Canyon Roadlite 6.0 vs Cube SL ROAD vs Merida, Crossway Urban 300

dsk

Ny medlem
Har väldigt svårt att bestämma mig för cykel om nån kan tänka sig att ge lite insikt. Alla cyklarna skulle egentligen funka för mina ändamål och vara bättre än den cykeln jag har nu. Jag är 182 cm, 87 cm innerbensmått. Användningsområdet är åretruntcykling mestadels på asfalt i stadsmiljö under milen. Ibland på vintern är det ju snö också när man åker till jobbet innan plogbilen men det är inte så många veckor totalt.

https://www.canyon.com/en-se/fitness-bikes/onroad-bikes/roadlite/roadlite-6.0/1967.html?dwvar_1967_pv_rahmengroesse=XS&dwvar_1967_pv_rahmenfarbe=BK/GY
https://www.cube.eu/en/2020/bikes/road/road/sl-road/cube-sl-road-pro-iridiumnblue-2020/
https://www.merida.se/merida-crossway-urban-300-29590

Canyon är det billigaste alternativet och de andra två är något dyrare. Det som jag ser som nackdelen med canyon är att man inte riktigt får på några fetare däck på vintern där det på dom två andra cyklarna, och då i synnerhet Cuben verkar ha och kunna ta så stora däck man vill ha. Det ska ju få plats stänkskärmar också. Merida och Cube har ju också singelklinga fram vilket verkar trevligt men det verkar vara bland det sämre som SRAM har medan Sora ändå verkar skapligt. På produktbilden på Cube ser det också ut som kablarna är feldragna vilket sänker förtroendet lite.

Nåväl, alla åsikter och erfarenheter är välkomna!

DanielS

Medlem
Jag tycker du verkar ha hittat 3 cyklar du kan bli nöjd med. För cykling i stan så gillar jag singel-klinga och lite fetare däck. Canyon är lite för fart-inriktad för att passa den typ av cykling jag gör till och från jobbet.

Framgår inte vad för däck som får plats på Merida-cykeln.

Även billiga komponent-serier fungerar bra vid den typ av cykling du beskriver, fördelen är att nya slitdelar blir billigare.

Cube ska ju ha intern kabel-dragning enligt texten, jag tror jag tycker det är en nackdel på en cykel som används mycket då det krånglar till det lite vid service.

En viktig parameter är ju också hur man kommer att parkera cykeln med tanke på stöldrisken. 10k är ju något slags instegspris idag men se till att få in ett bra lås i budget är mitt tips.

ollibolli

Ny medlem
Köpte du någon av cyklarna?

Har kollat runt lite själv och landat i att samma tre modeller verkar intressanta, men det finns några småsaker som gör det svårt att bara slå till. Under hösten har både Roadliten och Meridan blivit dyrare, så nu är Cuben billigast. Jag är lite skeptisk till driftskostnaden för att pendla på 12-delat på SL Road Pro, och det lite mer prisvärda alternativet SL Road (utan Pro, med 8-delad Claris) har fått en gräslig färg modellår 2020 som gör den svårköpt.

Alpenchallenge som det tipsades om ovan gillar jag inte alls designen på.

Ett väldigt pragmatiskt alternativ är nog att slå till på något av de kvarvarande rea-exemplaren av Crossway Urban 100. 3x9 är kanske tråkigt men säkert helt ok för vardagspendling. Då blir det några tusenlappar över som kan användas till något annat roligt.

Om någon har andra förslag på liknande cyklar i ungefär samma prisklass eller egen erfarenhet av någon av de ovanstående modellerna så tas det tacksamt emot!

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Jag har en Roadlite 6.0. Skön hoj! Lätt och smidig. :) Beror lite på vad du ska göra med den. Hade inte köpt den som pendlare, men som vår/sommar/höst-cykel för lite dagsturer här och där fungerar utmärkt.

Senast ändrad:

ollibolli

Ny medlem
Mitt användningsområde för denna cykeln är snarlikt trådskaparens, det kanske är därför vi landat på samma modeller? :)

Det enda tillägget för min del är att jag inom kort kommer att ha lite över milen till jobbet och då och då behöver ha barnstol en del av vägen för hämtning/lämning på förskola.

Skärmar är ett måste (ok att eftermontera, men jag måste ta hänsyn till hur det påverkar möjlig däckbrädd), och även om ett stöd ibland är fult så är det onekligen ganska praktiskt när jag ska lyfta i/ur barnstolen (dock inget måste).

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Då hade jag valt bort Canyon Roadlite 6.0. Rätt tajt med däckbredd om man vill ha stänkskärmar och dubbdäck t.ex. Jag kör 32mm breda däck på min, utan stänkskärmar. Hade nog kunnat få på lite bredare, men har inte orkat försöka. Som sagt, rätt tajt. :) Spana in Vitus Mach-modellerna, kanske kan vara något? Finns på www.wiggle.se

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer