Cannondale M900; Renovera, bygga om eller skrota?

Bonzo

Aktiv medlem
Har en gammal Cannondale 26" (559) som gått som pendlarcykel de senaste åren. Nu börjar den dock bli bra sliten, mestadels på grund av bristfälligt (obefintligt) underhåll.

Växlarna har jag aldrig lyckats få ordning på och jag gissar att det till väldigt stor del beror på att jag, för några år sedan, slängde på SRAM reglage trots att det sitter Shimano-växlar på cykeln. Jag hade då ingen tanke på att de inte lirade, och gjorde bara ett halvhjärtat försök att få ordning på det innan jag tyckte att det var "bra nog". Samma sak gäller bromsarna där alternativen verkar vara att antingen ha minst ena klossen ligga an mot fälgen, eller justera ut det så att greppet nästan går emot styret innan man får någon bromsverkan.

Nu har jag dock cyklat lite mer på fungerande cyklar och har därmed fått lite andra referenser och det stör mig enormt mycket att det inte funkar som det ska på gammelhojen. Så nu är alltså min fråga om det är värt att spendera pengar på den här cykeln, eller om jag bara ska låta den gå i graven? Den är ju trots allt rätt förlegad, med 26"-hjul, fälgbromsar och en geometri som jag aldrig riktigt kommit överens med (därav kraftig rise på både stam och styre).

Ska tillägga att jag testade en kollegas pendlarcykel härom veckan och den var som en dröm jämfört med min cykel. Jag har dock bara ca 20 min cykling till jobbet så jag har egentligen inte behov av något märkvärdigt, men det är ju alltid roligare att cykla på saker som åtminstone är bekväma och som fungerar som de ska.

Så, vad är domen? Uppgradera med ny drivlina, växlar, och allt annat som inte funkar? Bygga om till klunker eller något annat skoj? Eller helt enkelt bara ställa in i skamvrån och köpa ny pendlarcykel?

Ett par bilder är väl alltid trevligt:
IMG_5812.JPG
IMG_5813.JPG
IMG_5815.JPG
IMG_5816.JPG
IMG_5817.JPG
IMG_5818.JPG

LTS

Aktiv medlem
Det är inte mycket du behöver göra om allt funkerar förutom bromsar och växlar.
Justera V-bromsar är inte komplicerat. Det är bara att göra så att det blir rätt.
Det enda som kostar något är att byta till shimano-reglage eller shimano-kompatibla SRAM-reglage. Du kanske t o m med har kvar orginalreglagen. Om du vill byta så lite som möjligt, så är det egentligen bara bakväxelreglaget som skiljer mellan Shimano och SRAM.
Om du parkerar ute vid jobbet eller någon annanstans så finns det ett värde i att ha en cykel som inte ser ny ut.

Bonzo

Aktiv medlem
LTS sa:
Det är inte mycket du behöver göra om allt funkerar förutom bromsar och växlar.
Justera V-bromsar är inte komplicerat. Det är bara att göra så att det blir rätt.
Det enda som kostar något är att byta till shimano-reglage eller shimano-kompatibla SRAM-reglage. Du kanske t o m med har kvar orginalreglagen. Om du vill byta så lite som möjligt, så är det egentligen bara bakväxelreglaget som skiljer mellan Shimano och SRAM.
Om du parkerar ute vid jobbet eller någon annanstans så finns det ett värde i att ha en cykel som inte ser ny ut.

Nåja, jag behöver nog byta hela drivlinan inklusive kassett om det ska bli någon ordning på den.
Har försökt justera V-bromsarna, men tycker inte jag får någon ordning på det. Kanske går att få till det om jag plockar isär, gör rent och smörjer upp allt och toppar med nya vajrar och höljen.
Jag tror jag har kvar växelreglagen som satt monterade när jag köpte den, men de var gripshift och det har jag överlag svårt med även när de funkar. Ett par Shimano-trigger kostar ju dock inte så mycket, så det är väl bara att klicka hem något.

Jag använder aldrig framväxeln, så om det blir till att fixa cykeln plockar jag nog bort ett par av klingorna fram och kör bara med bakväxeln. Känns inte som att jag behöver 27 växlar för att cykla 7km platt cykelväg 2 gånger om dagen.
Kan någon säga, med hjälp av bilderna, vad det är för standard och vad som rimligen borde passa? Behöver jag montera någon form av kedjestyrare för att kedjan inte ska hoppa? I dagsläget agerar framväxeln kedjestyrare så jag skulle kanske bara kunna låta bli att demontera den.

Senast ändrad:

Bonzo

Aktiv medlem
NickPick sa:
Fixa den och pendla på. Det är ju inte cykelns fel att ägaren har vanvårdat den.

Får nog kanske bli så, jag tycker inte om att slänga saker. Dessutom borde jag väl kunna köpa en ny cykel ändå?

Gällande vems fel det är att den blivit vanvårdad väljer jag att citera någon gammal film (Fletch?): "En stor man erkänner när han gjort fel. Jag är ingen stor man."

Bonzo

Aktiv medlem
Classe75 sa:
För att få bromsarna att lira, justera med denna skruv:

Jodå, den har jag skruvat på.
Jag trot en del av problemet kan vara att jag inte varit särskilt metodisk i mina försök, utan mest gjort allt på måfå. Blir sällan helt bra om man jobbar på det viset.

SebbeK

Aktiv medlem
Jag har en likadan. Jag kommer att bygga om den till ss, byta till porteur-styre och montera en korg.
Sedan blir det min cruisa/rulla till stan-hoj

Bonzo

Aktiv medlem
SebbeK sa:
Jag har en likadan. Jag kommer att bygga om den till ss, byta till porteur-styre och montera en korg.
Sedan blir det min cruisa/rulla till stan-hoj

Det låter inte helt fel. Kan också tänka mig en korg eller åtminstone ett lastrack fram på min. De där styrena funkar nog inte för mig dock. Behöver som sagt en del rise för att det ska vara hyfsat bekvämt.

Är det krångligt att bygga om till singel speed? Tror jag gärna behåller några växlar, men det är aldrig fel att utforska alternativen.

LTS

Aktiv medlem
Du ser lätt bromsarmarnas grundbeteende genom att koppla loss vajern. Du kan känna hur stor fjäderspänningen är i respektive arm genom att trycka in den med handen.
Om ena bromsarmen inte fjädrar tillbaks kan du prova att skruva loss den, torka rent och fetta in pinnen.
Allt är väldigt synligt på en V-broms och det är enkel mekanik så det går att hitta problemet.

42Hz

Aktiv medlem
Tvätta ramen och kolla så det inte är några sprickor innan man börjar investera?

Bonzo

Aktiv medlem
LTS sa:
Du ser lätt bromsarmarnas grundbeteende genom att koppla loss vajern. Du kan känna hur stor fjäderspänningen är i respektive arm genom att trycka in den med handen.
Om ena bromsarmen inte fjädrar tillbaks kan du prova att skruva loss den, torka rent och fetta in pinnen.
Allt är väldigt synligt på en V-broms och det är enkel mekanik så det går att hitta problemet.

Tror säkert jag får ordning på det om jag bara engagerar mig lite. Demontering och rengöring är nog en bra idé oavsett om det behövs för bromsarnas skull eller inte. Lika bra att göra allt ordentligt om jag ändå ska lägga tid på det, och det är väl det semestern är till för.

Bonzo

Aktiv medlem
42Hz sa:
Tvätta ramen och kolla så det inte är några sprickor innan man börjar investera?

Ingen dum idé, även om jag är rätt säker på att den är okej. Gick som XC innan jag köpte cykeln, så den har inte gått så hårt.

Tänkte börja strippa ner cykeln idag och se jag får loss vev och kassett eller om jag behöver komplettera verktygslådan.

Har semester några veckor men åker bort på torsdag, så planen är att beställa hem allt innan jag åker så att jag kan börja montera direkt när jag kommer hem igen.

DarthVidar

Aktiv medlem
Bygg om såklart! Eller sälj den som reparationsobjekt...

Jag har en m500 som jag byggt om i omgångar, den är inte perfekt men jag gillar den ändå!

Jag skulle börja med att skaffa nya reglage och byta vajrar och höljen. En ny kassett och kedja vore nog heller inte fel. Det behöver inte bli farligt dyrt.

Men om du inte tycker att det är roligt att skruva och trånar du efter en ny cykel, sälj då denna och skaffa en ny. Men att slänga den tycker jag låter onödigt!

Bonzo

Aktiv medlem
DarthVidar sa:
Bygg om såklart! Eller sälj den som reparationsobjekt...

Jag har en m500 som jag byggt om i omgångar, den är inte perfekt men jag gillar den ändå!

Jag skulle börja med att skaffa nya reglage och byta vajrar och höljen. En ny kassett och kedja vore nog heller inte fel. Det behöver inte bli farligt dyrt.

Men om du inte tycker att det är roligt att skruva och trånar du efter en ny cykel, sälj då denna och skaffa en ny. Men att slänga den tycker jag låter onödigt!

Det blir renovering och en liten ombyggnad. Har demonterat allt idag och ska göra rent allt och beställa lite nya delar.

Blir ny drivlina och nya broms- och växelvajrar och eventuellt ny stam och styre om jag hittar vad jag är ute efter. Har en bild i huvudet, men vet inte om jag kommer hela vägen dit.

Jag skruvar nästan mer gärna än jag cyklar, så det är inget jag har något emot. Cykelintresset är dock rätt nytt, men jag har kört och skruvat med motorcyklar i ca 20 år.

Senast ändrad:

Bonzo

Aktiv medlem
Är det någon som har tips på 5-bults klinga med BCD94, gärna N/W, så tar jag gärna emot det.
Eventuellt blir det billigare och enklare att byta till andra vevar, men vevpartiet är med fyrkantsaxel, så även där verkar utbudet vara lite skralt.

Eller så är det jag som är dålig på att googla. Tips emottages.

Köp & Sälj

Topp