Canyon,Radon eller annan....hmm??

mcwede

Medlem
Tja.

Funderar starkt på att byta upp från min Focus Bad boy till exempelvis Canyon Grand Canyon Al 6.0,Radon ZR 7.0 SRAM,Poison Cyanide serien med SRAM X9/0 949E-1299E....Andra förslag???
Viktigast e vikt o SRAM växlar...
Någon som har några ideer om vilken som kan vara "mest" prisvärd,priserna skiljer sig rätt mkt med ett spann på 999E-1299E
E det tex riser styre på Canyonen?

Mvh

Är vikten av vikt ligger Poison bäst till.

Tyska Bike gjorde i nummer 3/2010 ett test av 18 cyklar i prisklassen 999 euro. (Lista på vilka modeller som testades finns en bit ner på http://www.bike-magazin.de/?p=3046 )

Av de testade cyklarna var Poison Zyankali Team överlägset lättast. Med sina 10,9 kg var den 700 gram lättare än närmaste konkurrent, vilket är väldigt mycket. Viktbesparingen sitter främst i hjulen och komponenterna samt att ramen hör till de lättaste.

Vikt.jpg ht=680

Anm: Komplett är inklusive 350 gram pedaler. Laufräder inkluderar hjul, däck, kassett och snabblås.

Av de andra cyklarna du nämner ligger Canyon bra till viktmässigt med sin lätta ram. Radon däremot har en förhållandevis tung ram vilket straffar sig på totalvikten.

Utrustningsmässigt ligger de tre ganska lika. Poison ansågs ha bäst utrustning med Radon en bit bakom och därefter Canyon.

Ausstattung.jpg ht=325

Vikt och utrusning är dock kanske inte allt. Cyklarna skiljer sig lite när det kommer till användningsområde. Canyon och Posion har normal/utsträckt geometri vilket ger en mer sportig sittställning. Medan radon med sitt kortare överrör och höga front ger mer upprätt sittposition och mer allrounda egenskaper.

De tre cyklarna i detalj.

Canyon.jpg ht=313

Poison.jpg ht=318

Radon.jpg ht=318

Poison utsågs till testets vinnare sammanlagt. Canyon blev tvåa och ansågs ha den bästa ramen i testet. Radon placerade sig fyra.

Stod nyligen inför samma frågeställning.
Körde radon zr team 7.0 förra säsongen.

Radonens styre tyckte jag inte om samt att deras M upplevde jag lite för stor för mig.
Nu blev det istället en canyon al 6 16,5".

Ok,M för stor? vilken längd har du,sj e jag 178cm.Just det med att välja 16,5" känns väldigt främmande....Fokusen idag har ett ö-rör på 580mm,tror att Canyonen ligger på 575mm o det e ju inte långt ifrån varandra direkt.
Sen har Radonen väldigt brett riser styre ja (640mm),Canyonen ligger på 570mm.

Är 174cm. Kanske har korta ben dock :)
Kolla Canyons Perfekt position system, där rekommenderas storlekar baserat på dina mått.
Enligt Bike-discount borde jag ha 17" vilket dom inte erbjuder.

Ö-rör för radon är 570 för M
Ö-rör på canyon är 575 för S
Ö-rör på canyon är 595 för M

Jag har dock ännu inte provat cykeln i dess rätta element. Det blir premiär i helgen.

Tog o kollade med storleksguiden på Canyons hemsida o blev rekom M = 595 i ö-rör,med tanke på Fokusens 580 så gissar jag starkt att allt mellan 580-595 funkar för mig,mindre känns föga troligt.Det lustiga e att jag provat en Radon ZR 5.0 i storlek 20" (594) o tyckte den var alldeles för stor för mig....Kanske det e mer som spelar in!!??

Tillbaka
Topp