Canyon lux glapp i nedre infästning/ram

Canyonlux

Ny medlem
Hej
Hylsan till nedre infästningen av svingen i ramen har börjat att glappa på min canyon lux 2015. Någon som haft liknande bekymmer och vet hur man åtgärdar detta på bästa sätt? På bilden kan man se mellanrummet i vänster kant mellan hylsa och ram
S
20200927_154304.jpg

Plush

Moderator
Forumvärd
Två realistiska lösningar är:

Alt 1: Experimental Prototype kanske kan laga det där... I bästa fall.

Alt 2: Skrota ramen och köp en hy.

Lövis

Medlem
Samma hände för mig efter första säsongen 2014.
Fick ny framtriangel på garanti.
Kan vara svårt att reparera detta så att de blir bra. Borde förstärkas invändigt, och där kommer man inte åt. Eventuellt kunde man svarva nya lagerbon som limmas in.

Canyonlux

Ny medlem
Samma hände för mig efter första säsongen 2014.
Fick ny framtriangel på garanti.
Kan vara svårt att reparera detta så att de blir bra. Borde förstärkas invändigt, och där kommer man inte åt. Eventuellt kunde man svarva nya lagerbon som limmas in.
Ja det känns onekligen klent med material runt om. Svarva in nya lagerhus kan ju faktiskt fungera.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Men passar gaffel,sving och stötdämpare ifrån 15 på en 20 ram?
Sving?
Men ja allt det andra passar. Dämparen passar klart inte på alla andra modeller på marknaden så man får leta upp en som använder samma storlek.

Men Canyon borde skicka en ny om det nu är garanti kvar, tyvärr är de väl inte så jämna i att ta sin garanti på allvar. Vilket är tråkigt eftersom de så ofta går sönder.

Canyonlux

Ny medlem
Sving?
Men ja allt det andra passar. Dämparen passar klart inte på alla andra modeller på marknaden så man får leta upp en som använder samma storlek.

Men Canyon borde skicka en ny om det nu är garanti kvar, tyvärr är de väl inte så jämna i att ta sin garanti på allvar. Vilket är tråkigt eftersom de så ofta går sönder.
Bakre triangeln menar jag😁 vi får hoppas att dom tar det på garantin.

Velocipeden

Aktiv medlem
Jag tycker det ser ut som garanti. Om de som har hookat sönder sona kedjestag på Spectralerna har fått garanti så borde det där gå igenom.
Jag har bilden att Canyon-arna går sönder men att de byter ramar på garanti. Jag fick gängpaj i vevlagert på min kol Strive och de bytte framtriangel utan någon diskussion.
Däremot har jag väldigt dålig erfarenhet av deras meck service, inte alla rätt där.

Canyonlux

Ny medlem
Nu har jag fått svar av canyon. Cykeln är inköpt i början på 2014 och jag har redan bytt ram en gång innan och det var 2016. Dock så gäller garantin bara ifrån inköpsdatumet som tyvärr har överskridits med typ 9 månader😕.
Så får försöka mig på att se om någon kan laga det eller så säljer jag av delarna löst.

ers

Aktiv medlem
Tycker dock egentligen att ramgaranti bör gälla tills att ramen är 6 år i Canyons fall. Dvs om du fått den utbytt 2016 så borde den ramen ha garanti till 2022 men antar att de räknar när cykeln köptes, inte ålder på ramen vilket är synd. Alla kanske gör så?

Canyonlux

Ny medlem
Tycker dock egentligen att ramgaranti bör gälla tills att ramen är 6 år i Canyons fall. Dvs om du fått den utbytt 2016 så borde den ramen ha garanti till 2022 men antar att de räknar när cykeln köptes, inte ålder på ramen vilket är synd. Alla kanske gör så?
Det var tydligen deras policy och den gick inte att rubba på. Dock är jag på din bana och håller med dig.

Raggamuffin

Aktiv medlem
I Canyons fall hade det ju blivit livstids garanti från första köpet :)

NickPick

Aktiv medlem
Varför skulle inte garantin täcka att ramen inte håller ihop? Känns som typiskt garantigrej, täcks de inte av garantin hade jag bytt märke.
Sant. Jag kollade lite slarvigt och antog lös bult hade gjort detta.

Gamla lux brukade dock bli ersatta pga sprickor vid vevpartiet, detta är lite annat iaf.

igloo

Medlem
Alla har liknande regler. Detta gäller även bilar, tvättmaskiner, tv-apparater osv, osv.
Tillverkaren garanterar att produkten håller en viss tid efter inköpet. När den tiden gått ut garanterar tillverkaren inte längre något oavsett hur många åtgärder/reparationer som utförts däremellan. I och med ev. åtgärder/reparationer har ju tillverkaren upprätthållit löftet att produkten ska hålla hela garantitiden.

Det man betalar för har man (oftast) garanti/reklamationsrätt på. En ram utbytt under garantitiden har man ju inte betalat för.

ers

Aktiv medlem
Alla har liknande regler. Detta gäller även bilar, tvättmaskiner, tv-apparater osv, osv.
Tillverkaren garanterar att produkten håller en viss tid efter inköpet. När den tiden gått ut garanterar tillverkaren inte längre något oavsett hur många åtgärder/reparationer som utförts däremellan. I och med ev. åtgärder/reparationer har ju tillverkaren upprätthållit löftet att produkten ska hålla hela garantitiden.

Det man betalar för har man (oftast) garanti/reklamationsrätt på. En ram utbytt under garantitiden har man ju inte betalat för.
Får helt enkelt köpa cyklar med livstidsgaranti på ramen då! :)

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer