Chamois creme från

D i U

Aktiv medlem
Chamois creme från
Mina stackars knän lider av skavsår från knäskydden och jag tänkte kanske lite chamoiscreme skulle kunna lösa eller iallafall inte förvärra problemet så kikade på muc offs grejer. Hittade en kräm som det står ”pre” på samt en pre och during. Någon speciell skillnad? Jag förstår ju att pre är före och during är under turen.

Spacekitty

Aktiv medlem
Chamois creme från
Jag har den i svart burk 250 ml med turkos text. Vill nog inte rekommendera den pga luktar skarpt, och lukten sitter i efter tvätt. Mem den är bra för rumpan.

D i U

Aktiv medlem
Chamois creme från
Visade sig att alla verkar sälja pre varianten så det fick bli en sån. Hoppas den ska hjälpa.

Rattnalle

Aktiv medlem
Chamois creme från
Fast assos och förmodligen de andra liknande torkar till en skyddande hinna. Det gör väl inte den där som består av oljor och snarare är en hudkräm?

fhloston

Aktiv medlem
Chamois creme från
Fast assos och förmodligen de andra liknande torkar till en skyddande hinna. Det gör väl inte den där som består av oljor och snarare är en hudkräm?
Jag har aldrig använt chamois, däremot har jag smörjt rumpan med försvarets hudsalva (på tub) och funderat på vad det är för skillnad på chamois och annat.
För mig har det funkat med försvarets, både i förebyggande och avhjälpande syfte. Men jag behöver å andra sidan sällan smörja rumpan. Dessutom brukar jag anse att försvarets funkar mot allt.

Rattnalle

Aktiv medlem
Chamois creme från
Jag har aldrig använt chamois, däremot har jag smörjt rumpan med försvarets hudsalva (på tub) och funderat på vad det är för skillnad på chamois och annat.
För mig har det funkat med försvarets, både i förebyggande och avhjälpande syfte. Men jag behöver å andra sidan sällan smörja rumpan. Dessutom brukar jag anse att försvarets funkar mot allt.
Jag är inte heller någon flitig brukare. Har det som backup om jag redan fått skav mest. Som förebyggande funkar säkert båda varianterna. För att hantera skav som redan uppstått tänker jag spontant att det är skyddande hinna som gäller.

fhloston

Aktiv medlem
Chamois creme från
Jag är inte heller någon flitig brukare. Har det som backup om jag redan fått skav mest. Som förebyggande funkar säkert båda varianterna. För att hantera skav som redan uppstått tänker jag spontant att det är skyddande hinna som gäller.
När jag var på Kanarieöarna senast hade jag lite skav som jag inbillar mig hölls i schack av försvarets. Dock var inte skavet det största problemet. Veckan efter fick jag en finne/böld på ena sittbenet som gjorde rejält ont 😝

Rattnalle

Aktiv medlem
Chamois creme från
Det är fett och vax i den där om jag kommer ihåg rätt. Det har suttit kvar väl under 20 mil som är det längsta jag har lyckats cykla på en dag.
Jo det tvivlar jag inte på. Men ibland är det en fördel med något som slutar kladda. Under knäskydd kommer det gärna in damm och fastnar det i fett skaver det mer än utan. I en cykelbyxa är det inte ett problem.

HåkanC

Aktiv medlem
Chamois creme från
De ggr jag smörjer mig vid cykling så använder jag
Jukon-salva

http://www.hardford.se/vara-varumarken/jukon/
"Jukon uppfanns 1927 av en sjökapten och kanske var det därför som salvan från början innehöll både valfett och fiskleverolja. Salvan har idag en modernare formulering med en unik kombination av bivax, sheasmör och essentiella omega-3 fettsyror."
Säljs både på apotek och välsorterade dagligvarubutiker.

Har man fått 'problem' så är Inotyol en bra salva

"Inotyol är en fet salva som verkar mjukgörande och skyddande och som lindrar sveda och klåda vid hudirritation.
Inotyol används för behandling av icke infekterade hudåkommor t.ex. skrubb- och skavsår, självsprickor, hudrodnad/irritation
"
Säljs på apotek

Har man fått ont men vill kunna fortsätta att cykla rekommenderar en del Xylocain, det är snabbverkande, men effekten går snabbt över för den som behöver smärtlindring under längre tid finns det en bättre kräm som är både snabb och långtidsverkande, nämligen
Emla

"Emla är ett lokalbedövningsmedel som kan användas på både barn och vuxna och som går att köpa receptfritt via webbapotek eller närmaste apotek. Emla innehåller en blandning av bedövningsmedlen lidokain och prilokain. Emla bedövar huden"

glitch

Aktiv medlem
Chamois creme från
Har testat yukon men tycker inte det ger en särskilt långvarig effekt utan den absorberas in i huden/ byxan rätt fort.
Den Muc Off jag spontanköpte står det bara "pre" på men den finns det lite glid kvar av på stussen efter en tur :)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer