Checker Pig CPX C05: Vintage MTB (stålis) till Gravelbike

Bonicon

Aktiv medlem
Gillar verkligen hookwormsen, binder ihop cykeln på något sätt!
Ja, de har bra grepp också, och sättet de fyller ut den här ramen är perfektion...synd bara att de väger över kilot styck. Bromsarna tar sinnessjukt bra, men tjuter nåt fruktansvärt, förstår inte eftersom jag inte hade det problemet på donatorn (samma fälg, bromsbackar, bromsar). Blir ett par Kool Stop om de inte självläker nu.

Bonicon

Aktiv medlem
Bonicon_CheckerPig_04.12.21_WinterSetup-2.jpeg

Vintersetup på Piggen, inte världens bästa däck, men nu i slasket och snön funkar Schwalbe Smart Sam helt OK, 47mm breda.

Singletrack-BMX:n står i källaren igen, var ute med den ett par gånger och hade problem med styrlagret. Eftersom styrstamsförlängaren var fast kunde jag inte ta isär och serva lagret...tänkte att det skulle gå att köra ändå men antingen glappade i gaffeln eller så roterade den inte mer fritt då jag drog åt mer. Kunde absolut inte ha det så, och med WD40 och måttligt våld gav förlängaren äntligen med sig och kom ut. När jag inspekterade lagret var hälften av kulorna borta, både uppe och nere, så det var inte så konstigt att det inte lirade. Alltså, nytt styrlager, funderade på att göra en threadless-konvertering med en Surly Troll gaffel, men med 1.4 kg och +30mm A-C kändes det inte helt rätt, och jag diggar hur tight Hookwormsen sitter i originalgaffeln, med en Troll har man med 26-tummare säkert en 4-5 cm lucka upp till kronan. Så det blev threaded till slut men ändå en uppgradering med ett Tange Seiki styrlager:

Bonicon-Trek950-1991-4.12.21-TangeSeiki.jpeg

Klassiskt kromat, kommer att passa bra med styret, ska installeras bara verktyget för att slå ut det gamla lagret levereras (idag? måndag?). Ett par flaskhållare blev det också, diggar inte alu men de här var rätt smäckra och med lite aceton fick jag bort texten (redan gjort på bilden) från dem.
Funderar även på ett front rack, möjligen detta:
Kanske blir för högt, men då får det hamna på en annan hoj.

Bonicon

Aktiv medlem
Bonicon-Dadbike-7.12.21-DiscBrake.png

Dadbiken efter slakten där XT/XTR-prylarna plockades över till Singletrack-BMX:n...fick iallafall ihop den igen med delar från bra-att-ha-lådan: vevar, hjulsetet från Casatin, mekanisk skivbroms (203mm), 1x7 (NW saknas fortfarande), nytt styre med mer backsweep och till slut stänkskärm bak.

L.and

Aktiv medlem
Enda hojen med stöd, och det har kliat i fingrarna för att ta bort det, men faktum är att det är jäkligt praktiskt vid lastningen i barnsitsen. Vet inte varför bilden envisas med att bli svart-vit, har laddat upp 2 ggr...
Ja, jag kämpar också med min egen fåfänga i frågan ska jag erkänna. Hade ju varit trevligt när man har en full korg och ska brotta upp barn osv.

Bonicon

Aktiv medlem
Första lediga dan idag och det blev mycket gjort med de delar som levererats den senaste veckan, här en liten teaser från tidigare idag:

Bonicon-BuildUpdate-21.12.21.jpeg

Trek galore...båda blir 1x11, postar mer bilder imorgon då jag förhoppningsvis kunnat vara ut en runda.
I bakgrunden, Singletrack-BMX:n som blivit med front rack, en Brick Lane Bike Lite rack som passade perfekt, jag skruvade bara dit den, böjde inte ett enda bleck, och den satt som om den vore designad för min hoj. Sen såg jag en korgliknande sak som satt i bokhyllan Billy, en typ av extra förvaringsbox (Wenko, 2 euro)...hmm, kanske kan funka istället för en Wald? Och ja, det händer inte ofta, men med millimeterprecision passade den perfekt till racket, bara att dra på ett gäng zip-ties. Mer om detta senare, har fortfarande kvar en del att göra på den.

Den gröna, den har jag ju kört ett par månader nu och diggar monstercross-konceptet skarpt, skön hoj att åka ut i skogen med. Så nu är det dags att ta den till en version 2.0 med följande recept:

- Billiga och lite väl smala (400mm) Zoom-styret byts ut mot ett Nitto B135AA (480mm): stor skillnad i kvalitet, diggar Nittom, lite flare utan att det ser fånigt ut, de 480mm är inte speciellt brett på det här styret. Ny linda.
- 1x9 byts ut mot 1x11: fick tag på en Sunrace kassett med 11-50 som kommer att lira med en RD-M5100 och den SL-M7100 shifter jag fick tag på billigt (i-Spec-II montage dock), clutch och lite mer range.
- NW klinga, en 38t Amazon-special för 10 euro.
- Nya däck för vinter med mycket lera och slask och ibland tom lite snö: testar ett par Contis, har aldrig haft dem: Cross King bak och Trail King fram, bör bli så fett det bara går i ramen.
- Cateye lampa.
- Hitta andra flaskhållare eftersom jag stör mig på dessa i kromad alu.
- Nån typ av väska för att ta med i termos kaffe eftersom den jag har inte passar i en normal flaskhållare. Väldigt viktigt, hashtag coffeeoutside.

Det mesta kom på plats redan idag, imorgon blir premiärturen med denna nya drivlina. Fulhacket för att få dit shiftern med en slangklämma kan jag också dokumentera här i den "egna" tråden.

Bilagor

• Bonicon-i-Spec-II-Fulhack-1.jpeg
    Bonicon-i-Spec-II-Fulhack-1.jpeg
    759.6 KB · Besök: 6
  • Bonicon-i-Spec-II-Fulhack-2.jpeg
    Bonicon-i-Spec-II-Fulhack-2.jpeg
    568.2 KB · Besök: 6
  • Bonicon-i-Spec-II-Fulhack-3.png
    Bonicon-i-Spec-II-Fulhack-3.png
    190.3 KB · Besök: 6
  • Bonicon-i-Spec-II-Fulhack-4.png
    Bonicon-i-Spec-II-Fulhack-4.png
    591.3 KB · Besök: 8
  • Bonicon-i-Spec-II-Fulhack-5.jpeg
    Bonicon-i-Spec-II-Fulhack-5.jpeg
    347.5 KB · Besök: 12

L.and

Aktiv medlem

Peth

Aktiv medlem
Snyggt! Randonneurstyre är perfekt som gravelstyre. Precis lagomt mycket flare.

Bonicon

Aktiv medlem
Snyggt! Randonneurstyre är perfekt som gravelstyre. Precis lagomt mycket flare.
Ja precis, diggar den skarpt, många gravelbars ser lite fåniga ut med extrem flare men här är det OK...tog bredaste varianten med 480mm men den är inte så bred uppe vid hoodsen.

Peth

Aktiv medlem
Ja precis, diggar den skarpt, många gravelbars ser lite fåniga ut med extrem flare men här är det OK...tog bredaste varianten med 480mm men den är inte så bred uppe vid hoodsen.
De som jag har är ca tre cm bredare i bocken jämfört med hoodsen. Perfekt för grusåka och även bra på vägen.

Bonicon

Aktiv medlem
Är det nån som testat Blackburn Outpost Cage?

Tänker ha den på ramen, inte på gaffelbenet, funderar på om den blir störande bred...

velovin

Aktiv medlem
Är det nån som testat Blackburn Outpost Cage?

Tänker ha den på ramen, inte på gaffelbenet, funderar på om den blir störande bred...

Jag har en sådan på sadelröret. Ser lite småfult ut, men stör inte trampandet.

Bonicon

Aktiv medlem
Jag har en sådan på sadelröret. Ser lite småfult ut, men stör inte trampandet.
Ah då vete fan, det estetiska har ju här en ledande roll...tänkte ha den till en Nalgene till sommaren på längre turer, och nu under vintern då jag åker ut i skogen och dricker kaffe vore det fint att kunna rulla ihop ett sittunderlag utan att ha rygga. Nu levererades precis mina däck, så jag ska ta itu med dem och se om 2.4 nu går in fram...

velovin

Aktiv medlem
Ah då vete fan, det estetiska har ju här en ledande roll...tänkte ha den till en Nalgene till sommaren på längre turer, och nu under vintern då jag åker ut i skogen och dricker kaffe vore det fint att kunna rulla ihop ett sittunderlag utan att ha rygga. Nu levererades precis mina däck, så jag ska ta itu med dem och se om 2.4 nu går in fram...

Så illa är det inte, vissa kan nog till och med se det funkissnygga i ett sådant ställ. Jag har en Nalgene i den på långturer, sitter bra med spännbandet.
20210414184511_IMG_1221.JPG

Bonicon

Aktiv medlem
Bonicon-Trek950-Monstercross-25.12.21-1.jpeg
Bonicon-Trek950-Monstercross-25.12.21-2.jpeg

Var ut en runde imorse för att testa de nya däcken - Conti Cross King (2.3) bak, Trail King fram (2.4). Det blir vinterdäcken för att ha grepp i lera, slask och snö. Istället för en Blackburn Outback cage blev det en BLB Lite Rack i svart:
BLB_LiteRack.jpeg

Passade perfekt på min andra Trek och för 22 euro hyfsat prisvärd.

Andra delar som ligger och väntar på att jag tar itu med mitt första hjulbygge, en Ryde Andra 40 fälg som ska paras ihop med in Shimano DH-3N72:

RydeAndra40.jpeg
Shimano-DH-3N72.jpeg

Har fortfarande inte köpt ekrar och nipplar, måste nog ställa en fråga i hjulbyggartråden först, har använt denna kalkulator:

velovin

Aktiv medlem
Bygga hjul är det roligaste cykelmeket, när den värsta våndan kring val av ekerlängd lagt sig :)

Bonicon

Aktiv medlem
Bonicon-Trek950-Monstercross-30.12.21-Rack-1.jpeg
Bonicon-Trek950-Monstercross-30.12.21-Rack-2.jpeg
Bonicon-Trek950-Monstercross-30.12.21-Rack-3.jpeg

BLB front rack även på den gröna, testade hur det känns med lite vikt på med kronans gamla väska som uppenbarligen är gjord för bikepacking...har 14C nu och lera överallt.

Hjulbygget ska påbörjas snart, har nu beräknat längd på ekrarna och ska beställa dem.

Bonicon

Aktiv medlem
Dags att börja slowbuilden av den där Casatin, har samlat på mig lite delar den senaste tiden. Ikväll satte jag på de nya däcken, Maxxis Ikon (2.2 tum) som precis gick in bak, fina lätta däck med bra rull, kommer senare att testa om de vill gå på tubeless, de satt iallafall rätt tight på fälgarna, och lyftet för hojen blev enormt...de gamla däcken kändes ungefär likadana med och utan luft i slangen.

Nästa steg var den där justerbara stammen som byttes mot en Nitto Young 3 (70mm, kortaste jag kunde hitta) och en 420mm bred billig Zoom dropbar, skulle gärna uppgradera den mot en Nitto men för mockupen får det duga. V-brakes och ett par Tektro RL-520 har jag också, men jag vill nog behålla cantisarna för att inte förlora looken med kromdelar, trippeln kommer ju också att få vara kvar eftersom jag tycker den ser så bra ut. Alltså, andra bromshandtag måste jag nog skaffa. Sunrace shifter (3x7) ska monteras på stammen, men behöver nog en shim för att få till det. Positionen ser initialt inte helt fel ut, kan fortfarande justera lite.

Bonicon-Casati-03.01.2022-MaxxisIkon-Dropbar.jpeg

Bilagor

• RitcheyCompCorkBartape.jpeg
    RitcheyCompCorkBartape.jpeg
    115.3 KB · Besök: 2
  • Tektro520.jpeg
    Tektro520.jpeg
    10.2 KB · Besök: 6
  • rahmen-schalthebel-7-8-9-fach-123033.jpeg
    rahmen-schalthebel-7-8-9-fach-123033.jpeg
    47.8 KB · Besök: 2
  • NittoYoung3-70mm.jpeg
    NittoYoung3-70mm.jpeg
    45.3 KB · Besök: 2
  • MaxxisIkon.jpeg
    MaxxisIkon.jpeg
    70 KB · Besök: 6

Bonicon

Aktiv medlem
Passande bromshandtag för Cantis verkar vara slutsålda överallt, och dessutom upptäckte jag att övre bulten på stammen bara gängade på att par varv pga av den där kabelhållare-cantibremszuggegenhalter-thingamajinxen...det blev dödsstöten för cantisarna, ett par Deore V-brakes från lådan åkte på istället. Med hjälp av polygripen fick jag sen bort den enda fastrostade bulten från ramen och kunde sätta dit dessa kromade flaskhållare som inte passat (visuellt) på någon annan cykel. Med detta flyt tog jag sedan itu med att få Sunrace shiftern på plats, behövde en shim eftersom klämman var speccad för 28.6mm...i lådan dök då upp en bit sadelstolpe som jag kortade i somras...hmm, verkar ju nästan passa perfekt...med ett litet snitt som inte alls var jobbigt att kapa ut med bara en polygrip som skruvstäd gick grejerna på, fulhack men ser ju inte allt för kackigt ut, och tomväxlingarna känns väldigt mekaniska. Kan nog bli bra det här...kabeldragning till båda fram- och bakväxel löper parallellt ner, så det blir enkelt att få till det snyggt med den här placeringen.

Ser också att kedjan är för lång, ska korta den...STX bakväxeln kanske byts ut mot den XTR M900 som nu bara ligger i en låda, kommer väl inte att bli så många 3x-byggen för min del så lika bra att använda den. Slowbuilden blev då verkligen mer en kort historia...på med bromshandtag, kablar, och sen se hur den där pippigula bartapen gör sig...velade fram och tillbaka mellan gul och svart men valde till slut det mer extrema alternativet. Sadeln är en ny Sella Italia från en annan hoj, gillar den inte men har just nu bara en hög med gelsadlar som alternativ.

Bonicon-Casati-04.01.2022-SunraceShim-1.jpeg
Bonicon-Casati-04.01.2022-SunraceShim-2.jpeg
Bonicon-Casati-04.01.2022-SunraceShim-3.jpeg

Peth

Aktiv medlem
Shimano BL-R400 verkar finnas tillgängliga lite överallt i alla fall. Sen, ser det inte ut som att du har både en bricka och kabelhållare i styrlagret? Svårt att se på bilden. Brickan känns i sådana fall som onödig, och förhöjer bara stacken på styrlagret.

Bonicon

Aktiv medlem
Shimano BL-R400 verkar finnas tillgängliga lite överallt i alla fall. Sen, ser det inte ut som att du har både en bricka och kabelhållare i styrlagret? Svårt att se på bilden. Brickan känns i sådana fall som onödig, och förhöjer bara stacken på styrlagret.
Jo, det stämmer med brickan, där kan jag vinna ett par mm. Tycker cantisarna ser bätte ut och vill egentligen ha dem. Har svårt att se att den kom så från Maestro i Italien, möjligen är gaffeln inte original. Lackeringen på den är betydligt sämre än ramen, jag har också sett ett fåtal bilder på nätet där gaffeln har mufflar. Då jag tog bort bromsarna såg jag lackrester på själva bromshållaren, ser mer amatörmässigt ut. Anyways, stål is stål eller? Lär väl funka...
Ska kolla BL-R400, tackar, var inte på min radar.

Bonicon

Aktiv medlem
Bonicon-SaracenTraverse1994-19.01.22-650b.jpeg

650b konvertering på den här? Gott om plats bak, fram skulle det bli en stel gaffel med disk:
nishiki_crmo_3in1_3.jpeg

Sen slipa ner ramen till en rå finish. Hmm, om det inte dyker upp nåt roligare projekt under de nästa månaderna kanske jag gör nåt av den här.

Nästa uppgradering blir dock troligen att bygga ett hjulset för Checker Pig:en, ett par DT Swiss R460 fälgar har jag redan köpt, brevid dem ligger ett par Maxxis Torch som ska på slanglöst. Naven är fortfarande en öppen fråga.

Bonicon

Aktiv medlem
Bonicon-Trek950-1993-23.01.22-1.jpeg

Grabbens Trek 950 fick ett par billiga Cross King, de var riktigt tajta att kränga på så jag var tvungen att tejpa fälgarna och testa tubeless -- de sköt på utan problem och håller luften sedan i fredags. Full LX M560 grupp med XT bakväxel, måste säga att M560 är en av mina absoluta favoriter. Ramen är en 16.5-tummare från 1993, sista året med muffar och tillverkning i USA, fint skick med endast lite lackskador vid gaffelkronan. Den nya Rock Hoppern har i princip stått oanvänd sen han fick den här.

Min egen 950-Monstercross ska då också bli tubeless, i övrigt har den bara fått ett Garmin-fäste och går fint som en liten skogstraktor på stigarna:

Bonicon-Trek950-Monstercross-22.01.22-1.jpeg

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer