Checker Pig CPX C05: Vintage MTB (stålis) till Gravelbike

Moses95

Aktiv medlem
Coolt, vad ska du göra med den? Jag diggar GT och Karakoram, har lite funderingar på ett monstercross-budgetbygge baserat på en Karakoram, dock något nyare än din...inspirationen kom från denna skönhet från en användare på de tyska foren jag också besöker:

Visa bilaga 483400
Jag har ingen tydlig plan, men tog med min pendlare med waldkorg och tighta curana c-lite skärmar ut på skogarunda i helgen, dundrade kass grusväg, tappade korgen och en pinne slet sönder stänkare fram så detta kommer nog bli pendlare och den andra en stridsland inspirerad atb!

Men inget är hugget i sten, time will tell!

Moses95

Aktiv medlem
Coolt, vad ska du göra med den? Jag diggar GT och Karakoram, har lite funderingar på ett monstercross-budgetbygge baserat på en Karakoram, dock något nyare än din...inspirationen kom från denna skönhet från en användare på de tyska foren jag också besöker:

Visa bilaga 483400
Den montercrossen är fet.. så det kanske blir en monstercross! Orginallacken är dock påtok för fin för att slipa ner för att bli svart imo!

Bonicon

Aktiv medlem
Checker Piggen går som pendlarhoj nu, har avverkat drygt 20 mil per vecka, de enda ändringarna är att jag kortat styret (från 800mm till 760mm) och att framdäcket är tubeless, vilket redan räddat mig. Det skulle dock vara kul om den kunde vara liiite snabbare, när det går fort känns det verkligen att det är mycket däck att pusha. Så att par Gravelking SS ska det bli, skulle just beställa (skinwall/svart) när jag nu ser att limited färgerna för 2021 har kommit i lager...hmm, gris-rosa?

panaracer-gravelking-semislick-tlc-folding-tire-flamingo-pink-973056.jpeg

Bonicon-CheckerPig-01.06.21-1.jpeg

velovin

Aktiv medlem
Checker Piggen går som pendlarhoj nu, har avverkat drygt 20 mil per vecka, de enda ändringarna är att jag kortat styret (från 800mm till 760mm) och att framdäcket är tubeless, vilket redan räddat mig. Det skulle dock vara kul om den kunde vara liiite snabbare, när det går fort känns det verkligen att det är mycket däck att pusha. Så att par Gravelking SS ska det bli, skulle just beställa (skinwall/svart) när jag nu ser att limited färgerna för 2021 har kommit i lager...hmm, gris-rosa?

Visa bilaga 496309
Visa bilaga 496310

Jag är den första att förorda mer färg på cyklar och cykeldelar, med ett undantag: däcken. Färggranna däck går snabbt från att se poppigt roliga ut till att mest ge ett smutsigt och småtragiskt intryck.

Bonicon

Aktiv medlem
Jag är den första att förorda mer färg på cyklar och cykeldelar, med ett undantag: däcken. Färggranna däck går snabbt från att se poppigt roliga ut till att mest ge ett smutsigt och småtragiskt intryck.
Ja, det blir de svarta med skinwall (700x43C), tror också att jag kommer att bli rätt mätt på rosa efter 2-3 dagar...

Ett extra hjulset skulle också inte skada, ser jag rätt att detta här har fälgar med bromsflank?

Behöver 135mm/QR bak och då går de flesta hjulset för LVG bort (5mm på en stålram skulle iofs förmodligen funka).

Bonicon

Aktiv medlem
Äntligen ett nytt projekt på gång, ska bygga en monstercross åt farsan, fick tag på en Trek 950 från 1992:

Bonicon-Trek950-1.jpeg

Ramen är något liten för mig, men jag diggar de gamla Trek:sen, speciellt med den mufflade ramen, efter -93 upphörde de med produktionen i USA. Lacken är "Forest Green", ser nästan svart ut på bilden men är en mörkgrön metallic med guldfärgad text med lite lila bakgrund, tycker den ser rätt fin ut efter nästan 30 år och förra ägaren (som köpte den när han var 16 år) intygade att den använts flitigt. En titt i katalogen från -92:

Bildschirmfoto 2021-08-09 um 22.46.37.png

Min har en uppgraderad XTR RD-M900 bakväxel, hjulsetet verkar vara original (LX), men av nån anledning är framfälgen mer gråfärgad, samma dekaler som bak dock, vet inte om det blivit bytt nån gång eller bara är missfärgat. Allt funkade men jag var tvungen att göra några små justeringar för att komma igång med den:

Bonicon-Trek950-7-NewTiresNoCage.jpeg

Bara grejer från högen i garaget än så länge, lite bredare styre utan barends, lila handtag (äntligen!), bort med plastaskiten till skärmar och bojsänket till cage (enda positiva är väl att jag nu får åtnjuta en pristine XTR), på med ett par 2.3 tums däck som precis gick in fram i Tange Big Fork...har sett 650B konverteringar men de kan inte ha original-gaffeln, bak är det dock rätt gott om plats. Så nu ska den användas först lite, men som sagt, bockstyre är väl det som lockar mest nu. Har en 9-delad kassett och shifters från Checker Pig:en som jag ska testa initialt, får sen om det blir 1x9 eller om vevarna får stanna, är ju ingen matching numbers typ av person men får medge att de är snyggare än de flesta moderna 1x vevar. Pedaler vet jag inte om de är original, men ser bra ut, Sakae D.PAT.D:

Bonicon-Trek950-4-Sakae-Pedals.jpeg

Styrstammen är lite knepig, är quill men 1 1/8 och här hittar jag inte många möjliga kandidater, vill ha nåt som lirar med stolpen (alu) och där ett bockstyre inte ser alltför groteskt ut, kommer nog att testa denna från Ergotec Humpert:

ErgotecHumpert-OversizedQuill.png
Lite trial-and-error med andra ord, men ett kul litet projekt.

Bonicon

Aktiv medlem
Var ut en liten runda i dag för att upptäcka omgivningarna lite mer, har precis flyttat, och med eget garage är min N+1 i princip open-ended...10 minuter bort är en riktigt schysst pumptrack, tog Treken för att känna lite mer på den, rolig hoj får jag säga, kommer att bli bra med lite mer fix:

Bonicon-Trek950-10.8.21-Pumptrack-2.jpeg

Bonicon

Aktiv medlem
Budgetbygge innebär att jag dyker ner i den rätt så begränsade parts bin som jag fått ihop under senaste året...

Bonicon-Trek950-12.8.21-CS-PartsBin.jpeg

Inte alltför upphetsande...en 8-delad Sunrace kassett med Tourney/Alivio, helt ny...3x9-prylarna från Checker Piggen, med en kassett som samlat gunk sedan millenieskiftet...
Bonicon-Trek950-13.8.21-CS-HG70-9-filthy.jpeg

Shimano CS-HG70-9...kan du bli fin igen?
Bonicon-Trek950-13.8.21-CS-HG70-9-exploded.jpeg

Bildschirmfoto 2021-08-13 um 02.06.32.png

Senast ändrad:

bokaj

Aktiv medlem
Nu ger du mig idéer här... Jag (eller snarare min fru) har en Trek 850 från -94 i garaget som brukar viska "monstercross" åt mig när jag går förbi... Det var bara det där med vevlagret som har rostat fast och kräver en tids marinering för att förhoppningsvis ge med sig.

Bonicon

Aktiv medlem
Nu ger du mig idéer här... Jag (eller snarare min fru) har en Trek 850 från -94 i garaget som brukar viska "monstercross" åt mig när jag går förbi... Det var bara det där med vevlagret som har rostat fast och kräver en tids marinering för att förhoppningsvis ge med sig.
Ja, är det nåt som ger ångest så är det ju gamla vevlager som är designade för att jävlas med dig...om jag gör 1x-uppgradering måste jag också ta itu med det, men om jag får den gamla drivlinan att växla rent kommer jag nog "bara" att högglanspolera upp vevarna och sen vara nöjd med det. En nyare vev har jag men rent kosmetiskt kommer det att se kakka ut och driva mig till att ändra 5 andra komponenter...vill ju absolut inte att det här spårar ut för mycket. STI-reglage har jag inte fått tag på än, har ingen lust att lägga ut mer på dem än vad hojen kostade, så i en "Aufbaustufe Eins" blir det att testa en moustache-bar med de Deore-shifters jag redan har, ska ju bli en mer en avslappnad hoj för farsan att ha ute i stugan för att hämta posten.

L.and

Aktiv medlem
Ja, är det nåt som ger ångest så är det ju gamla vevlager som är designade för att jävlas med dig...om jag gör 1x-uppgradering måste jag också ta itu med det, men om jag får den gamla drivlinan att växla rent kommer jag nog "bara" att högglanspolera upp vevarna och sen vara nöjd med det. En nyare vev har jag men rent kosmetiskt kommer det att se kakka ut och driva mig till att ändra 5 andra komponenter...vill ju absolut inte att det här spårar ut för mycket. STI-reglage har jag inte fått tag på än, har ingen lust att lägga ut mer på dem än vad hojen kostade, så i en "Aufbaustufe Eins" blir det att testa en moustache-bar med de Deore-shifters jag redan har, ska ju bli en mer en avslappnad hoj för farsan att ha ute i stugan för att hämta posten.
Men borde det inte funka att bara sätta dit en n/w klinga på befintliga vevar? Eller är det någon skev bcd?
Förövrigt en fin cykel!

Bonicon

Aktiv medlem
Men borde det inte funka att bara sätta dit en n/w klinga på befintliga vevar? Eller är det någon skev bcd?
Förövrigt en fin cykel!
Det är absolut ett alternativ, har funderat på nåt från Renthal eftersom deras guldton är nog samma som i TREK loggorna. Bootzippern ska få en XTR uppgradering, så där har jag en 1x NW setup som kan plockas över:

XTR-M9000-1.jpeg

Bonicon

Aktiv medlem
Helt dött på Trek-fronten är det inte, men insikten att hylsa Nummer 14 är borta i flytten lade sig som en blöt filt över gårdagens planerade mek-kväll. Veven sitter där den sitter och jag får invänta leverans av nya verktyg. Det var synd, för som en kombination av Dexter och Gee Milner hade jag preparerat en plats i källaren där nu ramen ska återfå sin glans med hjälp av följande:

Bonicon-Trek950-18.8.21-CS-DetailingProducts.jpeg
Grön metallic nagellack för att dölja småskador, i övrigt mer polering och vaxning. Men som sagt, att inte ha koll på verktygen straffade sig igår...trots det verkar det som att mitt polerande av gammalt skit har blidkat cykelgudarna, för till priset av ett par pizzor kom följande stycke engelskt stål i min ägo:

Bonicon-SaracenTraverse1994-1.jpeg

Den kan ju placeras i kategorin "POS" men jag tyckte den var för frän för att inte plocka upp. Mitt otränade öga säger att det är svetsfogar som med stadig hand gjorts efter ett par pints på lunchen, STX-gruppen är inget att skriva hem om, men i övrigt lite Tioga och Ritchey delar, Bontrager/Parallax hjulset, och en körd gaffel som ser ut som nån kört igenom zombies. Magnesium rails i sadeln. Rätt storlek dessutom, med mycket plats bak, kanske tom möjligt att köra 650b. Med färgkombination grå/lila är den nu given som barntransportör, eftersom Thule RideAlong har precis samma färgkombo. Som ni märker bygger jag nu upp argumentation tills när frugan upptäcker den där jag tryckt in den längst in i garaget.

Jag kände inte till märket, men produktkatalogen från 1994 var ball, synd att det inte var en sån Kili Flyer med bromsen bakom gaffeln. Märket verkar ha gått mainstream och sen förlorat sin charm nån gång på mitten av 90-talet, ungefär samma story som med Checker Pig...men iallafall, enjoy:

Bonicon

Aktiv medlem
Cykeln är i delar och jag har polerat lite på ram och gaffel, fick även hem den nya stammen som är i stål:

Bonicon-Trek950-19.8.21-ErgotecHumpert.jpeg
Bonicon-Trek950-21.8.21-Polished.jpeg

Kedjestaget, där har jag lust att testa linda med jute och dra på lite shellac, istället för att ha plastskyddet. Många små projekt i projektet...

Bonicon

Aktiv medlem
Bildschirmfoto 2021-08-21 um 21.04.23.png
Bonicon-Trek950-Svarta-1.jpeg

Projekt Trek950 tar en ny dimension...i jakten på ett framhjul blev det en hel cykel, en -93:a och därmed sista USA-producerade modellen med muffar. Verkar vara nästan helt original, fick med den riktiga sadeln som ska ersätta gelblobben de satt dit. Fortfarande med originaldäcken och hyfsat mycket dubb, så den har nog inte gått så många hundra mil, och för 70 euro ett fynd. Blir Svarta till mig och Gröna till farsan då...

L.and

Aktiv medlem
Visa bilaga 507815Visa bilaga 507816
Projekt Trek950 tar en ny dimension...i jakten på ett framhjul blev det en hel cykel, en -93:a och därmed sista USA-producerade modellen med muffar. Verkar vara nästan helt original, fick med den riktiga sadeln som ska ersätta gelblobben de satt dit. Fortfarande med originaldäcken och hyfsat mycket dubb, så den har nog inte gått så många hundra mil, och för 70 euro ett fynd. Blir Svarta till mig och Gröna till farsan då...
Kul! Det är ju lätt hänt det där, speciellt när man håller på med gamla mtbs. En hel cykel är ju oftast lika dyrt son enskilda delar och helt plötsligt står man där med ett garage fyllt med cyklar och en något frågande bättre hälft (har jag hört 😅)

velovin

Aktiv medlem
Cykeln är i delar och jag har polerat lite på ram och gaffel, fick även hem den nya stammen som är i stål:

Visa bilaga 507762Visa bilaga 507761
Kedjestaget, där har jag lust att testa linda med jute och dra på lite shellac, istället för att ha plastskyddet. Många små projekt i projektet...

Att spexa till kedjestagsskyddet är ett utmärkt sätt att göra cykeln lite roligare. De flesta tygband funkar, även om det blir lättare med lite stretch i materialet.
IMG_20210822_104410.jpg

Bonicon

Aktiv medlem
Bonicon-Trek950-Headset-Done.jpeg
Bonicon-Trek950-25.08.21-Mockup2.jpeg
Bildschirmfoto 2021-08-25 um 00.46.29.png

Efter att ha rengjort styrlagret åkte gaffeln på igen, stolpen blev lite snyggare efter polering (hade bara några smårepor) och sen kunde jag inte hålla mig från att kolla stuket med en liten mock-up...work-in-progress, blir nog ett par iterationer till...

Bonicon

Aktiv medlem
I väntan på lite pryttlar och verktyg för att utföra open heart surgery på gamla nav så gjorde jag det allra nödvändigaste på den svarta: originalsadel på, barends och cage av, plastpedaler bort mot ett par från min parts bin. Växlar fint den gamla XT:n, allt känns rätt förutom känslan av ett så kort styre när man är van med 800mm. Testade hur den skulle se ut med svarta fälgar och hur mycket däck som går in, 2.5 tums Maxxis Hookworm gick in fint, funderar på att testa ett par Maxxis DTH på den här. Mycket svart och lite krom känns som melodin...

Bildschirmfoto 2021-08-27 um 20.57.46.png

Bonicon

Aktiv medlem
Bonicon-SaracenTraverse1994-28.8.21-BarendsBeGone.jpeg

Bildschirmfoto 2021-08-28 um 19.44.56.png

Bildschirmfoto 2021-08-28 um 19.47.10.png

Första lilla provturen med Saracen, där har jag en del att göra, men det finns detaljer som jag gillar i ramen. Deras pulverlackering ska visst ha varit top-notch, nu har dock toppröret tagit en gulaktig ton som jag hoppas går bort med polering. Jag får se vad som blir av den här, allt är tänkbart, raw rostig ratrod, tracklocross, bikepacking-rig...en gaffel är det första som bör bytas, i övrigt rullar den, om än på rätt stumma gamla Schwalbe Marathon...

Senast ändrad:

Bonicon

Aktiv medlem
Bonicon-XC-MTB-31.08.21-2.jpeg
Bildschirmfoto 2021-08-31 um 22.31.10.png

Första aluminium-ramen bland mina egna hojar, men jag vet inte om den ska räknas, köpte den billigt för att plocka delar till de andra projekten -- mycket XT-delar, 9-delat, Kore stam och styre, Mavic-fälgar, Rock Shox Judy XC gaffel som fortfarande fjädrar optimalt för gravel, dvs ca 50 mm. Någon som har en aning om vad ramen kan vara? Omärkt förutom en klibba med "7005 Heat Treated Aluminium", den är alltså inte rawad i efterhand -- det finns ett ramnummer, skulle ju kunna betyda tillverkningsår 1999, med tanke på komponenterna hade jag placerat den nånstans i början av 2000-talet. Får ta en runda med den innan jag bestämmer mig...

Projekt Trek 950 Gröna går långsamt framåt -- vevarna är lätt polerade och sitter på plats med ett nytt lager, kassetten är monterad (8 av 9 drev) och en beställning av lite smågrejer för att göra klart kommer innan helgen.

Bonicon

Aktiv medlem
Bonicon-XC-MTB-01.09.21-3.jpeg

Bonicon-XC-MTB-01.09.21-2.jpeg

Slaktgrisen får överleva, efter en kvällsrunda i skogen med kidsen är den nu dedikerad child carrier ultra plus...allt lirar, tom med färgmatchning. Blir lite polering av ramen, kanske de nya Maxxis DTH som just levererades får testas...

Bonicon

Aktiv medlem
Bonicon-Trek950-Svarta-10.09.21-AlmostDone.jpeg
Bonicon-Trek950-Svarta-10.09.21-AlmostDoneSideView.jpeg

Den svarta blev tillräckligt klar för att ta en första kort testrunda, har lite småfix kvar men redan nu riktigt hemma som avkopplad grussprättare. Det verkar vara en liten skillnad mellan årgångarna 1992 och 1993, på den här är 2.3-tumsdäcken för breda om jag pumpar över 2 bar, på den gröna (1992) är det mer plats bak. Frontrack och korg har jag fortfarande inte fått tag på, försöker hålla den här som budgetbygge än så länge, men det känns som att det skulle passa karaktären.

Bonicon

Aktiv medlem
Bonicon-Trek950-Svarta-12.09.21-3-OldTruck.jpeg
Bonicon-Trek950-Svarta-12.09.21-4.jpeg

Treken är klar, sinnessjukt hur bra och kul en snart 30 år gammal hoj kan bli med lite meck och bredare däck, med 2.3 här absolut på (och över gränsen om jag pumpar mer än vad jag normalt kör med i skogen). Jag kan varmt rekommendera dessa ramar, har ju en till som blir nästa projekt, den här ska upp till farsan nu.

Bonicon

Aktiv medlem
En lördagskväll och lite surfande med datorn för att se om nåt kul objekt dyker upp...eftersom jag bor i Bayern med Alperna på en timmes bilfärd bort, finns det här rätt gott om MTBs, och ofta i prisklassen kring 50-100 euro för hojar som jag verkligen diggar (dvs 90-tals stål). Så här kommer att litet utdrag av annonser som hamnat på märklistan:

För liten men den där lackeringen är ball.

Funderar på att köpa den bara för komponenterna. Säljaren verkar ha noll koll så jag undrar hur den hamnade hos honom, för att vara alu rätt cool ram som var dyr då den släpptes där nån gång kring 2003-2005. XTR bakväxel. Gaffeln utbytt. Vete tusan var den skulle passa in i stallet, skulle kunna ha den på jobbet men det är ursäkten för de senaste 3 hojarna.

Retro MTB för grabben som fyller år snart. Den här skulle bli cool med lite jobb.

Bridgestone finner man inte många här, den här är nog från -86. Riktigt cool ram, väger tyvärr en hel del.

Rätt bra komponenter, den där sadeln är rätt speciell. Ramen för liten för mig, men för att plocka delar av vore den helt ok.

Stolpen, hjulsetet, gaffeln...tja, mycket som jag gärna skulle kunna ha in min parts bin för en liten peng.

Alt. 2 för grabben.

Varför? Jag vet inte, men ändå ligger den där på listan.

Bullmoose-bar var det som lockade först, sen en stor ram.

Cool, lite för liten igen, men jag skulle vilja ha en Alpinestars nån gång.

Rätt storlek, snygg färg och med lite jobb med sadel, cockpit och däck skulle den bli fin.

Vilken skulle ni ta och varför?

Bonicon

Aktiv medlem
Röstar på Alpinestars. Ser fräck ut!
Ja, den är frän, rätt mördande dropp på bilden, men kanske är det en 2-meters drasut som har den. Dök lite djupare in i historien om Alpinestars, och här är bästa sammanfattningen med bilder som jag kunde hitta:

Så jag antar att den i annonsen är en AL400 (94,95,96, hittar inga kataloger från dessa årgångar), STX RC komponenter (7-delad), sugino impel vevar med den "gömda" femte bulten, däck som jag skulle kunna köra på ett tag, ram i EASTON alu som är lätt men enligt källan och det jag hittat på tyska forum inte tillförlitlig, dvs sprickbildning verkar vara vanligt.

Bonicon

Aktiv medlem
Bonicon-Trek950-Svarta-15.09.21-4.jpeg

Roligaste hojen just nu, tar den här på rundor nästan varje dag. Vet inte riktigt vad det är i receptet som funkar så bra: 3x7, stål, en ram som teoretiskt sett är för liten för mig, bulliga däck, moustache bar...den känns komplett, färdig, ingenting som ligger och retar, bara att fara ut och dundra fram genom leran.

Där den totala harmonin inte vill infinna sig är hos arbetshästen, den som bara skulle funka som den är för den var ju bra nog...och sen blev det nya däck...ett par veckor senare nytt vevlager och vevar med 1x-konvertering...tubeless på det...små steg för att göra en bra hoj bättre. Men den där långa stammen med barends stack på nåt sätt i ögat, även om det var en bekväm setup och Kore dessutom. Så detta utlöste en kedjereaktion av byten av styren och stammar där ute i garaget på kvällen, och slutresultatet dagen efter är 3 hojar som känns och ser sämre ut:

Bonicon-XC-MTB-20.09.21-WideBar.jpeg

Stacken med spacers är ju naturligtvis hideous, men jag hade ändå tänkt att ett fett brett styre skulle lyfta det hela till en ny nivå av shrediness, som på dagens grusrunda definitivt inte ville infinna sig. Inte dåligt, men inte bättre än innan, och nu får det bli en full 360 med styrbyte nummer 6 eller så.

Bonicon

Aktiv medlem
Den gröna Treken har suttit halvfärdig i källaren ett bra tag nu, så det är dags att ta itu med den. Sist fick den Hollowtech lager och ett par LX-vevar samt ny hög och kort styrstam där en lämplig dropbar nu ska införskaffas tillsammans med ett par Tektro RL520. Bartape och nya däck är redan inköpta. Idag plockade jag upp en donator för 15 euro som jag absolut inte har något problem att slakta, en CUBE från 2000 ungefär, såg bara att den hade en KORE stam med 9-delad XT-bakväxel innan jag högg:

cube-15-1.jpeg

För så liten slant kändes det OK att hämta upp den på väg hem från jobbet. Har inte hunnit gå igenom den, men såg iallafall att den har LX nav och LX V-brakes, så de kommer att passa bra ihop med vevarna. Borde därmed öppna upp dörren till att köra 11-delat. Suntour SR gaffel som fjädrar men känns rätt spongy, kommer att åka på Saracen tills vidare. Den där sadeln måste jag kolla upp bättre, tyckte det såg ut som om det var kolfiber-rails då jag lastade in den i bilen...

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer