Centerlock?

ooms

Aktiv medlem
Centerlock?
Det är hur skivan monteras på hjulet/navet, dvs skiva och nav måste stämma överens. För själva bromsarna spelar det ingen roll. Dvs du kan ha ett hjulpar med centerlock-monterade skivor, och ett annat med 6-bults-monterade skivor, som du använder till samma cykel.

6-bultsskivor. Monteras med 6 skruvar:
https://happyride.se/annonser/ad.php?id=90563

Centerlockskivor. Monteras med en stor "mutter"/låsring:
https://happyride.se/annonser/ad.php?id=89357

Senast ändrad:

Salabaladala

Aktiv medlem
Centerlock?
kolan sa:
Får man köpa låsringen separat eller följer den med navet eller när man köper skivan?

Låsringen är en del av navet och följer med. Du behöver däremot köpa ett verktyg för att få på och av det. Det finns två olika så var noga med att du väljer rätt. Det ena verktyget är samma som verktyget för kassetten för övrigt.

cykelphilip

Aktiv medlem
Centerlock?
Salabaladala sa:
Tycker det ser ut som 6 bultar när man zoomar in på en av bilderna men kan ju ha fel. Står inte i speccen heller. Testa maila kanske om det är viktigt.
Det verkar vara denna broms jag bifogar, vilket jag antar är 6 bultar?

Bilagor

• 716ca3Eq1DL._SY450_.jpg
    716ca3Eq1DL._SY450_.jpg
    32.4 KB · Besök: 6

Der Kaiser

Aktiv medlem
Centerlock?
Salabaladala sa:
Tycker det ser ut som 6 bultar när man zoomar in på en av bilderna men kan ju ha fel. Står inte i speccen heller. Testa maila kanske om det är viktigt.

Håller med om analysen. Dessutom är det tektro-bromsar, oftast kommer väl skivorna med bromsarna och då borde det vara 6bult.

6bult är ju det vanligaste, men om det är viktigt; som sagt: fråga.

Stewe

Aktiv medlem
Centerlock?
det verkar vara 6-bult på den cykeln.

snurra runt hojen i 360 mode och zooma in på skivan så syns det.

men för säkerhets skull, mejla och fråga

Skrmklipp.PNG

Senast ändrad:

qma

Aktiv medlem
Centerlock?
Salabaladala sa:
kolan sa:
Får man köpa låsringen separat eller följer den med navet eller när man köper skivan?

Låsringen är en del av navet och följer med. Du behöver däremot köpa ett verktyg för att få på och av det. Det finns två olika så var noga med att du väljer rätt. Det ena verktyget är samma som verktyget för kassetten för övrigt.

Man får med en Centerlock-mutter för tunn (<15 mm) hjulaxel, en sån som har kassett-verktyg-ingrepp, med Shimanos CL-skivor.

Jag fick inte med nån CL-mutter till mina DT 240s nav med CL, fick köpa muttern för 15 mm axel till framhjulet löst.

Edit: Fick däremot med en adapter för 6-bultsskiva till CL med ena navet.

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer