Canyon Assembly Paste (smörjmedel) saknas? Ersättning?

robsstrom

Ny medlem
Köpte en Canyon Roadlite AL 6.0 nyligen. Jag har för mig att jag tom såg assembly paste i boxen som kom med och vill nästan minnas att jag hade det i handen, men lite osäker. Men nu när jag tänkte sätta ihop cykeln hittar jag det inte. Har vänt upp och ner på halva lägenheten i jakt på skiten...

Det enda på cykeln som är kolfiber är väl (?) gaffeln som redan är monterad. Så strikt taget så kanske inte just deras assembly paste är så extremt viktig? Som jag förstod det är det viktigt att man använder just deras typ av smörjmedel när man monterar aluminium mot kolfiber.

Annars vill dom att man använder det när man monterar styret, sadeln och pedalerna verkar det som.

Jag kan nog fråga Canyon om att skicka lite men vore smidigare att dra iväg och köpa något direkt för jag blir lite otålig nu när jag har allt framme...

Så, vilket smörjmedel kan jag köpa som ersätter deras? Tacksam för all hjälp!

Bor i Solna.

Senast ändrad:

Salabaladala

Aktiv medlem
Till sadelstolpen behöver du bara monteringspasta om den är i kolfiber, annars går vanligt fett bra. Till pedalgängorna går också vanligt fett bra till.

Ersättning finns att köpa lite överallt och kan heta lite olika. Googla carbon assembly paste.

robsstrom

Ny medlem
Till sadelstolpen behöver du bara monteringspasta om den är i kolfiber, annars går vanligt fett bra. Till pedalgängorna går också vanligt fett bra till.

Ersättning finns att köpa lite överallt och kan heta lite olika. Googla carbon assembly paste.
Ok, det gäller också styret då eller? Bara monteringspasta om den är i kolfiber?

Av vad jag kan läsa från cykeln spec på nätet och vad jag kan känna mig fram till är inte sadelstolpen, styret eller pedalerna i kolfiber.

Så vanligt fett skulle gå lika bra? Men sorry, vad räknas som "vanligt fett"?

Supersonic

Aktiv medlem
Om du meddelar var du bor finns det säkert någon i närheten som kan skänka dig en klutt kolfiberpasta om du behöver.

Supersonic

Aktiv medlem
Kolfiberpasta används för att ÖKA friktionen och vanligt fett för att MINSKA den.
Så använd rätt på rätt ställe.

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Husmorstipset är att använda tandkräm eftersom mikroplasterna som används som slipmedel funkar finfint som kolfiberpasta.

Men som skrevs ovanför, om du skriver var du bor finns det säkert ngn med en förpackning som kan låna ut en liten klutt till dig.

robsstrom

Ny medlem
Om du meddelar var du bor finns det säkert någon i närheten som kan skänka dig en klutt kolfiberpasta om du behöver.
Bor i Solna. Kan vara mer specifik om någon här bor i Solna :)
Iofs finns en cykelverkstad i närheten så kan springa dit och köpa en tub kolfiberpasta och "vanligt fett".

robsstrom

Ny medlem
Husmorstipset är att använda tandkräm eftersom mikroplasterna som används som slipmedel funkar finfint som kolfiberpasta.

Men som skrevs ovanför, om du skriver var du bor finns det säkert ngn med en förpackning som kan låna ut en liten klutt till dig.
Ok, det blir kanske sista utvägen. Bor i Solna.

Salabaladala

Aktiv medlem
Ok, det gäller också styret då eller? Bara monteringspasta om den är i kolfiber?

Av vad jag kan läsa från cykeln spec på nätet och vad jag kan känna mig fram till är inte sadelstolpen, styret eller pedalerna i kolfiber.

Ja precis. Monteringspastan är lite "kornig" så den hjälper till med friktionen på kolfiberdelar. Då behöver man inte skruva fast allt lika hårt för att det ska sitta.

Med vanligt fett menar jag bara vanligt smörjfett typ sånt du kan köpa på Mekonomen eller macken. Anledningen till att du vill ha det på pedalgängorna och sadelstolpe i metall (som sitter i metallram) är att förhindra att dom fastnar så hårt vilket dom kan göra annars.

robsstrom

Ny medlem
Ja precis. Monteringspastan är lite "kornig" så den hjälper till med friktionen på kolfiberdelar. Då behöver man inte skruva fast allt lika hårt för att det ska sitta.

Med vanligt fett menar jag bara vanligt smörjfett typ sånt du kan köpa på Mekonomen eller macken. Anledningen till att du vill ha det på pedalgängorna och sadelstolpe i metall (som sitter i metallram) är att förhindra att dom fastnar så hårt vilket dom kan göra annars.
Hmm, ok. Manualen som kom med och det jag hittat på nätet verkar insistera på deras assembly paste typ överallt. Men deras manualer är inte speciellt specifika vad gäller modeller osv.

Men eftersom det bara är gaffeln som är av kolfiber och alla kopplingar jag ska montera är metall-metall borde smörjfett funka. Men kan lika gärna använda monteringspasta?

Salabaladala

Aktiv medlem
Hmm, ok. Manualen som kom med och det jag hittat på nätet verkar insistera på deras assembly paste typ överallt. Men deras manualer är inte speciellt specifika vad gäller modeller osv.

Men eftersom det bara är gaffeln som är av kolfiber och alla kopplingar jag ska montera är metall-metall borde smörjfett funka. Men kan lika gärna använda monteringspasta?
Ja vilket som. Monteringspastor ska också hindra att det fastnar, men läs på förpackningen för att vara säker.

Valhalla_

Aktiv medlem

Jag skulle då inte fetta in varken styre eller stam. Men det mesta i övrigt - visst.

Kolfiberstyre - greppasta. Alustyre - ingenting.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer