Chariot eller Croozer till bebis, lagligt/vettigt vid cykling?

earnstrom

Aktiv medlem
Funderar på en kärra till lill-grabben (3v gammal igår). Både Chariot och Croozer har ett hängmatte-tillbehör för barn i 1-10 månaders ålder. Vissa sajter menar att Chariots tillbehör är ok för cykling, det är svårare med info för Croozer. Många sajter menar att det inte rekommenderas oavsett.

Jag har dock lyckats komma fram till att många faktiskt cyklar/springer med hängmattan och väldigt små barn, men hur funkar det med hjälm-lagen i Sverige? Det känns inte praktiskt möjligt att sätta hjälm på ngn som ska ligga i en hängmatta (alldeles oavsett om man kan hitta en hjälm i den storleken).

Hur tänker/gör folk här?

earnstrom

Aktiv medlem
Jag svarar mig själv lite här, från lagtexten:
"4 a § Den som är under femton år och färdas med en tvåhjulig cykel skall använda cykelhjälm eller annat lämpligt huvudskydd."

Detta borde man kunna tolka som att barn i kärra inte behöver hjälm ngnsin? Men varenda unge i vagn jag sett sitter med en gigantisk hjälm ändå...

gsb

Aktiv medlem
Det kan ju vara så att de sätter hjälm på sina telningar för att dom vill skydda de små om olyckan skulle vara framme? Snarare än för att lagen säger si eller så?

Var är Erik S?

earnstrom

Aktiv medlem
Erik S-diskussionen kanske vi kan slippa denna gången.
I en vagn sitter man ju fastspänd inuti en kraschbur, så det kan (tycker jag) argumenteras för att ingen olycka där hjälmen räddar huvudet kommer spara kroppen från dödliga skador.

Men som sagt, hur gör och tänker folk kring detta (de som då faktiskt gör ngt i stil med det jag pratar om).

mattel

Aktiv medlem
prova lite sunt förnuft..

och tålamod. :) jag skulle ge killen några månader på sig att bli stabil i kroppen/nacke innan kärran tas fram.

earnstrom

Aktiv medlem
Ja, det är ju framåt sommaren det kommer cyklas, men hjälm-problematiken är ju inte så annorlunda då tänker jag mig...

mattel

Aktiv medlem
jag kollade på barnhjälmar för någon vecka sedan och 45cm var det minsta jag hittade då. finns kanske mindre.

är frågan/problemet om du ska använda hjälm eller inte?

earnstrom

Aktiv medlem
Kanske... Om man ligger i en hängmatta tänker jag mig att en hjälm på huvudet kommer sätta nacken i en rätt obekväm vinkel.

rikard

Aktiv medlem
Vi har cyklat med våra i hängmattan från det att de är 3-4 månader. Självklart blir det lugna turer, men det blir det oavsett.

Hjälm har de aldrig när de är fastspända i vagnen. Den är enbart i vägen.

Principia

Aktiv medlem
Jag har själv ingen cykelkärra (ännu) men om man använder hjälm i kärra skulle jag tänka att det mest är för att etablera vanan att cykel och hjälm hör ihop. Blir liksom enklare när dom blir lite större att alla i familjen alltid har hjälm när det ska cyklas.

earnstrom

Aktiv medlem
rikard skrev:
-------------------------------------------------------
> Vi har cyklat med våra i hängmattan från det
> att de är 3-4 månader. Självklart blir det
> lugna turer, men det blir det oavsett.
>
> Hjälm har de aldrig när de är fastspända i
> vagnen. Den är enbart i vägen.

Jag antar att du har en Chariot då? Croozer säger att deras infant sling inte är för cykling, Chariot säger att den är godkänd för cykling i EU. Jag förstår inte hur stor skillnad det kan vara...

rikard

Aktiv medlem
earnstrom skrev:
> Jag antar att du har en Chariot då? Croozer
> säger att deras infant sling inte är för
> cykling, Chariot säger att den är godkänd för
> cykling i EU. Jag förstår inte hur stor skillnad
> det kan vara...

CX1. Skillnaden är väl dämpningen i själva vagnen antar jag???

McOla

Aktiv medlem
Principia skrev:
> Jag har själv ingen cykelkärra (ännu) men om
> man använder hjälm i kärra skulle jag tänka
> att det mest är för att etablera vanan att cykel
> och hjälm hör ihop. Blir liksom enklare när dom
> blir lite större att alla i familjen alltid har
> hjälm när det ska cyklas.

Ganska exakt så resonerar vi med våra barn i cykelkärran. Det skall vara en naturlig del av cyklandet att man har på sig hjälm.

//O

PerryE

Aktiv medlem
Varje familj fattar ju sina egna beslut - själv har jag aldrig ens övervägt att våra barn skall ha hjälm i vår Corsaire XL. Däremot är det 100% hjälmkrav när de cyklar. Har aldrig varit ett problem för dem att förstå skillnaden mellan att åka i cykelvagn och att cykla. Chariot har en ganska stark struktur och tror den skulle hålla bra för att volta med. Däremot bör nog barnet vara lite större för att sitta upp i en cykelvagn - de hängmattor som finns vill man nog inte att barnet skall ligga i vid en krasch

Att åka med mycket små spädbarn efter cykeln skulle jag själv nog avvakta med - men det är ju jag det. Började med Hamax när äldsta dottern var 14 månader för övrigt

Kupa

Aktiv medlem
stef skrev:
> Orkar man köra intervaller med vagn bakom?

Självklart, men det går inte så fort. Det är ett jävla vindfång med en sån där vagn.

På tal om hjälm eller ej, jag lyckades välta vår Chariot CX1 med treåringen i (i princip vid stillastående), gick på en rejäl isklump med ena hjulet. En av få gånger då han inte hade hjälm, men det är ju som sagt en bur runt om, och händer inget värre än att man välter så tror jag inte huvudet kommer i närheten av marken.

Jag resonerar lite som så att om vagnen utsätts för sånt våld att den verkligen deformeras rejält (dvs påkörd av bil), så tvivlar jag på om det hjälper med hjälm; det går nog åt helvete ändå.

PerryE

Aktiv medlem
Apropå intervaller - att köra korta intervaller allt vad man orkar medan barnen hurrar/skriker är jättekul! "Fortare pappa!" kan få en att ta i det där lilla extra ;)

oxr

Aktiv medlem
Handlar det bara om juridiken runt hjälmen så kan du skita i det. Ditt barn kan inte straffas före 15 års ålder. Om polisen upprättar en polisanmälan kommer det att läggas ner direkt, möjligen kan anmälan skickas vidare till socialtjänsten för bedömning om den unga lagöverträdaren är i behov av skydd eller stöd.

Lasse

Medlem
PerryE skrev:
> Varje familj fattar ju sina egna beslut - själv
> har jag aldrig ens övervägt att våra barn skall
> ha hjälm i vår Corsaire XL.

Om jag fattar grafiken i vår Corsair rätt så kommer barnets huvud att möta asfalten om vagnen välter. En liten fönsterplast skyddar nog bara mot skrapsår, inget annat. Resten av kroppen verkar säkerhetsbältet ta hand om. Våra barn åkte utan hjälm innan jag insåg vad grafiken visade.

oxr skrev:
> Handlar det bara om juridiken runt hjälmen så
> kan du skita i det. Ditt barn kan inte straffas
> före 15 års ålder. Om polisen upprättar en
> polisanmälan kommer det att läggas ner direkt,
> möjligen kan anmälan skickas vidare till
> socialtjänsten för bedömning om den unga
> lagöverträdaren är i behov av skydd eller
> stöd.

I fallet med hjälmlagen är det vårdnadshavarna som anses ansvariga...och de är förhoppningsvis över 15 ;-)

Jämför med bilbälte där föraren anses ansvarig.

oxr

Aktiv medlem
Cliff Barnes skrev:
> oxr skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Handlar det bara om juridiken runt hjälmen så
> > kan du skita i det. Ditt barn kan inte straffas
> > före 15 års ålder. Om polisen upprättar en
> > polisanmälan kommer det att läggas ner
> direkt,
> > möjligen kan anmälan skickas vidare till
> > socialtjänsten för bedömning om den unga
> > lagöverträdaren är i behov av skydd eller
> > stöd.
>
> I fallet med hjälmlagen är det vårdnadshavarna
> som anses ansvariga...och de är förhoppningsvis
> över 15 ;-)
>
> Jämför med bilbälte där föraren anses
> ansvarig.

Nu är jag upplyst av bättre vetande. Eftersom barnet i det här fallet är passagerare är det som du säger, förutsatt att vårdnadshavarna är förare av cykeln.

TBone

Aktiv medlem
mattel skrev:
> jag låter alltid en 'målvakt' köra mina barn
> för att slippa just det här problemet..

Å fan... här händer det grejer... ;-)

oxr

Aktiv medlem
mattel skrev:
> jag låter alltid en 'målvakt' köra mina barn
> för att slippa just det här problemet..

Jag har hört att det där har blivit ett jätteproblem och att någon kuf i en skrubb på justitiedepartementet sitter med en liten utredning kring hur man ska komma till rätta med problemet.

PerryE

Aktiv medlem
Hmm... de säkerhetsbälten som finns på Chariot är hyfsat bra men visst kan en skada inträffa om vagnen voltar. Emellertid får man väga den risken mot besväret. Vår Corsaire XL används alltså 5 dagar i veckan året runt ... kör på ett sådant sätt så att risken för volt är extremet liten - däremot finns alltid risken att bli påkörd av bil ...

Min åsikt är att ingenting i livet är säkert - har kört en hel del sportklättring utan hjälm men normalt sett alltid använt hjälm vid tradklättring. Att röra sig där det finns bilar innebär alltid en viss risk till exempel.

Bifogar bild på hur glada barn kan bli av att åka när det snöar ;)

PS Vill egentligen inte gå in i en debatt om hjälm eller inte hjälm - varje familj/individ fattar sina egna beslut och det enda jag kan redovisa är vad vi gör

Bilagor

• DSC00557c.jpg
    DSC00557c.jpg
    74.2 KB · Besök: 151
Senast redigerad av en moderator:
Topp