Coil-kit till Pike (2019 och senare): Vad finns att välja på?

Makten

Aktiv medlem
Du ska ha med dig att den "döda" känslan i allra högsta grad finns på coil. Grejen med coil är ju att cykeln om vi överdriver klistras fast i backen. För att nyttja dämparna i syfte att skapa kraft för att lätta ekipaget från underlaget måste man överdriva mycket mer för annars absorberas inputen bara.
T.ex. en liten rot man vill trycka emot för att poppa upp hojen försvinner lätt under dig snarare än att cykeln lyfter. Fast du har ju själv kört coil bak om inte annat så du är nog med på det.
För stigcykling har jag själv kommit fram till att jag föredrar luft.
Jag har kört coil även fram och jag tycker faktiskt inte den blev ett dugg "död" av det. Nästan tvärtom, men har inget annat att jämföra med på just den cykeln (Transition Scout). Bak känns det annorlunda på nåt sätt men "död" är nog inte rätt ord heller eftersom det borde ha mer med dämpning än fjäderkaraktäristik att göra.

Om underben är bredare, dom är lite bredare, men inte mycket, då blir kraften av den kammaren ännu större, inte mindre. Och för att den är bara 20 mm höga, ger den mycket progressivitet vid bottningen. Den kammaren är inte tät, men tror inte att mycket luft kan släppas ut in den korta tid att gaffel komprimerar vid en slag.
Bussningarna sitter ju dock inte nere i botten av underbenen, så det finns ett glapp mellan underben och ytterben även i komprimerat läge som bör beaktas.
Hur som helst; det går ju att trycka ihop en gaffel som har tömd luftfjäder ganska lätt, så det vore konstigt om det skulle påverka hela fjädersystemet väldigt mycket.

Valhalla_

Aktiv medlem
Du ska ha med dig att den "döda" känslan i allra högsta grad finns på coil. Grejen med coil är ju att cykeln om vi överdriver klistras fast i backen. För att nyttja dämparna i syfte att skapa kraft för att lätta ekipaget från underlaget måste man överdriva mycket mer för annars absorberas inputen bara.
T.ex. en liten rot man vill trycka emot för att poppa upp hojen försvinner lätt under dig snarare än att cykeln lyfter. Fast du har ju själv kört coil bak om inte annat så du är nog med på det.
För stigcykling har jag själv kommit fram till att jag föredrar luft.
Min gaffel känns inte ett dugg mer död än innan. Mer aktiv i småstöket och bättre grepp, men inte död. Bakänden på min spindrift däremot blev lite mer svampig när jag gick från 500 till 450 fjäder. Men så blir det väl om man minskar lufttrycket också. Jag menar, en spiralfjäder i sig har mindre interna förluster än en luftfjäder så det finns potential att få en del pop. Det är väl en fråga om val av fjäderkonstant och hur man ställer returen.

Crossmax

Aktiv medlem
Håller inte heller med om att coil ger en dödare känsla, låter som för mkt rebound-dämpning i så fall. Min Ripmo blev livligare med en Storia V3 än Öhlins TTX Air, och jag tror att en del i detta är att man med coil kan köra rebounden öppnare då du inte får den där våldsamma returen från djupt in i slaget som en luftfjäder kan ge.

Valhalla_

Aktiv medlem
Bussningarna sitter ju dock inte nere i botten av underbenen, så det finns ett glapp mellan underben och ytterben även i komprimerat läge som bör beaktas.
Hur som helst; det går ju att trycka ihop en gaffel som har tömd luftfjäder ganska lätt, så det vore konstigt om det skulle påverka hela fjädersystemet väldigt mycket
Precis. Tror luften i underbenen ges en större betydelse än det egentligen har (även om det så klart har viss betydelse). Som du säger är det ett glapp mellan inner och ytterben på kanske säg 2 mm. Det borde på ett ungefär trippla de 2 cm som berk räknade på.

glitch

Aktiv medlem
"Död" är väl kanske fel uttryck, men luft ger ju mer initialt motstånd i slaget medan en coilgaffel ju fjädrar in direkt. Men visst död är kanske inte rätt beskrivning. :)

Makten

Aktiv medlem
"Död" är väl kanske fel uttryck, men luft ger ju mer initialt motstånd i slaget medan en coilgaffel ju fjädrar in direkt. Men visst död är kanske inte rätt beskrivning. :)
Om man har en fjäder utan negativ kammare, ja. Med negativ kammare blir skillnaden åtminstone mindre. Resten torde handla om friktion och det är ungefär samma sak som dämpning, fast med en väldigt skarp gräns mellan statisk och dynamisk dito.

Edit: Om man vill att en coil ska bete sig mer som luft borde man alltså köpa en för mjuk fjäder och ratta in en del förspänning.

happymtb.fr

Aktiv medlem
Jag slänger några tips / vilda idéer
1) kolla att du inte har övertryck i underben
2) använd en shockwiz för att få en oberoende åsikt om dina befintliga inställningar
3) klipp bort oringen som visar hur mycket slaglängd du använder
4) gör armhävningar och öka din bålstyrka

jonte987

Aktiv medlem
Som jag skrev sist det var uppe så var min lyrik åt det hållet innan jag servade den. Misstänker luft i benen efter att ha googlat runt lite 'acting as a additional positive'. Jag vet inte. I alla fall är den helt annorlunda nu.

yonsson

Aktiv medlem
Mycket teoretiserande här. Har testat 1 och 2 tokens i min Pike med gamla debonair. 2 var bäst men den dök vid stök, dock mindre än med 1 token. Bytte till nya debonair nyligen och sänkte bara trycket 13 psi. Nu är gaffeln kanon med 2 tokens (typ 20% sag) och dyk-känslan är mycket mindre påtaglig än med gamla debonair samtidigt som den är lika bra på mindre ojämnheter.

Jag tycker lätt att det är värt att testa (fler) olika inställningar innan du ”ger upp” och går på coil. Är gaffeln välinkörd med coil så är det svårt att gå tillbaka, i alla fall utifrån de tester jag läst.

Makten

Aktiv medlem
Jag slänger några tips / vilda idéer
1) kolla att du inte har övertryck i underben
Det har jag inte. Stoppade ner ett buntband under turen senast för nån timme sen. Ingen skillnad.

2) använd en shockwiz för att få en oberoende åsikt om dina befintliga inställningar
Frågan är hur shockwiz:en ska veta hur jag vill att det ska kännas. Just nu finns inga inställningar som går att göra för att lyckas utnyttja mer av slaglängden oavsett, så...

3) klipp bort oringen som visar hur mycket slaglängd du använder
Kommer gaffeln kännas bättre då menar du? Den känns nämligen precis som o-ringen indikerar, att man ligger nere på 50% av slaget mest hela tiden och sen går det aldrig att komma förbi 80%, så den effektiva slaglängden är sjukt liten när den väl behövs. Jag kan inte ta ur fler tokens för det finns inga. Jag kan inte sänka trycket för jag har redan för mycket sag. Jag kan inte sänka HSC för den är redan på noll.

4) gör armhävningar och öka din bålstyrka
Det kommer knappast göra gaffeln bättre. Jag skulle tro att min bålstyrka är ganska bra eftersom jag cyklar i snitt 6 dagar i veckan och står ganska mycket under turerna.

Berk

Aktiv medlem
Precis. Tror luften i underbenen ges en större betydelse än det egentligen har (även om det så klart har viss betydelse). Som du säger är det ett glapp mellan inner och ytterben på kanske säg 2 mm. Det borde på ett ungefär trippla de 2 cm som berk räknade på.
Tänkte inte på glappen. Ja, jag kommer till en faktor 2.5 större. Min Pike sjunker inte ihop utan luft i fjädern och har läst på nätet om folk som har problem med tryck i underben som bara släpps när man öppnar upper seals lite. Hursomhelst, här är en graph med glappen med, kurvan med 2 tokens är ännu närmare mätningar is reviews.
all.jpg

Makten

Aktiv medlem
Mycket teoretiserande här. Har testat 1 och 2 tokens i min Pike med gamla debonair. 2 var bäst men den dök vid stök, dock mindre än med 1 token. Bytte till nya debonair nyligen och sänkte bara trycket 13 psi. Nu är gaffeln kanon med 2 tokens (typ 20% sag) och dyk-känslan är mycket mindre påtaglig än med gamla debonair samtidigt som den är lika bra på mindre ojämnheter.

Jag tycker lätt att det är värt att testa (fler) olika inställningar innan du ”ger upp” och går på coil. Är gaffeln välinkörd med coil så är det svårt att gå tillbaka, i alla fall utifrån de tester jag läst.
Hur många tokens du har säger ju tyvärr ingenting om du inte talar om slaglängden. 😉
Jag har funderat på att byta luftskaft men det verkar vara vitt skilda uppfattningar om hur det ändrar gaffeln från den gamla sorten. Typ raka motsatsen beroende på vem man frågar. Men visst, "dykkänsla" är det ju, men utan att det går att bottna. Ganska egendomligt.

yonsson

Aktiv medlem
Hur många tokens du har säger ju tyvärr ingenting om du inte talar om slaglängden. 😉
Jag har funderat på att byta luftskaft men det verkar vara vitt skilda uppfattningar om hur det ändrar gaffeln från den gamla sorten. Typ raka motsatsen beroende på vem man frågar. Men visst, "dykkänsla" är det ju, men utan att det går att bottna. Ganska egendomligt.
100kg.
Tidigare: 140mm slag och gamla DebonAir. 2T, 100psi
Nu: 150mm slag och nya DebonAi. 2 Tokens, 87psi.

Håller med om att det är spridda skurar gällande upplevelserna på nya DebonAir. Det beror kanske på att folk kör olika stökigt, väger olika mycket, har olika cyklar och orkar laborera olika mycket.

Makten

Aktiv medlem
100kg.
Tidigare: 140mm slag och gamla DebonAir. 2T, 100psi
Nu: 150mm slag och nya DebonAi. 2 Tokens, 87psi.

Håller med om att det är spridda skurar gällande upplevelserna på nya DebonAir. Det beror kanske på att folk kör olika stökigt, väger olika mycket, har olika cyklar och orkar laborera olika mycket.
Jag har just plöjt tråden om Debonair och blir inte klokare. Nån påstår ditten och nån annan påstår precis raka motsatsen.😂

Nå, jag väger ~80 i strumplästen och kanske 83-85 cykelklar (edit: det kanske är mer än så förresten, jag har aldrig vägt mig cykelklar). Kör 80 psi med noll tokens och slaglängden är 130 mm. Sag ligger på 25-35% beroende på om jag står eller sitter. Det vill säga, gaffeln sjunker ihop väldigt mycket för väldigt lite ökad belastning, vilket också nog är det som är problemet.
Cyklar man i måttlig fart över småstök så är den grymt plush och fin, men brötar man på lite och cyklar mer aggressivt så saggar den ihop och sen finns knappt nån slaglängd kvar eftersom den liksom bottnar innan den bottnar. Känns som att den är tokflack på mitten och vrålprogressivt upprampad på slutet. Skulle jag peta i högre tryck för att få mer stöd kring 50% så skulle jag i praktiken ha 80 mm slaglängd eftersom det då vore ännu omöjligare att bottna. Känns inte rimligt nånstans.
Jag cyklar bara stökig stig (Hellas) och det går hyfsat fort, men jag är inte en sån som kör rakt in i saker utan jag tror mig vara mjukare i cykelstilen än de flesta andra. Det gör att jag ändå klarar mig med väldigt lite slaglängd, även om det näppeligen är optimalt. Jag är ganska försiktig utförs och droppar aldrig högre än kanske midjehöjd, men även det bör kunna ge bottning vid platt landning. Icke. Har ~2 cm kvar ändå.

Med tanke på detta så tror jag att coil skulle vara utmärkt, men kan man lösa det på annat sätt så visst. Det är rätt tungt med en jädra fjäder i gaffeln och cykeln är redan lite tyngre än önskvärt på grund av CC och inte så lätta däck som jag hade önskat, men jag står verkligen inte ut med pingpong-känslan som lätta däck ger. Huvva!

Valhalla_

Aktiv medlem
Nu blev jag lite inspirerad av Berk och körde en simulering av gamla och nya debon air för Lyrik 180 mm (har gjort lite uppskattnignar baserat på min gaffel, enklast så. Provat lite olika tryck osv. Kör allt utom ett case med noll tokens. Slängde in coil på 45 lbs/in som jämförelse också.

Lower leg trycket står för ca 15% av hela kraften vid bottning, för 180 mm gaffel, om man kör 95 psi. Procentuella bidraget från lower leg minskar med slaget. Då räknar jag mestadels med vänstra benet eftersom chargerdämparens sida är öppen hela vägen upp. Mer än jag trodde ändå. En kortslagig gaffel borde ha aningen lägre bidrag här.

Negativa kammaren är uppskattad till 40 vs 30 mm (drog av lite för bumper och sådant. Kanske jag tog i lite, jag vet inte. Skillnaden i början minskar en aning om kammaren är större i båda fallen. Positiv kammare 275 vs 265 mm.

Nåja låt oss se hur det ser ut. Lite höftningar här som sagt så jag har säkert inte 100% korrekta grafer men de bör vara rätt nära.

Samma tryck. Här ser man att hela kurvan bara lyfts upp "ett hack". Rides higher in its travel? Yes for sure. Men det krävs några kg för att ens få gaffeln att börja röra sig.
1601587555916.png

-15 psi så landar man på samma sag, om man kör 20%. Bottning blir ca 10 kg lättare.
1601587642568.png

87 psi vs 95 psi är det jag slutligen landade i på min hoj efter lite experimenterande.
Så jag fick visst mer stöd i början, därefter var det identiskt. Detta förklarar att jag upplevde returen som snabbare i början av slaget men allt annat lika, den tryckte med ca 5 kg större kraft ända ut helt enkelt.
Men jag som väger knappt 80 kg med allt måste upp i 170 kg som jag körde. No wonder att jag aldrig någonsin bottnade utan bara nådde ca 160 mm. Detta är ju dynamiska förlopp så krafterna blir väl långt större än vad man orkar bänka, men bara för väldigt kort tid..
1601587728550.png

-15 psi och en token i nya debon air (uppskattade en skillnad på 1 cm på ett helt fyllt innerben (en token har ju lite mindre diameter och är lite ihålig nedtill).Ganska lika men lite mindre midstroke support.
1601587850154.png

Orkar inte tänka nu men vore kul att simulera pike också. Men då måste jag mäta och ha mig. Äh. Det ser sannolikt liknande ut för Pike men skillnaden i starten överdrivs nog lite pga den lilla negativa kammaren.

Kanske man borde försöka simulera @Maktens case och se hur det står sig mot nya debon air samt coil.. Man blir ju lite nyfiken ändå :-).

Senast ändrad:

Valhalla_

Aktiv medlem
Kan ändå inte riktigt förstå hur du inte kan bottna om du har 130 mm slag, kör 80 psi och har noll tokens. Det borde ju följa mina kurvor ovan hyfsat (men på en lägre nivå) och då hamnar du typ på din kroppsvikt:ish. Eller är det det berömda lower leg trycket som påverkar jättemycket vid en kortslagig gaffel? Kan det väl ändå inte vara? Vad händer om du lägger all din vikt på gaffeln? Typ om du gör en nose manual? :ROFLMAO:

Makten

Aktiv medlem
Kan ändå inte riktigt förstå hur du inte kan bottna om du har 130 mm slag, kör 80 psi och har noll tokens. Det borde ju följa mina kurvor ovan hyfsat (men på en lägre nivå) och då hamnar du typ på din kroppsvikt:ish. Eller är det det berömda lower leg trycket som påverkar jättemycket vid en kortslagig gaffel? Kan det väl ändå inte vara? Vad händer om du lägger all din vikt på gaffeln? Typ om du gör en nose manual? :ROFLMAO:
Jag tycker dina kurvor ser helt rimliga ut och bara den progressivitet som finns utan tokens är stor. Dock borde den bli väldigt mycket mindre vid 130 mm slaglängd. Det är ju som att klippa bort den högraste delen av kurvorna, efter att man justerat för mindre sag i absoluta mått.

Hur som helst ser det ut som att den nya Debonair bara skulle bli enförsämring för mig då "hängmattan" på mitten blir djupare. Får jag fantisera lite så borde ett rakt streck vara perfekt, alltså coil. Mycket mer motstånd strax förbi halva slaglängden men mindre på slutet.

Valhalla_

Aktiv medlem
Med tanke på detta så tror jag att coil skulle vara utmärkt, men kan man lösa det på annat sätt så visst. Det är rätt tungt med en jädra fjäder i gaffeln och cykeln är redan lite tyngre än önskvärt på grund av CC och inte så lätta däck som jag hade önskat, men jag står verkligen inte ut med pingpong-känslan som lätta däck ger. Huvva!
Men du. DSD Runt kanske du skulle prova då? Det är en sekundär luftkammare som man sätter i istället för topcapen och pumpar upp till högre tryck än gaffelns positiva kammare. Det blir lite som en rätt stor trave med tokens som är stilla tills ett visst tryck uppnåtts och därefter agerar gaffeln som om man plockat ur alla tokens. Fjäderkurvan blir mao som att man har tokens i början till mitten av slaget men inte i slutet av slaget. Kan kanske vara något för dig.

DSD själva presenterar av någon anledning lite märkliga kurvor tycker jag, men detta är principiellt samma sak som t.ex chickadeehill awk eller manitou irt. Se här för exempel på vad systemet gör:

p4pb14622746.jpg

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Det verkar ju roligt. Enkelt och om det funkar smart. Det är tekniskt omöjligt att få till en justerbar neg volym? Om ny deb air minskar den så kanske det går att öka också?

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Det verkar ju roligt. Enkelt och om det funkar smart. Det är tekniskt omöjligt att få till en justerbar neg volym? Om ny deb air minskar den så kanske det går att öka också?
Secus är ju en liknande lösning fast på negativa sidan om jag förstått allt rätt.

jonte987

Aktiv medlem
Secus är ju en liknande lösning fast på negativa sidan om jag förstått allt rätt.
Ja, precis men den är lite otymplig. Tänkte om man kan skifta lite utrymme från pos till neg på insidan.

Edit. Lyftkappe gör tydligen det. Jag hade fått för mig att den inte funkade med debonair men det verkar den göra

Edit 2.
Om man byter till solo air....?

Senast ändrad:

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Ja, precis men den är lite otymplig. Tänkte om man kan skifta lite utrymme från pos till neg på insidan.

Edit. Lyftkappe gör tydligen det. Jag hade fått för mig att den inte funkade med debonair men det verkar den göra

Edit 2.
Om man byter till solo air....?
Går säkert att göra men svårt att få till att det passar olika gafflar som är lite tanken med secus är ju enklare när du inte har begränsningen av lowerlegs.

happymtb.fr

Aktiv medlem
Tänk om dämpning du söker i däcken skulle kunna komma från gaffeln!

/Jag och mina vilda idéer igen 😉

Makten

Aktiv medlem
Tänk om dämpning du söker i däcken skulle kunna komma från gaffeln!

/Jag och mina vilda idéer igen 😉
Det är tekniskt sett omöjligt, vill jag påstå. Att flytta ~1,5 kilo hjul och däck uppåt är enormt mycket mer krävande än att en liten bit av däcket ger vika för underlaget.

Men visst, behovet av dämpade däck påverkas antagligen av hur bra fjädring och dämpning i gaffeln funkar.

Makten

Aktiv medlem
Men du. DSD Runt kanske du skulle prova då? Det är en sekundär luftkammare som man sätter i istället för topcapen och pumpar upp till högre tryck än gaffelns positiva kammare. Det blir lite som en rätt stor trave med tokens som är stilla tills ett visst tryck uppnåtts och därefter agerar gaffeln som om man plockat ur alla tokens. Fjäderkurvan blir mao som att man har tokens i början till mitten av slaget men inte i slutet av slaget. Kan kanske vara något för dig.

DSD själva presenterar av någon anledning lite märkliga kurvor tycker jag, men detta är principiellt samma sak som t.ex chickadeehill awk eller manitou irt. Se här för exempel på vad systemet gör:

Visa bilaga 445651
Intressant, men det var rätt motsägelsefulla påståenden i deras egen text. Hur kan högre tryck i den lilla kammaren både ge mer linjär kurva OCH hindra bottning? Makes no sense.
Kurvorna är totalknäppa då de inte visar samma sag. Går liksom inte att jämföra då. Frågan är ju om det kan bli mer linjärt än med noll tokens.

happymtb.fr

Aktiv medlem
Det är tekniskt sett omöjligt, vill jag påstå. Att flytta ~1,5 kilo hjul och däck uppåt är enormt mycket mer krävande än att en liten bit av däcket ger vika för underlaget.
Gaffeln kan röra sig med båda små som stora amplituder medan däcket klarar bara små amplituder så att det finns åtminstone ett område där båda överlappar. Största området är ändå bara dämpning från gaffeln som jobbar.

Makten

Aktiv medlem
Gaffeln kan röra sig med båda små som stora amplituder medan däcket klarar bara små amplituder så att det finns åtminstone ett område där båda överlappar. Största området är ändå bara dämpning från gaffeln som jobbar.
Vad som är "största området" beror väldigt mycket på underlaget och cyklisten, så det är inte alls självklart. Så länge man måste trampa så kan jag cykla nästan lika snabbt på stökig stig med helstel cykel som med FS. Armarna får göra mer jobb bara. Hur som helst går det inte att ställa in en gaffel ens teoretiskt så att den gör samma jobb som ett däck. Fysikens lagar kan inte omförhandlas. 😉

Berk

Aktiv medlem
Nu blev jag lite inspirerad av Berk och körde en simulering av gamla och nya debon air för Lyrik 180 mm (har gjort lite uppskattnignar baserat på min gaffel, enklast så. Provat lite olika tryck osv. Kör allt utom ett case med noll tokens. Slängde in coil på 45 lbs/in som jämförelse också.

Lower leg trycket står för ca 15% av hela kraften vid bottning, för 180 mm gaffel, om man kör 95 psi. Procentuella bidraget från lower leg minskar med slaget. Då räknar jag mestadels med vänstra benet eftersom chargerdämparens sida är öppen hela vägen upp. Mer än jag trodde ändå. En kortslagig gaffel borde ha aningen lägre bidrag här.

Negativa kammaren är uppskattad till 40 vs 30 mm (drog av lite för bumper och sådant. Kanske jag tog i lite, jag vet inte. Skillnaden i början minskar en aning om kammaren är större i båda fallen. Positiv kammare 275 vs 265 mm.

Nåja låt oss se hur det ser ut. Lite höftningar här som sagt så jag har säkert inte 100% korrekta grafer men de bör vara rätt nära.

Samma tryck. Här ser man att hela kurvan bara lyfts upp "ett hack". Rides higher in its travel? Yes for sure. Men det krävs några kg för att ens få gaffeln att börja röra sig.
Visa bilaga 445634

-15 psi så landar man på samma sag, om man kör 20%. Bottning blir ca 10 kg lättare.
Visa bilaga 445636

87 psi vs 95 psi är det jag slutligen landade i på min hoj efter lite experimenterande.
Så jag fick visst mer stöd i början, därefter var det identiskt. Detta förklarar att jag upplevde returen som snabbare i början av slaget men allt annat lika, den tryckte med ca 5 kg större kraft ända ut helt enkelt.
Men jag som väger knappt 80 kg med allt måste upp i 170 kg som jag körde. No wonder att jag aldrig någonsin bottnade utan bara nådde ca 160 mm. Detta är ju dynamiska förlopp så krafterna blir väl långt större än vad man orkar bänka, men bara för väldigt kort tid..
Visa bilaga 445637

-15 psi och en token i nya debon air (uppskattade en skillnad på 1 cm på ett helt fyllt innerben (en token har ju lite mindre diameter och är lite ihålig nedtill).Ganska lika men lite mindre midstroke support.
Visa bilaga 445638

Orkar inte tänka nu men vore kul att simulera pike också. Men då måste jag mäta och ha mig. Äh. Det ser sannolikt liknande ut för Pike men skillnaden i starten överdrivs nog lite pga den lilla negativa kammaren.

Kanske man borde försöka simulera @Maktens case och se hur det står sig mot nya debon air samt coil.. Man blir ju lite nyfiken ändå :-).
Hur välde du 0 mm slag? har du dimplen på 15 mm i slaget? jag var nöjd att jag fick 7-8 mm sag vid noll kraft (för att negativa och positiva kolven ger olika kraft för att dom har olika ytor).

Berk

Aktiv medlem
Mättade nu noggrann. På min 130 mm Pike kommer jag till 270 mm positiv kammaren (utan tokens) och 70 mm negativ kammaren. Såg också att jag hade använt halva längden för volymen av glappen till fjäder i underbenet. Nu allt korrigerat, använt 5.5 bar (som Makten kör) och kraft i Newton:

all_5.5bar.jpg

Med standard 2 tokens är fjädern nästan linjär till 80 mm. Utan tokens blir den regressiv efter sag, som är problemet Makten verkar har.

Jag upptäckte när jag körde och i grafen här att jag hade höjd trycket för mycket efter jag tog en token ut min Pike. I dag minskade jag trycket i min Pike men till samma som jag körde med 2 tokens. Nu är jag nöjd och använder mer slag. Men tror att jag inte vill går ner till 1 token för att jag redan nu känner att den är lite regressiv.

Valhalla_

Aktiv medlem
Hur välde du 0 mm slag? har du dimplen på 15 mm i slaget? jag var nöjd att jag fick 7-8 mm sag vid noll kraft (för att negativa och positiva kolven ger olika kraft för att dom har olika ytor).
Va?

Dimplen är vad jag förstår placerad 10 mm ovanför kolven med gamla debon air. Detta för att den ska sjunka in lite till och bygga upp ett högre tryck i negativa kammaren så krafterna balanseras ut. Eftersom nya debon air höjer kolven 10 mm hamnar den mitt på och således är trycket samma på båda sidor om kolven vid topout.

Sen är jag inte 100% säker på att allt är rätt och riktigt i mina beräkningar omkring topout, egentligen sjunker ju gamla debon air in lite i slaget när krafterna är i balans. Jag har räknat med balans vid 0..

Valhalla_

Aktiv medlem
Intressant, men det var rätt motsägelsefulla påståenden i deras egen text. Hur kan högre tryck i den lilla kammaren både ge mer linjär kurva OCH hindra bottning? Makes no sense.
Kurvorna är totalknäppa då de inte visar samma sag. Går liksom inte att jämföra då. Frågan är ju om det kan bli mer linjärt än med noll tokens.
Högre tryck i lilla kammaren får stora kammaren att rampa upp tidigt = ökad midstroke support.
När trycket i stora och lilla kammaren hamnat på samma nivå beter sig gaffeln som om den bara har en enda större kammare. Storleken på luftkammaren ökar plötsligt. Det ger en mindre progressiv kurva om något kan jag tycka. Som sagt, produkten fungerar som manutou irt och där finns det massor med kurvor att titta på. Varför de valt att fucka upp sina säljande texter och grafer vet jag inte men produkten är vad den är. :ROFLMAO:

Valhalla_

Aktiv medlem
Mättade nu noggrann. På min 130 mm Pike kommer jag till 270 mm positiv kammaren (utan tokens) och 70 mm negativ kammaren. Såg också att jag hade använt halva längden för volymen av glappen till fjäder i underbenet. Nu allt korrigerat, använt 5.5 bar (som Makten kör) och kraft i Newton:

Visa bilaga 445677

Med standard 2 tokens är fjädern nästan linjär till 80 mm. Utan tokens blir den regressiv efter sag, som är problemet Makten verkar har.

Jag upptäckte när jag körde och i grafen här att jag hade höjd trycket för mycket efter jag tog en token ut min Pike. I dag minskade jag trycket i min Pike men till samma som jag körde med 2 tokens. Nu är jag nöjd och använder mer slag. Men tror att jag inte vill går ner till 1 token för att jag redan nu känner att den är lite regressiv.
Det är något i dina beräkningar som gör att kurvorna ser mysko ut men jag kan inte sätta fingret på vad. Googla på debon air vs coil så ser du vad jag menar. Jo en sak jag ser, negativa luftkammaren i en pike är väl ändå inte 60 mm lång

Berk

Aktiv medlem
Det är något i dina beräkningar som gör att kurvorna ser mysko ut men jag kan inte sätta fingret på vad. Googla på debon air vs coil så ser du vad jag menar. Jo en sak jag ser, negativa luftkammaren i en pike är väl ändå inte 60 mm lång
Hur vet man hur lång den är?
Jag mättade från än 120 mm airshaft och antog att den bottnar vid 120 mm slag. Då flyttar man upp kolven 120 mm och mätter jag 70 mm till negativa kammaren.

Valhalla_

Aktiv medlem
Hur vet man hur lång den är?
Jag mättade från än 120 mm airshaft och antog att den bottnar vid 120 mm slag. Då flyttar man upp kolven 120 mm och mätter jag 70 mm till negativa kammaren.
Nu förstår jag inte alls vad du menar. Negativa kammaren är samma i utgångsläget, oavsett slaglängd. Pratar vi om samma kammare nu? :giggle:

Berk

Aktiv medlem
Nu förstår jag inte alls vad du menar. Negativa kammaren är samma i utgångsläget, oavsett slaglängd. Pratar vi om samma kammare nu? :giggle:
Ja, den är samma oavsett slaglängd. Men inser nu att jag tänkte fel för att nedre kolven av negativ kammaren flyter och har bara som limit undersidan av innerben, eller? Vi bottning stöter innerben mot undersidan av ytterben, rätt? Då måste negativ kammaren vara ännu större, 90 mm vid 0 slag. Men effekten av luft i nedre ytterben blir mindre om nedre kolven av negativ kammaren flyter, som jag inte tänkte på.

Valhalla_

Aktiv medlem
Nej nu tror jag du snurrar till det alldeles för mycket. Negativ kammare är vid topout ganska liten, långt ifrån 90 mm hög. Närmare 40 mm eller så. Lite osäker på hur stor volym topout gummit osv tar. Sedan växer den ju i takt med slaglängden på gaffeln. Jag pratar alltså om utrymmet mellan kolvens undersida och ovansida på seal head. Seal head flyter försumbart lite i innerbenet. En kortslagig och en långslagig gaffel av samma modell har identisk negativ luftkammare vid topout.

Berk

Aktiv medlem
Nej nu tror jag du snurrar till det alldeles för mycket. Negativ kammare är vid topout ganska liten, långt ifrån 90 mm hög. Närmare 40 mm eller så. Lite osäker på hur stor volym topout gummit osv tar. Sedan växer den ju i takt med slaglängden på gaffeln. Jag pratar alltså om utrymmet mellan kolvens undersida och ovansida på seal head. Seal head flyter försumbart lite i innerbenet. En kortslagig och en långslagig gaffel av samma modell har identisk negativ luftkammare vid topout.
Sitter båda kolven av negativ kammaren sitter mot topout bumpern vid 0 slag?
Då är längden av negativ kammaren 50 mm, men kolverna själva och bumpern tar mycket volym.

Berk

Aktiv medlem
En försök till, nu med 40 mm effektiv negativfjäder och korrekt nedre kolv beteende. Hittade ingen bra DebonAir vs coil bild att jämföra med.

all_5.5bar.jpg

yonsson

Aktiv medlem
Är det någon av er som har alla dessa teorier som faktiskt testat nya DebonAir korrekt inställd?

Valhalla_

Aktiv medlem
Är det någon av er som har alla dessa teorier som faktiskt testat nya DebonAir korrekt inställd?
Vad är korrekt inställd då? Tokens och lågt tryck? Jag fick det inte att bottna med varken gamla eller nya debon air i en pike 160 och en lyrik 180. Ska jag då ha i tokens, sänka trycket och få än sämre midstroke support än jag redan hade? Nja..
Jag har testat nya debon air med helt ok resultat i min Lyrik 180 mm. Hade det i en stor del av sommaren och tyckte det funkade helt ok. Till och med rätt bra. Fick till karakteristiken ungefär som innan, frånsett att jag upplevde en snabbare retur i början av slaget vilket jag tyckte var en fördel.

Men Pike sög. Den fick en mycket mer "funky" fjäderkurva än Lyrik. Klart mer urholkad midstroke och en märkbart större tröskel i början av slaget. Vad ska då tokens göra för mig, annat än att urholka mitten och försvåra bottning än mer? Jag kastade rätt kvickt i gamla skaftet igen och njöt av hur bra det faktiskt funkar i den gaffeln.

Det jag kände på min Lyrik är det som mina kurvor visar en bit upp. Den funkade helt ok men önskade fortfarande bättre midstroke support, för jag var tvungen att ha den aningen hårdare än jag egentligen önskade så början blev lite lidande.

Coil löste biffen.. Det känns precis så som kurvan ser ut. Superplush i början och mer stöd mitt i slaget. Passade mig bra 🙂

yonsson

Aktiv medlem
Vad är korrekt inställd då? Tokens och lågt tryck? Jag fick det inte att bottna med varken gamla eller nya debon air i en pike 160 och en lyrik 180. Ska jag då ha i tokens, sänka trycket och få än sämre midstroke support än jag redan hade? Nja..
Jag har testat nya debon air med helt ok resultat i min Lyrik 180 mm. Hade det i en stor del av sommaren och tyckte det funkade helt ok. Till och med rätt bra. Fick till karakteristiken ungefär som innan, frånsett att jag upplevde en snabbare retur i början av slaget vilket jag tyckte var en fördel.

Men Pike sög. Den fick en mycket mer "funky" fjäderkurva än Lyrik. Klart mer urholkad midstroke och en märkbart större tröskel i början av slaget. Vad ska då tokens göra för mig, annat än att urholka mitten och försvåra bottning än mer? Jag kastade rätt kvickt i gamla skaftet igen och njöt av hur bra det faktiskt funkar i den gaffeln.

Det jag kände på min Lyrik är det som mina kurvor visar en bit upp. Den funkade helt ok men önskade fortfarande bättre midstroke support, för jag var tvungen att ha den aningen hårdare än jag egentligen önskade så början blev lite lidande.

Coil löste biffen.. Det känns precis så som kurvan ser ut. Superplush i början och mer stöd mitt i slaget. Passade mig bra 🙂
Jag tycker det är ganska uppenbart från den andra tråden här men framförallt från diskussioner på andra forum att upplevelserna av nya Debonair är polariserande. Jag tror helt enkelt upplevelserna varierar utifrån inställningar, vikt, cykel och terräng. Att säga att nya DebonAir generellt beter sig på ett visst sätt tror jag inte ett smack på i och med att det finns andra som upplever motsatsen. Så bäst är att testa själv.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer