Carbonvinter III - Cross/pendlar/långfärdsram

A

Anders H

Guest
Var tveksam att dra igång en ny byggtråd, den blir väl inte så annorlunda mot de tidigare, men en bra anledning är att den stressar mig att bli klar med projektet nån gång.

Som vanligt börjar det med att ha sönder nåt gammalt för att bygga nytt av. Nu har jag fått en gammal temporam av en jättesnäll cykelbutik. Det var ett försäkringsärende och ramen var avsågad i överröret.

PA105780.JPG

Väldigt lockande att laga med några kolfiberlager men jag motstod frestelsen. I kväll tog jag stora vinkelslipen och kapade loss de delar jag kan behöva. Baktriangeln var kolfiber och bakgaffeln hade konstig form men om jag ska använda gaffeländarna så måste min ram bli nåt liknande. Det blir en pendlarram med aerobakgaffel men det går bra. Här syns de bitar jag tagit vara på.

PA105782.JPG

Styrröret ska kapas på mitten så att jag får två lagerskålar att sätta i varsin ända av ett lagom långt rör. Alla bitar ska så klart finputsas innan de byggs in i ramen. Avloppsrör till tvättställ har jag i två dimensioner att bygga rör runt. Wirestopp för överrrör har jag över från förra bygget. Fästen för cantibromsarna har jag köpt från planet x tror jag. Gängat hål måste poppas fast i ramen för det, kan bli lite knepigt så småningom. Kolfiber har jag hur mycket som helst, dels en dålig, grovmaskig variant som kan duga till de första lagren, och dels fem kvadrat från Fultema. Jag skulle handla en kvadrat men fick fem för samma pris. Kolfibern skulle utgå ur sortimentet. Det som saknas är wirestoppet för bakbromsen. Det går ju att köpa ett sånt som man hänger i sadelstolpsklammern men det ser ju inte så kul ut. Jag får hitta på nåt. Nu är jag igång i alla fall. Nästa moment är att såga till skumkärnor till kedjestags- och bakgaffelbitar.
Tacksam för tips och synpunkter som vanligt!

ol__

Aktiv medlem
Peppad att följa projektet, som vanligt?

Men cantibromsar, är det ditt slutgiltiga svar? ;)

A

Anders H

Guest
ol__ skrev:

> Men cantibromsar, är det ditt slutgiltiga svar?
> ;)

Absolut! Skivor är haram!

evo

Aktiv medlem
42Hz skrev:
-------------------------------------------------------
> Det här kallar jag bygga cykel, allt annat är
> montering!

+1, håller fullständigt med. Är Nishiki-cyklar verkligen handbyggda i Göteborg? Hmm,

A

Anders H

Guest
Inte jättemycket har hänt, mest för att jag gjort andra saker. Mest stått på vedbacken när det funnits ledig tid. Det här borde ha varit gjort på ett par timmar.
Nu börjar i alla fall kärnan till bakgaffeln ta form. (I hudfärgad frigolit. Hustrun tyckte att den såg pervers ut, fattar inte varför). Redan nu måste jag tänka mig för lite så att formen passar fästet för bromsen.

PA215784.JPG

Senast redigerad av en moderator:
A

Anders H

Guest
Kedjestagsinnanmätet i stort sett klart nu också. Blev lite smäckrare än på tidigare modeller. Bakgaffeln istället kanske lite väl kraftigt tilltagen, jag får se om jag ändrar på det. Det kan se lite klumpigt ut. Men å andra sidan, det är ingen jävla altartavla jag håller på med...

PA235785.JPG

A

Anders H

Guest
Freddie L skrev:
> Jag är grymt imponerad!

Vänta med det tills cykeln är klar;)

Freddie L

Aktiv medlem
Anders H skrev:
> Freddie L skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag är grymt imponerad!
>
> Vänta med det tills cykeln är klar;)

Va, ska det där bli en cykel?!? Trodde du höll på med salladsbestick... ;-)

NLC

Aktiv medlem
Freddie L skrev:
> Anders H skrev:
> -----------------------------------------------------
> > Freddie L skrev:
> > ---------------------------------------------------
> > > Jag är grymt imponerad!
> >
> > Vänta med det tills cykeln är klar;)
>
> Va, ska det där bli en cykel?!? Trodde du höll
> på med salladsbestick... ;-)

Nu när du säger det så ser jag ju vad det är! :-)

A

Anders H

Guest
Ber om ursäkt för glesa rapporter men det går ju som vanligt lite ryckvis. Nu har jag i alla fall lagt på ett första lager på de flesta bitarna. Kolfibern jag använt är gles i väven och fullkomligt hopplös att jobba med. Jag försöker i alla fall göra av med så mycket som möjligt innan jag plockar fram den finare. Överröret gick bra men sadelstolpsröret blev fiasko så det har jag fått lov att göra om. Det var omöjligt att dra ur plaströret som jag laminerat runt när väven blivit hård. Ingen katastrof, en bit dålig kolfiber och tretti gram epoxy gick förlorade. Det lager som ligger på nu är väldigt glest och tjänar mest som en stomme att bygga på. Väntar också på ett styrlager från England så att jag kan plocka ihop främre röret, framstammen eller styrröret eller vad man nu ska kalla det. Återkommer med bilder hur jag gör för att få lagerbanorna parallella. (Det funkade på förra bygget men det är möjligt att det var rena turen.

PB265789.JPG

Inför första lamineringen av bakgaffelbiten

PB265790.JPG

Färdigkladdat!

PB275791.JPG

Avtejpat. Som synes är kolfibern ungefär som en nätstrumpa. Den ger ändå stadga åt stommen och det blir mer lättjobbat i fortsättningen.

PB275792.JPG

Samma visa med kedjestagen.

PB285793.JPG

Det här är sadelstolpsröreet som sket sig. I änden satte jag en bit aluminiumrör från den skrotade temporamen. Sedan fick jag lov att såga isär den och gör om alltihop.

PB285794.JPG

PC055795.JPG

Min lilla knarkvåg.

PC075796.JPG

Här är alltså nästan hela ramen i bitar med det nya sadelstolpsröret. Nu ska flera lager på innan det blir dags för montering.

A

Anders H

Guest
42Hz skrev:

> Ser fram mot steget med solrosfröna! ;)

Det lär dröja. De är till garneringen.

A

Anders H

Guest
Nu har styrlagret kommit och jag försöker få till ett styrhuvud utav ändarna på det från den trasiga aluramen.

PC255801.JPG

Jag har gjort ett tunnväggigt rör för att stoppa in i de gamla ändarna.

PC255802.JPG

Passar hyfsat (med lite våld).

PC255803.JPG

Spänner åt lagret litegrann för att känna att det snurrar lätt. (Lånade gaffeln från en annan cykel).

PC255804.JPG

Fixerar med ett par kolfiberremsor och tejpar in hela skiten för att det ska sitta på plats och härda.

Även de andra delarna har fått sig en omgång idag och monteringen börjar komma inom synhåll.

fredrik168

Aktiv medlem
Är du inte rädd för korrosion mellan aluminiumet och kolfibern ? Grymt imponerad annars av dina byggen, sugen att prova få ihop nåt själv.

A

Anders H

Guest
fredrik168 skrev:
> Är du inte rädd för korrosion mellan
> aluminiumet och kolfibern ?

Bra att du påminde mig! Lägger lite glasfiber emellan på de större ytorna.

A

Anders H

Guest
Inget dramatiskt har hänt men bitarna har blivit lite mer färdiga. Jag har lagt ett lager storrutigt kolfiber ytterst på de stora rören för att vara lite mer moderiktig. Sedan tänkte jag göra fuskmuffar i ändarna på rören (som jag ev målar i nån glad färg). Jag vågar inte slipa så mycket på det yttre lagret eftersom det är jäkligt tunt (och dyrt) och det finns risk för att jag slipar igenom. Jag får måla på ett lager epoxy utanpå och ha som ett slipskikt istället så att jag blir av med tejpränderna.

P1155805.JPG

Hasse#7

Aktiv medlem
Anders H skrev:
> Inget dramatiskt har hänt men bitarna har blivit
> lite mer färdiga. Jag har lagt ett lager
> storrutigt kolfiber ytterst på de stora rören
> för att vara lite mer moderiktig. Sedan tänkte
> jag göra fuskmuffar i ändarna på rören (som
> jag ev målar i nån glad färg). Jag vågar inte
> slipa så mycket på det yttre lagret eftersom det
> är jäkligt tunt (och dyrt) och det finns risk
> för att jag slipar igenom. Jag får måla på ett
> lager epoxy utanpå och ha som ett slipskikt
> istället så att jag blir av med tejpränderna.
>
>
Det här är en riktig happytråd! Jag blir glad varje gång den kommer upp. Bra och fint jobb! Jag tror jag röstar på Anders H i september, för att dra en referens till en tråd som är betydligt mer ohappy.

A

Anders H

Guest
Fuskmuffarna blev väl sådär men nu orkar jag inte larva mig med delarna längre utan börjar montera. Ska bara slipa lite först.

P1195809.JPG

Innan monteringen var det lämpligt att smälta bort skumkärnan ur bitarna till bakvagnen. Det bubblar ett tag.

P1195811.JPG

Sedan blir det tomt.

P1195812.JPG

Jag använder inget fancy CAD-program för att få till geometrin utan kör helt analogt. Jag slängde upp min gamla ram på bordet som vanligt och ritade av den. Klykor till jiggen har jag kvar från förra rambygget (gängstång och tretumsspikar).

P1195813.JPG

Jag har en mutter på ovan- och en på undersidan så att jag kan justera höjden på rören så att det blir rakt. Sedan ska rörändarna formas till lite och limmas ihop med kolfiberremsor

juliusjonzon

Aktiv medlem
Sjukt cool att dy bygger en egen cykel!

Har du cykelbyggare som arbete eller är detta något du lärt på egen hand, Trail and error?

42Hz

Aktiv medlem
Öh, vad är det som händer på de två första bilderna? Smälter bort frigolitkärnan?

sivan

Medlem
Härligt att se dessa byggtrådar. Har en liten fråga angående tejpen som används. hur får du bort den? borde inte den fastna väldigt mycket i limmet?

gabbeon

Aktiv medlem
Anders H skrev:
> 42Hz skrev:
> Smälter bort frigolitkärnan?
>
> Precis!

Aceton? Ser bättre ut än jag trodde. Jag går o drömmer om att skriva ut kärnor i PVA och plasta på, den löser man med vatten. Jag trodde att det var svårare att tömma ut frigolitgeggan.

A

Anders H

Guest
sivan skrev:
Har en liten fråga angående tejpen som används. hur får du
bort den?

Det är faktiskt inget problem alls förutom när fibrer trasslat in sig mellan tejpvarven. Den fastnar inte särskilt hårt i epoxyn.

A

Anders H

Guest
Det blev lite stopp i bygget ett tag för att andra grejer kom ivägen. Nu är det igång igen och den näst sista fasen kan inledas; montera bakpartiet. Huvudtriangeln är i stort sett färdig. Naturligtvis ska den finputsas men det blir när alla biter sitter ihop.
P3090010.JPG

Nu ska jiggen byggas om efter den gamla vinterpendlaren så att jag får lagom utrymme för däck och skärmar.
P3090013.JPG

P3090012.JPG

lasseah

Ny medlem
Intressant tråd det här!

Trodde man behövde en stor ugn för att baka kolfibern, men det verkar ju som det fungerar lika bra att göra som med glasfiber.
Hmmmm nu får man ju en massa idéer, risken är att det blir kostsamt. ;)

Lasse

A

Anders H

Guest
lasseah skrev:

> Trodde man behövde en stor ugn för att baka
> kolfibern, men det verkar ju som det fungerar lika
> bra att göra som med glasfiber.

Jag använder en lamineringsepoxy som heter 650 och härdar i rumstemperatur. Kan tydligen efterhärdas i högre temp men det verkar inte vara nödvändigt.

A

Anders H

Guest
Nu sitter stora biten tillfälligt i jiggen för att jag ska kunna måtta och kapa de bakre delarna.

P3130015.JPG

A

Anders H

Guest
Nu har det hänt lite till. Här syns pysslet med att få ihop bakdelen. Bitarna från tempocykeln stämde ju inte helt överens med de som jag gjort så jag blev tvungen att putsa till dem lite vilket syns på sista bilden. Jag har nu spacklat till dem med glasballonger och lagt en fem-sex lager kolfiber över skarvarna men det står och härdar nu så det får ni se senare.

P3260018.JPG

P3260019.JPG

P3260020.JPG

P3310022.JPG

P3310025.JPG

P4080027.JPG

P4080028.JPG

A

Anders H

Guest
Epoxin luktar nästan inget men dammet är otrevligt att få i näsan när man slipar, kan ge allergi. Vid själva kladdandet så måste man så klart ha handskar.

Topp