Cannondale Topstone 2 - Medium eller Large?

Flåsa

Ny medlem
Hej,

Sitter och velar runt cykelköp. Har efter många timmars surfande kommit fram till att en Cannondale Topstone 2 kanske kan passa mig bra. (Idag åker jag på en Scott Scale 930 (Large), men kommit fram till att jag trivs bättre med grus och asfalt än sten och rötter.)
Har tyvärr ingen affär i närheten där jag kan provsitta eller provcykla.
Jag är 183cm lång och ca 87,5cm upp till grenen.
På Cannondales hemsida rekommenderas jag att välja medium baserat på min längd. Vet inte riktigt varför jag rekommenderas medium istället för large då intervallen är överlappande.
1659600551928.png
Kommer mest cykla turer på 1-2 tim på grus och asfalt 2-3 ggr i veckan, men har väl nån lös tanke om att kanske delta i nåt motionslopp nån gång (förhoppningsvis Vättern en dag) också.

Hur ska man tänka runt storlekarna? Vore tacksam för hjälp.
Se data nedan.
1659600742207.png

jonja

Aktiv medlem
Alltid vanskligt att råda andra, men om det vore jag (185/90) skulle jag ta medium då 58 toptube är alldeles för långt för mig, både för lvg och gravel. Skulle förmodligen då vända på stammen då styrröret imo var lite kort (15). På mina gravels har jag 16 resp 18.
Spontant tycker jag det var stora hopp, 2", mellan storlekarna. Hos tex Bergamont och Corratec är det 2 resp 3 cm. Noterar också att din bifogade sizing tabell skiljer sig från den på TCM:s hemsida.

Flåsa

Ny medlem
Alltid vanskligt att råda andra, men om det vore jag (185/90) skulle jag ta medium då 58 toptube är alldeles för långt för mig, både för lvg och gravel. Skulle förmodligen då vända på stammen då styrröret imo var lite kort (15). På mina gravels har jag 16 resp 18.
Spontant tycker jag det var stora hopp, 2", mellan storlekarna. Hos tex Bergamont och Corratec är det 2 resp 3 cm. Noterar också att din bifogade sizing tabell skiljer sig från den på TCM:s hemsida.
Tack för svar!
Högg storlekstabellen från Cannondales hemsida så förhoppningsvis stämmer den med årets modell, men säker ska jag inte påstå att jag är..
Lutade mest åt medium innan så det är frågan om det nu inte får bli en sån. Blir förhoppningsvis inte hur fel som helst.:)

HåkanC

Aktiv medlem
Lutade mest åt medium innan så det är frågan om det nu inte får bli en sån. Blir förhoppningsvis inte hur fel som helst.:)
Du skall naturligtvis köpa den strl du är mest intresserad av
Men om geotabellen stämmer är det mindre än 1cm (9mm) skillnad i längd(reach) mellan MD och LG, det är inga problem att byta styrtapp för 1cm kortare eller längre (för stor skillnad kan påverka "styrbalansen" negativt)
Men det är över 3cm (31mm) skillnad i höjd(stack) mellan MD och LG.

Så enl mig handlar det om hur högt du vill ha styret?

Det går iofs att ändra med distanser under styrstammen, men många tillverkare har en gräns på hur mkt för att brytkrafterna i styrröret ovan styrlagret inte skall bli för stora.
"Generally, manufacturers recommend no more than 20mm additional stack height between stem and upper race."
Från: https://www.parktool.com/blog/repair-help/fork-steering-column-length-and-sizing

ILiveToRide

Aktiv medlem
Jag är 182, har en medium och den är för stor. Iofs korta lemmar i förhållande till rygg. Åker 60mm stam för att det ska funka som gravel.
Det är också rejält hög stack på large om man ska få ner fronten för att åka asfalt.

Satt för asfalt åkte jag 80mm och -17 grader.

Apjon

Aktiv medlem
Jag är 185 med apindex och har en L det är iofs min första cykel med krullstyre så har egentligen ingen koll, men det var rätt storlek för mig enligt TCM... Är även klappkass på geometritabeller. Finns möjlighet att få prova beroende på avstånd då kanske 🙂

glitch

Aktiv medlem
jag är 181 med liknande grenmått och hade kört M. Den är rätt lik min nuvarande 56a och när jag provcyklade en M kändes den spontant åt det större hållet men som rätt storlek. Så jag tror den blir perfekt för dig.

jonja

Aktiv medlem
... och om man tänker sig Large alternativet. Vill man normalt ha en stl som en 10 cm längre person också kan ha? Nej, oftast vill man inte det.

Topp