Carbonvinter-slöjda en cykel på bara ett år. Återigen tillbaka från skrotlådan.

A

Anders H

Guest
Sådärja, nu har jag beställt småbitar från Ceeway (styrrör, vevlagerhylsa, bakgaffeländar, hål till flaskställen, bakbromsbrygga och wirestopp) till vinterns hobbyprojekt; en hemkladdad kolfiberram. Fick inspiration av en länk som dök upp här till Instructables där en kille bygger en ram. Jag tänkte göra lite annorlunda. Istället för att bygga en hel ram av frigolit gör jag runda rör som jag sätter ihop. Till bakgaffeln kanske man ska använda frigolittekniken i alla fall så att man kan få den lite styvare.

Senast redigerad av en moderator:
A

Anders H

Guest
Jaha, nu har bitarna kommit från Ceeway så nu finns ingen återvändo. Det måste bli en cykel av det här, så mycket som jag gått och snackat om det här bygget. Grejerna ser fina ut förutom styrröret som är väldig grovt i godset. Jag måste be nån svarva bort det mesta. Dessutom funderar jag på att bara använda små rörsstumpar i ändarna av kolfiberröret. Ganska tungt blev det så det är väl bra om man kan göra sig av med lite material. Nu ska jag beställa kolfiberduk, eller kanske handla Biltemas (fast den var ganska dyr). Lite glasfiber behöver jag också. Man ska tydligen lägga lite glasfiber mellan aluminiumet och kolfibern för att undvika elektrisk korrosion eller nåt. Lite cellplast behöver jag också till några av delarna.
PA235069.jpg ht=725

bigmollo

Aktiv medlem
Ser bra ut. På med 300 gram kolfiber på det där så har du byggten egen Cervelo.
Det ska bli kul att följa bygget.

A

Anders H

Guest
Det blir ingen Cervelo. Den här ska bli snyggare. Med rakt överrör.

Erol

Aktiv medlem
Jag har varit sugen på ett sånt här projekt, men det blir nog inget. Det är lite för enkelt och jag behöver nåt mer rejält att bita i.

//Erik

bng

Aktiv medlem
Anders H skrev:
-------------------------------------------------------
> Det blir ingen Cervelo. Den här ska bli snyggare.
> Med rakt överrör.

Äntligen!

dj dirt

Medlem
ingen risk för korrosion om du har fin yta på stål röret och släpmedels behandlat det väl (polera det och sedan ha på vax och sedan teflon spray på så ska det nog släppa)
detta gäller bara om du inte använder vattenspjälkade hartser, använder du fenoler så kommer det inte finnas något stål kvar ;)
har ju jobbat med komposit material i 3 år så jag kan en del om det :)

evo

Aktiv medlem
bng skrev:
> Anders H skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det blir ingen Cervelo. Den här ska bli
> snyggare.
> > Med rakt överrör.
>
> Äntligen!

+1 Ska bli spännande att följa Anders.

jesperC

Aktiv medlem
evo skrev:
> ...
>
> +1 Ska bli spännande att följa Anders.

Håller med. Älskar hembyggen och modifieringar. Detta kan ju bli en skön kontrast till chrobin's porteur-bygge.

//j

A

Anders H

Guest
dj dirt skrev:
> ingen risk för korrosion om du har fin yta på
> stål röret och släpmedels behandlat det väl

Men det här är aluminium. Ryktet sa att det kunde bli nåt galvaniskt mellan metallen och karbonet. Kolfiber är väl inte som vanlig plast.

Pillo-kun

Aktiv medlem
nån som har nån länk till hur man gör sånt hära?

kanske skulle man testa å bygga nått sånt jag me....

dj dirt

Medlem
när du sedan har monterat samman cykeln får det inte komma in fukt mellan kolfiber och aluminiumet för då fungerar kolfibern som en katalysator och dina aluminium delar kommer så sakta försvinna.
så din ide med att ha glasfiber längst in mot det kan kan vara smart.
jag tänkte bara på när du tänkte göra dina rör.

men du kan ju byta ut delarna du ska ha i aluminium till titan så ska du inte ha några problem med korrosion.

cerberos

Aktiv medlem
Riktigt kul idé- Jag har tänkt tanken själv några gånger. Vad tänker du använda, prepreg eller lös matta? Hur har du löst orienterimg på fibern är det unidirectional överallt eller mer "sofistikerat"?

Hoppas du får mycket skoj med det där och uppdatera gärna ofta (även om det skulle bli små steg)!! :)

A

Anders H

Guest
Det blir lös matta. Orientering är twillväv hipp som happ i många lager.

martinb.

Medlem
Spännande projekt! Ska bli kul att följa.

Vad räknar du med för kostnad för hela bygget?

A

Anders H

Guest
Grejerna från Ceeway gick på 720 spänn tror jag. Det var gaffeländarna från Columbus som var dyrast. Idag har jag gjort slut på nån tusenlapp till kolfiber, epoxy, frigolit, penslar och tejp. Och en bit rörisolering som kanske går att ha till nåt. Förmodligen behövs mer kolfiber men annars har jag nog det mesta. Material till jigg är stålstommarna till ett par gamla skrivbord så dom har inte kostat nåt. Exakt redovisning kommer när det är klart. (om det blir klart).

Dudster

Aktiv medlem
Det hela låter som ett otroligt kul vinterprojekt! Tack på förhand för underhållningen.

A

Anders H

Guest
Jaha, nu har jag startat bygget. Jag har taenkt mig att bygga tunna roer foerst av kolfibern och sedan foga ihop ramen. Naer alla bitar aer paa plats saa laegger jag paa lager efter lager tills det aer lagom tjockt. Har ett par roerbitar klara och klaedde in allt alu i glasfiber i kvaell. (Foerlaat, mitt tangentbord har blivit knaeppt).
PB105074.JPG ht=544

båtbensbudet

Aktiv medlem
åh vilken spännande tråd jag har missat.
Ser fram emot att läsa fortsättningen. Lycka till!

evo

Aktiv medlem
Alltså, jag fattar inte. Har du färdiga alu-muffar du sätter in kolfiberrören i? Ska bli oändligt spännande att följa det här.

A

Anders H

Guest
Nej, inga muffar. Maaste ha en del alu aendaa. Kladdar ihop allt med kolfiber.

Jonas

Aktiv medlem
Anders H skrev:
> (Foerlaat, mitt tangentbord har blivit
> knaeppt).

alt+shift byter teckenuppsättning i win (engelskt eller svenskt oftast), prova det.

fredrikw

Aktiv medlem
om man inte far det att funka ar det battre att behalla ordbilden istallet for att forsoka skriva fonetiskt, mycket lattare att lasa.

att jämföras med:
om man inte faar det att funka aer det baettre att behaalla ordbilden istaellet foer att foersoeka skriva fonetiskt, mycket laettare att laesa.

JLarsson

Aktiv medlem
Min polare heter Lööf i efternamn. Festliga flygbiljetter ibland.... "LOEOEF, MR"

A

Anders H

Guest
Lite närmare förklaring till hur jag tänkt mig: Jag gör alltså karbonrör genom att linda väven runt en papprulle, en rulle julklappspapper eller rörisolering eller vad som helst som är lagom tjockt. Gör tunnväggiga rör med ett par lager duk. Formen kan man lirka ut när det härdat. Alla alubitar, dvs lagerhylsa, styrrör (har fått det nersvarvat, parallellt kapat och lagerpassning i ändarna) och gaffeländar klär jag först in i ett lager glasfiber och sedan kolfiber. Bakgaffeln har jag tänkt göra av raka rör, lägger karbon runt rundstavar av trä eller nåt. Kedjestagen tänkte jag försöka få ihop av frigolit i ett stycke som jag klär in med kolfiber. När alla bitarna är klara gör jag en liggande jigg till huvudtriangeln och fogar ihop de rören med kolfiberremsor. Sedan gör jag en stående jigg och fäster bakgaffel och kedjestag. Sedan har jag en stomme till ramen, en positiv form av kolfiber kan man säga, som jag kan hantera och ändra om det behövs. När jag är säker på att alla mått och vinklar är ok kan jag bygga på med flera lager tills jag tycker att det räcker. Jag kan väl tillägga att kolfiberduken är väldigt kladdig och halkig när den är indränkt med epoxy och inte så lätt att hantera. Väven hålls på plats och pressas ihop av eltejp medan den härdar och det kommer att bli ganska knepigt i skarvar och vinklar att få det bra.

zapiens

Ny medlem
Kul projekt Anders. Det börjar med att laga en liten skada sen vips ska du bygga en cykel. Det ska bli spännande att följa projketets framåtskridande. Det man undrar över är: när faan hinner du med att cykla?

HåkanC

Aktiv medlem
Anders H skrev:
> Jag gör alltså karbonrör genom att linda väven
> runt en papprulle, en rulle julklappspapper eller
> rörisolering eller vad som helst som är lagom
> tjockt. Gör tunnväggiga rör med ett par lager
> duk. Formen kan man lirka ut när det härdat.

Varför vill du ha runda rör?
Med kolfiber kna du ju ha friare former, från ovaliserade i ändarna, via koniska till (multi)octagoner.
Som mall kan du ju använda dig av frigolit som du skär/smälter till önskad form.

Har du kollat på det här bygget tex
rinard9.jpg

http://www.sheldonbrown.com/rinard/howibuil.htm

/Håkan

Rippa

Ny medlem
HåkanC skrev:

> Varför vill du ha runda rör?
> Med kolfiber kna du ju ha friare former, från
> ovaliserade i ändarna, via koniska till
> (multi)octagoner.
> Som mall kan du ju använda dig av frigolit som du
> skär/smälter till önskad form.
>
> Har du kollat på det här bygget tex
> http://www.sheldonbrown.com/rinard/images/rinard9.
> jpg
> http://www.sheldonbrown.com/rinard/howibuil.htm

Antingen bygger men med ihåliga rör, vilket Anders bestämt sig för. Eller så bygger men kring distansmaterial (ofta någon form av skumkärna som du frihandsformar). Cykeln du hänvisar till har till 99.9% säkerhet en skumkärna. Två väldigt olika tillvägagångssätt.

Att som hemmapulare hålla på att ovalisera rör etc tycker jag verkar sjukt mkt overkill. Det kommer bli pyssligt nog bara att tillverkara rören.

A

Anders H

Guest
HåkanC skrev:

> Varför vill du ha runda rör?

Det blir snyggast så.

bigmollo

Aktiv medlem
Varför bygger du inte en rymdraket? Det är inte så mycket svårare. Runda rör kan alla göra. Det finns former som är styvare. Den här rymdraketen är både styv och aerodynamisk.

space-rocket-launch.jpg ht=480

apollo20manual.jpg ht=477

Se så, sätt igång och jobba nu. ;)
/J

bigmollo

Aktiv medlem
JLarsson skrev:
> Kan man bygga stentroll i kolfiber?

Varför nöja sig med stentroll när man kan göra ett jättetroll i kolfiber?

GiantTroll.jpg ht=720

Sorry Anders för urspårningen... :)

A

Anders H

Guest
Alltså, jag skulle precis gå in och lägga till i mitt förra inlägg att jag skulle bygga en cykel och inte en rymdraket men jag var för sent ute. Rymdraket blir nästa år. Ett koltroll kan möjligen bli en biprodukt. Ett lätt och styvt troll.

A

Anders H

Guest
Här kommer en lägesrapport: alla bitar är gjorda nu om jag har räknat rätt. Nu gäller det att få ihop dom till en cykel också. Kedjestagen är gjorda i ett stycke enbart av tillverkningstekniska skäl, jag tror att alla knutpunkter kommer att bli en rysare. Det här är inte lätt, har redan gråtit flera gånger. Men jag ger inte upp. Nu ska bitarna slipas av ganska ordentkigt och sedan sammanfogas (möjligen får jag bakläxa på bakgaffelrören, de har blivit lite väl skrynkliga). Sedan blir det flera lager till karbon på alltihop. Jag har varit ute på Epotex och köpt bättre epoxy, den här ska tydligen bli hårdare. Biltemas kolfiber är helt ok, mycket finare vävd än den dom har på Epotex t ex. Fnasar inte upp sig så mycket. Här är ett par bilder, först ett par utkast till kärnan till kedjestagsbiten i olika stadier:
PB125075.jpg ht=544

Och här är själva byggsatsen:
PB205081.JPG ht=544

Senast ändrad:

Jocke77

Aktiv medlem
Hur coolt som helst! Väntar med spänning på nästa bildserie.

Ted_B

Aktiv medlem
Hur stor blir materialkostnaden ungefär för att bygga cykeln, eller egentligen, hur mycket kolfiber går det åt?

Topp