Checker Pig CPX C05: Vintage MTB (stålis) till Gravelbike
Riktigt snyggt åk det där!
Riktigt snyggt åk det där!
dem skickar inte med brickor för att reducera pedalernas piggar? vet att PD-GR500 kommer med det monterat.Visa bilaga 597180 Visa bilaga 597179 Visa bilaga 597178
Hela familjen fick influensan, en riktig skitvecka. Noll cykling men ett par nya delar kunde jag skruva på hojen:
M8000 bakväxel (shortcage, GS varianten), nu endast 55 euro så jag slog till på en sån, har den på min egen monstercross. FSA NW chainring (40t), glömde köpa kortare bultar så nu sitter det en 34t bakom, kanske får vara så för att manuellt kunna skifta över. Shimano pedaler, PD-GR400, ser helt OK ut, mer aggressiva piggs än vad jag föreställt mig, kommer nog att plocka över dessa till min egen hoj.
Går i tankarna om att hotta upp en pedlare (mer modern hybrid) med bmx styre, hur höga är dem där staystrong styrena du brukar använda?
Riktigt fin på många sätt🤩Visa bilaga 610800
Jag plockade upp en till Checker Pig idag, mest pga av Deore DX delarna...jag hoppades den även skulle ha DX-nav, men tyvärr visade det sig bara vara Exage. Jag tror den är från senare delen av 90-talet eller tom tidigt 00-tal, bakväxeln och vevarna har nog bytts ut, den saknar helt hållare för att köra canti. Jag ska ta och repa upp den och kanske det blir ett litet bygge utan att lägga ut några summor, ramen verkar hyfsat fin och med lite vaxning och polering kommer den säkerligen att blinga igen.
BB är den där förhatliga plastskiten som kommer att smulas sönder bara jag petar på den med polygripen, måste nog köpa rätt verktyg den här gången.
Tange Infinity, det är väl inte helt dåligt?
Tur att jag är så fokuserad och disciplinerad att jag nu gör klart den innan nåt annat projekt tar vid...idag kom den där delen för att kunna göra klart bromsarna, Gravelkings ska på för att faktiskt kunna rulla, jag hoppas de går in med 43 mm i bredd.Riktigt fin på många sätt🤩
Det är ngt jag lärt mig, en cykel i taget, annars spårar det gärna ur😂😂Tur att jag är så fokuserad och disciplinerad att jag nu gör klart den innan nåt annat projekt tar vid...idag kom den där delen för att kunna göra klart bromsarna, Gravelkings ska på för att faktiskt kunna rulla, jag hoppas de går in med 43 mm i bredd.
WOW grattis! Fan vad snygg (den var)! Om TMNT cyklade typ! djuplodande journalistik när den är som bäst. ska du inte försöka med lite paint remover, rakblad, slippapper el liknande och se om hypotesen kan bekräftas?Jag försöker placera modellen nu, hittar inte kataloger där den syns, men i diverse italienska foren så finns ett fåtal bilder av Lignano, de blev uppköpta av Bianchi. 1991 hade de 5 MTB, oftast med självlysande färger:
Alltså bara de 2 högsta modellerna med Suntour, här de få bilder jag hittat:
- legnano Archas with Suntour XC Pro
- legnano Libus with Suntour X1
- legnano Perses with Shimano 300LX
- legnano Thrax with low end Suntour
- legnano Ellen with Shimano 100/200 GS
Visa bilaga 612398
Stort tack till Torpedo Fist! Top-modellen Archas är den enda med intern kabeldragning och samma "segmenterade" stam...alla har samma blåa text "All Terrain Bike" som fortfarande är kvar på min, samt samma små klisterlapper med info. Min är förmodligen före 1991, men jag hoppas det är toppmodellen, då har jag verkligen gjort en bra affär.
Förutom dem där biopace dreven ser den ju riktigt tuff ut!Visa bilaga 612726 Visa bilaga 612727
Rensad och grovtvättad, framhjulet är klart, det var rikligt med hårt torkat fett i navet, men ingen pitting. Tubeless gick på efter en jäkla massa jobb, på bakhjulet har jag inte gjort det än, där har jag också en eker som är av. Det går inte in mycket däck, bak är 2.0 på gränsen och 2.2 fram, det blev iallafall en stor skillnad med RaceKing gentemot skitdäcken den hade.
Styrstammen är jäkligt cool, jag såg att den brukar sitta på Colnago Masters MTB.
Och dom där reglagen...riktig krispig känsla, känns bättre än den nya XT-skifter jag har på Treken.
Visa bilaga 612726 Visa bilaga 612727
Rensad och grovtvättad, framhjulet är klart, det var rikligt med hårt torkat fett i navet, men ingen pitting. Tubeless gick på efter en jäkla massa jobb, på bakhjulet har jag inte gjort det än, där har jag också en eker som är av. Det går inte in mycket däck, bak är 2.0 på gränsen och 2.2 fram, det blev iallafall en stor skillnad med RaceKing gentemot skitdäcken den hade.
Styrstammen är jäkligt cool, jag såg att den brukar sitta på Colnago Masters MTB.
Och dom där reglagen...riktig krispig känsla, känns bättre än den nya XT-skifter jag har på Treken.
The hard way. The ghetto way. Originalfälgarna, de är rätt breda, så däcket poppar på med booster. Men förmodligen kommer den att stå där med platta däck när jag går ut imorgon, det brukar vara svårt att få till det när det läcker ur nåt ekerhål. Jag brukar försöka med tubeless och har det på 4-5 retrohojar med gamla fälgar, Conti är lättast att få på.Jag missade kanske det men har du gjort dem tube less eller har du bytt till modernare fälgar?
Väldigt trevligt att följa dina byggen i alla fall. Inspirerande och avundsjukande;)
The hard way. The ghetto way. Originalfälgarna, de är rätt breda, så däcket poppar på med booster. Men förmodligen kommer den att stå där med platta däck när jag går ut imorgon, det brukar vara svårt att få till det när det läcker ur nåt ekerhål. Jag brukar försöka med tubeless och har det på 4-5 retrohojar med gamla fälgar, Conti är lättast att få på.
Goda nyheter, däcket håller luft över natten.Hört så mycket om att det är livsfarligt och att däcken kan tappa all luft när som helst på en rak asfaltväg så har inte vågat. Men ”det är livsfarligt” sa man ju om fixed gear, handbroms på framhjulet och att gå hem själv från skolan i mellanstadiet också…
Goda nyheter, däcket håller luft över natten.
Ja, angående Tubeless och gamla fälgar...jag kan inte säga "nonsens, det kan inte hända!" för det har säkert hänt för nån. Jag kör med cirka 25 psi och har aldrig haft nån katastrofal incident där däcket plötsligt bestämmer sig för att hoppa över fälgkanten. Mycket av vad jag gör med cyklarna är hack i varierande grad, land of the fit but unsupported.
Kan kanske delvis berott på att min vevlagerhylsa inte har hundraprocentigt plana sidoytor. Tyckte även lagren kändes underdimensionerade fast Shimano brukar kunna sina saker och det är standarddim så går ju att byta ut till SKF så ta inte min diss av BB-UN300 alltför allvarligt.Jag vet att @aben klagade på BB-UN300..
vad är syftet?:) större hjul bara för att eller varför droppa 26”? Skivbroms kan jag ju förstå :)Visa bilaga 625268
Visa bilaga 625279
Jag köpte på måfå en gaffel från Nishiki, endast tab för skivbroms och med plats för 700c. Ett nytt styrlager (Tange Seiki Technoglide) blev det också.
Helt övertygad av mock-up:en med 26-tummare känner jag mig inte, jag måste nog kolla hur den gör sig med 650b... (edit: bild 2).