Canyon - Endurace All-Road eller Grail - vad passar mig bäst?

Krilin

Ny medlem
Hej, söker input från er mer erfarna som cyklar mixat underlag - asfalt och hårdpackade grusvägar. Syftet är konditionsträningspass mellan 1-5h och jag söker något mittimellan en kul-snabb och en bekväm cykel med maxbudget på typ 35. Jag har hittills tittat på Canyon Grail för detta men ramlade nu över Canyons nya Endurace All-Road (se länk) och funderar på om den kan vara en bra idé eller ej? När jag siktade på en Grail tänkte jag mig köra all-road däck typ Specialized Pathfinder Pro, men de kommer ju dock i 38 som smalast, och min undran är om 35mm som jag är förstår är maxbredd på Endurace All-road är tillräckligt om man kör mest mixat asfalt/grus - eller om man bör värdesätta möjligheten att gå upp i bredd till typ 38 eller 40, som Grail tillåter, om det blir många mil på grus?

Är relativt färsk inom triathlon och har aldrig cyklat grus förr så jag har ingen bra uppfattning om hur stor skillnad det gör att gå upp från 35mm till typ 38/40? Hur mycket trögare blir lagom mjuka 38/40mm däck på asfalt kontra hur mycket bekvämare de blir på grusväg jämfört med 35mm? Bör någon i min situation sikta mer mot att köra så tunna däck som möjligt för att det är roligare ju fortare det går, eller lite bredare än 35 för att få en mjukare ride? Är Grail "onödigt grusspecifik" för någon som mig, eller är en Endurace All-Road en eventuellt riskabel begränsning om jag ska kunna njuta ordentligt av gruscykling?

Sorry om jag e luddig. Alla tankar, erfarenheter och förslag uppskattas!

Endurace All-Road: https://www.canyon.com/sv-se/road-b.../3479.html?dwvar_3479_pv_rahmenfarbe=R076_P05
Grail: https://www.canyon.com/sv-se/gravel.../3095.html?dwvar_3095_pv_rahmenfarbe=R064_P15

weldion

Aktiv medlem
35 mm går kanon på vanlig grusväg. Kör med ena graveln vanlig grusväg blandat med asfalt och på den har jag 35 mm breda Cinturato Gravel H.
Skulle jag bara köra grusväg med den så kanske 40 mm åka på, men det är inte säkert.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Tycker också 35mm funkar bra som kompromiss för asfalt och grus om samma däck ska gå på båda. Med lättrullade graveldäck har jag kunnat rejsa på i gravellopp och gå med i lvg-klungor.

Krilin

Ny medlem
35 mm går kanon på vanlig grusväg. Kör med ena graveln vanlig grusväg blandat med asfalt och på den har jag 35 mm breda Cinturato Gravel H.
Skulle jag bara köra grusväg med den så kanske 40 mm åka på, men det är inte säkert.
Tack, betryggande att höra o toppen med däcktips!

DanielS

Aktiv medlem
Jag hade inte velat vara begränsad till 35mm på grus, tycker det är skönt med lite bredare däck där. Valde därför en gravel som klarar 45mm breda däck. Men då har jag ju också en racer som jag väljer de dagar jag kör endast asfalt.

Krilin

Ny medlem
Jag hade inte velat vara begränsad till 35mm på grus, tycker det är skönt med lite bredare däck där. Valde därför en gravel som klarar 45mm breda däck. Men då har jag ju också en racer som jag väljer de dagar jag kör endast asfalt.
Tack för inputen. Du väcker en fundering om jag kanske kommer vilja experimentera med bredare däck nångång. Kanske ha två uppsättningar hjul - ett för rent grus och ett för mixat underlag. Det är kanske dumt att köpa en cykel utan den möjligheten när jag är ny inom området...

aben

Aktiv medlem
Jag cyklar blandat asfalt/grus och även lite skogsvägar och har 38 mm på min ena och det funkar mycket bra på asfalt, helt okej på grusväg och någorlunda på skogsvägar om man cyklar lugnt och försiktigt. Hade jag kunnat välja fritt hade jag velat ha 44-45 mm på den cykeln.

Skillnaden mellan 32 mm som suttit på tidigare och 38 mm är stor.

Men det beror ganska mycket på vikten också, jag väger 80 kg och har oftast en del packning med så runt 115-120 kg inkl. cykel.

Senast ändrad:

Froste

Aktiv medlem
All roaden ser riktigt fin ut, hade inte koll på den själv men nu blev man ju sugen. Oftast går det ju in lite bredare däck än vad som listats. Troligtvis går det in 38mm däck i den ramen. Någon som vet på ett ungefär hur Canyon andra ramar klarar större däck?

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
All roaden ser riktigt fin ut, hade inte koll på den själv men nu blev man ju sugen. Oftast går det ju in lite bredare däck än vad som listats. Troligtvis går det in 38mm däck i den ramen. Någon som vet på ett ungefär hur Canyon andra ramar klarar större däck?
Det handlar väl om hur mycket lerskrap och om ramen ska klara ett ekerbrott.

Krilin

Ny medlem
Grizl vet jag tar upp till 50mm och Grail kommer med 40 däck men kanske tar bredare, vet ej.

Berkan

Medlem
Tack för inputen. Du väcker en fundering om jag kanske kommer vilja experimentera med bredare däck nångång. Kanske ha två uppsättningar hjul - ett för rent grus och ett för mixat underlag. Det är kanske dumt att köpa en cykel utan den möjligheten när jag är ny inom området...
Med två hjulpar kan du dessutom snabbt och enkelt växla mellan dubbat/odubbat om du har tänkt att cykla vintertid. Och sommartid precis som du är inne på, ena paret för asfalt och hårt packat grus, andra paret när du vill ge dig ut i aningens svårare terräng.
Det är så jag har löst det med min gravel och det funkar bra. Växla hjul (som nu imorse till dubbat) går på bara ett par minuter.

KjellF

Aktiv medlem
Om du skaffar dubbla uppsättningar hjul köp identiska. Även om du har samma typ av hjul med likadana bromsskivor är det inte säkert att bromsskivan går fritt i bromsen.

Krilin

Ny medlem
Med två hjulpar kan du dessutom snabbt och enkelt växla mellan dubbat/odubbat om du har tänkt att cykla vintertid. Och sommartid precis som du är inne på, ena paret för asfalt och hårt packat grus, andra paret när du vill ge dig ut i aningens svårare terräng.
Det är så jag har löst det med min gravel och det funkar bra. Växla hjul (som nu imorse till dubbat) går på bara ett par minuter.
Japp, inser att detta kan finnas i framtiden för mig så är nog klokt att välja en Grail eller kanske tillochmed en Grizl. Det där med ramgeometri är jag även det för novis för att ha en stark uppfattning om så det kanske är klokast att bara öppna för så breda däck som möjligt genom en Grizl så att jag inte finner mig begränsad i framtiden. Gillar att det finns en Grizl med carbon ram och endast grx 400 - komponenterna bryr jag mig inte nämnvärt om bortom att få hydrauliska bromsar. Prisvärt. Finns det pengar till ett till hjulet istället än om jag skulle ta en Endurace All-road

DanielS

Aktiv medlem
Om du skaffar dubbla uppsättningar hjul köp identiska. Även om du har samma typ av hjul med likadana bromsskivor är det inte säkert att bromsskivan går fritt i bromsen.
Två lika nav är så klart enklast men finns distanser som löser detta, brukar gå att justera in så båda hjulparen passar utan justering av bromsoket vid byte. Har gjort detta på två cyklar med bra resultat.

Japp, inser att detta kan finnas i framtiden för mig så är nog klokt att välja en Grail eller kanske tillochmed en Grizl. Det där med ramgeometri är jag även det för novis för att ha en stark uppfattning om så det kanske är klokast att bara öppna för så breda däck som möjligt genom en Grizl så att jag inte finner mig begränsad i framtiden. Gillar att det finns en Grizl med carbon ram och endast grx 400 - komponenterna bryr jag mig inte nämnvärt om bortom att få hydrauliska bromsar. Prisvärt. Finns det pengar till ett till hjulet istället än om jag skulle ta en Endurace All-road
Det är ju just en Grizl jag har, men i aluminuim. GRX400 på min också som fungerar mycket bra, jag märker ingen skillnad mot ultegra på min racer. Trevlig cykel tycker jag och 45mm däck med skärmar är iaf inget problem. Men med 32mm däck skulle det se rätt lustigt ut :-)

Geometrin är ju väldigt långt ifrån en triathlon-cykel, här pratar vi mer avslappnat. Rolig och allsidig cykel men kanske inte den kvickaste känslan. Skulle inte vilja vara utan min racer för snabbare dagar och cykling i grupp (på asfalt). Men skulle jag tvingas välja en enda cykel ligger grizln bra till.

Senast ändrad:

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Mja, på vinterhjul gäller IMHO fler ekrar, kunna ha lit lägre ekerspänning när det slår i iskanterna. Möjligen andra nav, om det är slask och sopsaltning. Jag har en svag sida för Shimanos öppna lager då. Lätta att serva och täta om med fett. Mässingsnipplar håller längre i salta miljöer. Jag kör även med navdynamo fram vintertid.

HåkanC

Aktiv medlem
Mja, på vinterhjul gäller IMHO fler ekrar, kunna ha lit lägre ekerspänning när det slår i iskanterna.
Har du lust att förklara närmare vad lägre ekerspänning skulle kunna påverka?

Möjligen andra nav, om det är slask och sopsaltning. Jag har en svag sida för Shimanos öppna lager då. Lätta att serva och täta om med fett. Mässingsnipplar håller längre i salta miljöer. Jag kör även med navdynamo fram vintertid.
+1

Köp & Sälj

Topp