Cargobike of sweden-bara att kasta i sjön ?

Zukutoari90

Medlem
Hej bloggen !
Jag behöver få ventilera och eventuellt tips
I April valde familjen att delta i ett projekt där man fick låna en lådcykel från cargobike of Sweden i 3 månader . Efter tre månader fanns möjligheten att köpa loss pådcykeln ,vilket vi gjorde .

Därefter har det varit en del bekymmer .
Jag kan och gillar att meka och laga cyklar ,är inget proffs men kan väll ett och annat.

Vi har cyklat drygt 100 mil och har fått byta 3 ekrar bak och två ekrar fram ,riktat bakhjulet en gång (vid arbete på hjulen har jag lämnat in dem hos auktoriserad verkstad )
Har bytt bromsskiva och skruvar för höger bromsok fram då det låg emot och "slog" bromsskivan and(cykeln lämnades monterad och klar )
Lagerkulorna för framdäcken hade man snålat på fettet så tom en smålänning blir imponerad.
Skruvar har inte varit infettade vid montering och blivit ett helvete när man ska byta saker.

Inga större ingrepp men väll irriterande , jag förväntar mig lite mer hållbarhet kanske . Droppen var dock idag då jag ska cykla hem jag är 195 cm och strax under 100 kg , sadelstolpen böjs bakåt när jag sätter mig på sadeln....
Cargobike har 85 kg som max för förare (........) ,Ska man bita i det sura äpplet? Hur allvarligt är brottet i stolpen ?
Eller ska man kontakta cargobike of Sweden ? Klassas det ens som rambrott ?

Sorry för rant men har alltid kunnat vända mig till expertisen på Happy

Bilagor

• IMG_20210922_154628.jpg
    IMG_20210922_154628.jpg
    304.4 KB · Besök: 340
  • IMG_20210922_154630.jpg
    IMG_20210922_154630.jpg
    309.8 KB · Besök: 339
  • IMG_20210922_154642.jpg
    IMG_20210922_154642.jpg
    667.8 KB · Besök: 340

Berk

Aktiv medlem
Det verkar inte vara en sadelstolpe på bilden. Menar du sadelröret?
Kan du tar en bild där vi sseren lite större del av ramen kring sadelstolpen?

Zukutoari90

Medlem
Ja ,förlåt :) sadelröret är det ju naturligtvis ,inte själva stolpen
i nuläget inte men kan gå ut o fota sen ,är det något särskilt jag ska fota ?

me.I.am

Aktiv medlem
Är "Cargobike har 85 kg som max för förare" ett skrivfel av dig? Annars är det ju extremt snålt. Jag är 180 lång och med bara lite trivselvikt ligger jag på 85 kg.
Om det verkligen är 85 kg som maxgräns så är det nog svårt att få ut något på garanti.

Zukutoari90

Medlem
Är "Cargobike har 85 kg som max för förare" ett skrivfel av dig? Annars är det ju extremt snålt. Jag är 180 lång och med bara lite trivselvikt ligger jag på 85 kg.
Om det verkligen är 85 kg som maxgräns så är det nog svårt att få ut något på garanti.
Det är en tolkningsfråga , för själva modellen har dem angett 100 kg men går man på köpvillkor och garanti är det 85 kg på förare som nämns

Zukutoari90

Medlem
Mellan tummen och pekfingret ,drygt 8-12 cm
Nej ,sadelstolpen hel, sadelklämma hel , det är endast själva sprickorna i röret

Berk

Aktiv medlem
Mellan tummen och pekfingret ,drygt 8-12 cm
Nej ,sadelstolpen hel, sadelklämma hel , det är endast själva sprickorna i röret

Låter som instick räcker för stolpen och den räckte.

En lösning skulle kunna vara att använda en mycket längre stolpe. Kraften är proportionell med 1/instick. Kanske runkar en riktigt lång stolpe i din skadade sadelstolpe.

jolov

Aktiv medlem
Om man tittar på hur ihoptryckt skåran i sadelröret är så ser det nästan ut som att det varit en för liten stolpe? Tar ju nästan i varandra i överkant

Orwar

Aktiv medlem
Det ser ju ut att vara en rätt mysko konstruktion på bilderna om jag ser rätt, sadelröret blir mycket större en bit ner så att sadelstolpen inte får något stöd. Känns inte som att insticket hjälper då, det kommer ändå finnas en risk att knäcka röret.

Berk

Aktiv medlem
Om man tittar på hur ihoptryckt skåran i sadelröret är så ser det nästan ut som att det varit en för liten stolpe? Tar ju nästan i varandra i överkant

Tänkte samma. Därför frågade jag om instick av stolpen. Trodde att 8-12 cm var mer än det. Men kanske börjar skadan vid 8 cm. 8 cm instick är på gränsen för stolpen. Vet inte vad gränsen för ramen är.

jolov

Aktiv medlem
Skärmavbild 2021-09-22 kl. 17.51.13.png

Titta på sadelröret där. Expanderar så att du bara har typ 4cm stöd just vid kragen :o

Jag tänker nog vara det rövhålet som säger det vi alla tänker, men ingen riktigt säger pga hövlighet.

Hela cykeln ser ut att vara hopplöst fulkinaskräp och det bästa med den är förbättringspotentialen.

Zukutoari90

Medlem
Tänkte samma. Därför frågade jag om instick av stolpen. Trodde att 8-12 cm var mer än det. Men kanske börjar skadan vid 8 cm. 8 cm instick är på gränsen för stolpen. Vet inte vad gränsen för ramen är.
Ska inspekteras sadelstolpen vad minimum som ska vara i ramen är och sen se hur det påverkar avsmalningen på sadelröret

Zukutoari90

Medlem
Visa bilaga 514241

Titta på sadelröret där. Expanderar så att du bara har typ 4cm stöd just vid kragen :o

Jag tänker nog vara det rövhålet som säger det vi alla tänker, men ingen riktigt säger pga hövlighet.

Hela cykeln ser ut att vara hopplöst fulkinaskräp och det bästa med den är förbättringspotentialen.
Du är inte rövhålet ! Tanken har slagit mig ett par gånger med . För mig är det på riktigt varning när man inte ens kan smörja skruvarna vid montering , en liten detalj men säger mycket om helheten. Fördelen är att garantimässigt ser det ljust ut för min del men få blir det ju ändå en likadan modell 🙃😅

Berk

Aktiv medlem
Hade en week-end på Gotland med en eller två öl ,kan vara boven i viktdramat

Kraften är proportionell med vikten och med utstick av stolpen, som går upp snabbt med längden av åkaren. Antar att du är lång (för att du har lite instick), då är viktgränsen mycket lägre än för en kort person.

Zukutoari90

Medlem
Kraften är proportionell med vikten och med utstick av stolpen, som går upp snabbt med längden av åkaren. Antar att du är lång (för att du har lite instick), då är viktgränsen mycket lägre än för en kort person.
195 cm.... man har aldrig fördelar, nu är mail skickat till cargobike med bifogade bilder så får man ta det därifrån

hm

Aktiv medlem
Låter som instick räcker för stolpen och den räckte.

En lösning skulle kunna vara att använda en mycket längre stolpe. Kraften är proportionell med 1/instick. Kanske runkar en riktigt lång stolpe i din skadade sadelstolpe.
Det där kan väl ändå inte stämma ?
Varken om kraften vs insticket eller om runken.

Berk

Aktiv medlem
Det där kan väl ändå inte stämma ?
Varken om kraften vs insticket eller om runken.

Krafter stämmer vid en normal stolpe. Kraften fråmåt på sadleröret på undersidan och bakåt på översidan av sadelrörer är proportionell med 1/instick. Men jag skrev inlägget innan jag visste om avsmalningen. Den begränser effektiva instick för kraften till några cm. Och 1/några cm är riktigt stor. Andra sak måste vara "räcker".

jonasp

Medlem
Tråkigt med cykeln meeeen jag saa ändå bjuda alla på ett bra life hack... Håll er långt borta från alla företag som heter nåt i stil med [namn] of Sweden.
Alla av dem är skit. Alla. Har nån sån skenande anglofili så man namngett sitt företag som om det vore nån slags yacht så är det förmodligen många saker som inte står rätt till.

Berk

Aktiv medlem
Tråkigt med cykeln meeeen jag saa ändå bjuda alla på ett bra life hack... Håll er långt borta från alla företag som heter nåt i stil med [namn] of Sweden.
Alla av dem är skit. Alla. Har nån sån skenande anglofili så man namngett sitt företag som om det vore nån slags yacht så är det förmodligen många saker som inte står rätt till.

Bra tips!

Också bättre att hålla er långt borta från Capitol of Sweden.

EDIT: felinlägg, det är ju Capitol of Scandinavia (som är ännu värre)

Senast ändrad:

Zukutoari90

Medlem
Skulle hävdat att enbart tjejen använt cykeln och detta nu hände. Förutsatt att hon väger under 85 pannor?
Hon gör ju det men å andra sidan , för cargobike classic säger dem ju själva max 100 kg och den gränsen klarar jag ... Så de kan ju inte påstå att man inte följer deras anvisningar 🙃

Zukutoari90

Medlem
Det får bli att ha det i bakhuvudet i framtiden ;)

Berk

Aktiv medlem
Fördelen är att garantimässigt ser det ljust ut för min del men få blir det ju ändå en likadan modell 🙃

Precis. Tror att den här konstruktionen aldrig kommer att hålla för en 195 cm cyklist. Enda "lösning" skulle vara att får pengarna tillbaka. Eller så kan man sälja en likadan modell.

Zukutoari90

Medlem
Precis. Tror att den här konstruktionen aldrig kommer att hålla för en 195 cm cyklist. Enda "lösning" skulle vara att får pengarna tillbaka. Eller så kan man sälja en likadan modell.
Varit i samtal med cargobike idag , dem önskade tydlig fotografering på själva sadelstolpen ,upptäcker då att även själva stolpen är böjd ,notera vid 7 cm strecket , svårt att få bild på .

7 cm av stolpen har alltså varit under den avsmalnade delen av sadelröret , vilket påvisar det ni redan nämnt . Kvalitén är bristande..
Noterar dessutom ,om man ska vara sån att stolpen saknar en märkning för vad som är minimum som ska vara i röret...

Lördag blir det besök hos deras verkstad i Spånga för den slutgiltiga domen.. :P

Bilagor

• IMG_20210923_183209.jpg
    IMG_20210923_183209.jpg
    806.4 KB · Besök: 51

Tompot

Aktiv medlem
Om du inte får någon hjälp av dem, kan du inte kapa bort den smala delen och stoppa in ett rör med en ytterdiameter som passar precis, och med en innerdiameter som en sadelstolpe passar i?
Alltså kapa bort allt ovanför strecket, det som är trasigt.

1632572054239.png

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer