Canyon nerve am - köpråd

JohnnyE

Ny medlem
Canyon nerve am - köpråd
Hej,

Ny på forumet, ny i mtb-världen. Hängt runt här och läst en hel del i forumet. Mycket matnyttigt om än man inte förstår allt, ibland inget🤣

Nu är det som så att jag vill börja cykla och då främst i skog och på stig. Har via en kollega på jobbet fått låna en canyon nerve am (står f8 på ramen också osäker om det tillhör modellnamnet eller ej 😀).
Det är en 26" så lite old school(?) Då jag förstått att 29" är dagens giv!
Xtr-komponenter, fox dämpare. Skralt med info kanske.
Men är det en cykel för mig att börja med?
Eller är det läge att passa och leta vidare?

Bilagor

mzi

Aktiv medlem
Canyon nerve am - köpråd
Om allt är fräscht och servat så är det en fin cykel. Funkar väldigt bra cykla på. Jag kollade snabbt på Ebay, och där verkar (oklart årsmodell och så) Nerve AM F8 gå för under €1000 som en mätpunkt. Andra som har bättre koll på MTB kanske har mer att tillägga.

JohnnyE

Ny medlem
Canyon nerve am - köpråd
Om allt är fräscht och servat så är det en fin cykel. Funkar väldigt bra cykla på. Jag kollade snabbt på Ebay, och där verkar (oklart årsmodell och så) Nerve AM F8 gå för under €1000 som en mätpunkt. Andra som har bättre koll på MTB kanske har mer att tillägga.
Okej, ja det känns som en trevlig cykeö absolut! Allt ska vara servat hos LBS. Så där känner jag mig trygg!

Juhlin

Aktiv medlem
Canyon nerve am - köpråd
Låter som en kanon cykel att börja med om du får den för rätt pris.

Det verkar vara fina högt specade komponenter så den var förmodligen dyr då det begav sig, men jag skulle inte vilja betala mer än runt 5K, den är trots allt ganska daterad.

Fina komponenter är dyra att byta när det går sönder, gamla standarder kan vara svåra att hitta nya.

Att köpa en ny vettig instegscykel skulle dock sannolikt kosta dig uppmot 20K

JohnnyE

Ny medlem
Canyon nerve am - köpråd
Låter som en kanon cykel att börja med om du får den för rätt pris.

Det verkar vara fina högt specade komponenter så den var förmodligen dyr då det begav sig, men jag skulle inte vilja betala mer än runt 5K, den är trots allt ganska daterad.

Fina komponenter är dyra att byta när det går sönder, gamla standarder kan vara svåra att hitta nya.

Att köpa en ny vettig instegscykel skulle dock sannolikt kosta dig uppmot 20K
Ja jag har fått för mig att de komponenter som sitter på är bra grejer! Men som sagt det kostar väl en slant att byta ifall det skulle skita sig!
Okej det var intressant med en summa att förhålla sig till, säljaren i detta fallet har ett prisförslag som ligger betydligt högre. Men i det priset ingår en uppsättning däck, ett gäng slangar, verktyg och lite andra grejer. Men det kanske fortfarande är högt med 10k?

tmalm

Aktiv medlem
Canyon nerve am - köpråd
Som sagt, fin cykel när den var ny, en bra cykel att börja med nu om du får ett bra pris.
Prova en modern cykel när du kört denna ett tag och upplev skillnaden.

/T
Edit: skulle något gå sönder behöver du inte byta till likadana så det behöver inte bli så dyrt.

tmalm

Aktiv medlem
Canyon nerve am - köpråd
10k är mkt för en 26a med brant styrvinkel, fina komponenter eller ej.
Lite som att köpa en top of the Line tjock-tv, de är inte heller dyra längre :-)

/T som kör 26a och har kul på den men förväntar mig inte att få miljarder för den längre

mzi

Aktiv medlem
Canyon nerve am - köpråd
Happy brukar vara väldigt konservativ i sin värdering. Jag tror också att tio kakor är i högsta laget, men ni kan kanske mötas på vägen?

Der Kaiser

Aktiv medlem
Canyon nerve am - köpråd
Inte värd 10!
Just nu är alla nya cyklar slutsålda, men om det gör att man betalar ockerpriser för begagnade cyklar så är man som en knarkare som betalar överpris för tjack när kranarna är torra ...

JohnnyE

Ny medlem
Canyon nerve am - köpråd
Tack för svaren! Från att varit övertygad till affär på begärt pris får jag ta på mig prutarkostymen 😃

En fråga i övrigt, är det rimligt att börja med en fulldämpad eller är hardtail att föredra som rookie?

mzi

Aktiv medlem
Canyon nerve am - köpråd
Båda funkar. Hardtail kräver mer av chauffören, och då lär du dig bättre och snabbare (?). En fullgung är mer förlåtande och därför kanske lite roligare för en nybörjare och då cyklar du mer (och blir förhoppningsvis bättre).

Ubåt

Medlem
Canyon nerve am - köpråd
Jag skulle nog hellre gå för en ny hardtail 29” än en beg FS 26”. Men med det dåliga utbudet nu så kan det bli svårt att hinna cykla något innan senhösten....

Jolinwood

Aktiv medlem
Canyon nerve am - köpråd
Hade aldrig gett 10k för en 26-tum, max 5k asså.. mycket bättre att du köper en modernare hoj begagnad för den kommer du kunna sälja vidare enkelt och med väldigt liten förlust. Säg att du försöker sälja den där om ett är när alla försäljare badar i cyklar för att andrahandsmarknaden är översvämmad av corona-inköp, då kommer du inte få sålt den. Bara min personliga reflektion.

Hardtail är kanon att börja på för övrigt, kör på en HT ett år så lär du dig basics 👍

Nypåmtb

Aktiv medlem
Canyon nerve am - köpråd
Jag började med precis en sådan Nerve Am. Har haft mkt kul på den.
Angle set och offset bushings fixade gaffelvinkeln och gjorde cykeln mer kapabel.
Ett tips är att undersöka ramen ordentligt efter sprickor. Mina kedjestag har jag varit tvungen att få svetsade 2 gånger. Cykeln är väldigt lätt, och underbyggd för att vara en 150/140mm cykel

JohnnyE

Ny medlem
Canyon nerve am - köpråd
Båda funkar. Hardtail kräver mer av chauffören, och då lär du dig bättre och snabbare (?). En fullgung är mer förlåtande och därför kanske lite roligare för en nybörjare och då cyklar du mer (och blir förhoppningsvis bättre).
Mer förlåtande gillar jag! Det är nog så i mitt fall att tycker jag det är svårt och det inte flyter så tröttnar jag snabbt..

JohnnyE

Ny medlem
Canyon nerve am - köpråd
Hade aldrig gett 10k för en 26-tum, max 5k asså.. mycket bättre att du köper en modernare hoj begagnad för den kommer du kunna sälja vidare enkelt och med väldigt liten förlust. Säg att du försöker sälja den där om ett är när alla försäljare badar i cyklar för att andrahandsmarknaden är översvämmad av corona-inköp, då kommer du inte få sålt den. Bara min personliga reflektion.

Hardtail är kanon att börja på för övrigt, kör på en HT ett år så lär du dig basics 👍
Hör vad du säger! Känns som en rimlig profetia! Nu är det ju sjukt svårt att få tag på en vettig ny HT?
10-15k bör räcka för en schysst begagnad?

JohnnyE

Ny medlem
Canyon nerve am - köpråd
Jag började med precis en sådan Nerve Am. Har haft mkt kul på den.
Angle set och offset bushings fixade gaffelvinkeln och gjorde cykeln mer kapabel.
Ett tips är att undersöka ramen ordentligt efter sprickor. Mina kedjestag har jag varit tvungen att få svetsade 2 gånger. Cykeln är väldigt lätt, och underbyggd för att vara en 150/140mm cykel
En del grekiska för mig här! Säger du att framgaffelns vinkel är mindre bra? 😅
Tack för tips! Spricka kan bli ödesdigert har jag sett och förstått 😀

JohnnyE

Ny medlem
Canyon nerve am - köpråd
Jag skulle nog hellre gå för en ny hardtail 29” än en beg FS 26”. Men med det dåliga utbudet nu så kan det bli svårt att hinna cykla något innan senhösten....
Ja det är ju inte köparens marknad, för det finns ju inga cyklar att tillgå 😅 lek med tanken att alla har cyklar i spannet 10-15k vad rekommenderas av dig?

Juhlin

Aktiv medlem
Canyon nerve am - köpråd
För typ 10 kan du nog få en On One Scandal.
Då är det förvisso HT men jag skulle ha svårt att svälja motsvarande pris för cykeln du tittar på. Man kanske kan mötas halvvägs om du verkligen vill ha en FS som insteg men det börjar närma sig priser där du får en ny rolig HT och som första cykel kommer du ha lika roligt på båda och anledningen till att köpa begagnad börjar bli otydlig.

Canyon nerve am - köpråd
Om du kan få den för 7 så är det inget dåligt köp.

Jag började på en liknande cykel för två år sedan (men med sämre komponenter) och det fungerade alldeles utmärkt. Nu sitter man här med cyklar för åtskilliga tiotusenlappar 😂 (se det som en varning... 😁)

Edit: du kan ju dock inte köra i skogen med de där ekerreflexerna 😆

JohnnyE

Ny medlem
Canyon nerve am - köpråd
För typ 10 kan du nog få en On One Scandal.
Då är det förvisso HT men jag skulle ha svårt att svälja motsvarande pris för cykeln du tittar på. Man kanske kan mötas halvvägs om du verkligen vill ha en FS som insteg men det börjar närma sig priser där du får en ny rolig HT och som första cykel kommer du ha lika roligt på båda och anledningen till att köpa begagnad börjar bli otydlig.
Alltså jag tänker att man vill ju kanske gå den långa vägen och lära sig från början. Då är väl HT det rimliga men sen är det ju mindre skumpigt med fullgung det lockar alltså. Det här med beslut alltså!

JohnnyE

Ny medlem
Canyon nerve am - köpråd
Om du kan få den för 7 så är det inget dåligt köp.

Jag började på en liknande cykel för två år sedan (men med sämre komponenter) och det fungerade alldeles utmärkt. Nu sitter man här med cyklar för åtskilliga tiotusenlappar 😂 (se det som en varning... 😁)

Edit: du kan ju dock inte köra i skogen med de där ekerreflexerna 😆
Var din också 26" vid den tiden?
Den kommer fungera men vetifan om förhandlaren i mig kan snacka ner den 🤣

Ja reflexerna ryker all världens väg OM det blir affär 😂

tmalm

Aktiv medlem
Canyon nerve am - köpråd
Fs eller HT beror på var du bor/hur stigarna ser ut, i götet skulle jag välja fs elva av tio ggr, i Skåne på släta jordstigar är HT kanske tom bättre.

/T

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer