Canyon Spectral 125

Canyon Spectral 125
Alright bra bra . Sjysst att dom slänger på det på den billigaste cf varianten
Exakt samma vevar i fem olika "färger", där X1 CF Eagle är färg #2 uppifrån.
X1-CF.jpg

Framfall

Aktiv medlem
Canyon Spectral 125
Canyon har skickat med bättre ersättningsprylar när speccade saker utgått. Jag fick en annan, dyrare/bättre sadel, en bekant bättre bromsskivor. Helt ok

skier

Aktiv medlem
Canyon Spectral 125
20220401_150842.jpg

20220401_175158.jpg

Idag fick jag min (beställde i måndags så det gick rätt snabbt) och hann till och med köra en liten sväng. Lite halvdant förpackad så bakaxeln gjort hål i kartongen och bromsskivan i bakhjulet var 6-7 mm sned. Jag monterade en begagnad skiva så länge, ställde dämparna på 25% sag och testade.

Spontant mycket nöjd, den svarar bra när man trampar till, går att bunnyhoppa med och känns väldigt stabil utför. Den har längre hjulbas än jag är van vid (fick inte plats på mitt thule-ställ) men känns inte speciellt lång när man sitter ner. 180 graderskurvor kräver lite planering för att hålla sig på stigen.

Det jag behöver fixa är andra handtag (dessa var för tunna och hårda), konvertera däcken till tubeless, fixa något lackskydd (rätt ömtålig färg). Inga större grejer, vikten är nätta 15.9 kg (strl xl med pedaler och slangar), blir bra benträning 😅

LDG

Aktiv medlem
Canyon Spectral 125
XL-ram, slang, xl-ram, framtriangel byggd för att klara DH (är ju uppenbart samma som vanliga Spectral), Gaffel och dämpare som klarar utförskörning i Åre galant, eller det gör ju alla komponenter.
Enda svagheten är fälgarna i min mening även om det är bra grejor är de inte byggda för utförkörning o bucklas ju under omständigheterna ganska lätt. Men insert kan väl lösa det om det behövs ;)

jonte987

Aktiv medlem
Canyon Spectral 125
Ja, det är så klart 125mm man ska ha oavsett vikt.

Ser ut som alla enats om att det är den här som gäller?
Om den ändå ska väga som en super enduro - vad är fördelarna jämfört med reaktor?

skier

Aktiv medlem
Canyon Spectral 125
Jag är inte så förvånad över vikten, som sagt är ju all utrustning mer eller mindre enduro-duglig, den kortare slaglängden tjänar man ingen vikt på. Ska man cykla mycket platt stig tror jag ett par lätta hjul hjälper mycket. Jag vägde kompletta hjul (med slang) idag, mer än 1,5kg tyngre än mina inte speciellt lätta xc-hjul med 2.35" däck.
20220402_165907.jpg

20220402_171855.jpg

Jag bytte från en cube stereo 150 med coil-gaffel, så ungefär lika tung men med mer fjädring. Jag kom aldrig riktigt överens med den, kändes som att jag bara åkte med och inte hade någon koll på underlaget. Eftersom jag cyklar utför för att ha kul och bli bättre på utförsåkning med xc-hojen passar spectral 125 mig bra, den beter sig ungefär som min epic evo, man kan inte bara köra rakt fram genom stenarna utan får jobba med att vara lätt i kroppen, men cykeln havererar inte när man klantar sig (som xc-hojen gör).

eric_s

Medlem
Canyon Spectral 125
Någon som har tips på däck att slänga på 125an?
Dom som följde med är ju bara exo casing, samt bara 2.4", kändes som att åka runt på en gravelcykel.

Tips på något bra kompromissdäck där vikt och hållbarhet är i nån bra symbios? Tänker typ 2.6" fram och 2.5" bak.

Putte.w

Aktiv medlem
Canyon Spectral 125
Butcher grid trail T9 fram, finns i 2.3 och 2.6. Butcher grid trail T7 bak.
har bara kört 2.3 så jag vet inte hur 2.6 är, men 2.3 är grymma

Berk

Aktiv medlem
Canyon Spectral 125
Butcher grid trail T9 fram, finns i 2.3 och 2.6. Butcher grid trail T7 bak.
har bara kört 2.3 så jag vet inte hur 2.6 är, men 2.3 är grymma

Jag har bara kört Butcher i 2.6, en otroligt bra och greppigt däck i T9 utförande!
Skulle rekommendera Eliminator bak, den har bättre rull och fortfarande bra grepp.

LDG

Aktiv medlem
Canyon Spectral 125
Någon som har tips på däck att slänga på 125an?
Dom som följde med är ju bara exo casing, samt bara 2.4", kändes som att åka runt på en gravelcykel.

Tips på något bra kompromissdäck där vikt och hållbarhet är i nån bra symbios? Tänker typ 2.6" fram och 2.5" bak.
Låter mest som att du har för höga tryck, är ju grymma däck!

eric_s

Medlem
Canyon Spectral 125
Låter mest som att du har för höga tryck, är ju grymma däck!
Känns så jäkla smala när man trampat runt, hade varit fint med lite mer volym, både för att jag vill ha lite mer "cushion" och mer grepp. Kommer från 2.8 däck på förra cykeln, så de är en jäkla skillnad när jag ser dessa tandpetare som sitter på Spectralen.
Jag har bara kört Butcher i 2.6, en otroligt bra och greppigt däck i T9 utförande!
Skulle rekommendera Eliminator bak, den har bättre rull och fortfarande bra grepp.
Eliminator finns bara i 2.3 och 2.6 va?
Ser ut att finnas hur mkt plats som helst bak när man kollar, men max 2.5 enligt Canyon.

Berk

Aktiv medlem
Canyon Spectral 125
Känns så jäkla smala när man trampat runt, hade varit fint med lite mer volym, både för att jag vill ha lite mer "cushion" och mer grepp. Kommer från 2.8 däck på förra cykeln, så de är en jäkla skillnad när jag ser dessa tandpetare som sitter på Spectralen.

Eliminator finns bara i 2.3 och 2.6 va?
Ser ut att finnas hur mkt plats som helst bak när man kollar, men max 2.5 enligt Canyon.

Specialized 2.3" däck är lite bredare än 2.3" och Specialized 2.6" däck är lite smalare än 2.6". 2.6" är dock betydligt högre än 2.3". Skulle tänka att 2.3" räcker bak, jag kör 2.3" Eliminator bak på min stig-HT, med dämpning behöver man ingen bred däck bak. Men gissar att 2.6" också skulle passa bak.

eric_s

Medlem
Canyon Spectral 125
Specialized 2.3" däck är lite bredare än 2.3" och Specialized 2.6" däck är lite smalare än 2.6". 2.6" är dock betydligt högre än 2.3". Skulle tänka att 2.3" räcker bak, jag kör 2.3" Eliminator bak på min stig-HT, med dämpning behöver man ingen bred däck bak. Men gissar att 2.6" också skulle passa bak.
Låter som att de kan bli ännu lite flackare gaffelvinkel då. Kanske onödigt. Köra 2.6 både fram och bak då kanske kan va nåt ?

MangeD

Medlem
Canyon Spectral 125
Idag fick jag min (beställde i måndags så det gick rätt snabbt) och hann till och med köra en liten sväng. Lite halvdant förpackad så bakaxeln gjort hål i kartongen och bromsskivan i bakhjulet var 6-7 mm sned. Jag monterade en begagnad skiva så länge, ställde dämparna på 25% sag och testade.

Spontant mycket nöjd, den svarar bra när man trampar till, går att bunnyhoppa med och känns väldigt stabil utför. Den har längre hjulbas än jag är van vid (fick inte plats på mitt thule-ställ) men känns inte speciellt lång när man sitter ner. 180 graderskurvor kräver lite planering för att hålla sig på stigen.

Det jag behöver fixa är andra handtag (dessa var för tunna och hårda), konvertera däcken till tubeless, fixa något lackskydd (rätt ömtålig färg). Inga större grejer, vikten är nätta 15.9 kg (strl xl med pedaler och slangar), blir bra benträning 😅
Funderar lite kring storlek, har förstått att Canyons rekommendationer ofta blir i nedre spannet. Hur lång är du som valde XL?

skier

Aktiv medlem
Canyon Spectral 125
Funderar lite kring storlek, har förstått att Canyons rekommendationer ofta blir i nedre spannet. Hur lång är du som valde XL?
194cm med långa ben, sadelhöjd 86cm, då har jag 1,5cm tillgodo på sadelstolpsinsticket, så man kan inte ha så mycket högre sadel än så. Det är en lång cykel med lång hjulbas, så det beror lite på hur man cyklar också om den passar.

EGru

Medlem
Canyon Spectral 125
Jag köpte en CF7. Min första FS så kan väl inte jämföra så mycket med annat liknande tyvärr. Men den funkar bra på "mina" vanliga stigar. Trampeffektiv tycker jag. Kräver lite fart för att komma till sin rätt. Tycker inte den känns otymplig som man kanske skulle kunna tro. Satte flip chipet i HI direkt och har inte provat LO.

Liqwid78

Ny medlem
Canyon Spectral 125
Hejsan,
Ny i forum och funderar på att beställa en Spectral 125 AL 6. Jag är 181 och 86 i innermåttet. Jag hamnar mellan M och L. Dock rekommenderar Canyon M.
Vad rekommenderar ni?

Jespeer

Medlem
Canyon Spectral 125
Hejsan,
Ny i forum och funderar på att beställa en Spectral 125 AL 6. Jag är 181 och 86 i innermåttet. Jag hamnar mellan M och L. Dock rekommenderar Canyon M.
Vad rekommenderar ni?
Jag är också 181 men med ett grenmått på typ 88 cm. Jag köpte L (CF 7) och har inte ångrat det för en sekund. Den är inte alls för stor eller lång för min smak, och då kommer jag direkt från en 26" FS på 140/140 slag från 2011 i storlek M.

Topp