Campagnolo Super Record 12 speed EPS

gazzaman79

Ny medlem
Min cykel är snart färdigbyggd förutom det lilla problemet att få till växlarna. Lyckas inte få upp kedjan på det stora drevet bak plus att kedjan skrapar på växelföraren fram när kedjan ligger på minsta bak och största fram. Med tanke på att kedjan inte går upp bak så känns det som att det är förskjutet på nåt sätt eftersom problemet fram är att kedjan ligger för långt till höger. Har testat och testat men jag får ingen ordning på det.
Att hitta experter på Super Record EPS som pratar svenska verkar inte vara lätt :) .
Har ni kunniga koll på vad jag kan ha gjort för fel eller kanske vet någon handlare som är duktig på Campa EPS?

Mvh Johan!

båtbensbudet

Aktiv medlem
Har för mig även campa eps har en "limit" skruv eller hur? Har du släppt på den så att den tillåter bakväxeln att vandra tillräckligt långt in mot navet?

Vet inte din mekvana så jag passar på att säga att denna skruv är till för att begränsa rörelsen för bakväxeln så den inte ska kunna gå in i ekrarna och förstöra båda det ena och det andra om man har otur så när du justerar den se då till att du inte tillåter den att gå för långt. Bästa är att skruva väldigt små steg tills kedjan precis tillåts att vandra upp på största kuggen och sedan justera aningen tillbaka och kolla att den fortfarande klarar att växla upp. Då är den så långt ifrån hjulet som möjligt men klarar alla kuggen på kassetten.

Senast ändrad:

gazzaman79

Ny medlem
Har för mig även campa eps har en "limit" skruv eller hur? Har du släppt på den så att den tillåter bakväxeln att vandra tillräckligt långt in mot navet?

Vet inte din mekvana så jag passar på att säga att denna skruv är till för att begränsa rörelsen för bakväxeln så den inte ska kunna gå in i ekrarna och förstöra båda det ena och det andra om man har otur så när du justerar den se då till att du inte tillåter den att gå för långt. Bästa är att skruva väldigt små steg tills kedjan precis tillåts att vandra upp på största kuggen och sedan justera aningen tillbaka och kolla att den fortfarande klarar att växla upp. Då är den så långt ifrån hjulet som möjligt men klarar alla kuggen på kassetten.
Tack för snabbt svar!

Mekvanan är inte på en högre level:)
Antar att du menar B-skruven. Får försöka att få till det ännu mera då men framväxeln återstår. Det känns lite omöjligt just för tillfället men får försöka att pilla lite mera helt enkelt.

Mvh Johan

gazzaman79

Ny medlem

OllePB

Medlem
Tack för snabbt svar!

Mekvanan är inte på en högre level:)
Antar att du menar B-skruven. Får försöka att få till det ännu mera då men framväxeln återstår. Det känns lite omöjligt just för tillfället men får försöka att pilla lite mera helt enkelt.

Mvh Johan
Nej, B-skruven justerar inte ändlägena.

borano20

Aktiv medlem
Hej.. Skrap i framväxeln? Kolla att den ligger parallellt med kedjehjulet som den ska. När man ibland drar monteringsskruven det sista så kan växeln vrida sig något. Jag har EPS 11delat och det är lite kinkigt med avståndet drev-växeltrissa i bak. Du har smort kedjan på det sätt du tänker köra sen? mvh borano20

Kalle med K

Aktiv medlem
Framväxeln. Campa har ett utmärkt litet verktyg som underlättar inställningen av framväxeln Campagnolo UT-FD120 Front Derailleur Mounting Tool. Det är dessutom så billigt att det borde ingå i varje välutrustad verktygslåda. Bakväxeln, har du kollat växelörat?

gazzaman79

Ny medlem
Framväxeln. Campa har ett utmärkt litet verktyg som underlättar inställningen av framväxeln Campagnolo UT-FD120 Front Derailleur Mounting Tool. Det är dessutom så billigt att det borde ingå i varje välutrustad verktygslåda. Bakväxeln, har du kollat växelörat?

Aha låter smutt att ha.
Växelörat följde med ramen och det är spikrakt.

Newton

Medlem
Litet sidospår: Var har du köpt dina eps-delar och vad behöver man för ett komplett kit? (Alltså förutom reglage, växlar och batteri…) Hittar ingen bra beskrivning av vilka kablar och smådelar som behövs.

PS. Bor du i Stockholmstrakten hjälper jag gärna med mekning. Har stor mekvana med mekaniska och di2 växlar, dock ännu ej eps. (Skicka PM i så fall)

Senast ändrad:

gazzaman79

Ny medlem
Litet sidospår: Var har du köpt dina eps-delar och vad behöver man för ett komplett kit? (Alltså förutom reglage, växlar och batteri…) Hittar ingen bra beskrivning av vilka kablar och smådelar som behövs.

PS. Bor du i Stockholmstrakten hjälper jag gärna med mekning. Har stor mekvana med mekaniska och di2 växlar, dock ännu ej eps. (Skicka PM i så fall)
Hej!
Fick till det men nu är systemet dött istället :(
Jag och cykelhandlaren är lika oförstående men vi misstänker att batteriet gett upp.

Det du behöver i kablar är (jag kör intern dragning)
-handlebar mounting cable
-Internal interface
-Battery holder (jag kör seatpost)
-Cable for internal interface frame installation

Sen självklart batteriladdare då :)

Mekhjälp låter intressant :)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer