Canyon Grand Canyon CF SLX 9.9 Team XX1 vs Radon Black Sin 29 10.0 SL

Tricky

Medlem
Är riktigt sugen på en 29er med XX1 och har kollat på de 2 i rubriken.

Finns det något som försvarar 7000:- extra för Canyon:en? Skillnader? Dämpargaffel FOX eller RockShox??
Hjälp mig gärna räta ut frågetecknen eller om ni har andra förslag på 29er HT med XX1 som jag borde ha med i funderingen.

Kristoffer

Aktiv medlem
Är det dessaa två du funderar på?
http://www.bike-discount.de/shop/k1275/a103239/black-sin-29-10-0-sl.html?lg=en&country=206&cr=EUR#
http://www.canyon.com/_se/mountainbikes/bike.html?b=3180

XX mot X0 bromsar
Kolfiberstolpe mot alustolpe
SID mot Fox
DT 1450 mot Crossmax SLR
Sadel med kolfiberräls mot dito i Cr-Mo-räls
Kolfiberstyre mot alu styre
Geometrin skiljer sig lite.

Canyonens delar till väster, med mer kolfiber. Hjul och gaffel har jag dålig koll på.
Verkar lite märkligt om Radoene bara väger 100 gram mer 9,0 mot 9,1.

jag har precis beställt en sådan Canyon så jag hoppas att den är bättre. Mer kolfiber är det i vart fall:)

-Andy-

Aktiv medlem
Jag skulle valt Canyonen. Bättre specad och mycket snyggare! Vill-ha-faktorn (enligt mig) är betydligt högre på Canyonen än på Radonen.

Canyon-hojen känns som en cykel som jag hela tiden skulle längta efter att cykla på. Snygg och häftig. Radon-cykeln känns mer som en cykel som duger, men inte mer än så. Neutral och snudd på tråkig (men en bra cykel för pengarna).

Slå ut prisskillnaden på 3 år (eller så lång tid som du tror att du kommer behålla cykeln) så ser du att det inte blir många kronor extra per månad.

JWL

Medlem
Jag såg Radonen på Engelbrektsturen och jag måste säga att den såg grym ut! Helt klar vill ha faktor på den.

Hjulen vet jag inte så mycket om men bromsarna är väl byta ut material båda två?

Jag röstar nog på Radonen för att den såg cool ut : )

7000 får du mycket tillbehör för också.

WP8

Medlem
Det skiljer ju över 10000 till Black Sins fördel. Enkelt val!

-Andy-

Aktiv medlem
En fördel med den tråkigt helsvarta Radonen är att man inte kommer se att det är en Radon ;)
Canyonen ser mycket tuffare ut, mer race!

WP8

Medlem
WP8 skrev:
-------------------------------------------------------
> Det skiljer ju över 10000 till Black Sins
> fördel. Enkelt val!

Edit: såg att årets version för 2799 Euro inte längre gick att beställa tyvärr.

Karlberg

Medlem
Jag har kört på en Black sin 10.0 SL i år, har kört bl.a. Trans Alp och en del långlopp (kan ha varit min pärla du såg i Norberg JWL, den dagen slutade tyvärr med kedjebrott..) på den. Är grymt nöjd med cykeln, mycket prisvärdare känns det inte som att man kan hitta. XX1 har funkat klockrent, förutom i Norberg då, och cykeln är i övrigt grymt skön att cykla med.

Men det klart, Canyonen väger några gram mindre och "vill-ha-faktorn" är nog lite högre. Om du har råd med de extra tusenlapparna är det väl bara att slå till :) Eller köp Radon och shoppa kolfiberprylar för mellanskillnaden. Jag tror du blir nöjd oavsett.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer