Carbonvinter II - tempocykeln färdig!

A

Anders H

Guest
Nu har jag det mesta för det här bygget som måste gå betydligt snabbare än det förra. SMACK-serien brukar ju börja i slutet av mars och då vill jag åka på en ny tempocykel.

P1035590.JPG

Gammal MTB-ram av kolfiber att plocka bitar av. (För mig ser den hel ut men Urban som jag fick den av påstod att det fanns små sprickor). Den går att ta vevlagerhylsan, gaffeländar, wirestopp och övre delen av sadelstolpsröret ifrån. Dessutom funderar jag på att använda nedre röret som överrör.

Gängstång och muttrar till jiggen. Min gamla Crescent Pico får bjuda på geometrin. Jag ska försöka få till en bättre jigg den här gången för att slippa en del krångel.

Penslar och eltejp från Jula.

Epoxi från epotex.

Handskar knycker jag och kolfibeväv är på väg från Carbix. Jag tänkte dessutom använda lite fogskum för att få till en del mjuka former. Knycker idén från August i Umeå.

Det här blir, liksom förra ramen, mer hantverk och fummel än ingenjörskonst. Tacksam för synpunkter och glada tillrop!

Edit: Skrev fel i rubriken.

Senast redigerad av en moderator:

HåkanC

Aktiv medlem
Anders H skrev:
-------------------------------------------------------
> Nu har jag det mesta för det här bygget som
> måste gå betydligt snabbare än det förra.
> SMACK-serien brukar ju börja i slutet av mars och
> då vill jag åka på en ny tempocykel.

Vilka krav ställer SMACK på ramarna?
Måste de ha UCI-godkända dimensioner?

Om inte så kan du ju bygga en sådan här
tn_drx10.gif

Stor bild: http://www.sheldonbrown.com/rinard/images/rinard10.jpg
http://www.sheldonbrown.com/rinard/howibuil.htm

/Håkan

A

Anders H

Guest
HåkanC skrev:

> Vilka krav ställer SMACK på ramarna?
> Måste de ha UCI-godkända dimensioner?

Hoppas på att kunna ställa upp i en eller annan SCF-sanktionerad gubbtävling också och då finns risk för att det dyker upp en kommissarie och mäter. Ska försöka hålla mig till regelverket.

geologen

Aktiv medlem
Anders H skrev:
> HåkanC skrev:
>
> > Vilka krav ställer SMACK på ramarna?
> > Måste de ha UCI-godkända dimensioner?
>
> Hoppas på att kunna ställa upp i en eller annan
> SCF-sanktionerad gubbtävling också och då finns
> risk för att det dyker upp en kommissarie och
> mäter. Ska försöka hålla mig till regelverket.

Det spelar nog ingen roll vilka mått den får, eftersom det hela bör stupa ändå på att rent aerodynamiska modifikationer inte tillåts. Ett ovalt rör som är rör hela omkretsen kan anses ha en strukturell funktion, men en fullt fungerande ram som byggts på med aerodynamiska profiler är knappast godkänd.

Hasse#7

Aktiv medlem
geologen skrev:

> Det spelar nog ingen roll vilka mått den får,
> eftersom det hela bör stupa ändå på att rent
> aerodynamiska modifikationer inte tillåts. Ett
> ovalt rör som är rör hela omkretsen kan anses
> ha en strukturell funktion, men en fullt
> fungerande ram som byggts på med aerodynamiska
> profiler är knappast godkänd.

En liten aning jag har är han har tänkt sig att skrota loss delar från ramen och bygga en ny. Hur tänker du?

geologen

Aktiv medlem
Hasse#7 skrev:
> geologen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Det spelar nog ingen roll vilka mått den får,
> > eftersom det hela bör stupa ändå på att
> rent
> > aerodynamiska modifikationer inte tillåts. Ett
> > ovalt rör som är rör hela omkretsen kan
> anses
> > ha en strukturell funktion, men en fullt
> > fungerande ram som byggts på med aerodynamiska
> > profiler är knappast godkänd.
>
> En liten aning jag har är han har tänkt sig att
> skrota loss delar från ramen och bygga en ny. Hur
> tänker du?

Ok, jag tolkade det som om han skulle bygga på med kolfiberkladd på ramen.

Hasse#7

Aktiv medlem
geologen skrev:

> Ok, jag tolkade det som om han skulle bygga på
> med kolfiberkladd på ramen.

Det hade inte ens kommissarie Clouseau accepterat, än mindre UCI, och absolut inte Anders H själv :-)

A

Anders H

Guest
MTB-ramen är under demontering. Vevlagerhuset är bortsågat mm. Diagonalröret tänkte jag göra i rätt form direkt. Sadelstolpsröret kommer att, åtminstone delvis, ha ett runt rör invändigt som sedan är påbyggt för aerodynamikens skull. Jag kan inte påminna mig att jag sett något i regelverket som motsäger detta, bara det här kunde jag hitta:

" För individuella tempolopp, samt för bantävlingar, får ramens delar vara
ihåliga eller av solitt material, sammanfogade eller gjutna i en del i någon
form (inklusive bågar, vaggor, balkar eller annat). Dessa delar, inklusive
vevpartihylsan skall gå att infoga i en triangulär schablon definierad i
artikel 1.3.020".

och:

"Droppform definieras som en förlängning eller strömlinjeformning av en
del av cykeln. Sådan droppform är tillåten om förhållandet längden L och
bredden D ej överstiger 3:1."

Dessutom är det svårt att kolla utan att såga sönder ramen. Min gamla tempocykel är byggd på det viset. Fast i aluminium.

Sedan står det också:

"Cyklar och tillbehör skall vara eller kunna vara möjliga att köpa och
användas av samtliga som utövar cykelsport. Användande av utrustning
som utformats för ett speciellt tillfälle (rekordförsök eller annat) är ej
godkänt."

Men vafan. Om nån vill köpa en likadan så får jag väl bygga en ;)

Peter E

Aktiv medlem
går det att få rambyggartrådarna samlade under en egen rubrik i läsvärt? hänger inte så våldsamt mycket på happy längre men vill inte missa sånna här trådar

mn

Ny medlem
Hej Anders,

Jag kommer att följa ditt bygge med spänning. Du har säkert koll på det här med kolfibergjutning eller har läst på en del. Kommer dock med några tips baserat på en period i tidigare jobb när vi tog fram en metod för vakuumgjutning med kolfiberväv.

Du kommer att få ett mycket bättre resultat om du använder vakuum när du härdar limmet i ditt bygge. En liten och smidig vakuumpump är de som PIAB säljer, du driver den med vilken standard kompressor som helst och den förbrukar inte mycket luft. Dessa små pumpar i storlek av en tändsticksask kan i princip skapa 100% vakuum.

För att kunna skapa vakuum runt en struktur så behövs en vakuumfilt ( typ plastduk ), dessa är tunna och formar sig bra i skarpa hörn, har du jämna former duger byggplast. Mellan väven och plastduken lägger du en släppduk. Du kan också lägga in en absorbduk. Kolla på tex www.carbix.se för dessa grejer.

lägga på din väv där du ska ha den, enklast att förmätta dem med epoxy. på med släppfilm och absorberduk. Över detta en plastfilm. Täta av alla hörn samt anslutning för vakumslang med butulengummilist ( biltema, sånt man har runt bilrutor tex ). Mellan vakuumpumpen och ramen kan man ha en spottkopp för limmrester så att inte vakuumpumpen förstörs, det är enkelt gjort med en barnmatsburk och två nipplar i locket.

Vill du ha det mindre kladdigt kan du låta vakumpumpen suga epoxyn genom kolfiberväven från ena sidan till den andra, fast man kan behöva experimentera lite med tilloppen så för hemmabruk är väll kladda direkt på väven att föredra då man inte vill göra flera försök.

Ett sista tips är att väga limmet mycket noggrant. Detta tips fick jag av EAA tekniska chef (flygplansbyggarna). Gör en egen våg bestående av två plastkoppar i varsin ända på en gungbräda typ 50 cm tunn trälist. Flytta rotationsaxeln för att hitta vågens nolläge. häll i komponenterna i varje skål tills du har balans, enkelt och mycket noggrant.

Lycka till

A

Anders H

Guest
Tack för tips!

Har funderat på att använda vakuum men då formerna är så krångliga som på en ram verkar det bli besvärligt. Jag tror att jag håller mig till eltejpsmetoden (som visserligen är nog så knepig och kladdig men jag har prövat tidigare och vet att det funkar). Den epoxy jag använder blandas i förhållandet 1:0,35 men det är klart, det går ju att mäta upp och sedan rigga en balansvåg efter det. Nu har jag köpt en liten knarkvåg från Carbix (http://www.carbix.se/product.html/digitalvag?category_id=26) som verkar bra förutom att den stänger av sig automatiskt efter en liten stund så man måste vara snabb som attan när man väger upp kladdet.

mn

Ny medlem
Låter som ett spännande projekt och det kommer säkert bli bra.

Trots "eltejpsmetoden" skulle jag rekommendera den där avrivningsfilten under eltejpen. Den lossnar nämligen väldigt lätt det blir en matt snygg yta. Med eltejpen direkt emot kan de blir en rätt randig yta som du måste slipa på. Sedan är jag osäker på hur tejpen släpper från epoxyn och vilka limmrester från tejpen som blir kvar.

Hur tänkte du bygga upp rören i ramen, på cellkärna eller i plugg?

Här finns lite litteratur med gratis tips i ämnet. http://fiber.info.se/

Hur som helst, lycka till, jag skall följa med spänning.

ujja

Aktiv medlem
Om man vill göra en så bra och lätt ram som möjligt i klass med bra köperamar så tror jag man måste jobba med avrivnings/absorbtionsväv och att man gör knytpunkterna (vevlagerinfästning, styrlagerinfästning) för sig i ett stycke och sammanfogar det med rören i ett separat moment.
Knytpunkterna görs nog också bäst i en utvändig form där man pressar lamineringen inifrån med en luftbälg istf vakum. Först göra en plugg sedan en form och till slut laminera ramdelen.

A

Anders H

Guest
Jag har lite avrivningsväv sedan förut som jag nog kommer att använda när det är lite större ytor som hela rör. Fördelen lär vara att man inte behöver slipa innan man lägger på nästa lager. När det gäller knutpunkterna kommer jag nog bara att lägga remsor i många lager som med min förra ram. Jag har funderat på att gjuta muffar i nån slags form men det verkar vara ganska besvärligt, särskilt när det bara gäller ett enstaka objekt. Skulle man göra en serie så blev det nog som en C40.

A

Anders H

Guest
Little Stereo skrev:
> Nu vill vi se bilder med sågen Anders ! :-) T

Ja, så här ser det ut nu för tiden:

P1055591.JPG

MarcusS

Aktiv medlem
snyggt cykelmeckverktyg. Jag har kollat igenom hela Park Tools katalogen men hittar inte någon liknade såg.

Hasse#7

Aktiv medlem
MarcusS skrev:
> snyggt cykelmeckverktyg. Jag har kollat igenom
> hela Park Tools katalogen men hittar inte någon
> liknade såg.

Det är en Dremel för otåliga :-)

fuchs

Medlem
udda bygge :)

är det där termoplast eller kallades den bara för det?
ifall det är termoplast så kommer det inte lira så bra ihop med epoxi.
epoxi fäster väldigt dåligt på det hela och det bli ingen vettigt förbindelse mellan det nya kolfibret och de gamla delar du vill använder.(om det nu inte bara är alu vevlagerhylsan och alu dropoutsen du ville använda.

A

Anders H

Guest
fuchs skrev:

> är det där termoplast eller kallades den bara
> för det?

Jag vet inte riktigt vad det är för material. Det står som synes termoplast på ramen men även Carbon på nåt ställe. Materialet känns dock mjukare än kolfiber och degar ihop sig när man slipar. Det är ganska tjockt gods i rören och nån slags förstyvningar invändigt. Ramen är f ö byggd lite som jag tänkt delvis göra; runda rör som är sammanfogade och sedan ett skummaterial för att ge de mjuka formerna och slutligen ett tunt skal över alltihop. Nedre röret som jag tänkt använda som överrör är dessutom ganska tungt så det kanske är lika bra att skita i att ta med det. Alubitarna börjar komma i dagen nu och ser ok ut;)

Edit: felskr. Igen!

fuchs

Medlem
jo kolfibret i sig är typ samma...men istället för den "vanliga" epoxin så använde man en som man - enkelt uttryckt "smälte ihop med kolfibern". och bindningen mellan det och en vanlig epoxi bli aldrig bra!

Senast ändrad:
A

Anders H

Guest
Det här är vad jag lyckade dissekera fram ur mtb-ramen. Ett jäkla jobb var det och det kommer att bli ännu mera jobb att sanera garaget från allt svart damm. Här syns också lagerkopparna jag beställt från Ceeway.

P1085592.JPG

Här ser man hur termoplastramen såg ut invändigt. Det beigea är nån slags skummaterial som är ganska kompakt. Jag skippar rörbiten till överröret efter varning från fuchs. Tack för det! Nu är det dags att såga till skumkärnor till kedjestagsbiten och bakgaffeln. Bakbromsbryggan hade jag faktiskt glömt att tänka på. Vi får se hur jag löser det. Kolfibern kommer nästa v!

P1085593.JPG

mn

Ny medlem
Anders: Var det bara termoplast i knutpunkterna eller var hela kolfiberrören i ramen byggda över ett termoplaströr?

mn

Ny medlem
Aha- det är så man producerar en billig kolfiberram. Man lägger ett skal kolfiber runt en struktur av termoplast. En sådan ram måste ju upplevas som svampig en riktigt varm dag.

A

Anders H

Guest
Bl a Columbus säljer rör för hela ramen men det känns som lite fusk.

gabbeon

Aktiv medlem
(En annan) Columbus säljer hela ramar också ;-) Nu när du gör det mesta från scratch, har du tänkt på sådana små finesser som gömda (eller tom integrerade) bromsar, integrerad kadens/hastighetssensor osv? Intern vajerdragning?

fuchs

Medlem
termoplasten är inget extra "rör". termoplasten var i denna själva matrixen. alltså istället för epoxi använder man en slags termoplast man som binda sig med kolfiber via värmetillförsel.
det var rätt vanligt att göra så på 90tals hojar faktiskt.

men om rören sen ser ut som den du visa så skulle jag ändå inte vilja anväda de. dessutom är det ju aldrig riktig rätt med fiberriktningarna ändå när du tar ett rör och använder det som ett annat istället.

siven

Ny medlem
fuchs skrev:
> dessutom
> är det ju aldrig riktig rätt med
> fiberriktningarna ändå när du tar ett rör och
> använder det som ett annat istället.

tror du verkligen att någon som tryckt i termoplast istället för epoxy
har optimerat fiberriktningar?

fuchs

Medlem
Jo varför inte? Nu känner jag inte till denna ramen men helt dumma var inte folk på 90talet, termoplast är ju ingen jätte dåligt sak och det byggdes bra ramar också.

Fast sak samma då det inte hör hit riktig.

A

Anders H

Guest
gabbeon skrev:

> Nu när du gör det mesta från scratch, har du
> tänkt på sådana små finesser som gömda (eller
> tom integrerade) bromsar, integrerad
> kadens/hastighetssensor osv? Intern vajerdragning?

Jag har nog tänkt tanken men man vill ju bli klar nån gång så det får nog bli en annan gång.

Selast

Ny medlem
Anders, jag har ett distinkt minne av att du lovade mig en temporam när vi stod och väntade på starten i regnet innan Vårblotet förra året... Dags att leverera snart? Vi är ju nästan lika långa så du kan ju för enkelhetens skull göra två lika stora ramar ;-)

Allvarligt talat, coolt bygge och jag är inte helt ointresserad om du får någon konstig lust att göra fler...

Topp