Canyon neuron?????

Spurs

Medlem
Canyon neuron?????
Hej hej
Är intresserad av canyon neuron 7.0 eller 6.0

Bör man lägga det extra för att få 7.0 eller är 6.0 likvärdig?

Undrar även om detta är en bra cykel, vill kunna gör allt möjligt, tex cykelvasan, enduro dvs en cykel som fungerar för det mesta

Tacksam för för förslag och vad ni tycker om neuron?

Canyon neuron?????
Nej, den är inte en cykel für alle. Den kommer funka bra i lätt terräng men har alldeles för brant styrvinkel för att komma till sin rätt när det bär utför.
Spectralen är en bättre alltiallokompromiss men som alltid är n+1 kung.

Canyon neuron?????
Der Kaiser sa:
Nej, den är inte en cykel für alle. Den kommer funka bra i lätt terräng men har alldeles för brant styrvinkel för att komma till sin rätt när det bär utför.
Spectralen är en bättre alltiallokompromiss men som alltid är n+1 kung.

Tack för svaret:) har nämligen hört att spectral inte är särskilt bra om man vill tävla t.ex cykelvasan utan att spectral gör sig bäst inom enduro, men det kanske är fel?

Canyon neuron?????
Sixten Fors sa:
Tävla i cykelvasan och tävla i enduro? På samma cykel? Spännande, berätta mer ;)

Hehe är ganska ny inom mtb men vill köpa en cykel som är bra som man kan utvecklas med då jag vill gå in helhjärtat för detta:) så kom jätte gärna med förslag. Kommer främsta vara med i lopp i form av mtb girot, cykelvasan osv. Men hade varit roligt om man kunde köra för lite brantare med:)

Kom jätte gärna förslag med bra kvalitets cyklar , vill helst ligga runt 20 k men max på 25

Canyon neuron?????
Knepigt med en cykel som funkar till både cykelvasan och enduro. Skulle nog då ha satsat på en 29 tum med 130/120 slaglängd cykel med slack gaffelvinkel. Absolut ingen canyon neuron, har brantaste gaffelvinkeln i den kategorin.

Canyon neuron?????
danne1 sa:
Knepigt med en cykel som funkar till både cykelvasan och enduro. Skulle nog då ha satsat på en 29 tum med 130/120 slaglängd cykel med slack gaffelvinkel. Absolut ingen canyon neuron, har brantaste gaffelvinkeln i den kategorin.

Tack för svaret:), har du något förslag på någon cykel som motsvarar det du sa?

Canyon neuron?????
Det är svårt att hitta en cykel som är bra på allt. Bättre utför=sämre uppför och vice versa. Köpte själv en Canyon Nerve som har samma ram och geometri som neuron för nån månad sedan, med tron att den klarade det mesta. Funkade bra for xc och lite lätt stig men utför inte alls bra. Sålde snabbt och kör nu en enduro inriktad hoj och är jättenöjd.

Visst får man jobba lite mer uppför men det är det värt nerför så länge du inte ska tävla på platten. Har du dessutom dämpare med pedalläge och ställbar comp på gaffeln funkar det på Vasan med. Du lär ju inte vinna tävlingen dock med en sån hoj.

Hade lätt köpt en spectral om du vill ha allround framför neuron.

Canyon neuron?????
Swehedman sa:
Det är svårt att hitta en cykel som är bra på allt. Bättre utför=sämre uppför och vice versa. Köpte själv en Canyon Nerve som har samma ram och geometri som neuron för nån månad sedan, med tron att den klarade det mesta. Funkade bra for xc och lite lätt stig men utför inte alls bra. Sålde snabbt och kör nu en enduro inriktad hoj och är jättenöjd.

Visst får man jobba lite mer uppför men det är det värt nerför så länge du inte ska tävla på platten. Har du dessutom dämpare med pedalläge och ställbar comp på gaffeln funkar det på Vasan med. Du lär ju inte vinna tävlingen dock med en sån hoj.

Tack för svaret:) fungerar spectral 5.0 bra eller är det värt att lägga det extra för 6.0?

Canyon neuron?????
Specifika tips skulle vara YT yeffsy 29, vitus escape eller som du själv nämnt spectral. Vill du ha ännu mer slaglängd finns nukeproof mega 29.

Canyon neuron?????
Spurs sa:
Swehedman sa:

Tack för svaret:) fungerar spectral 5.0 bra eller är det värt att lägga det extra för 6.0?

Största skillnaden på 5.0 vs 6.0 är att du får 12vxl eagle på 6.0. Vet inte om det är värt 3000 extra.

Canyon neuron?????
Swehedman sa:
Spurs sa:
Swehedman sa:

Största skillnaden på 5.0 vs 6.0 är att du får 12vxl eagle på 6.0. Vet inte om det är värt 3000 extra.

Som ny i mitt fall så borde det fungera med 5.0 isåfall. Men spectral fungerar alltså för mtb girot och cykelvasan också då? För isåfall så verkar det som att de flesta tycker att spectral är bättre än neuron

Canyon neuron?????
Optimera för det du tycker är roligast att cykla. Cykelvasan är en typiskt dålig grej att optimera sin cykel för tänker jag, så vida du inte älskar att cykla grusväg resten av året med :). Där tar du dig i mål på vad som helst. Om du inte vet vad du gillar hade jag ändå gått på något som är lite flackare och mer trail-orienterat än Neuron, typ YT Jeffsy.

Canyon neuron?????
Spurs sa:
Swehedman sa:
Spurs sa:
Swehedman sa:

Som ny i mitt fall så borde det fungera med 5.0 isåfall. Men spectral fungerar alltså för mtb girot och cykelvasan också då? För isåfall så verkar det som att de flesta tycker att spectral är bättre än neuron

Det är klart att den funkar. Du kommer tappa lite trampeffekt med längre slag och det blir lite trixigare i teknisk klättring bara.

Kolla på vitusen också. Tycker den är grymt prisvärd och vann trailbike of the year i år

Canyon neuron?????
landen sa:
Optimera för det du tycker är roligast att cykla. Cykelvasan är en typiskt dålig grej att optimera sin cykel för tänker jag, så vida du inte älskar att cykla grusväg resten av året med :). Där tar du dig i mål på vad som helst. Om du inte vet vad du gillar hade jag ändå gått på något som är lite flackare och mer trail-orienterat än Neuron, typ YT Jeffsy.

Det är faktist väldigt sant:) vill få så bra träning som möjligt!!!

Canyon neuron?????
Lillgreger sa:
Jag hade oxå kollat mer åt spectral om den hade funnits med 29”. :) Min bror har en 5.0 och är supernöjd med sin, cyklar bara stig dock.[/

Då kanske spectral är ett bra val:) får bara känslan över att man inte kan göra tävlingar med den cykel tex mtb girot osv men det kanske är helt fel?

Canyon neuron?????
Swehedman sa:
Spurs sa:
Swehedman sa:
Spurs sa:
Swehedman sa:

Det är klart att den funkar. Du kommer tappa lite trampeffekt med längre slag och det blir lite trixigare i teknisk klättring bara.

Kolla på vitusen också. Tycker den är grymt prisvärd och vann trailbike of the year i år

Den verkar vara riktigt fin:) dock slutsåld

Canyon neuron?????
Har en skott spark 940, bra cykel och eagle är riktigt gött när man klättrar.

Är som dig, en cykel till allt, problemet är att när jag cyklar långrundor(8-10mil grusväg/stig) vill jag ha längre stam och när det blir mer tekniskt utför så vill jag ha kortare.

Men cykeln är en väldigt bra kompromiss trots allt.

Canyon neuron?????
Ustzeust sa:
Har en skott spark 940, bra cykel och eagle är riktigt gött när man klättrar.

Är som dig, en cykel till allt, problemet är att när jag cyklar långrundor(8-10mil grusväg/stig) vill jag ha längre stam och när det blir mer tekniskt utför så vill jag ha kortare.

Men cykeln är en väldigt bra kompromiss trots allt.

A jag får helt enkelt överväga om jag ska ha en som är fungerar halvdant på allt eller att man tar något som är bra inom ett specifikt område

Tillbaka
Topp