Centerlock skiva glappar!

Hej!

Irriterande fel. Om jag låser bakbromsen så kan jag snurra hjulet nån centimeter fram och tillbaka.
Har haft nav och kassett borta, smörjt och dragit åt.
Har lokaliserat det till centerlocken på skivan, skivan glappar lite i splines(kugghjulen). Lossar jag centerlocken så finns det ett litet glapp i splinesen. Drar åt den allt jag kan, då kan jag inte röra den för hand. Men när den är monterad på cykel så får man mer kraft och det glappar något.

Någon annan med samma problem eller vet hur man löser det?

d_anders

Aktiv medlem
Har du dragit åt tillräckligt hårt så gissar jag på att det är något annat problem (t ex lite glapp i navet eller att bakhjulet inte sitter tillräckligt stumt fast).

Chapter 2

Aktiv medlem
Ganska vanligt då det ofta är ett litet spel mellan kuggarna på skivan och navet. När du cyklar och hjulet bara rullar åt ett håll är detta inget problem i praktiken.

Edit: Det enda som stör mig med glappet är att det är lite svårare att känna efter om det finna något glapp i headsetet.

Ganska vanligt då det ofta är ett litet spel mellan kuggarna på skivan och navet. När du cyklar och hjulet bara rullar åt ett håll är detta inget problem i praktiken.

Edit: Det enda som stör mig med glappet är att det är lite svårare att känna efter om det finna något glapp i headsetet.
Vanligt som i otur med splinesen i skivan?
Skulle det lösa sig om jag skaffa nya skivor?
Det är bara bak jag har glappet. Fram är det stumt!

d_anders

Aktiv medlem
Fortsätter det att glappa om du cyklar, bromsar, cyklar, bromsar osv? Som charter 2 påpekar så trycks skivan aldrig bakåt då (till skillnad mot om du står stilla och gungar fram och tillbaka med intryckt broms).

ers

Aktiv medlem
Har haft samma på tidigare hjul och svaret jag fick av tillverkare och alla andra va att kör på! Under normal cykling är detta inget du märker och inget händer.

Lösningen är att köra med 6-bult istället...

Chapter 2

Aktiv medlem
Vanligt som i otur med splinesen i skivan?
Skulle det lösa sig om jag skaffa nya skivor?
Det är bara bak jag har glappet. Fram är det stumt!
Vanligt som i att alla mina skivor med centerlock beter sig på samma sätt. Nu har jag bara hjul med Shimano SM-RT800 160mm skivor, men alla har haft samma glapp på mina olika hjul så som Hunt, DT Swiss, Prime.
Men som sagt, det är inget problem i praktiken då hjulet ändå bara rullar framåt vid den typ av cyklingen jag ägnar mig åt.

Edit: Mitt hjulpar med 6-bult har inte detta glapp.

Nypåmtb

Aktiv medlem
Har också märk detta på något gammalt CL-hjul. Säkert inget problem i praktiken men jag stör mig på alla glapp och kör nu alltid 6-bult.

Topp