Checker Pig CPX C05: Vintage MTB (stålis) till Gravelbike

Bonicon

Aktiv medlem
Hej,

Fick blodad tand efter att ha byggt en Bootzipper i somras, vill nu ha en gravelbike som är lite lättare/snabbare än monstercrossen...plockade upp detta utgångsobjekt för 60 euro, en Checker Pig CPX C05:

Bonicon_CheckerPig_1_A.JPG

Bonicon_CheckerPig_1_B.JPG

Bonicon_CheckerPig_1_C.JPG

Kände inte till detta märke, efter lite efterforskning verkar de vara rätt hardcore MTB från Berlin. Hittade en bild med spec och geo från ett tyskt forum:
CheckerPig_CPX_C05.jpg

Jag var dock redan såld på stålramen och den rätt råa looken, på bilden fick jag iallafall känslan av att färgen går mot titan-hållet, de vridna rören gav ju det hela också känslan av att det kan bli en speciell hoj som man inte ser vid varje rödljus. Jag tror den är från 99/2000, och 2000 D-Mark då indikerar att den var hyfsat exklusiv. Så det var bara att hoppa i bilen och köra en kvart för att hämta hem den. Den var rätt skitig och slitdelarna var ja, slitna, men XT-komponenter överallt och en ram som bara har lite ytrost...mitt vinterprojekt kan börja!

Bonicon

Aktiv medlem
Styret och vevarna var ju förskräckliga, men jag kunde ändå se att ramen hade potential. Efter att ha plockat ned den och stirrat ett par timmar var jag kluven...bockstyre vore ju coolt, men med tanke på att jag är rätt oerfaren inom cykelmek kändes det lite för avancerat att ge sig på en mullet just nu....men det kanske kommer nån gång. Jag ville iallafall ha 1x11 drivlina och med tanke på att jag kör Eagle på de andra hojarna i familjen får det bli så för Piggen också. Den hade 3x9 drivlina och efter att ha fått bort skärmar och allt annat skit så börjar det arta sig. Ett par prylar (sadel, stamm, styre) från en Specialized Enduro (haha, från 6000 euro hoj till min 60 euro beater) gav en ny look:

Bonicon_CheckerPig_2.jpeg

Efter att ha putsat upp fälgarna har jag bestämt mig för att behålla dem, deore hubs och inga problem vad jag kan se, dessutom rätt breda. Just nu sitter 622x40C däck på, med mycket plats...verkar som att 50mm däck kommer att passa.

Bonicon

Aktiv medlem
Delarna som ska på:

Bonicon_CheckerPig_3_Driveline.jpg

• BMX-handtag (Subrosa)
  • Schwalbe Smart Sam 622x47: förmodligen bara först nu under vintern för att de är billiga (10 euro / styck), senare blir det nog mer högvärdiga graveldäck med skinwall (de flesta ligger ju där kring 40 euro / styck, tack så mycket, hipsters)
  • Sunrace CSMX80 Kassett 11-50
  • Truvativ Descendant 7k vevar med DUB lager: just nu med 30t boost, byter till 34t non-boost, om det funkar med plats så kommer nog 38t så småningom.
  • Växling: förmodligen min GX Eagle från Bootzippern (som får uppgradering till X01 eller XX1) med en 11-växlars triggershifter Sunrace DLMX3N som enligt teorin och Internetsanningar då ska kunna köra min GX i 1x11.
  • Pedaler: BMX

Bonicon

Aktiv medlem
Eftersom flera delar (Deore och XT-prylarna) gick i grått tänkte jag att det får bli huvudtemat. Beställde därför kassetten i grått istället för svart, men hade mycket tvivel efteråt, kanske det hade varit bättre att ha hela drivlinan i svart. Styret, sadeln och stammen hade jag också beställt i silver/grått, och när paket dök upp var de ju naturligtvis svarta. Jag hade ingen lust att skicka tillbaka så nu får det bli denna mix av grått och svart. Men tillbaka till kassetten, jag ville försöka hålla bygget under 300 euro och därför var Sunrace här mer passande än att köpa en SRAM-kassett. Blev dock rätt positivt överraskad då jag fick hem den:
Bonicon_CheckerPig_5_Sunrace_CSMX80.jpg

Rent optiskt får jag säga att den ser bra mycket bätte ut jämfört med min GX Eagle kassett, tror det kommer att bli bra mot det gråa Deore-navet bak.

ejma

Aktiv medlem
men jag kunde ändå se att ramen hade potential.
Det tror jag också. 10.8 kg för originalcykeln är helt okej för en stålram. Att den tar 28" hjul av bredare modell är också en klar fördel. Till skillnad från 26" utvecklas 28" fälgbroms fortfarande och du kan köra slanglöst.

Personligen skulle jag inte sätta MTB drivlina på en cykel som skall trampas lite snabbare än en MTB. Har 32-50/10 på min mtb och stegen mellan de mindre klingorna är för stora för att fart skall bli roligt på plattmark. MTB utväxlingen tycker jag fungerar bäst för klättring och trampa snabbt utför.

Har en 26" monstercross med 46/30 fram och 32/11 bak. Har kört den med 25/11 bak som känns klart roligare på asfalt och grus. Tyckte dock att cykeln såg lite mager ut och bytte kassett. Klart tråkigare på asfalt och grus med de större stegen.

Gällande rakt mtb styre vs bockstyre kräver det sistnämnda lite mer nötande för att bli bekvämt. Lägre luftmotstånd kanske är den mest uppenbara skillnaden, men lägre tyngdpunkt är klart roligare i snabbare svängar. Kräver dock att bocken används flitigt. Är händerna bara på växelhandtagen är kanske ett mtb styre bättre.

Bonicon

Aktiv medlem
Piggen har 68 mm BSA och DUB-lagret är 68/73: eftersom delarna är demonterade från en ny hoj och oanvända (men ej i originalförpackning) så lovade ebay-säljaren att lägga med spacers. Vad jag fick var vevarna med en 4.5mm spacer i plast:

Bonicon_CheckerPig_6_TruvativeDescendant7k.jpg

Enligt denna källa saknar jag då alltså 2 stycken 2.5mm spacers för att kunna installera riktigt:

"
For SRAM DUB 68mm bottom brackets

Once again, DUB 68mm is just like GXP, with a 2.5mm spacer needed on either side of the bottom bracket shell. You'll also need a 4.5mm spacer on the right-hand side of the crank axle.
"

Bonicon

Aktiv medlem
Det tror jag också. 10.8 kg för originalcykeln är helt okej för en stålram. Att den tar 28" hjul av bredare modell är också en klar fördel. Till skillnad från 26" utvecklas 28" fälgbroms fortfarande och du kan köra slanglöst.

Personligen skulle jag inte sätta MTB drivlina på en cykel som skall trampas lite snabbare än en MTB. Har 32-50/10 på min mtb och stegen mellan de mindre klingorna är för stora för att fart skall bli roligt på plattmark. MTB utväxlingen tycker jag fungerar bäst för klättring och trampa snabbt utför.
...

47mm gick på fram igårkväll utan att det ser för forcerat ut. Men 50mm kommer nog bara att funka med slicks. Bak verkar vara mer plats, ska byta där idag och hoppas jag kan ta lite bättre bilder. Ser dock mycket bättre ut när den fylls upp mer.

Har 36-50/10 på min 650b monstercross, och hoppas nu 38-50/11 på denna kommer att funka. Asfaltsträckorna är mer transport tills jag kommer ut i skogen på grusvägar och stigar, där jag kör mest. Är dock rätt flackt där jag bor så de riktigt låga växlarna använder jag inte så ofta. Tanken var också att ha den på kontoret och kunna fara ut på lunchen, har ca. 10-15 minuter till rätt coola trails, alltså den måste alltså vara halvbra på både on och offroad.

ejma

Aktiv medlem

Bonicon

Aktiv medlem
Så har blev det med fetare däck (622x47) fram och bak:

Bonicon_CheckerPig_10_SmastSam_622x47._SpaceFront.jpg
Bonicon_CheckerPig_10_SmastSam_622x47._SpaceRearjpg.jpg
Bonicon_CheckerPig_9_SmastSam_622x47.jpg
Bonicon_CheckerPig_8_SmastSam_622x47.jpg

Blev jäkligt nöjd, känns som att de passar bra utan att bli för extrema marginaler. Ett 50mm slick bak kommer nog också att funka...

Bonicon

Aktiv medlem
Gamla 9-speed kassetten kom av efter en liten kamp och den nya 11-speed (11-50) Sunrace CSMX80 gick på utan problem (MTB-nav). Ångrar fortfarande något att jag inte tog den i svart, då hade de relativt tunna stagen "poppat" bättre. Men, med de gråa Deore-navet ser det ändå OK ut, lite bling-bling med de röda anodiserade inre strukturen funkar också. Jag hade mest angst för att demontera resten det gamla vevlagret, men även det gick vägen idag, och nu är beställningen med vajrar, pedaler och de felande spacern mm är skickade så jag hoppas jag har allt hemma i veckan.

Bonicon_CheckerPig_7B_SunraceCassetteRear.jpg
Bonicon_CheckerPig_7_SunraceCassette.jpg

Willie

Aktiv medlem
Riktgit tufft, ramen är ju supersnygg och trevligt att så pass stora däck gick i utan bekymmer!

Flatbar gravel är ju det nya tuffa så helt rätt tycker jag!

Bonicon

Aktiv medlem
Har fixat bromsarna ikväll - rengjort, nya belägg, nya vajrar...måste spendera lite mer tid med att tweaka inställningen, funkar nu men är inte optimalt. Kanske är det den andra refernshojen som sätter ribban för högt?

Bonicon-Bootzipper650bXL-23.jpeg

4-kolvsok och 203mm fram och bak stoppar på ett sätt en gammal broms inte kan mäta sig med.

Hoppas de nya delarna trillar in imorgon så att jag kan montera vevarna. Bakväxel måste också införskaffas...det säljs en SRAM XX1 11-växlars (från 2017) i närheten för rimlig peng, funderar på att ta den...officiellt klarar den upp till 42 kuggar men jag undrar om den kan fås att lira med 50?

tmalm

Aktiv medlem
Konstigt hur mkt det skiljer i däckfrigång på de gamla 26orna, min pendlare sväljer precis 28" och 40mm däck, min tilltänkta nya pendlare gör det inte alls och du kan köra med MTB däck utan problem...
Ett lotteri sade Bull!

/T

Bonicon

Aktiv medlem
Byter bil imorgon, så större delen av kvällen gick åt till att plocka vitt hundhår ur en svart interiör, nästa gång får det bli alternativet med eldkastaren.

Men efter det skitgörat kunde jag meka lite:

Bildschirmfoto 2020-12-17 um 23.50.09.png

Delarna från CNC-Bike dök upp, bytte till 34t framdrev, med spacers monterade jag vevarna och pedaler (VP Vice), samt 2 flaskhållare (P.O.G.). Shifter från Sunrace och sen kunde jag bli klar med styret -- jag gillar momentet när handtagen kommer på (lika mycket som jag hatar att ta av handtag), då får man verkligen en känsla av hojen i händerna. Det kliar av att provåka nu, och det är bara bakväxeln som fattas nu. Mer bilder imorgon...

Bonicon

Aktiv medlem
Tycker att du ska satsa på bockstyre. Och tunn textil styrlinda

Ja, det var ju också planen initialt, och det kanske kommer. Det viktigaste nu är att få den körklar och sen lägga minst 100 mil genom skogarna, där formen ska hittas till slut. Det feta styret (35mm) kom från denna inspirationsbild:

hern4.jpg

Jag beställde i silver precis som på bilden, men sen levererades den i svart. Lite synd, men det funkar. Diggar övergången från BMX-handtagen till broms- och växelreglage:

Bonicon_CheckerPig_14.jpg

Bonicon

Aktiv medlem
Vevarna på, och med 34T inga problem alls med avstånd till ramen, här kan jag sätta på 38T senare (på den andra bilden ser man de spiralvridna rören, tycker det är rätt coolt):

Bonicon_CheckerPig_16.jpg
Bonicon_CheckerPig_15.jpg
Bonicon_CheckerPig_13.jpg

Svart flaskhållare åkte på...där kanske nåt i krom kommer att passa bättre...hade på ett par i silver också men det kändes som att det clashade med ramen. Ska försöka hitta ett andra beg hjulset i svart, lite modernare och lättare där jag kan köra tubeless...svart kassett och skinwalls kommer att se bra ut. Men som sagt, först ska väl dom där 100 milen avklaras...

Bonicon

Aktiv medlem
Första provturen avklarad, i mörkret, i minusgrader, utan handskar (så det blev kort), men ändå: stort fett flin över hela fejjan. Det här blev riktigt. jäkla. bra. Om vi spolar tillbaka bandet ett par timmar så blir lusten efter gris större än moståndet att kannabalisera en fullt fungerande hoj -- Bootzippern blev alltså av med sin GX Eagle bakväxel som transplanterades över till CP:n för att testa om den överhuvudtaget spelar med min billiga 11-växlars trigger:

Och ja, även om en ny okortad kedja var något kort så lirar allt nu hyfsat harmoniskt, växlingarna klonkar in på typiskt SRAM-manér. Och vilken hoj det är...känns väldigt pigg och snabb, stor skillnad mot Bootzippern som nu nog måste delegeras till andrahoj. Väger kring 10 kg nu (ska väga ordentligt senare). Att ta den från gubb-hybrid till det här var mer än jag vågat hoppas på...och det finns ju fortfarande mycket att göra.

Bonicon_CheckerPig_18_SRAM_GX_Eagle.jpg
Bonicon_CheckerPig_17_SRAM_GX_Eagle.jpg

Sadeln ska upp en bit, diggar egentligen stolpen, men den är rätt kort och väger väl en del...så en svart Thomson blir det nog. Köpte fel vajer till bromsarna, och den sista jag hade i min begränsade parts bin var ett par cm för kort, så nu har jag temporärt bara frambroms. 34T fram räcker inte, vet att SRAM har upp till 38T med Direct Mount, kanske Race Face eller nån annan har även mer? 42 med NW och DM?

Bonicon

Aktiv medlem
Wolftooth gör 42T för SRAM DM, men har inte lust att lägga en tusenlapp på ett drev:

Tror det blir en SRAM 38T via ebay istället...

Bonicon

Aktiv medlem
Hade ställt klockan på 06:50 för att komma ut på en 2-timmarsrunda innan kidsen börjar riva lägenheten, men regnet som piskade mot takfönstret fick mig på andra tankar. Efter lunch tog jag dock med grabben på en kortare runda, milt väder med 12C och fortfarande regnigt, bara grått och brunt över hela skalan, vintern verkar långt borta. Fortfarande nyhojkänsla, nu ska allt finliras in tills harmonin infinner sig. Den inbjuder till att bomba fram på gruset, känns snabb, rullar lätt över sten utan att det blir studsboll, undrar hur mycket bättre tubeless blir, är väl ingen idé att försöka med dessa 20 år gamla fälgar...men jag har inget emot dem, börjar digga stilen mer och mer ju mer jag ser den, svart vore ju ballt men låt för fan byggdammet lägga sig lite innan nästa fas påbörjas...

Bonicon_CheckerPig_25.jpg
Bonicon_CheckerPig_24.jpg
Bonicon_CheckerPig_23.jpg
Bonicon_CheckerPig_22.jpg
Bonicon_CheckerPig_21.jpg
Bonicon_CheckerPig_20.jpg
Bonicon_CheckerPig_19.jpg

Vad jag funderar på nu:
- ta bort de onödiga metalltabsen från ramen? Kanske när jag tar itu med ramen mer seriöst...
- ta bort klibban från butiken som sålde hojen original? Förmodligen, gillar en clean look men lite historia skadar ju heller inte...men när historien bara går tillbaka 20 år, who cares?
- dubbdäck? Har dock rätt sporadiskt med snö här (Bayern)...
- 38T och några länkar mer på kedjan...
- behålla stolpen för rent visuellt är den ju en förlängning av ramen nu, en svart skulle ge ett brott på linjen...
- Intag av tunga droger och sen ställa in så den växlar rent genom hela registret...tvekar på minsta och största dreven nu, därimellan alles bueno...

Bonicon

Aktiv medlem
Efter att ha utsatt 2-åringen för ett litet tomtetrauma på julafton blev det dags för nästa utmaning: att testa julklappen och åka med farsan på en cykeltur:

Bonicon_CheckerPig_26_ThuleRideAlong.jpg

Thule RideAlong funkade bra, har sänkt den lite till nu efter den första korta provturen. Euforin hos dottern höll sig inom gränser kan man väl säga, det var också ett jäkla skitväder ute med snöblandat regn, men det blir nog bättre ju mer vi använder den. Grabben far omkring på en BMX nu är där kommer väl nästa bygge, blir nog nåt åt gravelhållet baserat på 26-tums MTB...

Bonicon

Aktiv medlem
Väntar på leverans från R2-bike nu, det blev 38t-klingan och även en XX1-kedja, de billigare för SRAM var slutsålda och jag har ingen lust att vänta, tror problemet med att få till rena växlingar genom hela registret beror på den för korta kedjan. Även GX Eagle bakväxel var slut nästan överallt, så Bootzippern för vänta ett tag till.

Under tiden söker jag nåt coolt för grabben, ska helst kosta under 200 euro (inkl. uppgraderingar/rep), funka som gravel/äventyrscykel...så med den budgeten blir det ju ingen ny cykel, men gärna en gammal bra som jag kan repa upp. Tycker dessutom det är svårt att hitta snygga nyare MTB i storlek som passar en 10-åring, det är för mycket neonskit och fula alu-ramar. Märkena som jag kollar efter nu är Wilier, Kona, GT, Univega, Trek Singletrack etc...där dök nu denna Univega 509 upp, med en Concept USA gaffel (AMP relabeling antar jag, och ja, viss gul neon på Magurabromsarna):

Gillar ramen, stålet, gillar gaffeln, cykeln verkar vara använd och fungerande...har ju också XT-prylarna jag plockade av min Checker Pig som skulle uppgradera den här något...42 cm kanske något stor men slammad sadel och med kortare stamm förmodligen OK. 180 euro lite mer än jag kan tänka mig för en hoj som förmodligen kommer från -95 eller så...men den där gaffeln är väl värt en del. Geo har jag inga nummer på, verkar vara rätt lång topptub iaf...hittar rätt lite info om just Alpina 509, verkar dock som att ju högre man klätrar i en Univega-serie, desto bättre spec. Då borde ju en 509 vara top-of-the-line (som ny). Tar gärna emot råd om vad som kan passa...

Bonicon

Aktiv medlem
Efter helgdagarna kom äntligen paketet från R2-bike:

Bonicon_CheckerPig_27_XX1_klinga_o_kedja.jpg

Uppgradering av klinga till 38T, PC-XX1 kedja (med 118 länkar och därmed rätt längd) och sen den felande vajern för att bli klar med bromsarna. Perfekt, det blev lite mekande på kvällen inklusive svartkonsten att ställa in en Eagle bakväxel, och under natten föll den första riktiga snön:

Bonicon_CheckerPig_31_SRAM_in_snow2.jpg
Bonicon_CheckerPig_30_SRAM_in_snow1.jpg

Den börjar kännas klar nu, med 38T fram och 11-50 bak så täcker den i mitt användningsområde -- nu blir det ingen "spin out" på asfalten, med de grova däcken kommer jag inte att ha behov av högre utväxling, och på andra änden av spektrumet räcker de låga växlarna också, hade inga problem med att crossa omkring i snön i skogen. Den går riktigt bra på grusväg, känns mycket snabbare än min bootzipper, har ca. 30 psi i däcken nu och dundrar fram fint över ojämnheter. Bromsarna är ju omoderna och det är väl det enda jag riktigt saknar, de funkar men det är ju långt från hydraliska skivbromsar. De är ju redan XT så jag vet inte vad som skulle bli bättre där, får vara som det är. Pedalerna (VP Vice) diggar jag, kommer nog att köpa fler till mina andra hojar, de biter tag bra i sulorna (har nu även hål i fejklädrat på min bänkpress efter att ha råkat luta cykel emot den). Barnsitsen kommer att flyttas över till en annan hoj, lär ju ändå inte kunna använda den så länge det inte är barmark. Smart Sam däcken kommer att få sitta på under vintern, de har hyfsat grepp i snön, mer gravel-specifiska däck kommer att ha mindre dubb, så det får komma till våren. Ett framlyse skulle ju inte skada, så att jag kan åka i mörkret också...som pendelhoj skulle den också funka, funderade kort på om ett par honjo-skärmar skulle se bra ut...men det får vänta, vi har nu i Muenchen en hårdare lockdown så det blir hursomhelst inte av att åka in till kontoret den närmsta tiden. Sadeln har åkt upp och bak lite, styret har roterat fram för bättre position, även om den bara är en 54:a känns den rätt OK för mig (185 cm). Imorgon bitti blir det förhoppningsvis en längre tur på gnistrande vita skogsvägar (eller, ett blött grått slaskhelvete, beroende på nån grad skillnad i temp).

Bonicon

Aktiv medlem
Piggen drog en suck av lättnad när barnsitsen monterades av, samtidigt som det hördes ett avgrundsvrål djupt nerifrån källaren, där Bootzippern nu insåg vad som var på väg att hända.

"- Det blir bättre så här, du väger ju ändå ett halvt ton, det blir ingen skillnad...och med dina pizzor till bromsskivor har du inga problem att bromsa upp en dadbod med unge bak..."

Piggen blev för bra för att spela andrafiol, jag var ut igen idag på en runda med 80% is och snö -- kan inte tro att det är en gammal MTB, ingenting gnisslar, gnäller, klonkar eller knakar (förutom mina leder), allt är liksom smooth, kan vara DUB-lagrat och den nya drivlinan, men nu känns det jäkligt kul att fara ut med den, speciellt på vinterväglag. Jag är född och uppvuxen i Norrbotten, men det är säkert över 20 år sen jag cyklat på vintern. Men ändå, långt därbak i hjärnstammen sitter vinterfysikens lagar inpräglade efter en barndom där man var halvfrusen 6 månader om året. Så turen gick utan krasch, och jag saknar absolut inte ett bockstyre nu när det gäller att konstant parera kast, där funkar det feta styret mycket bättre.

Flaskhållarna i silver fick komma på igen, nu monterade i den lägre positionen:

Bildschirmfoto 2021-01-08 um 19.57.37.png
Bonicon_CheckerPig_32_vintertur_08.01.21.jpg

Ska försöka komma upp lite tidigare imorgon och ta min längre runda med lite mer trails...men, det har jag försökt göra de senaste 3 veckorna nu...

Bonicon

Aktiv medlem
Det blev för knepigt att handla gammalt skit på begmarknaden med den lockdown vi nu har, så jag beställde den nya Specialized Rockhopper (XXS, 26 tum) åt grabben:

511837_4807354.jpg

Lite trist att se vilka komponenter man får för 500 euro, men å andra sidan är det ju kul att uppgradera. Då hoppar jag alltså en 24-tums hoj för honom och hoppas den här funkar ett par år.

Har ett par nya Maxxis Hookworm i källaren som egentligen skulle på min Subrosa Malum cruiser, men dekalerna var för skrikiga så det blev aldrig av...de kanske får doneras till den här hojjen till sommaren. De mekaniska bromsarna lär jag väl också byta ut mot hydraliska rätt omgående. Sen får vi se hur länge den får vara 3x...

Bonicon

Aktiv medlem
Det kom ett enormt paket förra veckan:

XXL-Paket-1.jpg

Grabbens nya hoj...helt monterad, det var bara att vrida styret rakt och den var klar. Och nu kan jag bygga sommarstuga av den där kartongen. Ramen är inte som på bilden från Specialized website ovanför, den har en knick i toppröret på XXS-modellen, optiskt inte lika snyggt med funktionellt bättre för honom. Valet av 26-tum var bra, allt annat hade blivit för stort. Komponenterna är ju inget att skriva hem om, men annat var ju inte att vänta på den här nivån. Nu ska jag uppgradera så att den blir bättre än Rockhopper Expert nivån, delar har börjat trilla in...receptet lyder:
  • Bromsar: mekaniska mot Shimano BR/BL-MT501/520: overkill, men jag har dem på min egen hoj och tycker de är riktigt bra för priset, och dessutom kan de komma till användning i andra projekt framöver. Har något bättre skivor i min parts bin, så det blir Shimano SM-RT56 (160mm bak, 180mm fram). Med små och relativt svaga händer blir detta ett rejält lyft i hur användarvänlig hojjen är för honom, nu har han svårt att bromsa, speciellt med handskar på. I-Spec II standard för att få en cleaner cockpit. 90 euro (nyskick, beg från ny hoj).
  • Vevar och lager: nu 2x8, 4-kant med stansad plåt som drev (eller nåt liknande, vill inte se på skiten på nära håll) -- byts mot SRAM NX Eagle (korta med 165mm) och DUB lager. 55 + 28 euro (beg från ny hoj, nytt lager). SRAM 30t klinga (parts bin).
  • Framväxel: tas bort, blir 1x11 istället och mycket enklare för honom (kommer från BMX och är inte van med växlar).
  • Kedja: SRAM PC-1110 (parts bin).
  • Shimano 1x11 SLX-shifter: med I-Spec II, montage på bromshantaget. 12 euro ny.
  • Bakväxel: 8-delad Sunrace mot 11-delad Shimano XT M-8000-GS. 49 euro (demo-ex). Medium cage med tanke på att det är en 26-tummare. Vill också testa en XT jämfört med Eagle-grejerna jag normalt kör med.
  • Kassett: förmodligen Sunrace 11-46, kanske XT, har fortfarande inte beställt eftersom det är svårt att få ihop en order hos en leverantör då mycket är slutsålt. Ca. 50 euro?
  • Tubeless? Kommer nog att testa, däcken är dock inte deras tubeless-ready variant (2Bliss) av Ground Control.
  • Handtag: kanske ett par smalare BMX-handtag, original är dock OK.
  • Gaffel: inte nu, senare om jag hittar nåt för ett bra pris (RockShox, Fox).
Och vad händer på Checker Pig fronten? Nya däck är beställda, Schwalbe Thunder Burt 622x54. Lättare, mer rull, mer volym, tubeless-ready...men också en chansning om de verkligen kommer att passa, hoppas och tror att det kommer att funka som bakdäck iallafall. Annars går den bra, är min "daily" nu, var ut idag även om väglaget var extremt sketchy, gjorde en full 360 på isen utför en liten backe, som tur utan att krascha...

Bonicon_CheckerPig_37_vintertur_20.01.21.jpg
Bonicon_CheckerPig_36_vintertur_20.01.21.jpg
Bonicon_CheckerPig_35_vintertur_20.01.21.jpg

Bonicon

Aktiv medlem
Mekkvällen igår gick sådär, fick på Thunder Burt (29x2.1) bak på piggen, preciiiiiiiiiiis så att det inte tar i. Coolt...så gick jag över till framdäcket och efter att ha bytt däck så är det långt ifrån att passa...ser dessutom större ut än bak....men vafan, har fått ett 29x2.25. Irriterande, får se hur den firman hanterar detta, hoppas de gör rätt och skickar på nytt...annars får frugan en uppgradering på sin MTB.

På grabbens hoj bytte vi frambromsen, det tog ett tag eftersom han får göra vissa bitar själv för att lära sig...bakbromsen tar vi itu med ikväll. Det blev en liten Shakedown-runda för att testa, jag luftade min Subrosa Malum DTT eftersom det var en långsam cruisingrunda, älskar den råa ramen, blir glad bara av att titta på den här hojen:

Bonicon_SubrosaMalumDTT_23.01.21.jpg
Bonicon_Specialized_XXS_Shakedown3_23.01.21.jpg
Bonicon_Specialized_XXS_Shakedown2_23.01.21.jpg
Bonicon_Specialized_XXS_Shakedown1_23.01.21.jpg

Med ett par dagars varmare väder är vi tillbaka med barmark / lerslask. Trevlig helg!

Bonicon

Aktiv medlem
En brutal köldknäpp i Bayern bräker löpsedlarna ut, ner till minus 16C under natten...trevligt med lite normal vinter, tänker jag som gammal Kalixbo. Skinande solsken och gnistrande vit snö, det blev en fin premiärtur med den nya NX Eagle bakväxeln som funkar perfekt. Testade även en XT tidigare och den var helt OK, förutom att den inte klarade av 11-50t utan "endast" 11-46t bak.

Bonicon_CheckerPig_38_NX_Eagle.jpg

Bonicon

Aktiv medlem
Grabbens Rockhopper blev äntligen färdig, var tvungen att beställa en breaker bar för att demontera vevlagret, allt annat gick hyfsat smidigt och nu är den bättre än Expert-speccen (mja, förutom gaffeln då...).

Tubeless blir det väl också framöver men efter att ha gjort det på fruns hoj nu så har jag ingen lust på ett bra tag. SLX-shiftern lirar bra med XT-bakväxeln, Sunrace 11-46 kassett i svart med rödeloxerade inre delar ser jäkligt coolt ut, tyvärr var det ett par minusgrader ute idag och jag hann inte ta mer än 2 bilder innan mobilen sa "muerte!" och dog i kylan.

Maxxis-däcken byter vi när snön är borta...

Bonicon_Rockhopper_00_PartsDelivered.jpg
Bonicon_Rockhopper_02_UpgradesDone.jpg
Bonicon_Rockhopper_01_UpgradesDone.jpg

Bonicon

Aktiv medlem
Snön är borta så jag la på sommarpjucken på både bil och hoj: det blev WTB Riddler (700x45C) istället för Schwalbe Smart Sam, verkar ha bättre rull men det blåser halv storm ute idag så det är lite svårt att bedöma.

Bonicon_CheckerPig_51_WTB_Riddler_13.03.21.jpg

Bonicon_CheckerPig_52_WTB_Riddler_13.03.21.jpg

Jag har lust att ändra mer på den här hojen...ett styre i krom eller silver, med något längre styrstam, diggar den här Madrean Tucson Special:

Madrean-Tuscon-Special-Tracklocross-27.jpg

Och sen en Brooks Cambium C17:

Bildschirmfoto 2021-03-13 um 16.37.28.png

Med flaskhållare i rostfritt stål, Elite Ciussi Inox:

41p-FQSXYiL._AC_2_.jpg

Bonicon

Aktiv medlem
Flaskhållarfetischismen blir bara värre och värre...ett svårt återfall idag när den smäckra italienskan klingade på dörren:

Bonicon_CheckerPig_54_Ciussi_23.03.21.jpg

Rostfritt stål på stålramen passar perfekt...sparade också in hela 32g, som jag nu balanserade upp genom att trycka i mig en halv chokladkaka efter maten. Men vafan, jag var ju ute på en cyclocrossrunda före det...WTB Riddler funkar bra, har tillräckligt grepp, den känns snabbare än förut iallafall, skulle ju dock vara fint att få till det med tubeless, en sån där Booster ligger och väntar på att bli beställd och då jäklar däckfan: we meet again, and this time say hello to my little friend...

Men nu är det ju ett kärt meck att få ihop lite delar utan att splitta allt på 3-4 webshoppar...och att hitta ett kromat eller silvrigt styre som inte är din gamla mosters är ju också ett jäkla straff, kandidatlistan är kort:

Contec Riser Brut:

Känns dock inte helt rätt...det är åt det här hållet jag vill gå, Matt Reyes hoj med en Chromag OSX, i kombo med en Thomson styrstamm:

20190617_MattReyesBIKECHECK-5223.jpg

Lite längre stamm än min med 50mm, lite smalare styre än de 800mm jag nu navigerar mellan träden med, och så Unicorn-varianten med KROM/SILVER/POLISHED för att hålla det hela lite retro. I sökandet dök jag också plötsligt på Thickslicken som jag nu ser finns i en 29er 2.1 variant...52 mm bred...flashback från montaget av Thunder Burt 2.1 bak, som passade på nån millimeter, med dubbs....hmmm....feta slicks....dessutom WTB och därför i min OCD-värld OK att mismatcha fram med Riddlern....haaaaa, tajt-tajt-tajt, skulle bli nåt sånt:

DSCF8153_2048x.jpg

Tror jag måste testa, blir ju en riktig hotrod till pendlarhoj...to be continued...

Bonicon

Aktiv medlem
Bildschirmfoto 2021-03-31 um 21.14.08.png

Det där däcket har hånat mig och handpumpen länge nog...nu är feta slicks och en Pro Team compressor på ingång för att ge min Checker Pig den där Gasser-looken jag är ute efter:

Fat57-Gasser-32-1200x800.jpg

Rat Rod, fett bak och lite dubb fram...gammalt skit men när man kollar lite närmare ser man de rejsiga delarna...målet ska vara att hänga på och irritera såna där neonfärgade Raphastekare som dyker upp då och då, kan jag bara överleva quarter milen är jag nöjd, oavsett om det är i skog eller stadsdjungel.

Bonicon

Aktiv medlem
Bonicon_CheckerPig_57_MUC_02.04.21.jpg

bike24, var är mitt paket? Hoppas det kommer imorgon så det blir lite mek under långhelgen...det enda jag kan göra nu är att kapa nån cm från styret, med 800mm känns det lite för brett, speciellt i skogen. Annars går den prima, blir rätt många mil per vecka med den här nu.

Bonicon

Aktiv medlem
Gasser-looken fulländad:

Bonicon_CheckerPig_59_Gasser_09.04.21.jpg
Bonicon_CheckerPig_60_Gasser_09.04.21.jpg

52 mm slicks gick in fint...tubeless sket sig doch efter att initialt ha hållit luften, har dock ingen lust att ständigt oroa mig över det...so slang it is, och med den där elefanthuden i thickslicken lär punka inte vara nån större risk. Den är jäkligt kul, känns snabb, dundrar på bra på grus, huckar trottoarkanter utan problem...var tänkt som mitt pendlarvapen, och när man väl börjar jobba på kontoret igen ska jag också använda den för det ändamålet, men nu är det den här hojen jag tar för snabbare rundor, eller CX.

Bonicon

Aktiv medlem
Alltså, hur jävla snygga är inte de gamla Checker Pigsen?

CPX3050L-10.JPG

Se på stålet, på lösningen för bakbromsen...vackert. Var tyvärr bara tvåa på den...men med lite tur skiter det sig med första köparen och den blir min, fantastiskt skick för vad är förmodligen -92 eller så, allt original...jag vet inte, har nån grej med rosa/lila och krom nu.

Bonicon

Aktiv medlem
Mer bilder här, som sagt, jag hoppas fortfarande...verkar som om förste intressenten måste ordna med spedition etc, om det inte realiseras åker jag och hämtar den:

Moses95

Medlem
Fick precis hem denna GT Karakoram K2, snarlik lösning för broms med intern kabeldragning! Back to the future?
40E69761-818C-44DE-989A-2D03AAA0611E.jpeg

Bonicon

Aktiv medlem
Fick precis hem denna GT Karakoram K2, snarlik lösning för broms med intern kabeldragning! Back to the future?Visa bilaga 483391
Coolt, vad ska du göra med den? Jag diggar GT och Karakoram, har lite funderingar på ett monstercross-budgetbygge baserat på en Karakoram, dock något nyare än din...inspirationen kom från denna skönhet från en användare på de tyska foren jag också besöker:

the deepest blues are black - remastered.JPG

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer