Checker Pig CPX C05: Vintage MTB (stålis) till Gravelbike

Bonicon

Aktiv medlem
CheckerPig-CPXC05-ConcreteWall - 1 (1).jpeg
CheckerPig-CPXC05-ConcreteWall - 1.jpeg

Trickle-Down Economy, Checker Piggen fick ta över Turbo-sadeln, passar rätt bra.

Bonicon

Aktiv medlem
Specialized-Stumpjumper-Gravelbike - 1 (7).jpeg
Specialized-Stumpjumper-Gravelbike - 1 (5).jpeg
Specialized-Stumpjumper-Gravelbike - 1 (3).jpeg

Hela familjen fick influensan, en riktig skitvecka. Noll cykling men ett par nya delar kunde jag skruva på hojen:

M8000 bakväxel (shortcage, GS varianten), nu endast 55 euro så jag slog till på en sån, har den på min egen monstercross. FSA NW chainring (40t), glömde köpa kortare bultar så nu sitter det en 34t bakom, kanske får vara så för att manuellt kunna skifta över. Shimano pedaler, PD-GR400, ser helt OK ut, mer aggressiva piggs än vad jag föreställt mig, kommer nog att plocka över dessa till min egen hoj.

MTBemil

Aktiv medlem
Visa bilaga 597180 Visa bilaga 597179 Visa bilaga 597178

Hela familjen fick influensan, en riktig skitvecka. Noll cykling men ett par nya delar kunde jag skruva på hojen:

M8000 bakväxel (shortcage, GS varianten), nu endast 55 euro så jag slog till på en sån, har den på min egen monstercross. FSA NW chainring (40t), glömde köpa kortare bultar så nu sitter det en 34t bakom, kanske får vara så för att manuellt kunna skifta över. Shimano pedaler, PD-GR400, ser helt OK ut, mer aggressiva piggs än vad jag föreställt mig, kommer nog att plocka över dessa till min egen hoj.
dem skickar inte med brickor för att reducera pedalernas piggar? vet att PD-GR500 kommer med det monterat.

Bonicon

Aktiv medlem
Specialized-Stumperjumper-Gravelbike-ConcreteWall-DS - 1.jpeg

Specialized-Stumperjumper-Gravelbike-ConcreteWall.NDS - 1.jpeg

Jag blev i princip klar med Stumpy idag, den känns riktigt fin (för liten för mig förstås), bytet till polerade bromsar lyfte det hela något. Hade tänkt ta det säkra steget med svart styrlinda, men tänkte att det nog poppar mer med lite färg.

Bilagor

• Specialized-Stumperjumper-Gravelbike-XT-M8000.jpeg
    Specialized-Stumperjumper-Gravelbike-XT-M8000.jpeg
    1.3 MB · Besök: 24
  • Specialized-Stumperjumper-Gravelbike-Sunrace46tCassette.jpeg
    Specialized-Stumperjumper-Gravelbike-Sunrace46tCassette.jpeg
    1.1 MB · Besök: 21
  • Specialized-Stumperjumper-Gravelbike-RearBrake.jpeg
    Specialized-Stumperjumper-Gravelbike-RearBrake.jpeg
    1 MB · Besök: 24
  • Specialized-Stumperjumper-Gravelbike-ConcreteWall-Cockpit - 1.jpeg
    Specialized-Stumperjumper-Gravelbike-ConcreteWall-Cockpit - 1.jpeg
    1.4 MB · Besök: 23

Bonicon

Aktiv medlem
CheckerPig-SundayStem - 1 (1).jpeg
CheckerPig-SundayStem - 1 (7).jpeg

Danger! Danger! Det är en röra nu, fullt fungerande cyklar faller offer för lösa idéer om nya byggen, delar roteras mellan hojarna och sen står jag där med 4 "projekt". Checker Piggen är hel igen, den fick en ny BMX-stamm med lite mer rise, det blir bra. Nya hjul är nästa steg eftersom jag nu lärt mig denna konst, som faktiskt var enklare än jag trott. Förra helgen byggde jag ett dynamohjul med Ryde Andra 40 fälgar till en annan hoj, och sen över ett år ligger ett par DT Swiss R460 och väntar på att jag ska hitta lämpliga nav till den här -- kandidatlistan är inte lång, billiga Deore T610:or eller inte billiga från Hope. 135mm bak med 32 ekrar gör att LVG-varianterna går bort.

De andra projekten:

- Marin Pine Mountain: "ha-på-jobbet-cykeln". Föll offer för Miyata-bygget förra året, ska nu få 3x10 XT-drivlina, hjul och V-brakes. Kanske mer. Blir förmodligen för bra för att lämna på jobbet.
- Maruishi Discovery: Hjulbygge, tubeless, Nitto drops. Kanske Dia Compe bromsreglage.
- Trek 970 Monstercross: Kommer att förlora sin monstercross-status, bockstyret ryker, den ska bli mer shready. XT M8000 shifter. BMX styre. Thomson stem.

Bonicon

Aktiv medlem
Trek970-MTBMX - 1 (5).jpeg
Trek970-MTBMX - 1 (6).jpeg

Tror jag får plocka över Hookwormsen igen. Testrundan kändes OK, XT-shiftern är lite knackigare än SLX:en, men ingen överväldigande skillnad.

De enda passande bromshandtag jag hade i lådan var dessa STXRC, de funkar. Handtag hade jag inga bra till övers, men de här dög till testrundan:

Trek970-MTBMX - 1 (3).jpeg

MTBemil

Aktiv medlem
Går i tankarna om att hotta upp en pedlare (mer modern hybrid) med bmx styre, hur höga är dem där staystrong styrena du brukar använda?

Bonicon

Aktiv medlem
Går i tankarna om att hotta upp en pedlare (mer modern hybrid) med bmx styre, hur höga är dem där staystrong styrena du brukar använda?

Jag har 5.75 tum och 7 tum, tycker definitivt det blir bättre med ett relativt lågt BMX-styre, normalt ligger de kring 9 tum.

Min fick korg igår, skulle gå fint att pendla med denna:

Trek970-Basketbike - 1 (12).jpeg

Trek970-Basketbike - 1 (13).jpeg

Bonicon

Aktiv medlem
CheckerPig-CPXCL - 1 (9).jpeg

Jag plockade upp en till Checker Pig idag, mest pga av Deore DX delarna...jag hoppades den även skulle ha DX-nav, men tyvärr visade det sig bara vara Exage. Jag tror den är från senare delen av 90-talet eller tom tidigt 00-tal, bakväxeln och vevarna har nog bytts ut, den saknar helt hållare för att köra canti. Jag ska ta och repa upp den och kanske det blir ett litet bygge utan att lägga ut några summor, ramen verkar hyfsat fin och med lite vaxning och polering kommer den säkerligen att blinga igen.

BB är den där förhatliga plastskiten som kommer att smulas sönder bara jag petar på den med polygripen, måste nog köpa rätt verktyg den här gången.

Tange Infinity, det är väl inte helt dåligt?

Bilagor

• CheckerPig-CPXCL - 1.jpeg
    CheckerPig-CPXCL - 1.jpeg
    630 KB · Besök: 15
  • CheckerPig-CPXCL - 1 (7).jpeg
    CheckerPig-CPXCL - 1 (7).jpeg
    1.2 MB · Besök: 14
  • CheckerPig-CPXCL - 1 (6).jpeg
    CheckerPig-CPXCL - 1 (6).jpeg
    905.8 KB · Besök: 12
  • CheckerPig-CPXCL - 1 (5).jpeg
    CheckerPig-CPXCL - 1 (5).jpeg
    648.4 KB · Besök: 16
  • CheckerPig-CPXCL - 1 (4).jpeg
    CheckerPig-CPXCL - 1 (4).jpeg
    908.5 KB · Besök: 15
  • CheckerPig-CPXCL - 1 (3).jpeg
    CheckerPig-CPXCL - 1 (3).jpeg
    809.3 KB · Besök: 20
  • CheckerPig-CPXCL - 1 (2).jpeg
    CheckerPig-CPXCL - 1 (2).jpeg
    899.2 KB · Besök: 19
  • CheckerPig-CPXCL - 1 (1).jpeg
    CheckerPig-CPXCL - 1 (1).jpeg
    1.1 MB · Besök: 20

Bonicon

Aktiv medlem
Bianchi-SuntourXCD600 - 1 (14).jpeg

Bianchi triple triangle med XCD6000 grupp, ingen aning om vad själva modellen heter men jag antar 1988-1990.

Bilagor

• Bianchi-SuntourXCD600-lever.jpeg
    Bianchi-SuntourXCD600-lever.jpeg
    920.6 KB · Besök: 18
  • Bianchi-SuntourXCD600-ubrake.jpeg
    Bianchi-SuntourXCD600-ubrake.jpeg
    801.6 KB · Besök: 22
  • Bianchi-SuntourXCD600-stem.jpeg
    Bianchi-SuntourXCD600-stem.jpeg
    939.7 KB · Besök: 17
  • Bianchi-SuntourXCD600-shifter.jpeg
    Bianchi-SuntourXCD600-shifter.jpeg
    782.6 KB · Besök: 20
  • Bianchi-SuntourXCD600-saddle.jpeg
    Bianchi-SuntourXCD600-saddle.jpeg
    598 KB · Besök: 15
  • Bianchi-SuntourXCD600-FD.jpeg
    Bianchi-SuntourXCD600-FD.jpeg
    1 MB · Besök: 18
  • Bianchi-SuntourXCD600-chainrings.jpeg
    Bianchi-SuntourXCD600-chainrings.jpeg
    1.1 MB · Besök: 23
  • Bianchi-SuntourXCD600 - 1 (1).jpeg
    Bianchi-SuntourXCD600 - 1 (1).jpeg
    580.2 KB · Besök: 22
  • Bianchi-SuntourXCD600 - 1 (4).jpeg
    Bianchi-SuntourXCD600 - 1 (4).jpeg
    848.1 KB · Besök: 21
  • Bianchi-SuntourXCD600 - 1 (10).jpeg
    Bianchi-SuntourXCD600 - 1 (10).jpeg
    778.7 KB · Besök: 23
  • Bianchi-SuntourXCD600 - 1 (12).jpeg
    Bianchi-SuntourXCD600 - 1 (12).jpeg
    660.2 KB · Besök: 20
  • Bianchi-SuntourXCD600 - 1 (8).jpeg
    Bianchi-SuntourXCD600 - 1 (8).jpeg
    871.8 KB · Besök: 24

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa bilaga 610800
Jag plockade upp en till Checker Pig idag, mest pga av Deore DX delarna...jag hoppades den även skulle ha DX-nav, men tyvärr visade det sig bara vara Exage. Jag tror den är från senare delen av 90-talet eller tom tidigt 00-tal, bakväxeln och vevarna har nog bytts ut, den saknar helt hållare för att köra canti. Jag ska ta och repa upp den och kanske det blir ett litet bygge utan att lägga ut några summor, ramen verkar hyfsat fin och med lite vaxning och polering kommer den säkerligen att blinga igen.

BB är den där förhatliga plastskiten som kommer att smulas sönder bara jag petar på den med polygripen, måste nog köpa rätt verktyg den här gången.

Tange Infinity, det är väl inte helt dåligt?
Riktigt fin på många sätt🤩

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Tur att jag är så fokuserad och disciplinerad att jag nu gör klart den innan nåt annat projekt tar vid...idag kom den där delen för att kunna göra klart bromsarna, Gravelkings ska på för att faktiskt kunna rulla, jag hoppas de går in med 43 mm i bredd.
Det är ngt jag lärt mig, en cykel i taget, annars spårar det gärna ur😂😂

Bonicon

Aktiv medlem
Jag försöker placera modellen nu, hittar inte kataloger där den syns, men i diverse italienska foren så finns ett fåtal bilder av Lignano, de blev uppköpta av Bianchi. 1991 hade de 5 MTB, oftast med självlysande färger:
  1. legnano Archas with Suntour XC Pro
  2. legnano Libus with Suntour X1
  3. legnano Perses with Shimano 300LX
  4. legnano Thrax with low end Suntour
  5. legnano Ellen with Shimano 100/200 GS
Alltså bara de 2 högsta modellerna med Suntour, här de få bilder jag hittat:

dscn1144.jpg

Stort tack till Torpedo Fist! Top-modellen Archas är den enda med intern kabeldragning och samma "segmenterade" stam...alla har samma blåa text "All Terrain Bike" som fortfarande är kvar på min, samt samma små klisterlapper med info. Min är förmodligen före 1991, men jag hoppas det är toppmodellen, då har jag verkligen gjort en bra affär.

Bilagor

• Mbk_Legnano_Libus_7.jpg
    Mbk_Legnano_Libus_7.jpg
    7.8 KB · Besök: 26
  • Mbk_Legnano_Libus.jpg
    Mbk_Legnano_Libus.jpg
    85.7 KB · Besök: 31
  • s-l1600.jpg
    s-l1600.jpg
    255.7 KB · Besök: 27

Nymodyn

Aktiv medlem
Jag försöker placera modellen nu, hittar inte kataloger där den syns, men i diverse italienska foren så finns ett fåtal bilder av Lignano, de blev uppköpta av Bianchi. 1991 hade de 5 MTB, oftast med självlysande färger:
  1. legnano Archas with Suntour XC Pro
  2. legnano Libus with Suntour X1
  3. legnano Perses with Shimano 300LX
  4. legnano Thrax with low end Suntour
  5. legnano Ellen with Shimano 100/200 GS
Alltså bara de 2 högsta modellerna med Suntour, här de få bilder jag hittat:

Visa bilaga 612398

Stort tack till Torpedo Fist! Top-modellen Archas är den enda med intern kabeldragning och samma "segmenterade" stam...alla har samma blåa text "All Terrain Bike" som fortfarande är kvar på min, samt samma små klisterlapper med info. Min är förmodligen före 1991, men jag hoppas det är toppmodellen, då har jag verkligen gjort en bra affär.
WOW grattis! Fan vad snygg (den var)! Om TMNT cyklade typ! djuplodande journalistik när den är som bäst. ska du inte försöka med lite paint remover, rakblad, slippapper el liknande och se om hypotesen kan bekräftas?

Bonicon

Aktiv medlem
Bianchi-SuntourXCD600-RaceKings - 1 (1).jpeg
Bianchi-SuntourXCD600-RaceKings - 1 (3).jpeg

Rensad och grovtvättad, framhjulet är klart, det var rikligt med hårt torkat fett i navet, men ingen pitting. Tubeless gick på efter en jäkla massa jobb, på bakhjulet har jag inte gjort det än, där har jag också en eker som är av. Det går inte in mycket däck, bak är 2.0 på gränsen och 2.2 fram, det blev iallafall en stor skillnad med RaceKing gentemot skitdäcken den hade.

Styrstammen är jäkligt cool, jag såg att den brukar sitta på Colnago Masters MTB.

Och dom där reglagen...riktig krispig känsla, känns bättre än den nya XT-skifter jag har på Treken.

MTBemil

Aktiv medlem
Visa bilaga 612726 Visa bilaga 612727
Rensad och grovtvättad, framhjulet är klart, det var rikligt med hårt torkat fett i navet, men ingen pitting. Tubeless gick på efter en jäkla massa jobb, på bakhjulet har jag inte gjort det än, där har jag också en eker som är av. Det går inte in mycket däck, bak är 2.0 på gränsen och 2.2 fram, det blev iallafall en stor skillnad med RaceKing gentemot skitdäcken den hade.

Styrstammen är jäkligt cool, jag såg att den brukar sitta på Colnago Masters MTB.

Och dom där reglagen...riktig krispig känsla, känns bättre än den nya XT-skifter jag har på Treken.
Förutom dem där biopace dreven ser den ju riktigt tuff ut!

Jonatan F

Aktiv medlem
Visa bilaga 612726 Visa bilaga 612727

Jag missade kanske det men har du gjort dem tube less eller har du bytt till modernare fälgar?

Väldigt trevligt att följa dina byggen i alla fall. Inspirerande och avundsjukande;)

Bonicon

Aktiv medlem
Jag missade kanske det men har du gjort dem tube less eller har du bytt till modernare fälgar?

Väldigt trevligt att följa dina byggen i alla fall. Inspirerande och avundsjukande;)
The hard way. The ghetto way. Originalfälgarna, de är rätt breda, så däcket poppar på med booster. Men förmodligen kommer den att stå där med platta däck när jag går ut imorgon, det brukar vara svårt att få till det när det läcker ur nåt ekerhål. Jag brukar försöka med tubeless och har det på 4-5 retrohojar med gamla fälgar, Conti är lättast att få på.

Jonatan F

Aktiv medlem
The hard way. The ghetto way. Originalfälgarna, de är rätt breda, så däcket poppar på med booster. Men förmodligen kommer den att stå där med platta däck när jag går ut imorgon, det brukar vara svårt att få till det när det läcker ur nåt ekerhål. Jag brukar försöka med tubeless och har det på 4-5 retrohojar med gamla fälgar, Conti är lättast att få på.

Hört så mycket om att det är livsfarligt och att däcken kan tappa all luft när som helst på en rak asfaltväg så har inte vågat. Men ”det är livsfarligt” sa man ju om fixed gear, handbroms på framhjulet och att gå hem själv från skolan i mellanstadiet också…

Bonicon

Aktiv medlem
Hört så mycket om att det är livsfarligt och att däcken kan tappa all luft när som helst på en rak asfaltväg så har inte vågat. Men ”det är livsfarligt” sa man ju om fixed gear, handbroms på framhjulet och att gå hem själv från skolan i mellanstadiet också…
Goda nyheter, däcket håller luft över natten.

Ja, angående Tubeless och gamla fälgar...jag kan inte säga "nonsens, det kan inte hända!" för det har säkert hänt för nån. Jag kör med cirka 25 psi och har aldrig haft nån katastrofal incident där däcket plötsligt bestämmer sig för att hoppa över fälgkanten. Mycket av vad jag gör med cyklarna är hack i varierande grad, land of the fit but unsupported.

Jonatan F

Aktiv medlem
Goda nyheter, däcket håller luft över natten.

Ja, angående Tubeless och gamla fälgar...jag kan inte säga "nonsens, det kan inte hända!" för det har säkert hänt för nån. Jag kör med cirka 25 psi och har aldrig haft nån katastrofal incident där däcket plötsligt bestämmer sig för att hoppa över fälgkanten. Mycket av vad jag gör med cyklarna är hack i varierande grad, land of the fit but unsupported.

Risken känns ju ärligt talat nästan högre på moderna fälgar utan kant etc :)

Bonicon

Aktiv medlem
CheckerPig-CPXCL-AlmostDone - 1 (2).jpeg

Bromsarna och lindan på plats, bara BB kvar att göra nu, behöver verktyget för FAG, jag var och nosade på den med polygripen men besinnade mig...plastaskit, tredje gången jag behöver ta bort ett sånt.

Bilagor

• CheckerPig-CPXCL-AlmostDone-RearBrake.jpeg
    CheckerPig-CPXCL-AlmostDone-RearBrake.jpeg
    1.2 MB · Besök: 22
  • CheckerPig-CPXCL-AlmostDone-NittoStem.jpeg
    CheckerPig-CPXCL-AlmostDone-NittoStem.jpeg
    894.6 KB · Besök: 23
  • CheckerPig-CPXCL-AlmostDone -ShifterAttachment.jpeg
    CheckerPig-CPXCL-AlmostDone -ShifterAttachment.jpeg
    883.6 KB · Besök: 17
  • CheckerPig-CPXCL-AlmostDone - 1 (4).jpeg
    CheckerPig-CPXCL-AlmostDone - 1 (4).jpeg
    759.4 KB · Besök: 20

Bonicon

Aktiv medlem
Wheeler-206 - 1 (1).jpeg
Wheeler-206 - 1 (2).jpeg

Jag gjorde lite smågrejer på Wheeler'n, mitt lilla stålisprojekt för att skapa en snyggare barnhoj:
  • Sidostöd och kedjeskydd tog jag bort för att skapa en cleanare look.
  • De gamla däcken byttes ut mot Maxxis Hookworms (1.95 tum), 2.2-tums Holyrollers kommer att funka.
  • Ramen polerades. Hi-Ten stål, tung med tanke på storleken. Ser inte så tokig ut på bilderna men nån föregående ägare har varit och kladdat på en gulbeige färg på de dåliga ställena. Den får vara som den är nu, alternativet vore att raw:a den.
  • BB: satte in en något kortare axel och bättre cups (Tange), tog bort hållarna för kulorna och fick därmed in 11 stycken per sida (9 med cages).
  • Riktade klingan, vevarmarna är 145 mm, satte temporärt på att par DX-pedaler.
  • Kedjekransen rengjord, 6-delad.
  • Hittade ett sånt där gammalt växelöra som satts fast på själva axeln, har nu mer alternativ för bakväxeln.
  • Stolpen är 26.0 mm, hade en ny i lådan...sadeln en liten från en annan barncykel.
  • Styret blir nåt med back-sweep.
  • Chainstay-wrap med innertub.
  • Svarta cantisar är nästa steg, naven ska jag även fixa men den där burken med bra fett som jag trodde aldrig skulle ta slut, är nu faktiskt slut -> dags att beställa i bulk nu.

Bonicon

Aktiv medlem
Saracen-Raw - 1 (1).jpeg

Ratbike.

Det här är ramen som jag tänker ska få sig en behandling med linolja och blåslampa, jag slängde snabbt ihop delarna för att kolla stuket, känns som om den har viss potential. 26er från mitten av 90-talet, mycket plats för däck, tom ett 700c gick in bak (inte på bild).

Bonicon

Aktiv medlem
Wheeler205-Finished - 1 (8).jpeg

Jag gjorde klart barnhojen idag: den är fortfarande för stor så jag försökte krympa ner den lite med kort stam och mycket back-sweep. Den får börja sitt liv som återuppstånden som Dinglespeed. Bromsarna är LX, canti förstås. Bakhjulet ville knappt snurra, men efter att ha servat lagren och gjort mig av med hållarna blev det jäkligt bra - 9 kulor istället för 7 i cage och nu snurrar det nåt sinnessjukt. Gjorde samma med vevlagret, fria kulor for the win. Jag vet att @aben klagade på BB-UN300...jag brukar alltid dra dit ett nytt BB-UN300 då jag bygger hoj, men den där känslan att dra runt en vev som snurrar i princip friktionsfritt har jag bara med rätt inställda kullager. From nu blir det nog fria kulor utan cages på mina byggen.

Ratbike-bygget från förra inlägget är på G...sitter och slipar ramen för hand...

Bilagor

• Wheeler205-Finished - 1 (7).jpeg
    Wheeler205-Finished - 1 (7).jpeg
    1,016.5 KB · Besök: 11
  • Wheeler205-Finished - 1 (6).jpeg
    Wheeler205-Finished - 1 (6).jpeg
    797.6 KB · Besök: 10
  • Wheeler205-Finished - 1 (3).jpeg
    Wheeler205-Finished - 1 (3).jpeg
    1,002.9 KB · Besök: 9
  • Wheeler205-Finished - 1 (5).jpeg
    Wheeler205-Finished - 1 (5).jpeg
    1.3 MB · Besök: 10

aben

Aktiv medlem
Jag vet att @aben klagade på BB-UN300..
Kan kanske delvis berott på att min vevlagerhylsa inte har hundraprocentigt plana sidoytor. Tyckte även lagren kändes underdimensionerade fast Shimano brukar kunna sina saker och det är standarddim så går ju att byta ut till SKF så ta inte min diss av BB-UN300 alltför allvarligt.

Men får jag välja tar jag hellre ett "cup an cone" av bra kvalitet.

Bonicon

Aktiv medlem
Fortsättningen på skapandet av en coolare barnhoj: jag fick idag tag på den minsta Trek 9x0 ramen de gjorde, en 15-tummare från 1991, alltså min sjätte, så ja, I do have a problem:

Trek930-15inch - 1 (15).jpeg

Ramen ser förjävlig ut, jag ska se hur den blir med lite slipning och rustconverter...annars kanske även den här får patineras. Delarna hade ex-maken till damen jag köpte den av satt ihop, överlag uppgraderingar över den low spec som 930:an kom med...MT60 vevar och cantisar, XT hub, sen ett par Deore thumbies och en Sakae The Tube stam.

Bilagor

• Trek930-15inch - 1 (2).jpeg
    Trek930-15inch - 1 (2).jpeg
    707.2 KB · Besök: 10
  • Trek930-15inch - 1 (3).jpeg
    Trek930-15inch - 1 (3).jpeg
    567.9 KB · Besök: 15
  • Trek930-15inch - 1 (4).jpeg
    Trek930-15inch - 1 (4).jpeg
    858.7 KB · Besök: 12
  • Trek930-15inch - 1 (5).jpeg
    Trek930-15inch - 1 (5).jpeg
    976.4 KB · Besök: 12
  • Trek930-15inch - 1 (6).jpeg
    Trek930-15inch - 1 (6).jpeg
    1.2 MB · Besök: 11
  • Trek930-15inch - 1 (7).jpeg
    Trek930-15inch - 1 (7).jpeg
    1.2 MB · Besök: 10
  • Trek930-15inch - 1 (8).jpeg
    Trek930-15inch - 1 (8).jpeg
    707.7 KB · Besök: 11
  • Trek930-15inch - 1 (9).jpeg
    Trek930-15inch - 1 (9).jpeg
    1.1 MB · Besök: 10

Bonicon

Aktiv medlem
När jag nu hittat den minsta ramen var det väl ändå också dags att hitta den största, 22-tummaren:

Trek990-22inch - 1 (1).jpeg

Trek 990 från 1992 i den brandbilsröda lacken. En del bra prylar, en hel del dåligt, den har blivit moddad rätt ordentligt och även rätt dåligt. Stolpen är lös iallafall. Gaffeln är toast men även om den funkade så skulle den ryka, headsetet från Giant är riktigt crunchy...original T-Bone stem med original XT handtag och thumbies. V-brakes fram och bak. Tyvärr har personen som gjorde det även sågat bort canti-bryggan med kabelstoppet. Original XT M730 vevar, men med ett 5 mm för kort vevlager, hoppas skiten kommen ut utan drama. XT bakväxel och framväxel, de kan jag använda till nåt.

Ska nu klura lite på hur jag bygger den...fortsättning följer!

Bilagor

• Trek990-22inch - 1 (2).jpeg
    Trek990-22inch - 1 (2).jpeg
    1.1 MB · Besök: 11
  • Trek990-22inch - 1 (3).jpeg
    Trek990-22inch - 1 (3).jpeg
    922.5 KB · Besök: 12
  • Trek990-22inch - 1 (4).jpeg
    Trek990-22inch - 1 (4).jpeg
    941 KB · Besök: 10
  • Trek990-22inch - 1 (5).jpeg
    Trek990-22inch - 1 (5).jpeg
    837.9 KB · Besök: 12
  • Trek990-22inch - 1 (6).jpeg
    Trek990-22inch - 1 (6).jpeg
    789.5 KB · Besök: 13
  • Trek990-22inch - 1 (7).jpeg
    Trek990-22inch - 1 (7).jpeg
    652.7 KB · Besök: 14
  • Trek990-22inch - 1 (8).jpeg
    Trek990-22inch - 1 (8).jpeg
    1.2 MB · Besök: 12
  • Trek990-22inch - 1 (9).jpeg
    Trek990-22inch - 1 (9).jpeg
    1.1 MB · Besök: 12

Bonicon

Aktiv medlem
Trek990-RigidFork - 1 (6).jpeg

Trek990-RigidFork - 1 (8).jpeg

Jag köpte på måfå en gaffel från Nishiki, endast tab för skivbroms och med plats för 700c. Ett nytt styrlager (Tange Seiki Technoglide) blev det också.

Helt övertygad av mock-up:en med 26-tummare känner jag mig inte, jag måste nog kolla hur den gör sig med 650b... (edit: bild 2).

Senast ändrad:

Jonatan F

Aktiv medlem
Visa bilaga 625268
Visa bilaga 625279
Jag köpte på måfå en gaffel från Nishiki, endast tab för skivbroms och med plats för 700c. Ett nytt styrlager (Tange Seiki Technoglide) blev det också.

Helt övertygad av mock-up:en med 26-tummare känner jag mig inte, jag måste nog kolla hur den gör sig med 650b... (edit: bild 2).
vad är syftet?:) större hjul bara för att eller varför droppa 26”? Skivbroms kan jag ju förstå :)

Topp