Canyon Grizl

Hank1886

Ny medlem
Canyon Grizl
Beställde precis en Grizl CF SL7 eTap (rosa) leverans 17-28 jan...å det känns jäkligt bra :)
Är också sugen på denna konfiguration. Vad har du tänkt att cykla med den och hur tror du att du ”klarar” dig med singelklinga för det som du ska cykla?

Vill ha singelklinga så funderar även på Grizl CF SL 8 Suspension 1by. vad tror ni om dämpare och dropper post på denna cykel, något att ha?

Stuvarn

Aktiv medlem
Canyon Grizl
Är också sugen på denna konfiguration. Vad har du tänkt att cykla med den och hur tror du att du ”klarar” dig med singelklinga för det som du ska cykla?

Vill ha singelklinga så funderar även på Grizl CF SL 8 Suspension 1by. vad tror ni om dämpare och dropper post på denna cykel, något att ha?

Cyklar rundor med grusväg å lättare skogsstigar med ett gäng gubbar! Cyklade med mtb tidigare men tror Grizl kommer vara snabb på rundorna. Hade en Crux med singelklinga tidigare det enda jag saknade då var lite högre utväxling. På Grizl finns det en 10-T bak som jag tror kan funka i nedförsbackar/medvind :)
PS Kan vara så att jag i framtiden även byter 40-T fram till 42-T.

Hank1886

Ny medlem
Canyon Grizl
Cyklar rundor med grusväg å lättare skogsstigar med ett gäng gubbar! Cyklade med mtb tidigare men tror Grizl kommer vara snabb på rundorna. Hade en Crux med singelklinga tidigare det enda jag saknade då var lite högre utväxling. På Grizl finns det en 10-T bak som jag tror kan funka i nedförsbackar/medvind :)
PS Kan vara så att jag i framtiden även byter 40-T fram till 42-T.
Låter som mig ungefär 👍 Gillar att köra en del grusväg när jag inte kör mtb i skogen som då är ganska stökig i mina områden. Vill dock inte trampa racer eller mtb på grusväg så den här hojen skulle nog passa mig bra. Kul att prova elektriska växlar också.

McAdam

Aktiv medlem
Canyon Grizl
Vad tycker folk om 1x på en gravel? Jag bor i Skåne, och här finns som bekant inga direkta backar. Helst hade jag haft 2x, men eftersom jag gärna har elektriska växlar också så tittar jag lite på Grail eller Grizl med etap. De kan jag köpa utan att behöva sälja en njure, vilket är positivt. Ska jag ha 2x så blir det Di2 och då stiger priset lite väl mycket tycker jag.

Manurhin2

Aktiv medlem
Canyon Grizl
Vad tycker folk om 1x på en gravel? Jag bor i Skåne, och här finns som bekant inga direkta backar. Helst hade jag haft 2x, men eftersom jag gärna har elektriska växlar också så tittar jag lite på Grail eller Grizl med etap. De kan jag köpa utan att behöva sälja en njure, vilket är positivt. Ska jag ha 2x så blir det Di2 och då stiger priset lite väl mycket tycker jag.
Eller också så kompletterar du med en etap framväxel om du stör dig.
Jag har bytt från 1x12 till 2x11 på "graveln" eftersom jag till 90% tränar och även trampar nerför.

weldion

Aktiv medlem
Canyon Grizl
Den som kör 2x tycker nog att det är bäst lika som att den som kör 1x förespråkar det.
Kör själv 1x och ser ingen anledning att köra något annat.
Du får nog samma svar, fast omvänt, från någon som kör 2x.

DanielS

Aktiv medlem
Canyon Grizl
Den som kör 2x tycker nog att det är bäst lika som att den som kör 1x förespråkar det.
Kör själv 1x och ser ingen anledning att köra något annat.
Du får nog samma svar, fast omvänt, från någon som kör 2x.
Jag har haft en gravel med 1x (som blev stulen), skulle köra 2x om jag köpte en ny idag. 1x funkade bra så länge jag höll mig på grusvägar men på asfalt och under transport-cykling hade jag gärna haft 2x. Hade 40/11-42T och upplevde att stegen var för stora mellan växlarna vid cykling på asfalt.

HåkanC

Aktiv medlem
Canyon Grizl
Vad tycker folk om 1x på en gravel? Jag bor i Skåne, och här finns som bekant inga direkta backar. Helst hade jag haft 2x, men eftersom jag gärna har elektriska växlar också så tittar jag lite på Grail eller Grizl med etap.
Med både Di2 och etap och 2X kan du ställa in sekventiell växling,
dvs du växlar som med 1X och då fungerar det i praktiken som med en riktigt tätstegad och omfångsrik kassett. Med Shimano Di2 heter det Synchronised Shift, samma funktion hos SRAM heter Sequential Shifting.

glitch

Aktiv medlem
Canyon Grizl
För minimal friktion och kedjeslitage vill man undvika ligga på små drev som 10an. Tvådelat ger tätare steg och i regel högre drivlineffektivitet. Har inte ångra en enda gång att jag kör 2*11 på min gravel (asfalt, grus och enkla stigar till stök har jag mtb).

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Canyon Grizl
Vad är det ni främst upplever er tappa med 1x12 jmft 2x12?
Funderar lite själv på en ny gravel. Sugen på att kunna träna cx på den Isof och då känns det ju lite surt att släpa på en framväxel. Just nu kör jag 50/36x11-28 och det funkar helt ok på grus och asfalt.
2x: inte trampa ur, knäcka alper, tätstegat, mindre slitage, bra för lvg, funkar på grus
1x slippa framväxel/raka rör, snabbt nå bra växel, lättare, bra för cx, funkar på grus, begränsat på lvg
?

aben

Aktiv medlem
Canyon Grizl
Kedjelinjen blir sämre med 1X, så större effektförlust och, antar jag, kortare livslängd, men kedjorna är smalare nu så kedjelinjen kanske inte har lika stor betydelse som förr.

Senast ändrad:

McAdam

Aktiv medlem
Canyon Grizl
Det fina är att man kan behålla reglagen och bara byta ut bakväxeln och komplettera med en framväxel. Måste vara en slump att det fungerar så.
Jo, det klart man kan. Men det känns lite fel att köpa en 1x om man redan från början misstänker att man villhöver en 2x. Då får man köpa ny bakväxel, framväxel och vevparti, och samtidigt får man en framväxel över som man ska försöka sälja.

NickPick

Aktiv medlem
Canyon Grizl
Personligen skulle jag aldrig köpa en svindyr gravel med 1x... Mest för att det är den billiga lösningen. Jag har inga problem med 1x men om man ska ha det till en do it all så är det inte lösningen. En grizl ligger ju mer åt bikepackinghållet än race dock.

Olika det där, det kostar ju lite att bygga om till 2x.

Kupa

Aktiv medlem
Canyon Grizl
Bra med skärmar anpassade från fabrik men tycker det är lite synd man inte låter skärmen gå ända ner till vevpartiet, nu får framväxeln en del skit och det blir en smutssamlare kring vevpartiet.
+1
Har cyklat på en CF SL 7 sen i höstas, jag köpte till skärmarna i efterhand och de funkar ju bra förutom just där. Har funderat på att modda det med nån lagom styv plastflärp som man kunde göra ett hål i för fästskruven som håller skärmen på plats, så kunde den få fortsätta ned bakom vevpartiet.

glitch

Aktiv medlem
Canyon Grizl
Vad är det ni främst upplever er tappa med 1x12 jmft 2x12?
Funderar lite själv på en ny gravel. Sugen på att kunna träna cx på den Isof och då känns det ju lite surt att släpa på en framväxel. Just nu kör jag 50/36x11-28 och det funkar helt ok på grus och asfalt.
2x: inte trampa ur, knäcka alper, tätstegat, mindre slitage, bra för lvg, funkar på grus
1x slippa framväxel/raka rör, snabbt nå bra växel, lättare, bra för cx, funkar på grus, begränsat på lvg
?
Det finns anledning till varför Shimano inte har gått ned till 10t på kassetterna. Men varför inte köra 2*11 och bara sätta på en NW klinga och köra 1*11 om man vill testa?
Vad har strulat med 2*11? Dumt att begränsa sig och med en 2*11 setup kan man ju byta som man vill.

Spindelbenen

Aktiv medlem
Canyon Grizl
Den största anledningen till varför jag kör 2x11 på min Diverge och inte 1xnågonting är att jag gillar rätt täta steg mellan växlarna bak. Hade det inte varit någon issue för mig hade jag lika gärna kunnat köra 1xnågonting. Men den vikt som växeln och lillklingan adderar är inget jag någonsin kommer bry mig om. Misstänker att en fet kassett bak väger en del mer än min 11-28 men har ingen aning då jag inte har kollat upp det pga ointressant.
Och så tycker jag det är apfult med en enorm kassett på en grushoj, men det är ju som med så mycket annat helt subjektivt.

izar

Aktiv medlem
Canyon Grizl
Jag kör 1*12 visst kan man sakna de tätare stegen när man kör asfalt men sällan på gruset och aldrig på stigar. Eftersom det är en grushoj så ser jag dock inte detta dom ett problem.

Däremot så funderar jag på en rotor kassett, finns i 11-39 eller 11-46, de är lite tätare på de lägre växlarna kan tänkas att det fixar biffen så att säga. Men jag behöver cykla lite mer på denna cykel och få ut lite mer statistik över vilka växlar jag faktiskt nyttjar istället för att gå på känsla och "tro"

weldion

Aktiv medlem
Canyon Grizl
Jag kör 1*12 visst kan man sakna de tätare stegen när man kör asfalt men sällan på gruset och aldrig på stigar. Eftersom det är en grushoj så ser jag dock inte detta dom ett problem.

Däremot så funderar jag på en rotor kassett, finns i 11-39 eller 11-46, de är lite tätare på de lägre växlarna kan tänkas att det fixar biffen så att säga. Men jag behöver cykla lite mer på denna cykel och få ut lite mer statistik över vilka växlar jag faktiskt nyttjar istället för att gå på känsla och "tro"
Inte XPLR-kassetten då?
Fast den lär du ju redan ha kom jag på.

izar

Aktiv medlem
Canyon Grizl
Inte XPLR-kassetten då?
Fast den lär du ju redan ha kom jag på.
Nej jag har MTB 11-50 kasetten, XPLR kasetten funkar bara med flattop kedjor. Här tycker jag att SRAM har gjort bort sig med alla sina kombinationer av inkompatibiltet mellan olika grupper. Därför blir det shimano eller Rotor kasetter som blir intressanta att titta på om man vill ha en annan utväxling.

weldion

Aktiv medlem
Canyon Grizl
Nej jag har MTB 11-50 kasetten, XPLR kasetten funkar bara med flattop kedjor. Här tycker jag att SRAM har gjort bort sig med alla sina kombinationer av inkompatibiltet mellan olika grupper. Därför blir det shimano eller Rotor kasetter som blir intressanta att titta på om man vill ha en annan utväxling.
Vad jag har läst så funkar kassetten i alla fall med vanlig kedja. Har inte provat det själv.

weldion

Aktiv medlem
Canyon Grizl

Stuvarn

Aktiv medlem
Canyon Grizl
Får ju min Grizl etap imorgon om allt går väl vilket vi får hoppas :)
Funderar på hur det funkar det här med elväxel? Antar instruktioner medföjler men är det nått man ska tänka på mer än ladda batteriet det 1:a man gör?

ly

Medlem
Canyon Grizl
Funderar på hur det funkar det här med elväxel? Antar instruktioner medföjler men är det nått man ska tänka på mer än ladda batteriet det 1:a man gör?
Nä det är bara najs.

29EC1AF7-12AE-4B84-8B60-3BF6E771283A.jpeg

Framfall

Aktiv medlem
Canyon Grizl
Ladda batteriet första du gör, mitt var rätt tomt vid leverans, sen njuter du av perfekta växlingar resten av livet. Det finns ingen återvändo nu 😁

Hank1886

Ny medlem
Canyon Grizl
Funderar på om Grail 7 Al etap kunde vara ett alternativ mot Grizl etap? Sämre hjul vad det verkar men inte så mycket tyngre än Grizl med kolfiber. Ganska stor prisskillnad som man kan lägga på andra hjul När andan faller på.

weldion

Aktiv medlem
Canyon Grizl
Jo jag fick den idag å har precis satt ihop allt inte så mkt jobb! Batteriet är på laddning får se om jag hinner med en liten provtur ikväll väntar troligtvis till imorgon.
Att det stod "Adressändring bekräftad" var när cykeln bytte land :)
Ser fram emot morgondagen!
Visa bilaga 533759
Är farligt nära att beställa en Grizl-ram nu. Skall vänta lite för att se om den billigaste kommer in i lager. Skiljer bara runt 3k mellan ramkit och den billigaste Grizl CF SL.

Lilk

Aktiv medlem
Canyon Grizl
Väntar fortfarande på betalningslänken för den gråa jag bokade innan nyår...

Har någon fått på 2.2 conti däck eller blir 2.1 max tro? Tänker att race king eller speed king kan vara grymma på denna!

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer