Coil-kit till Pike (2019 och senare): Vad finns att välja på?

Makten

Aktiv medlem
Jag är lite less på att min Pike beter sig synnerligen progressivt trots att jag tagit ur alla tokens, och då har den ändå bara 130 mm slaglängd. För att utnyttja rimligt mycket av slaglängden måste jag ha nästan 30% sag, vilket gör att den sjunker ihop orimligt mycket i förhållande till hur lite jag utnyttjar den sista delen av slaget.
Ergo; jag vill ha mer linjär fjäderkurva och varför då inte köra coil?

Det finns fina kit från Vorsprung och Push, men det känns som att jag inte kommer ha nån större nytta av bottningsförhindrande tjofräser, så jag lär betala både vikt och pengar på onödiga saker. TF Tuned har ett enkelt coil-kit för femtonhundra (ungefär hälften av de andra), som dock tyvärr inte passar senaste Pike-chassiet.

Finns det några andra, enkla kit? En liten hake är förstås att jag har såpass kort slaglängd. Möööööjligen kan jag tänka mig att höja till 140 och köra mjukare fjäder än avsett. Vill dock inte ha upp fronten i onödan m.t.p. sadelrörsvinkel och +ANNAT.

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Nu blir det ju inte billigare än det du listat men första jag tänkte på var vorsprungs secus

Berk

Aktiv medlem
Nu blir det ju inte billigare än det du listat men första jag tänkte på var vorsprungs secus
Den lösningen ger kanske bra fjäderkarakteristik, men jag skulle inte ville har en så dyr komponent på utsidan av gaffeln, framförallt inte i steniga Hellasgården.

Igår körde jag med en token isf två i min 130 mm Pike. Det kändes bra. Kan också prova med noll. På min HT känner jag inte att jag saknar slaglängd, så jag behöver ingen annan fjäder.

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Den lösningen ger kanske bra fjäderkarakteristik, men jag skulle inte ville har en så dyr komponent på utsidan av gaffeln, framförallt inte i steniga Hellasgården.
Du har 12 månaders crash replacment. Hela gaffeln är ju dyr och utsätts för hellas stenar, lite svinn får man räkna med.

Berk

Aktiv medlem
Du har 12 månaders crash replacment. Hela gaffeln är ju dyr och utsätts för hellas stenar, lite svinn får man räkna med.
Jag, och framförallt min son, har skrapat med gaffelben på sten, då får man bara några repor som inte påverkar funktionen. Tror inte att vi hade fått bara repor med en Secus kit på gaffeln. Den hade varit bättre skyddad bakom gaffelbenen, men där sitter bromsoken tyvärr redan.

jonte987

Aktiv medlem
Ja, precis. De har otur med vilken sida luft sitter på. Hade man roterat hela paketet så den hamnade på andra sidan kunde man fått in den bakom benet,

Valhalla_

Aktiv medlem
Coil låter som en god ide. Gaffeln kommer bli riktigt smutt. Vad är det som gör att tf tuned kitet inte passar?
Edit: jag tror jag vet. Gängan på top capen. Det är väl bara att använda befintlig luft-topcap och svarva ett säte för fjädern..

Själv kör jag på smashpot och känner att även om det var dyrt var det värt pengarna. Det gör ont när man betalar men det glömmer man vid första provturen.

Gällande bottningsprylarna så borde det ju vara bra att ha i och med att din gaffel är relativt kortslagig. Så kan du köra snäppet mjukare fjäder.

En annan sak med smashpot är att du ställer slaget med spacers så diu kan ändra längden på gaffeln. Push tror jag inte har den möjligheten (men jag kan ha fel). Vet inte vad för sag du kör men med coil får man generellt lite mer sag, så då kan det ju vara bra att kunna ändra slaget (om än med lite meck)

Jag röstar på smashpot. Go for it!

Senast ändrad:

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Jag, och framförallt min son, har skrapat med gaffelben på sten, då får man bara några repor som inte påverkar funktionen. Tror inte att vi hade fått bara repor med en Secus kit på gaffeln. Den hade varit bättre skyddad bakom gaffelbenen, men där sitter bromsoken tyvärr redan.
Som jag förstått det så ska den tåla lättare smällar då den är designad att flexa, och repor på den påverkar ju inte funktionen utan det handlar nog om ordentliga krascher om den ska ta skada. På en fox 36 sticker den ut 15 mm så det är ju inte jätte yta dom riskerar att träffas.

Makten

Aktiv medlem
Måste säga att jag inte riktigt förstår varför man vill härma en spiralfjäder istället för att bara stoppa i en, så slipper man dessutom diverse friktion och alla möjliga problemkällor som är svåra att felsöka. :unsure: Visst, det väger mindre, men det vore trevligare med nåt som är "fit and forget". Har kört coilgaffel tidigare och gillade det skarpt.

Coil låter som en god ide. Gaffeln kommer bli riktigt smutt. Vad är det som gör att tf tuned kitet inte passar?
Edit: jag tror jag vet. Gängan på top capen. Det är väl bara att använda befintlig luft-topcap och svarva ett säte för fjädern..

Själv kör jag på smashpot och känner att även om det var dyrt var det värt pengarna. Det gör ont när man betalar men det glömmer man vid första provturen.

Gällande bottningsprylarna så borde det ju vara bra att ha i och med att din gaffel är relativt kortslagig. Så kan du köra snäppet mjukare fjäder.

En annan sak med smashpot är att du ställer slaget med spacers så diu kan ändra längden på gaffeln. Push tror jag inte har den möjligheten (men jag kan ha fel). Vet inte vad för sag du kör men med coil får man generellt lite mer sag, så då kan det ju vara bra att kunna ändra slaget (om än med lite meck)

Jag röstar på smashpot. Go for it!
Ingen aning om varför TF-kitet inte passar. Det står bara i specifikationen. Kanske går att modda men då vill man ju veta exakt vad som behöver göras först.

Smashpot är säkert jättebra. Jag tror dock verkligen inte att jag behöver nåt bottningsskydd. Hittar jag inget annat så kanske...

jonte987

Aktiv medlem
Fördelen väl luft är väl bland annat att det är lättare att justera än coil. Fast man blir onekligen sugen att testa speciellt om jag fattade korrekt att man enkelt kan reglerar Travel.
Funderar på en ny lyrik nästa år och sänka min gamla trimmade yari till 140.

Edit. Fast den kommer jag att behöva justera för olika vikt så det fallet tungt på nämnda nackdel

marran

Aktiv medlem
Boost har andra gängor i topcapen, det är därför TF-kitet inte passar. Utan att ha plockat sönder och mätt tänker jag att befintlig luft-topcap är för mkt försänkt ner i gaffelbenet och ger förspänning på fjädern. Med 130mm slag skulle du såklart kunna använda en kortare fjäder om du hittar en...
Blir fort mkt meck det där, tror det är lättare att bara köpa en smashpot och vara nöjd.

Berk

Aktiv medlem
Boost har andra gängor i topcapen, det är därför TF-kitet inte passar. Utan att ha plockat sönder och mätt tänker jag att befintlig luft-topcap är för mkt försänkt ner i gaffelbenet och ger förspänning på fjädern. Med 130mm slag skulle du såklart kunna använda en kortare fjäder om du hittar en...
Blir fort mkt meck det där, tror det är lättare att bara köpa en smashpot och vara nöjd.
Vad menar du med "Boost"? Pike från före 2018 fanns också i Boost (110 mm axel).

Makten

Aktiv medlem
En liten sidofundering är om det faktiskt är luftfjädern som är "problemet" i mitt fall, eller om gaffeln helt enkelt är överdämpad för min användning. Jag har HSC helt öppen och LSC väldigt lågt, ett fåtal klick (av 18?), samt rebound nästan helt öppen. Med noll tokens i så kort slaglängd som 130 borde den verkligen vara tämligen linjär, men icke.

Det vore ju tråkigt om man coilifierade gaffeln och det visar sig vara dämparen som är bofven liksom. :unsure: Mer exakt är det en 2019 Pike Ultimate RC2, vad det nu innebär. Den har alltså förra generationens Debonair-luftkolv också och utifrån vad jag läst så skulle jag nog inte bli lyckligare av den nya. Eller?

Berk

Aktiv medlem
Med två tokens mindre är den mer linjär, mer fortfarande långt ifrån linjärt. Men man förväntar sig en stor effekt i sluten av slaget. Så kanske är dämpningen för starkt.

Jag körde på söndag med för högt tryck efter att jag tog ut en token, måste leka lite mer med trycket. Jag kör en Charger RC dämpare, så kanske lite annorlunda än RC2. Valhalla tänkte att Charger RC var lite bättre än Charger 2. Kanske kan han säga mer?

Valhalla_

Aktiv medlem
En liten sidofundering är om det faktiskt är luftfjädern som är "problemet" i mitt fall, eller om gaffeln helt enkelt är överdämpad för min användning. Jag har HSC helt öppen och LSC väldigt lågt, ett fåtal klick (av 18?), samt rebound nästan helt öppen. Med noll tokens i så kort slaglängd som 130 borde den verkligen vara tämligen linjär, men icke.

Det vore ju tråkigt om man coilifierade gaffeln och det visar sig vara dämparen som är bofven liksom. :unsure: Mer exakt är det en 2019 Pike Ultimate RC2, vad det nu innebär. Den har alltså förra generationens Debonair-luftkolv också och utifrån vad jag läst så skulle jag nog inte bli lyckligare av den nya. Eller?
Du behöver helt enkelt, förutom att coilifiera gaffeln, även uppgradera din charger 2 med Push HC97. Är det fortfarande inte bra därefter är det i alla fall inte utrustningen det är fel på 😁

Valhalla_

Aktiv medlem
Med två tokens mindre är den mer linjär, mer fortfarande långt ifrån linjärt. Men man förväntar sig en stor effekt i sluten av slaget. Så kanske är dämpningen för starkt.

Jag körde på söndag med för högt tryck efter att jag tog ut en token, måste leka lite mer med trycket. Jag kör en Charger RC dämpare, så kanske lite annorlunda än RC2. Valhalla tänkte att Charger RC var lite bättre än Charger 2. Kanske kan han säga mer?
Nja, jag vet inte om jag tycker Charger RC (dvs med fjäderbelastad IFP) är generellt bättre än charger 2, jag gillar den bättre än Charger 2 RC (bladderförsedd men bara med LSC justering) i alla fall. Misstänker att det beror på att den går att köra mer öppet om man har på minimuminställningen. Det är smutt för skogsstig osv där farten inte är så hög. Börjar det gå fortare vill jag ha lite mer kompressionsdämpning och då vrider jag på ett par klick.

Charger 2 är det ju många som anser är stötig men den går ju att uppgradera med t.ex Push HC97 och som jag förstått det får man dels ett större spann på justeringen och dels att dämparen har HSC och LSC mer separerat från varandra. Det går ju även att laborera med shimstacken eller LSC nålens form osv på chargerdämparen. Eller byta till lättare olja (typ redline like water) som en första test. Men det kanske är överkurs.

Makten

Aktiv medlem
Nu blir jag lite förvirrad... Ultimate har väl Charger 2.1, men denna finns i olika varianter såsom RC2 med separat LSC och HSC, samt RCT3 som bara har LSC men istället också tre lägen för öppen, "pedal" och låst?

jonte987

Aktiv medlem
Det finns Charger 2 med 2 eller tre lägen och 2.1 med 2 eller 3 lägen.

I alla fall enligt shopparna. Läser man guides blir man snabbt förvirrad

liveforthis

Aktiv medlem
Nej Charger 2.1 (rc2) finns inte med 3 lägen utan det är fler typ 5 på hsc och 18 på lsc..men den är väl även shimsad för att åka högre i slaget vilket inte verkar va idealiskt för makten

Nypåmtb

Aktiv medlem

Jag skulle definitivt börjat med att testa RS nya Debon air. Den ska ju låta gaffeln arbeta rätt högt upp i slaget och då borde du kunna sänka trycket lite utan att få för mycket sag.
Jag håller för övrigt med om att nya RS gafflar med Charger 2.1 inte behöver några tokens, min Lyrik ultimate bottnar inte trots att jag kör helt utan tokens. Tycker dock att den är helt fantastiskt följsam och fin och lagom progressiv, men har 160 slag på min.
Edit: min är en RC2

Valhalla_

Aktiv medlem
Jag skulle definitivt börjat med att testa RS nya Debon air. Den ska ju låta gaffeln arbeta rätt högt upp i slaget och då borde du kunna sänka trycket lite utan att få för mycket sag.
Ja eftersom Makten kör cushcore och lågt däcktryck så tar ju däcket småstöket, så han slipper känna hur stötig piken blir i småstök med nya debon air. Så det kan nog funka. Det är billigt att prova om inte annat. Ner 10 psi så blir den ungefär lika som gamla i mitten och slutet men mer stöttande i början. Så han kan nog gå ner gissningsvis 10-15 psi och ändå ha hyfsat rätt sag, men då lite flackare fjäderkurva och mindre motstånd på slutet. I och för sig blir mitten lidande så gaffeln lär dyka lite mer.

Annars tror jag som sagt, once you go bla.. hrmm.. coil.. you never go back. (y) Midstroke support i drivor, plusht som satan i början, och med de dyra kiten även ställbart motstånd mot bottning.

Senast ändrad:

Makten

Aktiv medlem
Jag håller för övrigt med om att nya RS gafflar med Charger 2.1 inte behöver några tokens, min Lyrik ultimate bottnar inte trots att jag kör helt utan tokens. Tycker dock att den är helt fantastiskt följsam och fin och lagom progressiv, men har 160 slag på min.
Edit: min är en RC2
Det går nog inte att jämföra antal tokens med helt olika slaglängd. Man har generellt fler ju mer man kortar gaffeln just för att den annars blir mindre progressiv. Luftkammaren är alltså lika stor i samtliga slaglängder vilket gör att luftkammaren är större vid bottning av en kortare gaffel. Det är det som gör det så konstigt att noll tokens ändå känns progressivt på en såpass kort slaglängd som 130 mm.

Ja eftersom Makten kör cushcore och lågt däcktryck så tar ju däcket småstöket, så han slipper ju känna hur stötig gaffeln blir i småstök med nya debon air. Så det kan nog funka. Det är billigt att prova om inte annat. Ner 10 psi så blir den ungefär lika som gamla i mitten och slutet men mer stöttande i början. Så han kan nog gå ner gissningsvis 10-15 psi och ändå ha hyfsat rätt sag, men då lite flackare fjäderkurva och mindre motstånd på slutet. I och för sig blir mitten lidande så gaffeln lär dyka lite mer.
Jag kan tycka att det känns som att "däcken gör hela jobbet" och att det är oväntat stötigt ändå (under vissa omständigheter), så jag tror inte jag vill ha nåt som gör det värre så att säga. Om något vill jag gärna att gaffeln dyker mindre i mitten. Men det verkar som att alla tycker helt olika om vad som händer när man byter till senaste Debonair.

Annars tror jag som sagt, once you go bla.. hrmm.. coil.. you never go back. (y) Midstroke support i drivor, plusht som satan i början, och med de dyra kiten även ställbart motstånd mot bottning.
Ja, förmodligen. Är lite rädd för att jag håller på att överbygga även den här cykeln bara. 😂 Lite trist att det inte verkar finnas nåt sätt att få saker och ting att kännas som man vill utan att dra iväg rejält i vikt.Hade hemskt gärna sluppit CC av viktskäl, men har inte provat några däck som når ända fram utan.

Nypåmtb

Aktiv medlem
Det låter nästan som något inte funkar som det ska på din gaffel. Låter inte heller som för långsam rebound (vilket annars kan göra den stötig) men då borde du också bottna.
En grymt skön luft/coil gaffel i 130 slag är annars DVO Saphire!

Berk

Aktiv medlem
Jag kan tycka att det känns som att "däcken gör hela jobbet" och att det är oväntat stötigt ändå (under vissa omständigheter), så jag tror inte jag vill ha nåt som gör det värre så att säga. Om något vill jag gärna att gaffeln dyker mindre i mitten. Men det verkar som att alla tycker helt olika om vad som händer när man byter till senaste Debonair.
Men behöver du då inte mer progression om gaffeln dycker för mycket i mitten? Så kanske de två tokens tillbaka och köra mindre kompressionsdämpning?

Valhalla_

Aktiv medlem
Jag kan tycka att det känns som att "däcken gör hela jobbet" och att det är oväntat stötigt ändå (under vissa omständigheter), så jag tror inte jag vill ha nåt som gör det värre så att säga. Om något vill jag gärna att gaffeln dyker mindre i mitten. Men det verkar som att alla tycker helt olika om vad som händer när man byter till senaste Debonair
Subjektivt är det många som upplever mer midstroke support med nya debon air. "Midstroke support" verkar dock vara en missförstådd term, för lägger man fjäderkurvorna ovanpå varann ser man att nya debon air har relativt sett sämre midstroke support, men hela kurvan har lyfts motsvarande ca 10 psi och lite till i början. Fråga folk vad tokens gör så är det samma visa. Olika svar beroende på vem man frågar, men kurvorna är entydiga..

Ja, förmodligen. Är lite rädd för att jag håller på att överbygga även den här cykeln bara. 😂 Lite trist att det inte verkar finnas nåt sätt att få saker och ting att kännas som man vill utan att dra iväg rejält i vikt.Hade hemskt gärna sluppit CC av viktskäl, men har inte provat några däck som når ända fram utan.
Du kommer förstås öka vikten med coilkonvertering. Märks det? Kanske. Själv märker jag det ej.

Makten

Aktiv medlem
Men behöver du då inte mer progression om gaffeln dycker för mycket i mitten? Så kanske de två tokens tillbaka och köra mindre kompressionsdämpning?
Nej, om gaffeln är mer progressiv så kommer kurvan vara flackare i mitten vid samma sag. Jag tror att många tänker helt fel där faktiskt.

AX3L

Aktiv medlem
Jag tycker Makten borde shimsa om sin charger för mindre dämpning. Ser fram emot en djupgående analys och guide kring det :)

Berk

Aktiv medlem
Nej, om gaffeln är mer progressiv så kommer kurvan vara flackare i mitten vid samma sag. Jag tror att många tänker helt fel där faktiskt.
Nej. Vid sag är kraften cyklisten utöver på gaffeln samma som kraften i fjädern. Kraften cyklisten utöver ändrar sig inte om man ändrar något i gaffeln. Om den är mer progressiv blir kraften i mitten högre en med en mer linjär fjäder, inte mindre.

Berk

Aktiv medlem
Nej. Vid sag är kraften cyklisten utöver på gaffeln samma som kraften i fjädern. Kraften cyklisten utöver ändrar sig inte om man ändrar något i gaffeln. Om den är mer progressiv blir kraften i mitten högre en med en mer linjär fjäder, inte mindre.
EDIT: Inser nu att svaret ovan är för enkelt, för att jag glömde effekten av negativfjädern. Men det ger ännu mer progressivitet.

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Jag tycker fortfarande devis stämmer bra på vad Makten söker.

An enlarged negative air spring chamber delivers a soft, supple initial stroke for ultimate small bump compliance (yes, even compared to the Luftkappe)
Proprietary Midstroke Support Valve improves predictability and support beyond the sag point
Reduced lower leg pneumatic ramp means better scalability of the air spring, particularly for light riders who previously struggled to use full travel
Plush and predictable like a coil, bottomless like an air spring

jonte987

Aktiv medlem
Större negative möjliggör att man kör med högre tryck men ändå mjukare i början. Därmed blir det mer stöd i mitten jämfört med mer token & lägre tryck som ger mer stöd i slutet. Det ska bli hängmatta känsla om man löser det med bara token. Dessutom kan returen bli för långsam pga lågt tryck.

Så har jag förstått teorin och det verkar stämma med hur en megneg fungerar. Jag gillar i alla fall det och hade gärna haft samma möjlighet på gaffeln.

jonte987

Aktiv medlem
Kan säga att nu med megneg bak känns gaffeln svampig i jämförelse. (170mm med 2 token). Tror dock jag måste ha en fullservice innan jag går bananas och shoppar loss. Ingen mening att jiddra med grejorna om man inte är 100% säker att de fungerar som de ska.

Berk

Aktiv medlem
Jag var nyfiken och har försökt att beräkna fjäderkurvan. Har försökt att mätta och lätta upp mått till en Pike 130 med gamla DebonAir. Tror att positivkammaren är 250 mm. Negativkammaren gissar jag på 100 mm. Dimplen som jämnar ut positiv och negativ kammarna sitter på 15 mm. Airshaften tar ungefär 10% av ytan av kolven i negativkammaren. Stor effekt kommer från underbenen som har bara 1 bar tryck, men komprimeras till 2 cm vid bottning, om jag inte har fel. Nedan finns en graf med 5 bar tryck. Tycker att linjen med 2 tokens är nära kurvarna i tests, inklusiv 7 mm sag utan belastning. Att tar ut både tokens som Makten gjorde ger inte en stor effekt för att luft i underbenen komprimeras mycket och ger mycket progressivitet, visste inte om det, men läste om det i en review. Att borra ett hål i underbenen skulle göra den mycket mer linjär :)

all.jpg

EDIT: original bild var för 4 bar, nu för bar

Senast ändrad:

Makten

Aktiv medlem
Jag var nyfiken och har försökt att beräkna fjäderkurvan. Har försökt att mätta och lätta upp mått till en Pike 130 med gamla DebonAir. Tror att positivkammaren är 250 mm. Negativkammaren gissar jag på 100 mm. Dimplen som jämnar ut positiv och negativ kammarna sitter på 15 mm. Airshaften tar ungefär 10% av ytan av kolven i negativkammaren. Stor effekt kommer från underbenen som har bara 1 bar tryck, men komprimeras till 2 cm vid bottning, om jag inte har fel. Nedan finns en graf med 5 bar tryck. Tycker att linjen med 2 tokens är nära kurvarna i tests, inklusiv 8 mm sag utan belastning. Att tar ut både tokens som Makten gjorde ger inte en stor effekt för att luft i underbenen komprimeras mycket och ger mycket progressivitet, visste inte om det, men läste om det i en review. Att borra ett hål i underbenen skulle göra den mycket mer linjär :)

Visa bilaga 445479
Jag tror att volymen i underbenen är mycket större vid bottning eftersom de är grövre än vad bussningarna är. Men visst, det är olja däri också förstås.
Kurvorna blir knepiga att jämföra när sag är olika. Men det är möjligt att jag tänkt fel med lutningen även vid samma sag, och haft med hur mycket slag man faktiskt använder i ekvationen. Då blir förstås den med fler tokens flackare eftersom man måste köra mycket lägre tryck, men hela poängen med tokens är ju att inte bottna.

--------

Hur som helst, under dagens och gårdagens turer har jag labbat lite mer dämparinställningarna och kommit fram till att jag förmodligen kört för snabb retur och lite för lite LSC. Att söla ner båda dessa ger liknande effekt; att gaffeln känns "lugnare" men bara marginellt mer obekväm (vid större stök). Det konstiga är att jag upplever det som att jag känner mindre vibrationer i händerna med mer LSC. Kanske är det så att om man har för lite så fipplar hjulet upp och ner för minsta lilla skräp och detta stör mer än om däcket tvingats ta hand om hela saken istället.
HSC däremot lämnar jag vidöppen, för det enda en ökning där ger är att det blir obekvämare. Och det var väl ganska väntat. Jag använder ju för lite av slaglängden och borde om något ha ännu mindre HSC. Men, jag tror ändå det är luftfjäderns karaktäristik som är största boven. Som jag ställt in allt nu (rebound 5 klick från öppet av 18 totalt, LSC 7 klick från öppet av 18 totalt) känns gaffeln bättre än tidigare i alla fall. Med 80 psi får jag liiite för mycket sag men använder inte mer än 110 mm slaglängd ungefär. Vilket är knasigt.

Berk

Aktiv medlem
Jag tror att volymen i underbenen är mycket större vid bottning eftersom de är grövre än vad bussningarna är. Men visst, det är olja däri också förstås.
Förstår inte vad due menar med "de är grövre". Bottningen hander när nedre kolven kommer ner till slutet av runda delen av airshaften, som är 20 mm från botten av airshaften. Eller har jag förstod helt fel?

Makten

Aktiv medlem
Förstår inte vad due menar med "de är grövre". Bottningen hander när nedre kolven kommer ner till slutet av runda delen av airshaften, som är 20 mm från botten av airshaften. Eller har jag förstod helt fel?
Jag avser volymen utanför luftfjädern, i underbenen. De är ju inte lika smala som innerbenen utan har större volym nedanför bussningarna. Hur mycket vet jag inte, men även om det såklart påverkar så lär det inte vara så farligt. Det räcker ju att släppa ut luften ur den vanliga positiva kammaren för att den negativa ska trycka ihop gaffeln ganska ordentligt (om trycket inte utjämnas), trots att den negativa kammaren är ganska liten.

Valhalla_

Aktiv medlem
Hur som helst, under dagens och gårdagens turer har jag labbat lite mer dämparinställningarna och kommit fram till att jag förmodligen kört för snabb retur och lite för lite LSC. Att söla ner båda dessa ger liknande effekt; att gaffeln känns "lugnare" men bara marginellt mer obekväm (vid större stök). Det konstiga är att jag upplever det som att jag känner mindre vibrationer i händerna med mer LSC. Kanske är det så att om man har för lite så fipplar hjulet upp och ner för minsta lilla skräp och detta stör mer än om däcket tvingats ta hand om hela saken istället.
HSC däremot lämnar jag vidöppen, för det enda en ökning där ger är att det blir obekvämare. Och det var väl ganska väntat. Jag använder ju för lite av slaglängden och borde om något ha ännu mindre HSC. Men, jag tror ändå det är luftfjäderns karaktäristik som är största boven. Som jag ställt in allt nu (rebound 5 klick från öppet av 18 totalt, LSC 7 klick från öppet av 18 totalt) känns gaffeln bättre än tidigare i alla fall. Med 80 psi får jag liiite för mycket sag men använder inte mer än 110 mm slaglängd ungefär. Vilket är knasigt.
Det är lite intressant det du säger, för jag har kommit fram till nästan exakt samma sak.
Jag har nu i dagarna kört en Charger 2 rc2 dämpare i min gaffel på prov. Det är en enhet jag reparerat och samtidigt passat på att forma om LSC nålen på, gjorde den lite lätt konisk i änden för att få ett större spann på inställningen. Men hur som helst, jag har experimenterat med inställningarna och, precis som du, kommit fram till att ett lite mått LSC faktiskt verkar göra åkturen bättre än när man har helt öppet. Intressant nog upplevde jag även detta med returen, att lite långsammare retur ökade komforten. Men den är nog hyfsat snabb ändå. Har nog nu 6 klick LSC, 1 klick HSC, 7 klick retur (från öppet).

Jag tror det är två saker här vad gäller LSC. Dels ger ett litet mått kompressionsdämpning en inbromsning av rörelsen, så peak-kraften bör minska men det blir nog en lite mindre kraft, som är mer utdragen så att säga. Dessutom bör lågfrekventa rörelser hindras lite mer, typ att gaffeln komprimeras när du trampar, eller små variationer i terrängens form, och gaffeln kan då hantera rötter osv längre ut i slaget där den är mer plush. Visst påverkar man gaffelns förmåga att ta småstöket i någon mån men nettoeffekten av det hela verkar vara positiv. "Medelstötigheten" blir lägre, även om man minskar känsligheten lite. För min del började jag märka vid ca 4 klick LSC att någonting hände. Det kändes konstigt nog lite smuttare. Vid 8-10 klick tyckte jag det började kännas lite mer stötigt igen. Men effekten var rätt tydlig tycker jag. Ett litet mått av LSC ger ökad komfort totalt sett.

Vad gäller returen tror jag din upplevelse av långsammare retur handlar om att du inte får en lika snabb spark tillbaka av gaffeln, utan hjulet rullar över hindret och tar sig därefter tillbaka mot marken när hjulet rullat över. Med skitsnabb retur kommer gaffeln i viss mån börja kicka tillbaka innan du rullat över roten, så du hamnar än längre in i slaget och det istället blir stötigt. Långsammare retur bör ge mer känsla av komfort men risken är att framhjulet hindras från att nå marken snabbt nog efteråt, med sämre grepp som resultat. Eller att gaffeln packar vid många hinder i snabb följd.

Makten

Aktiv medlem
Det är lite intressant det du säger, för jag har kommit fram till nästan exakt samma sak.
Jag har nu i dagarna kört en Charger 2 rc2 dämpare i min gaffel på prov. Det är en enhet jag reparerat och samtidigt passat på att forma om LSC nålen på, gjorde den lite lätt konisk i änden för att få ett större spann på inställningen. Men hur som helst, jag har experimenterat med inställningarna och, precis som du, kommit fram till att ett lite mått LSC faktiskt verkar göra åkturen bättre än när man har helt öppet. Intressant nog upplevde jag även detta med returen, att lite långsammare retur ökade komforten. Men den är nog hyfsat snabb ändå. Har nog nu 6 klick LSC, 1 klick HSC, 7 klick retur (från öppet).

Jag tror det är två saker här vad gäller LSC. Dels ger ett litet mått kompressionsdämpning en inbromsning av rörelsen, så peak-kraften bör minska men det blir nog en lite mindre kraft, som är mer utdragen så att säga. Dessutom bör lågfrekventa rörelser hindras lite mer, typ att gaffeln komprimeras när du trampar, eller små variationer i terrängens form, och gaffeln kan då hantera rötter osv längre ut i slaget där den är mer plush. Visst påverkar man gaffelns förmåga att ta småstöket i någon mån men nettoeffekten av det hela verkar vara positiv. "Medelstötigheten" blir lägre, även om man minskar känsligheten lite. För min del började jag märka vid ca 4 klick LSC att någonting hände. Det kändes konstigt nog lite smuttare. Vid 8-10 klick tyckte jag det började kännas lite mer stötigt igen. Men effekten var rätt tydlig tycker jag. Ett litet mått av LSC ger ökad komfort totalt sett.

Vad gäller returen tror jag din upplevelse av långsammare retur handlar om att du inte får en lika snabb spark tillbaka av gaffeln, utan hjulet rullar över hindret och tar sig därefter tillbaka mot marken när hjulet rullat över. Med skitsnabb retur kommer gaffeln i viss mån börja kicka tillbaka innan du rullat över roten, så du hamnar än längre in i slaget och det istället blir stötigt. Långsammare retur bör ge mer känsla av komfort men risken är att framhjulet hindras från att nå marken snabbt nog efteråt, med sämre grepp som resultat. Eller att gaffeln packar vid många hinder i snabb följd.
Det låter onekligen som väldigt lika slutsatser, ja. Jag började med att vrida returen till 9 klick, alltså precis i mitten av omfånget, och det var lugnt och fint men jag upplevde att hjulet inte "hann ut" på baksidan av hinder. Precis som du skrev, vilket innebär sämre grepp. Att den skulle packa ihop märkte jag dock inte, men då tror jag min gaffel är ihoppackad redan i normalfallet av att fjädern är keff. 😂
Gjorde samma grej med LSC och där var det istället de större stötarna som började bli lite för bråkiga. Lustigt eftersom man kan tycka att det borde vara HSC som ger den effekten, men de hör förstås ihop och överlappar varandra beroende på hastigheten hos förhoppet (som ju är fullständigt random när man cyklar stökig stig, skulle jag tro).
Därefter backade jag en skvätt och det kändes bra. Dock körde jag hela retur-testet med öppen LSC och testade sen LSC med den retur jag tyckte kändes bra innan. Alltså inte båda ändringar samtidigt. Efter detta gick jag på HSC. Vet inte om det är vettig ordning.

En klar nackdel med långsammare retur är att man inte får lika mycket hjälp av fjädern när man pumpar eller vill lyfta framhjulet genom att först trycka ner hojen i marken så att säga. Den känns mer "död" och inte lika poppig, tyvärr. Jag försöker ofta aktivt trycka ner framhjulet i hål och bakom krön för att få mer fart och slippa att hjulet far i en bana genom luften, för det ger ju en onödig smäll på andra sidan eller vid nedslaget. Och det blir en aning svårare eller i alla fall känns det inte lika bra. Å andra sidan är mer LSC bra i det avseendet. Gaffeln "gör mer som man säger" i dessa fall. Så man får nog tänka ihop (lågfarts)retur och LSC på nåt vänster.

Nu känner jag mest att jag ligger onödigt långt in i slaget och ändå inte har någon som helst reserv när det väl smäller till lite hårdare. Fjädern rampar upp och armarna får ta nästan alltihop. Tur att man cyklar hyfsat smutt i alla fall. 😁

glitch

Aktiv medlem
Du ska ha med dig att den "döda" känslan i allra högsta grad finns på coil. Grejen med coil är ju att cykeln om vi överdriver klistras fast i backen. För att nyttja dämparna i syfte att skapa kraft för att lätta ekipaget från underlaget måste man överdriva mycket mer för annars absorberas inputen bara.
T.ex. en liten rot man vill trycka emot för att poppa upp hojen försvinner lätt under dig snarare än att cykeln lyfter. Fast du har ju själv kört coil bak om inte annat så du är nog med på det.
För stigcykling har jag själv kommit fram till att jag föredrar luft.

Berk

Aktiv medlem
Jag avser volymen utanför luftfjädern, i underbenen. De är ju inte lika smala som innerbenen utan har större volym nedanför bussningarna. Hur mycket vet jag inte, men även om det såklart påverkar så lär det inte vara så farligt. Det räcker ju att släppa ut luften ur den vanliga positiva kammaren för att den negativa ska trycka ihop gaffeln ganska ordentligt (om trycket inte utjämnas), trots att den negativa kammaren är ganska liten.
Om underben är bredare, dom är lite bredare, men inte mycket, då blir kraften av den kammaren ännu större, inte mindre. Och för att den är bara 20 mm höga, ger den mycket progressivitet vid bottningen. Den kammaren är inte tät, men tror inte att mycket luft kan släppas ut in den korta tid att gaffel komprimerar vid en slag.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer