City, MTB eller Trekking vad ska man välja?

henare

Ny medlem
Hej
Jag ska börja med att säga att jag sökt men inte hittat svar här i forumet (som jag förövrigt har svårt attt orientera mig i).
Har inte ägt cykel på 20 år och ska köpa en ny och jag behöver tips och råd på vad jag ska välja för inriktning på modell.
Pris vill jag ta bort som argument men om det styr ngt så säg 16K som övre gräns.

Mina syften:
- Transport men med i alla fall lite fart och viss motion, inte tävling eller i sällskap av cykelförening, det håller inte min 50-åriga kropp för.
- Inte bockstyre idag, hade det på min Nishiki för 25 år sedan då jag hade tävlingscykel.
- Cykla mycket asfalt och kanske med tiden till/från jobbet på Söder i Sthlm, bor då i Tyresö.
- Kunna cykla grusvägar och tom. lite mer åt stig-hållet där grusvägar blir till mindre vägar/stigar.
- Jag har inga ambitioner på skogar eller cykla där det är vandringsstigar så som Sörmlandsleden eller motsvarande, i det räknas då inte Tyresta nationalpark eller grusvägar som Hellasgården in.
- Kunna montera på om det inte redan finns, cykelväska och stänkskärm.
- Som rubriken antyder,vilken inriktning ska jag välja, City, MTB eller Trekking och i så fall varför?
- Storlek på däck, 26 eller 28"? Varför det ena före det andra? (Har läst om utväxling etc men det ar gamla trådar)
- Om jag ska välja en cykel som passar fler av mina syften men där jag byter däck för att hitta rätt, vilken är då bästa möjliga (hitta helt rätt och bäst är ju inte alltid möjligt) inriktning enligt rubriken?
- Om jag ska byta däck, för att hitta mest rätt med mycket asfalt och grusvägar primärt, vilka däck-kombinationer skulle vara bra (inte nödvändigt bäst)?
- Suntour gaffel eller annan, vad rekommenderas? Har läst om en hel del ris för Suntour som märke..

Finns det bromsar, växlar etc jag INTE ska välja och ska akta mig för?

Senast ändrad:

mzi

Aktiv medlem
Alla cyklar klarar av lite grusväg om det inte ska gå snabbt. Du säger inget om du är intresserad av motionsbiten av cykling eller om det bara är transport? Om det är transport du är intresserad av så skulle jag titta på Pelago och Pashley. De gör snygga, lite tidlösa cyklar med och utan växlar och plats för skärmar, breda däck och pakethållare. De kanske ingår i segmentet City?

mzi

Aktiv medlem
Jag skulle inte rekommendera någon dämpare på cykeln, oavsett vad någon handlare försöker får dig att tro.

Freddie L

Aktiv medlem
+1 mzi. Och om det är motion/rekreation du lägger vikten på kollar du på en avslappnad racer eller, med tanke på skärmar, hellre cross/gravel. Bockstyre är mycket enkelt att vänja sig vid och en fördel i de flesta situationer. Dämpade gafflar är sällan värt det om de inte sitter på en Mtb.

Lycka till med köp.

henare

Ny medlem
Alla cyklar klarar av lite grusväg om det inte ska gå snabbt. Du säger inget om du är intresserad av motionsbiten av cykling eller om det bara är transport? Om det är transport du är intresserad av så skulle jag titta på Pelago och Pashley. De gör snygga, lite tidlösa cyklar med och utan växlar och plats för skärmar, breda däck och pakethållare. De kanske ingår i segmentet City?
Min tråd har uppdaterats med informationen. Tack för tipsen! Som ref har jag tittat på dessa modeller:
SCOTT Sub Sport 20 Men Bike (City bike)
https://www.scott-sports.com/se/en/product/scott-sub-sport-10-men-bike?article=274892007
scott-sub-cross-10-men-bike (Trekking bike)
https://www.scott-sports.com/se/en/product/scott-sub-cross-10-men-bike?article=274903007

HåkanC

Aktiv medlem
På din beskrivning låter det för mig som om en helstel hybrid med skärmar och plats för tillräckligt breda däck skulle passa din nuvarande behov bäst.
Om du bor i Tyresö tycker jag att du bör besöka TCM på Industrivägen 6, de är stora, välsorterade och brukar ha en hel del att välja på.

Lonaly

Aktiv medlem
Ja, jag tog HåkanC:s tips och åkte ner till TCM nyss, Specialized Cirrus Elite är en modell jag tittade på faktiskt. :-)
Om man tittar på andra märken än Spelized, vilka märken och modeller motsvarar en Sirrus Elite?
Har inte jättebra koll på det faktiskt, men föredrar specialized före scott tex. Har en Elite själv från 2014 som är kanon. Bytte till kortare styrstam bara och då blev den fantastisk.

DanielS

Aktiv medlem
Ja, jag tog HåkanC:s tips och åkte ner till TCM nyss, Specialized Cirrus Elite är en modell jag tittade på faktiskt. :-)
Om man tittar på andra märken än Spelized, vilka märken och modeller motsvarar en Sirrus Elite?
Sirrus Elite kommer med 30mm breda däck. Om man ska cykla grusväg är det bekvämt med lite bredare däck så kolla hur breda däck som får plats. Många märken har ju något liknande, men jag tycker personligen att i den här kategorin så brukar Specialized vara väldigt lämpligt utrustade.

Men t ex Nishiki Rush ser ju ut att vara ungefär vad du letar efter, den tar bredare däck:

Topp