarianten och TT-cyklarna ska gå i de färgerna vad jag sett.

Tycker inte det funkar dåligt alls.

Edit: slog mig att jo förresten i Cyclocross kör de på Bianchi Zolder, som ju går i nån slags Celestevariant.
Visa bilaga 606417
OK, vetefan om färgerna inte fungerar hyfsat bra ändå. Jag får kanske backa.
 

GoranS

Aktiv medlem
Campagnolo på väg bort från proffscykling?
De tycker väl inte att det är värt pengarna att sponsra proffslagen. Det har ju varit en långvarig trend.
Enligt dessa artiklar har deras omsättning ökat kraftigt de senaste åren. För ägarna är nog det viktigast.
Är det alltså en effekt av att det varit rejäl efterfrågan under pandemin och Shimano inte kunnat leverera och att kunderna då valt Campa? Om så blir det ju intressant att se om effekten består när leveransproblemen från Asien minskar och om Campa då kan behålla sin ställning/fortsätta att öka.
 

Mats65

Aktiv medlem
Campagnolo på väg bort från proffscykling?
Är det alltså en effekt av att det varit rejäl efterfrågan under pandemin och Shimano inte kunnat leverera och att kunderna då valt Campa? Om så blir det ju intressant att se om effekten består när leveransproblemen från Asien minskar och om Campa då kan behålla sin ställning/fortsätta att öka.
Återstår att se. En del av ökningen kommer troligen från att man satsade på gravel med Ekar.
Men det är ju inte självklart att man säljer mer bara för att man sponsrar proffslag. Medan vissa tillverkare inom cykelindustrin satsar mycket på sponsring så finns det andra som som inte sponsrar så mycket.
 

Lingon

Aktiv medlem
Campagnolo på väg bort från proffscykling?
Det som är mest intressant med att följa vad proffsen använder är att se vad dom som köper själva väljer. När det gäller växelgrupper har alla osponsrade lag köpt shimano.
Tror inte det beror på att capmpa och sram axs är för dyrt iaf. :D
 

kais01

Aktiv medlem
Campagnolo på väg bort från proffscykling?
De tycker väl inte att det är värt pengarna att sponsra proffslagen. Det har ju varit en långvarig trend.
Enligt dessa artiklar har deras omsättning ökat kraftigt de senaste åren. För ägarna är nog det viktigast.
ja det var ju lite överraskande?

när det gäller framgången för ekar dock inte enligt mig helt välförtjänt, med sina tekniskt tveksamma alltför små drev.

även papegojjournalister som mer eller mindre reproducerar pressreleaser från firmorna måste ju till slut inse att det modet är suboptimalt.

t ex här på happy poppar det ju upp titt som tätt någon som slitit ut sin drivlina i förtid genom singelklinga och därigenom flitigt bruk av smådreven på kassetten, så snart det handlar om fartåka.

det riskeras en backlash när man framgångsrikt prånglar ut dylikt på marknaden.
 

Raggamuffin

Aktiv medlem
Campagnolo på väg bort från proffscykling?
ja det var ju lite överraskande?

när det gäller framgången för ekar dock inte enligt mig helt välförtjänt, med sina tekniskt tveksamma alltför små drev.

även papegojjournalister som mer eller mindre reproducerar pressreleaser från firmorna måste ju till slut inse att det modet är suboptimalt.

t ex här på happy poppar det ju upp titt som tätt någon som slitit ut sin drivlina i förtid genom singelklinga och därigenom flitigt bruk av smådreven på kassetten, så snart det handlar om fartåka.

det riskeras en backlash när man framgångsrikt prånglar ut dylikt på marknaden.

Många bryr sig väldigt lite att det tar några extra watt då fördelarna ändå vida överstiger detta. Det är ett ickeproblem om man lämnar ritbordet. Samma med att det slits, det är ändå billigt så vem bryr sig?
Att det finns folk som inte har koll och sliter ut grejerna tokigt för man inte vet vad man egentligen skulle haft har skett och kommer att ske oavsett vad vi har för delning bak.
 

Berk

Aktiv medlem
Campagnolo på väg bort från proffscykling?
Många bryr sig väldigt lite att det tar några extra watt då fördelarna ändå vida överstiger detta. Det är ett ickeproblem om man lämnar ritbordet. Samma med att det slits, det är ändå billigt så vem bryr sig?
Att det finns folk som inte har koll och sliter ut grejerna tokigt för man inte vet vad man egentligen skulle haft har skett och kommer att ske oavsett vad vi har för delning bak.

Dessutom väljer man väl två-delat fram om man vill har stor omfång och man bryr sig om motstånd i drivlinjen och slitage. (men kanske är man då inte cool)
 

GoranS

Aktiv medlem
Campagnolo på väg bort från proffscykling?
För egen del använder jag sällan tyngsta växeln. En vanlig tur hemomkring är det nog inte ens 50% av gångerna den alls nyttjas.
 

ooms

Aktiv medlem
Campagnolo på väg bort från proffscykling?
För egen del använder jag sällan tyngsta växeln. En vanlig tur hemomkring är det nog inte ens 50% av gångerna den alls nyttjas.
Inte jag heller, men med 1x kanske man skulle bli tvungen. Än så länge har jag dock inga problem att hantera framväxeln, så ser inte varför jag skulle gå in på det spåret.
 

kais01

Aktiv medlem
Campagnolo på väg bort från proffscykling?
det är moddääärnt.

skämt åsido, motväxlingar är irriterande. har man för stor skillnad mellan registren och lagt ett då mer eller mindre tvingande byte mellan de två registren olämpligt blir detta snabbt irriterande.

som jag ser det är det bäst om vardera registren är kompetenta var och en för sig. då är det som man har två cyklar med sig, en för vägar, en för terräng, och gör bytet egentligen bara när man byter från det ena till det andra.

som att ha två singelklingor, med skilda användningsområden:)
 
Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
Campagnolo på väg bort från proffscykling?
Många bryr sig väldigt lite att det tar några extra watt då fördelarna ändå vida överstiger detta. Det är ett ickeproblem om man lämnar ritbordet. Samma med att det slits, det är ändå billigt så vem bryr sig?
Att det finns folk som inte har koll och sliter ut grejerna tokigt för man inte vet vad man egentligen skulle haft har skett och kommer att ske oavsett vad vi har för delning bak.
det är inte billigt när det slits, särskilt inte med campa...

när det gäller de extra watten är de obetydliga på ritbordet, någorlunda obetydliga när drivlinan är ny, störande och lätt 10+ watt när den är sliten, förbjudande när den dessutom är osmord eller smutsig.
 

Raggamuffin

Aktiv medlem
Campagnolo på väg bort från proffscykling?
det är inte billigt när det slits, särskilt inte med campa...

när det gäller de extra watten är de obetydliga på ritbordet, någorlunda obetydliga när drivlinan är ny, störande och lätt 10+ watt när den är sliten, förbjudande när den dessutom är osmord eller smutsig.

Jo.
Nej 🤷‍♂️. Men vi tycker olika helt enkelt, så lika bra att lämna det här :).


Helt överens. Vad är fördelarna med 1x utanför skogen egentligen?

För mig så har jag ett smalare hastighetsspann på gravel än på landsväg och då räcker den bredd singelklinga ger mig. Man slipper framväxeln och allt runt helt enkelt.

Nu har jag 2x på min gravel ändå för den dubblar som landsvägscykel för tillfället.
 

Ilritorno

Aktiv medlem
Campagnolo på väg bort från proffscykling?
Ja. Finns väl viktigare saker att bråka om?

"The Delta brakes looked nice but were about as useful as udders on a bull when it came to their stopping power. Many of us changed them for the cheaper Chorus model. They looked more traditional and worked a hell of a lot better." Sean Kelly
 

HåkanC

Aktiv medlem
Campagnolo på väg bort från proffscykling?
Många bryr sig väldigt lite att det tar några extra watt då fördelarna ändå vida överstiger detta.
Vilka är de fördelarna? (Ej MTB)

Samma med att det slits, det är ändå billigt så vem bryr sig?
Billigt? Nja
Om man jmf slitdelar till Ekar med GRX så kostar Ekar kedja+kasett över 2k SEK vilket även är mer eller mindre dubbelt så mkt som GRX kedja+kasett
Dessutom slits Ekar-delarna snabbare och måste bytas oftare
Så ja, en såpass stor prisskillnad bryr åtminstone jag mig om
Vem gör inte det? (Förutom du då möjligen)
 

Raggamuffin

Aktiv medlem
Campagnolo på väg bort från proffscykling?
Vilka är de fördelarna? (Ej MTB)


Billigt? Nja
Om man jmf slitdelar till Ekar med GRX så kostar Ekar kedja+kasett över 2k SEK vilket även är mer eller mindre dubbelt så mkt som GRX kedja+kasett
Dessutom slits Ekar-delarna snabbare och måste bytas oftare
Så ja, en såpass stor prisskillnad bryr åtminstone jag mig om
Vem gör inte det? (Förutom du då möjligen)

Främst tillförlitligheten när det är grusigt och smutsigt, vikt och man slipper ha framväxeln i vägen så jag kan droppa min vattenflaska mer t ex.


Det är nog många som föredrar flottare Ekar över billigare GRX. Precis som det säljs Dura-Ace fast det finns 105. Flera hundra mil för nån tusenlapp är billigt.
 

Drosa

Aktiv medlem
Campagnolo på väg bort från proffscykling?
Jag tycker det är tråkigt att shimano har närmast monopol på komponentmarknaden. Finns inte mycket valmöjlighet om man vill ha annat än japanska risbultar på sin hoj i dag. Och se på proffscyklingens grejer har också blivit urtrist. Fula amerikanska S hojar med japanska kompononter som ser ut att ha designats av ingenjörer som har varit påverkade av illa tillagad blåsfisk och risbrännvin.
 

HåkanC

Aktiv medlem
Campagnolo på väg bort från proffscykling?
Dessutom väljer man väl två-delat fram om man vill har stor omfång
Det är inte säkert, inte jmf med den utvx jag har på en gruscykel som ffa är mkt tajtare än den hade varit med Ekar
Utvx_jmf_46_30x12-32__Ekar38x10-44.JPG




Främst tillförlitligheten när det är grusigt och smutsigt
I verkligheten är det ett ickeproblem om man lämnar ritbordet.
Detta eftersom grus och smuts i praktiken ger problem med bakväxeln långt innan det påverkar framväxeln.

Även viktskillnaden är i verkligheten ett ickeproblem om man lämnar ritbordet

man slipper ha framväxeln i vägen så jag kan droppa min vattenflaska mer
Menar du att kunna ha flaskhållaren längre ned, så att det skulle bli svårare att nå den?
Varför skulle det vara en fördel?

Det är nog många som föredrar flottare Ekar över billigare GRX.
Nja, att Ekar är dyrare gör den inte automatiskt flottare eller ens bättre utan endast dyrare
Fram till nyligen var dessutom helt mekaniska Ekar dessutom dyrare än GRX Di2
(Betyder det att Campas försäljning kommer att vara lägre för 2023?)
Med GRX Di2 2x kan man dessutom själv välja om man vill låta Di2 sköta framväxeln eller ej
Samma funktion finns hos SRAM

Flera hundra mil för nån tusenlapp är billigt.
Nej, i verkligheten är det färre mil för fler tusenlappar
Hur kan du få det till att det skulle vara billigt?
 

kais01

Aktiv medlem
Campagnolo på väg bort från proffscykling?
tycker även jag det är trevligt med växlar, särskilt dagar när man är trött i benen. men är jag pigg håller jag nästan samma fart på min tvåväxlade brompton med två snabba växlar som på min 2x10-växlade, bara för att jämföra två närbesläktade hojar där endast växlarna skiljer.

intressant statistik kan ses på medelfarten på tour de france. när växlar till slut tilläts 1937 hände närmast - ingenting. en långsamt stigande uppgång fortsätter. först in på femtiotalet tar det mer fart. kanske campa-effekten i full blom? eller belgian mix...



B3D759D0-B79A-4804-B9BD-C5212D40FE57.jpeg
1E5BA3E7-BE74-43B1-BA55-4C58FB28CE9B.jpeg
 

DanielS

Aktiv medlem
Campagnolo på väg bort från proffscykling?
Då borde det väl föranleda en justering av utväxlingen så att man bara har växlar som man använder?
Jo men dåligt med 48T storklingor eller kassetter med 12T som minsta till shimano 11-delat (ja jag vet man kan bygga om kassetter enligt instruktion i någon gammal tråd men har inte tyckt det varit tillräckligt besvärande för att göra det).
 

BJS

Aktiv medlem
Campagnolo på väg bort från proffscykling?
Jo men dåligt med 48T storklingor eller kassetter med 12T som minsta till shimano 11-delat (ja jag vet man kan bygga om kassetter enligt instruktion i någon gammal tråd men har inte tyckt det varit tillräckligt besvärande för att göra det).
Oki. Man ids inte alltid. Det är allmännmänskligt.
 

GoranS

Aktiv medlem
Campagnolo på väg bort från proffscykling?
tycker även jag det är trevligt med växlar, särskilt dagar när man är trött i benen. men är jag pigg håller jag nästan samma fart på min tvåväxlade brompton med två snabba växlar som på min 2x10-växlade, bara för att jämföra två närbesläktade hojar där endast växlarna skiljer.

intressant statistik kan ses på medelfarten på tour de france. när växlar till slut tilläts 1937 hände närmast - ingenting. en långsamt stigande uppgång fortsätter. först in på femtiotalet tar det mer fart. kanske campa-effekten i full blom? eller belgian mix...



Visa bilaga 606644 Visa bilaga 606645
Användes pot belge på 50-talet? Trodde snarare det var la bomba som var modernt då.
 

kais01

Aktiv medlem
Campagnolo på väg bort från proffscykling?

GoranS

Aktiv medlem
Campagnolo på väg bort från proffscykling?
det vet jag inte, men att det blev känt senare betyder ju inte att det inte användes tidigare. eller varianter.

man kan läsa mer i willy voets bok efter festina-affären. länge sedan jag läste den. skrämmande och bra läsning.

Om man ska spekulera kring ökning av fart och orsakssamband med användande av droger så tycker jag det är rimligare att spekulera i koppling till droger som är väldokumenterat att de stora stjärnorna på 50-talet använde snarare än att spekulera kring en drogmix som, om det jag läst är korrekt, slog igenom först några decennier senare bland elitcyklister.
 
Topp