Coil dämpare till kona !

Renthal

Medlem
söker en coil dämpare bak till konan ! 153 process -20 ! vad finns det för altenativ? åkte ihelgen med coil och herregud vilken skillnad mot luft dämpare ! trivdes på coil ! så äre någon som har ett bra förslag ?? kör idag RockShox delux rt 205x60 Trunnion.

mtbloaf

Ny medlem
Kör en Process 165 (som de verkar slutat tillverka nu 2020), på den sitter en super deluxe coil 205x65 Trunnion, 5mm längre än den på process 153. Den finns även i 205x60, så det lär ju funka.
Annars lär vilken coil som helst i rätt längd funka!

mtbloaf

Ny medlem
Mycket nöjd, men process 165 kommer ju med coil original, så har inte kört luftdämpare på ett bra tag.
Ingen climb på min, men det finns på andra super deluxe versioner.

Skulle gärna ha en coil där man kan ställa low speed compression, på min sitter enklaste deluxe med bara rebound.
Rekommenderar att du iaf skaffar något där man iaf kan ställa lsc. Climb switch är nog inget jag skulle använda.

Väger typ 90, kör 450 lbs fjäder, med ett par varv preload, det är på gränsen till för mjukt.
Har en 550 fjäder som ska åka på snart. Kör mest park och hopp

Renthal

Medlem
Okej ska titta på det vill gärna ha climb då ibland går det uppför hehe !:p väger själv 90 ! Men åker allt från skoter spår å nu då jag fått blodad tand för bikepark å hopp sen åre ihelgen så blir det mer sånt !:) kör du coil på framgaffeln åxå eller luft ??:)

Renthal

Medlem
Ja ibland blir lite hårdare men tro mest det är huvet ! Dock tro ja coil är lite stummare än luft dämpare så kanske inte behöver climb läge då jag inte ha så nära till liftburet blire trampa uppför tyvärr !:p

happymtb.fr

Aktiv medlem
@renthal
Lockout eller platform lär behövas mindre med coil än med luft om ramen är hyffsat trampeffektiv. Det har att göra med att coil ger mer "stöd" runt sag-punkten än luft

@mtbloaf
Det är stor skillnad mellan 450 och 550! Men prova gärna 550 med så lite förspänning som möjligt

Renthal

Medlem
@happymtb.fr ja konan tycker jag är ganska tramp effektiv utan lockouten å som du säger så verkar coilen vara lite styvare ! Gäller bara hitta en bra dämpare samt rätt fjäder ! Tittat endel på rockshox å cane creek även på öhlins vissa har climb vissa inte !:) sen gäller det lära sig med fjäder finns ju en hel uppsjö !:p

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer