Coil-kit till Pike (2019 och senare): Vad finns att välja på?

glitch

Aktiv medlem
Tja.
Min gaffel har geggat/läckt där innan jag konvertera. Så ska smälla i nya packboxar så är saken säkert klar sen 😊👍
Men har svårt att se hur en fjäder i benet ska få anodiseringen att släppa. Slump på din gaffel?
Nej jag tror inte fjädern är boven, men det som gör att det sölar kan vara. Kommer olja ut, kommer skit in :)

Makten

Aktiv medlem
@Makten vill du prova kan du låna min 50 fjäder.
Tack! Jag ska köra ordentligt med 55:an först. Jag får ju helt rimlig sag, så att gå till en mjukare fjäder kommer introducera en del del av det jag ville bli av med hos luftfjädern, alltså att jag var för långt inne i slaget redan från början. 😊

Min gaffel läcker ingen olja vid skrapringarna i alla fall. Än så länge. Kör Fox 20 WT Gold om det har nån betydelse. Den är ganska "seg" tyckte jag spontant, för att vara en 20-olja.

Valhalla_

Aktiv medlem
Tack! Jag ska köra ordentligt med 55:an först. Jag får ju helt rimlig sag, så att gå till en mjukare fjäder kommer introducera en del del av det jag ville bli av med hos luftfjädern, alltså att jag var för långt inne i slaget redan från början. 😊

Min gaffel läcker ingen olja vid skrapringarna i alla fall. Än så länge. Kör Fox 20 WT Gold om det har nån betydelse. Den är ganska "seg" tyckte jag spontant, för att vara en 20-olja.
Du kan ju testa 0w-30 olja i smashpot benet innan du shimsar om bottningsmojängen. Den bör vara lite tunnare, särskilt nu när det börjar bli kallt.

Makten

Aktiv medlem
Du kan ju testa 0w-30 olja i smashpot benet innan du shimsar om bottningsmojängen. Den bör vara lite tunnare, särskilt nu när det börjar bli kallt.
Vore man lite drastisk så skulle man kunna borra fler hål längre ner i röret så att bottningsmojen är effektiv under en kortare del i slutet av slaget. Alltså de mellan krympslangbitarna, som jag antar släpper in och ut olja tills kolven passerat. Svårt att få ogjort om man ångrar sig, dock.

Shimsa är ju toklätt verkar det som. Man behöver inte ens ta bort gaffeln från hojen, bara ställa ett kärl under som oljan får rinna ut i, dra ur hela fjädern och sen lossa bottendelen och flytta shimsen.
Det är väl egentligen inte särskilt konstigt att den gör som den gör. Det blir en extra högfartsdämpare under en relativt lång del i slutet av slaget när man kör så kort slaglängd som 130 mm. Vill man ta bort effekten helt så torde det gå att sätta distanserna närmast hålet och alla shimsen kommer göra noll. Alltså att det är en spalt där hela tiden.

Makten

Aktiv medlem
Angående hsc / lsc:
Det är precis sådär jag har föreställt mig att det borde funka, men i Charger 2.1 (i alla fall mitt exemplar) verkar det snarare som att förspänningen på HSC-shimstacken är noll när reglaget är på noll. Det vill säga, HSC är helt öppen och det spelar ingen större roll vad man gör med LSC förrän man också ökar HSC. Inte vid låga hastigheter i alla fall.
Pumpar jag skaftet med handen så är rimligen både hastighet och kraft så låga att de är låååångt nere i hörnet av kraft/hastighet-grafen och HSC borde aldrig över huvud taget vara inblandad om förspänningen inte är extremt låg. Alltså funkar det inte som i hans exempel. Frågan är om det ska vara så eller inte.

Edit: Just detta kommer han till i slutet av videon. Jag ska därmed prova att dra på mer HSC och börja med LSC på noll. Ska bli intressant.

Fox Gold är rena klistret när det är kallt.
20 WT är dock det som Vorsprung själva rekommenderar. Och än är det inte kallt. 14 grader igår.

Senast ändrad:

Makten

Aktiv medlem
Tur två med Smaskpottan:

Började lite lugnt och störde mig som fan på klonket som skedde både vid topout och när fjädern börjar komprimeras från noll (alltså verkligen noll, inte från sag). Detta gjorde att jag fipplade mer än cyklade och kände efter, och jag var väl inte helt imponerad. Jag ligger mycket högre i slaget, det är väl typ det. Vilket i och för sig är en redig fördel.
Men sen av nån anledning så blev jag på bättre humör och försökte skita i ljudet, och ångade på lite mer. Och då jädrar alltså... Om skillnaden mot luft är liten över småskräp i måttlig fart så är den desto större över storstök i högre fart. Mycket, mycket trevligt. Lik förbannat använde jag bara ~105-110 mm av slaglängden, som vanligt. Trots att jag vid några tillfällen verkligen försökte klanta mig (utan att riskera att krascha).

Så, nu på kvällskvisten har jag dels spänt fjädern ytterligare 2 mm och dessutom brottat om shimstacken i den hydrauliska bottningsmojen. Minskade från fem till tre shims i den del av stacken som ligger mot ventilhålen, vilket borde öka flödet markant. Den där grejen man justerar med vredet påverkar inte shimstacken utan motsvarar snarast nån slags LSC, för det är bara en nålventil.
Fox Gold-oljan jag kör är verkligen galet seg för att vara "20". Skulle kunna vara en bov också, så om detta inte funkar så får jag prova en lättare olja.

Hur som helst, även om jag inte får ut full slaglängd så känns det överlag betydligt bättre än med Debonair-fjädern. Inte kring sag, men efter sag. Det känns också som att returen är mer "kontrollerad" på nåt sätt, vilket inte är så konstigt när fjädern är linjär. Den känns långsammare långt inne i slaget än med luftfjädern som ju ökar sin fjäderkonstant nära slutet och därmed bör ge högre hastighet på utvägen längst inifrån. Sen är det väl kanske så att hydraulgrejen även bromsar på utvägen och i så fall borde ge ganska stor effekt på returen längst in.
Nu när gaffeln är ihopskruvad så klonkar det inte, men det finns fortfarande ett litet "fjäderljud" vid topout. Det får man nog stå ut med. Får se hur det ter sig vid riktig cykling.

Goafton!

Valhalla_

Aktiv medlem
Ljudet vid topout har jag också. Tänker att det är ju ändå en liten fjäder med en nylondutt på, som går emot ändlägesstoppet. Man kan delvis justera bort det, men får jag bort det helt blir returen lite för långsam för min smak.

Jag skulle tro att du förmodligen får större effekt av att köra med rockshox 0w-30 olja. Eftersom du tycks köra på ett sätt som gör att du inte så lätt bottnar så varför inte. Dessutom kör du ju då med rätt olja för din gaffel.

Makten

Aktiv medlem
Ljudet vid topout har jag också. Tänker att det är ju ändå en liten fjäder med en nylondutt på, som går emot ändlägesstoppet. Man kan delvis justera bort det, men får jag bort det helt blir returen lite för långsam för min smak.
Jag har ingen nylondutt eftersom jag kör med kortaste slaglängden och de tunnaste brickorna hade givit onödigt mycket förspänning. Så det är stål mot aluminium. 😱

Jag skulle tro att du förmodligen får större effekt av att köra med rockshox 0w-30 olja. Eftersom du tycks köra på ett sätt som gör att du inte så lätt bottnar så varför inte. Dessutom kör du ju då med rätt olja för din gaffel.
Absolut, jag bara tog det enda vettiga jag hade hemma. 😁 Den andra oljan jag har är 5wt, så den är nog lite väl blaskig. Kanske bra mitt i vintern dock.

Som sagt så tror jag inte jag behöver nån bottningsförhindrande funktion alls. Har aldrig haft några problem med bottnande gafflar. Dels gör jag inga stora dropps och dels är jag så mjuk jag bara kan när jag cyklar. Annars hade jag aldrig kunnat hänga på folk med FS när jag kör helstelt till exempel, vilket kanske säger en del. :cool:

Valhalla_

Aktiv medlem
Jag har ingen nylondutt eftersom jag kör med kortaste slaglängden och de tunnaste brickorna hade givit onödigt mycket förspänning. Så det är stål mot aluminium. 😱
Nej jag pratar om denna, som du säkerligen inte tagit bort. Den lilla topout-fjädern, med en liten nylonbricka längst ut. Denna klonkar lite mot hylsan till höger om den i bilden, ifall man har ställt returen snabbt.
1602280569389.png

Makten

Aktiv medlem
Det gjorde noll och ingen skillnad att shimsa om. Nästa gång tar jag bort den helt, men jag tror inte det är därför jag inte bottnar. Fortfarande 2 cm slag kvar oavsett vad jag gör, även med allt "helt öppet" på dämparen. 🤷‍♂️

Däremot försvann 99% av klonkandet med 2 mm mer förspänning. Alltid något!

Valhalla_

Aktiv medlem
Hur tar du bort den helt då? Alla shims flyttade menar du?
Försvann även topout klonket?

Makten

Aktiv medlem
Hur tar du bort den helt då? Alla shims flyttade menar du?
Antingen flyttar man distanserna närmast hålen, eller så tar man helt sonika bort alla shims och ersätter med en bricka. Det förstnämnda är såklart enklare eftersom stacken redan har rätt tjocklek.

Försvann även topout klonket?
Det var mest där det klonkade, så ja. Men nåt litet ljud uppstår ibland ändå. Det kan jag dock tolerera.

Valhalla_

Aktiv medlem
Valhalla tänkte att Charger RC var lite bättre än Charger 2. Kanske kan han säga mer?
En liten uppdatering. Håller just nu på med en jämförelse för egen del, mellan en moddad charger 2.0 (något spetsigare LSC nål än standard) och en charger RC. Det är mest på kul och jämförelsen haltar väl pga att den ena inte är helt standard.

Båda tycker jag funkar fint för mig men jag måste säga att jag är rätt imponerad av charger RC nu efter att ha plockat ur charger 2 och stoppat i RC igen. Svårt att säga om den egentligen är bättre eller sämre men den är i alla fall bra. Jämfört med MoCo är det fullständigt natt och dag. Jämfört med charger 2 är det ganska jämnt skägg.

Spannet på inställningarna på RC är större, trots att min 2.0 är moddad för att vara mer öppen med fullt öppet LSC vred. Returen har väldigt stort spann, och har till synes något långsammare ställd HSR vilket gör att jag tycker det känns som att man kan ha LSR ställd lite snabbare utan att gaffeln börjar bråka/sparka tillbaka alltför mycket vid stora kompressioner. Så jag inbillar mig stt den blir lite mer plush vid småstök men är inte säker på om jag känner rätt.

Kompressionsvredet med sina 6 positioner är kalas. Ingen inställning är oanvändbar. Det är inte sån där löjlig/oanvändbar stum-plattforms-variant som på moco, utan det är vanlig hederlig dämpning, till synes både LSC och HSC i samma vred men är ärligt talat inte säker på hur det funkar. Eller LSC påverkar det i alla fall, men känns även som om HSC ökar när man vrider på mer. Rockshox har fått till en rätt fin balans där tycker jag. Jag nöjde mig med 3 klick komp och returen någonstans runt mitten där den kändes lite lagom snabb utan att bli studsig.

Jag gillar egentligen att pilla med inställningar men det blir nog lätt lite för mycket sådant när man har flera vred, så ett enda vred känns som att det får mig att cykla mer och greja mindre (ännu mer så nu när jag har coil både fram och bak) Får se om jag inte låter RC dämparen sitta kvar för jag gillar den. Bättre än 2.0 ? Vet inte. Men i mitt tycke ungefär likvärdig prestanda, och båda är sjukt mycket bättre än MoCo.

Berk

Aktiv medlem
En liten uppdatering. Håller just nu på med en jämförelse för egen del, mellan en moddad charger 2.0 (något spetsigare LSC nål än standard) och en charger RC. Det är mest på kul och jämförelsen haltar väl pga att den ena inte är helt standard.

Båda tycker jag funkar fint för mig men jag måste säga att jag är rätt imponerad av charger RC nu efter att ha plockat ur charger 2 och stoppat i RC igen. Svårt att säga om den egentligen är bättre eller sämre men den är i alla fall bra. Jämfört med MoCo är det fullständigt natt och dag. Jämfört med charger 2 är det ganska jämnt skägg.

Spannet på inställningarna på RC är större, trots att min 2.0 är moddad för att vara mer öppen med fullt öppet LSC vred. Returen har väldigt stort spann, och har till synes något långsammare ställd HSR vilket gör att jag tycker det känns som att man kan ha LSR ställd lite snabbare utan att gaffeln börjar bråka/sparka tillbaka alltför mycket vid stora kompressioner. Så jag inbillar mig stt den blir lite mer plush vid småstök men är inte säker på om jag känner rätt.

Kompressionsvredet med sina 6 positioner är kalas. Ingen inställning är oanvändbar. Det är inte sån där löjlig/oanvändbar stum-plattforms-variant som på moco, utan det är vanlig hederlig dämpning, till synes både LSC och HSC i samma vred men är ärligt talat inte säker på hur det funkar. Eller LSC påverkar det i alla fall, men känns även som om HSC ökar när man vrider på mer. Nåja, det funkar i alla fall och rockshox har fått till en rätt fin balans där tycker jag. Jag nöjde mig med 3 klick komp och returen någonstans runt mitten där den kändes lite lagom snabb utan att bli studsig.

Jag gillar egentligen att pilla med inställningar men det blir nog lätt lite för mycket sådant när man har flera vred, så ett enda vred känns som att det får mig att cykla mer och greja mindre. Får se om jag inte låter RC dämparen sitta kvar för jag gillar den. Bättre än 2.0 ? Vet inte. Men i mitt tycke ungefär likvärdig prestanda, och båda är sjukt mycket bättre än MoCo.
Tack för dina detaljerade funderingar! Hade själv redan märkt att både Charger 2.0 och RC är mycket bättre än MoCo. Hade erfarenheter med de flesta gafflar jag har haft att jag alltid ville har minsta LSC, så glömde att prova LSC på min Charger RC. Ska prova det på nästa turen.

Valhalla_

Aktiv medlem
Tack för dina detaljerade funderingar! Hade själv redan märkt att både Charger 2.0 och RC är mycket bättre än MoCo. Hade erfarenheter med de flesta gafflar jag har haft att jag alltid ville har minsta LSC, så glömde att prova LSC på min Charger RC. Ska prova det på nästa turen.
Ja testa det. Charger RC har rätt lite kompressionsdämpning i fullt öppet läge. Lite mer skadar inte.

Har för övrigt slängt i Charger 2 dämparen nu igen, och det jag slås av är att den har märkbart mindre stiction än Charger RC. Faktiskt typ, ingenting alls. Får se om det är något man märker när man kör. Det märks i alla fall när man står bredvid hojen och trycker till.

Berk

Aktiv medlem
Ja testa det. Charger RC har rätt lite kompressionsdämpning i fullt öppet läge. Lite mer skadar inte.

Har för övrigt slängt i Charger 2 dämparen nu igen, och det jag slås av är att den har märkbart mindre stiction än Charger RC. Faktiskt typ, ingenting alls. Får se om det är något man märker när man kör. Det märks i alla fall när man står bredvid hojen och trycker till.
Trodde att stiction på min Pike Select är från luftfjädern, men då är det inte så. Min gaffel med Charger 2.0 har samma eller mer stiction, men tror att det kommer från Solo Air luftfjädern.

Valhalla_

Aktiv medlem
Trodde att stiction på min Pike Select är från luftfjädern, men då är det inte så. Min gaffel med Charger 2.0 har samma eller mer stiction, men tror att det kommer från Solo Air luftfjädern
Det kan ju vara många saker som kan orsaka stiction , inte säkert att det är dämparen i ditt fall. Men det kan vara. Om du lossar dämparen ifrån gaffelkronan kan du testa hur mycket stiction gaffeln har utan dämparen.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer