Commencal Meta AM V4 eller V4.2???

fireon

Medlem
Hej,

Ska köpa min första heldämpade mtb och efter att ha sonderat terrängen så verkar valet landa på en Commencal Meta AM V4. Verkar I dagsläget ge bäst valuta för pengarna (har även kollat in YT, Radon, Canyon, Giant, Scott mfl). Men nu känner jag att jag behöver lite hjälp för att förstå och avgöra om uppdateringarna på Meta AM V4.2 mot V4 är av avgörande betydelse eller inte...

Har kollat på dessa tre:
https://www.commencal-store.co.uk/meta-am-v4-ride-orange-2016-c2x17223599
https://www.commencal-store.co.uk/meta-am-v42-origin-yellow-2017-c2x19922653
https://www.commencal-store.co.uk/meta-am-v42-ride-orange-2017-c2x19922901

Skillnaderna mellan V4 och V4.2 är om jag har förstått det rätt:
Boost-axlar med 148x12 istället för 142x12
65,5 gaffelvinkel istället för 66 grader
Ramskydd undertill
1x11 Sram Nx 11-42 istället för Gx 10-42 (vilket borde vara en fördel för V4 med Gx med större ratio)
Pike 160 gaffel på V4 mot Lyrik/Yari 170 på V4.2
Metric-standard på bakdämparen vilket gör att fler dämpare ska passa

Nämnas ska är att jag inte är någon extrem åkare men efter att ha blivit helt kär i mtb efter ett år med en XC hardtail och suget efter mer DH och Enduro ökar så vill jag ta steget till en heldämpad hoj. Jag vill helst inte lägga mer än 2199 EUR och efter mitt kunnande så ser V4 Ride bra specad ut för en amatör som mig med Pike-gaffel och Sram Gx. V4.2 Origin för samma pengar känns som ett nerköp då Yari-gaffeln väl är sämre än Pike samt att Nx väl är ett steg ner från Gx? Årsmodell bryr jag mig inte så mycket om... Då jag mest cyklar stökig skogsstig/trail/singletrack i Göteborgsområdet så känns även 170 mm i slag lite väl mycket.

Är Boost-axlar och Metric-standard så pass avgörande så att man ska ta steget upp till en V4.2 Ride för 2499 EUR?

Tacksam för all hjälp jag kan få och om det är något annat ni ser i specarna som sticker ut! Tack!

BjornR

Aktiv medlem
Ska du köra i ÄGB så är 170mm rätt lagom. Delsjön är det 140-150mm som är sweet spot enligt mig. I början kan man köra med lättare och mer snabbrullade däck på 700-800g och sedan gå över mot 1kg när konditionen och farten ökar.

Skulle hellre siktat på Radon Swoop 9.0 över commencals diton. Hisspinne, bättre bromsar, och överlag bättre cykel. Finns dock endast i 20". Kortare ben än 84cm blir problematiskt. Singelkonvertera den cykeln så är det bara att köpa sig en klinga och montera bort framväxeln.

https://www.bike-discount.de/en/buy/radon-swoop-170-9.0-2x11-465510/wg_id-7251

Senast ändrad:

fireon

Medlem
Tack för tipset BjornR! Tänkte flytta min dropper från nuvarande cykel men det är ju inte fel om det hänger med den nya. Har singelkonverterat min nuvarande och tänkte att det vore skönt att slippa. Men hjulen, bromsarna och dropper är ju bra mycket bättre än Commencals diton, dock sämre däck (tycker om Maxxis DHR II). Hmm, svårt, får mäta benen :)

Mårten

Aktiv medlem
Inte avgörande uppdateringar. Men en bra cykel har som det ser ut blivit bättre.

Jag har en V4 och när jag listade hur jag skulle vilja ändra den för stt göra den bättre landade jag kusligt nära vad Commencal själva tycker visade det sig när 4,2 släpptes.

Men, redan v4 trivs bra mycket bättre i Järvsö och Åre än vid vanlig stigcykling. 4,2 känns mer åt det hållet...

Sernevi

Aktiv medlem
"Boost är framtiden bla bla bla", det är nog det man ska satsa på om man vill säkra att kunna köpa de nyaste prylarna om några år. Gissningsvis skiter du ett stort stycke i det dock, och köper du men vanlig 142x12 kan du köpa hjul på rea, lycka till med det närmsta åren med Boost..

Med det sagt, vem säljer en 2x10 hoj år 2017? Sram DB är väl möjligen trista bromsar men är nog ok.

Vad jag mest vill veta är i vilken verklighet 170 mm är optimalt för änggården? Det är snarare mer optimalt i Åre eller Hafjell eller om man tänkt köra riktiga enduro tävlingar? Läs t ex pinkbikes recension av radonen https://m.pinkbike.com/news/radon-swoop-170-9-1x11-review-2016.html där de säger att det är en grym mini downhill hoj som dock inte klättrar särskilt inspirerande. Och det är bra mycket mer gnetiga klättringar än långa utförslöpor i änggården... Den kommer bara vara onödigt tung och oregerlig. Jag skulle säga att 140-150 max är sweet spot för Göteborg, och sjukt roligt om man åker till riktiga berg också.

Edit: shit, jag och Mårten skriver i samma tråd på happy om långslagiga hojar i Göteborg, blev det plötsligt 2009 igen eller?!

Senast ändrad:

odbro

Aktiv medlem
Sernevi sa:
Vad jag mest vill veta är i vilken verklighet 170 mm är optimalt för änggården? Det är snarare mer optimalt i Åre eller Hafjell eller om man tänkt köra riktiga enduro tävlingar? Läs t ex pinkbikes recension av radonen https://m.pinkbike.com/news/radon-swoop-170-9-1x11-review-2016.html där de säger att det är en grym mini downhill hoj som dock inte klättrar särskilt inspirerande. Och det är bra mycket mer gnetiga klättringar än långa utförslöpor i änggården... Den kommer bara vara onödigt tung och oregerlig. Jag skulle säga att 140-150 max är sweet spot för Göteborg, och sjukt roligt om man åker till riktiga berg också.

+1

Hade utan tvekan tittat på något med 130-150 slag bak på 27,5" och kanske någon cm mindre för 29" för att cykla stig. Gärna av den lite mer trampvänliga typen. Om gaffeln har någon cm slag mer spelar mindre roll så länge ramen är byggd för det. Finns det planer på några lifthelger/endurotävlingar eller liknande kan en kompromiss mot mer slag bak vara att fundera på annars tveksamt. Värt att tänka på också är att en gaffelvinkel kring 65 grader upplevs rätt död om det inte går undan. För en förstagångsköpare om inte planerna är som ovan känns det onödigt.

fireon

Medlem
Tack för råden! Ja, känns inte som att boost är något avgörande direkt och 170 mm i slag känns som sagt en aning för mycket för stigcykling i GBG. Cyklar en hel del i Änggårdsbergen, Horsikan i Pixbo, Delsjön och Sandsjöbacka. GBG kräver ju en hel del klättring och en för DH-fokuserad hoj som blir jobbig att klättra med känns ju inte så kul. Lifthelger och Enduro-tävlingar blir det nog inte så mycket av och om man nu drar till Åre kan man ju hyra cykel. Jag ska framförallt ha cykeln som ett träningsredskap.

Har ni något övrigt att anmärka på gällande V4an? Bromsarna kan ju vara bättre men kör Deore-bromsar idag och de får ju stopp på cykeln utan några problem...

rayy

Aktiv medlem
Håller med Mårten, Sernevi och Oddy om att du lär bli sjukt nöjd med den enklare metan. Kan finnas bättre alternativ om man uppskattar trampegenskaper, som 29-cyklar med mer effektivt länkage, men meta 4an ÄR en bra hojj. I överkant när det gäller slaglängd för Änggården men det är ju kul det också (ovan nämnda talare och jag har alla kört hojjar med den mängden slaglängd just i Änggården).

Edit: Hoodbro, Pushbike-Muerto, Sernevi och nu jag i tråden en jävla måndag. Märks att det är vår och påskledigt och att folk har tid för internetcykling.

Senast ändrad:

Paco

Aktiv medlem
Är det inte dags att att döpa om den här tråden till "Vilken cykel tycker alla påskledigheten Gbg-cyklister att jag ska köpa?".....?

Senast ändrad:

rayy

Aktiv medlem
Paco sa:
Är det inte dags att att döpa om den här tråden till "Vilken cykel tycker alla påskledigheten Gbg-cyklister att jag ska köpa?".....?
Seså, anmäl dig till tävlingen i GBG nu. Sluta fixa tågräls, alla vet att allt ändå inte fungerar "på grund av SJ"….

Mårten

Aktiv medlem
rayy sa:
Edit: Hoodbro, Pushbike-Muerto, Sernevi och nu jag i tråden en jävla måndag. Märks att det är vår och påskledigt och att folk har tid för internetcykling.

Haha, ja vad hände här liksom...? :)

Ska utveckla det jag skrev i mitt tidigare inlägg: Finns det inga planer på att åka riktiga berg skulle jag inte välja AM V4 alls. Oavsett version. Däremot är det nog läge att kika på TR V4,2... 140/130 slag och nästan lika flacka vinklar som AM V4. Tror det är en stigsmiskare av rang.

Paco

Aktiv medlem
rayy sa:
Paco sa:
Seså, anmäl dig till tävlingen i GBG nu. Sluta fixa tågräls, alla vet att allt ändå inte fungerar "på grund av SJ"….

Blir inget cykla för Paco för han blev sur och sålde alla cyklar, förutom pendlarhäcken!

fireon

Medlem
Här hände det grejer i denna tråden :) Hmm, blev lite oviss nu om TR kanske är ett bättre alternativ.

Jag började som sagt med mtb förra året och försöker ta mig ut på en tur varje vecka i rent träningssyfte. Älskar känslan att vara ute i naturen, både själv och med polare (vi kör båda hhardtail än så länge). Tycker mest om att köra utför men då vi inte har några extremt "långa" utförsåk i GBG så blir det ju även en hel del klättring och ren stigcykling också. Jag lär mig mer och mer för varje gång jag är ute och tar mig nu utför saker som jag inte vågade i början. Nu känner jag dock att min HT med 100 mm slag håller mig tillbaka och därför vill jag satsa på en FS.

Det jag är rädd för är att om jag väljer en TR med 130/120 i slag mot en AM med 150/160 så kommer jag att hamna i samma känsla om ett år där jag känner att cykeln begränsar mig mer än min egen förmåga. Men det kanske även blir ett för stort och annorlunda steg från en HT till en AM...

Hmm, svårt det här. Om jag skulle gå efter en mer trailfokuserad hoj har ni isf några tips på alternativ till TR 4.2?

Ska tilläggas att jag kör 27.5 idag och är väldigt nöjd med det. Provade även 29 innan första köpet men tyckte då att det var lite klumpigt...

Senast ändrad:

rayy

Aktiv medlem
Paco sa:
Blir inget cykla för Paco för han blev sur och sålde alla cyklar, förutom pendlarhäcken!
Lögn, förbannad lögn! Vi ska ju tääävla!

Och till fireon:
Om du kört på en hojj med 100mm slaglängd fram, typ en XC-inriktad hardtail, så är det en hel värld bort att hoppa på en riktig stigcykel med _modern geometri_, höj- och sänkbar sadelstolpe och kanske något större hjulstorlek.

Som Mårten säger ska man ha en hojj som passar för det användningsområde man har.
Moderna stigcyklar fixar stökig Änggårdenterräng även med enbart 130mm slaglängd. Dessa hojjar har den geometri som krävs för att ta hand om utsatta situationer på ett bra sätt. Kom ihåg att geometrin tar dig över minst lika mycket stök som slaglängden på dämparna!

Det låter som att du är rädd för att hamna på en hojj som är för lik din nuvarande med nervöst beteende. Verkar även som att du vill ha en hojj du kan köra utvecklas med och köra fort med?
Vill du safea och cykla snart (är ju ändå vår!), kör på Meta 4an. Du lär bli sjukt nöjd! Vill du kolla in något nytt, titta exempelvis in Trek Fuel EX 7 med 29"-hjul. Lär rulla som bara den, kommer knappast kännas nervös och du kommer helt klart kunna bomba på.
Men återigen, siktar du på bikepark då och då - kör på Metan, Fuelhojjen är bäst på hemmaplan

Även Bansheen, Specialized Stumpjumper och Kona Process 134 som nämns ovan är aaasgrymma hojjar för ändamålet (då med 27.5"-hjul). Sistnämnda är jag nog något partisk om att den är fin, då jag äger "storebror" 153 (med mer slaglängd) själv och säljer dom på jobbet.. :)

Nu har den här tråden varit besparad från folk rekommenderar dig tyska cyklar till bättre specifikation vs pris. Long story short: Passar för vissa, men för dig låter det som att känslan i cykeln är viktigare än vilken bakväxel som sitter på. Stumpjumper, Fuel EX och säkert nån Process 134 finns att testa i GBG.

BjornR

Aktiv medlem
Mellanmjölken är Birds nya Aeris 145. 160mm fram och 145mm bak. Tycker du 160mm är för mycket så är det bara att köpa en ny luftpistong.

Magnus.Bovall

Aktiv medlem
BjornR sa:
Mellanmjölken är Birds nya Aeris 145. 160mm fram och 145mm bak. Tycker du 160mm är för mycket så är det bara att köpa en ny luftpistong.

145 bak och 150-160 fram, bra pris och i övrigt bra specade så ser väll fågeln helt optimal ut för gbg terräng och enduro åka.
/M

Magnus.Bovall

Aktiv medlem
Försök att låna och testa nått med 130-140mm slag samt 150-160 och testa och se hur du upplever skillnaden. Så vet du kanske lättare vad du vill ha.

fireon

Medlem
rayy sa:
Paco sa:
Lögn, förbannad lögn! Vi ska ju tääävla!

Och till fireon:
Om du kört på en hojj med 100mm slaglängd fram, typ en XC-inriktad hardtail, så är det en hel värld bort att hoppa på en riktig stigcykel med _modern geometri_, höj- och sänkbar sadelstolpe och kanske något större hjulstorlek.

Som Mårten säger ska man ha en hojj som passar för det användningsområde man har.
Moderna stigcyklar fixar stökig Änggårdenterräng även med enbart 130mm slaglängd. Dessa hojjar har den geometri som krävs för att ta hand om utsatta situationer på ett bra sätt. Kom ihåg att geometrin tar dig över minst lika mycket stök som slaglängden på dämparna!

Det låter som att du är rädd för att hamna på en hojj som är för lik din nuvarande med nervöst beteende. Verkar även som att du vill ha en hojj du kan köra utvecklas med och köra fort med?
Vill du safea och cykla snart (är ju ändå vår!), kör på Meta 4an. Du lär bli sjukt nöjd! Vill du kolla in något nytt, titta exempelvis in Trek Fuel EX 7 med 29"-hjul. Lär rulla som bara den, kommer knappast kännas nervös och du kommer helt klart kunna bomba på.
Men återigen, siktar du på bikepark då och då - kör på Metan, Fuelhojjen är bäst på hemmaplan

Även Bansheen, Specialized Stumpjumper och Kona Process 134 som nämns ovan är aaasgrymma hojjar för ändamålet (då med 27.5"-hjul). Sistnämnda är jag nog något partisk om att den är fin, då jag äger "storebror" 153 (med mer slaglängd) själv och säljer dom på jobbet.. :)

Nu har den här tråden varit besparad från folk rekommenderar dig tyska cyklar till bättre specifikation vs pris. Long story short: Passar för vissa, men för dig låter det som att känslan i cykeln är viktigare än vilken bakväxel som sitter på. Stumpjumper, Fuel EX och säkert nån Process 134 finns att testa i GBG.

Grymma tips, tack!

Ja, jag är lite rädd att hamna för nära det jag har... Byggde om min HT en del för att göra den bättre för stigcykling och har nu 780-styre, kortare styrstam, singelklinga och Reverb-stolpe. De förändringarna, framförallt dropper och styre/styrstam gjorde upplevelsen mycket stabilare. Men sen sätter det ju stopp efter det :)

Som du säger så är jag ute efter en cykel som jag kan utvecklas och köra fort med. Är ju även en prylnörd och vill gärna ha så mycket bang for the buck som möjligt men känslan på cykeln är viktigare. Det lutar åt att det blir V4an. Det jag blev orolig över med för stor slaglängd är ju att cykeln helt plötsligt ska kännas tung och tråkig på vanlig stig men det borde ju ett snäpp på dämparinställningen kunna åtgärda...

Återigen, tack för vägledningen!

fireon

Medlem
Magnus.Bovall sa:
BjornR sa:

145 bak och 150-160 fram, bra pris och i övrigt bra specade så ser väll fågeln helt optimal ut för gbg terräng och enduro åka.
/M

Fågeln ser minst sagt intressant ut! Extern kabeldragning är kanske lite skumt men det är ju praktiskt vid service. Blir svårare och svårare det här :)

rayy

Aktiv medlem
Samma här. Körde XC-hardtail (med nervös geo), satte på 760-styre, drog upp gaffeln till 120mm slaglängd och satte på bredare däck. Funkade ett tag, sen växer man ur hojjen igen...

Vad jag (som sen hamnade på 120mm hojj och efter det 160mm-hojjar) och andra har för erfarenheter om att köpa cykel nummer två kan helt klart hjälpa dig, men ärligt talat: Välj en hojj med vettig geometri, rätt storlek (viiiiktigt), köp den så snart som möjligt och dra ut och KÖR. Kommer alltid finnas något som var 5% billigare eller hade något bättre spec. Kan dock återigen rekommendera att testa en hoj med 130-slag för att få en uppfattning om vad det handlar om (typ en Stumpjumper/Fuel EX). Finns på flertalet ställen i stan som testcyklar.

Vi som skrivit ovan i tråden har som sagt alla under ett eller annat tillfälle kört 150/160mm-hojjar i ÄGB och vart nöjda med det. Sen att vissa hamnat på 29ers med mindre slaglängd eller glidit iväg åt andra håll... Ja, det är så det är bara.

fireon

Medlem
rayy sa:
Samma här. Körde XC-hardtail (med nervös geo), satte på 760-styre, drog upp gaffeln till 120mm slaglängd och satte på bredare däck. Funkade ett tag, sen växer man ur hojjen igen...

Vad jag (som sen hamnade på 120mm hojj och efter det 160mm-hojjar) och andra har för erfarenheter om att köpa cykel nummer två kan helt klart hjälpa dig, men ärligt talat: Välj en hojj med vettig geometri, rätt storlek (viiiiktigt), köp den så snart som möjligt och dra ut och KÖR. Kommer alltid finnas något som var 5% billigare eller hade något bättre spec. Kan dock återigen rekommendera att testa en hoj med 130-slag för att få en uppfattning om vad det handlar om (typ en Stumpjumper/Fuel EX). Finns på flertalet ställen i stan som testcyklar.

Vi som skrivit ovan i tråden har som sagt alla under ett eller annat tillfälle kört 150/160mm-hojjar i ÄGB och vart nöjda med det. Sen att vissa hamnat på 29ers med mindre slaglängd eller glidit iväg åt andra håll... Ja, det är så det är bara.

Tack, känns som att det inte blir fel med en 160mm-hoj för mig då. Innan jag köpte min HT så testkörde jag en Specialized 29, tror att det var en Stumpjumper, samt en Rocky Mountain, typ Thunderbolt, men eftersom det var så tidigt i min MTB-karriär så visste jag ju inte riktigt vad jag skulle titta efter. Borde kanske provköra mera men känner mig ändå rätt säker att jag blir nöjd med en 160mm-hoj så länge ramen har rätt storlek och geometrin är rätt som du säger.

Känns som att det står mellan Commencal Meta AM V4, Bird Aeris eller den begagnade Stumpjumpern från Klavikel nu...

Jimel

Aktiv medlem
Jag har gått från HT till 160mm fullgung, (Spec enduro) och är svinnöjd, var också orolig över att det skulle bli för mycket hoj men det tycker jag inte, har svinkul med den på stigar och den gör knappast bort sig i en bikepark (vilket jag gör :))

Mårten

Aktiv medlem
fireon sa:
Orkade inte vela mer, blev en V4 Ride, känns som att jag kommer bli grymt nöjd :)

Tack för all hjälp!

Bra val! Den är fin!

Ett tips: Så fort du får den måste du peta dit bikecover eller ett par lager tejp ovanpå BB-hylsan där bromsslang och växelvajer kommer ut ur underröret. Annars äter dom upp ramen för dig...

zinkpasta

Aktiv medlem
Grattis! Är mycket nöjd med min Meta V4 2015 för Änggårdsstök (kör dock 150mm slag fram), räknar även med att den får smaka lite alper i år så då känns det bra att ha slaglängden. Upplever den som relativt trampeffektiv, iaf med bakdämparen i pedal/mittläge (jämför med en Giant Trance 27.5 med 140mm, är inte så långt ifrån), så tror definitivt inte den kommer kännas tråkig, men givetvis mindre rapp än en HT..

Utöver Mårtens tips kan jag även tipsa om att fylla i samma hålrum med tvättsvamp eller annat, så det inte kommer in massa lera o skräp i ramen. Detta har iaf hos mig haft en förmåga att leta sig upp till gaffelröret och orsaka diverse knak. :-/ ..En ganska idiotisk konstruktion. I övrigt är cykeln grym.

Ett till tips - att dra slang/vajer för dropper internt är ett helvete pga trånga passager. Rekommenderar att du hyr/lånar/köper en Parktools IR-1 (http://www.parktool.com/product/internal-cable-routing-kit-ir-1) för att förenkla det hela (i Göteborg har iaf Bikeplace/Trek-verkstan en sån). Det går även att lösa utan, men förvänta dig en del svordomar.

Hör av dig via PM om du vill snacka mer meta. :-)

Senast ändrad:

Mårten

Aktiv medlem
zinkpasta: Du får sluta cykla upp och ned?!

På min 2016 var underröret redan försett med en skumkorv från fabrik för att eliminera slammer så det är inga problem.

Jag tycker dock att AM V4 är trög för vanlig stigcykling. Inte primärt trampeffektiviteten utan snarare att den är för sävlig i uppträdandet som stör. Det är för mycket cykel helt enkelt. Iofs är jag halvkass så det kanske snarast handlar om det...

fireon

Medlem
Mårten sa:
fireon sa:
Orkade inte vela mer, blev en V4 Ride, känns som att jag kommer bli grymt nöjd :)

Tack för all hjälp!

Bra val! Den är fin!

Ett tips: Så fort du får den måste du peta dit bikecover eller ett par lager tejp ovanpå BB-hylsan där bromsslang och växelvajer kommer ut ur underröret. Annars äter dom upp ramen för dig...

Tack, har faktiskt beställt helikopterfilm till ramen då jag har fått en del skav på min gamla hoj som jag gärna vill undvika på den nya :)

fireon

Medlem
zinkpasta sa:
Grattis! Är mycket nöjd med min Meta V4 2015 för Änggårdsstök (kör dock 150mm slag fram), räknar även med att den får smaka lite alper i år så då känns det bra att ha slaglängden. Upplever den som relativt trampeffektiv, iaf med bakdämparen i pedal/mittläge (jämför med en Giant Trance 27.5 med 140mm, är inte så långt ifrån), så tror definitivt inte den kommer kännas tråkig, men givetvis mindre rapp än en HT..

Utöver Mårtens tips kan jag även tipsa om att fylla i samma hålrum med tvättsvamp eller annat, så det inte kommer in massa lera o skräp i ramen. Detta har iaf hos mig haft en förmåga att leta sig upp till gaffelröret och orsaka diverse knak. :-/ ..En ganska idiotisk konstruktion. I övrigt är cykeln grym.

Ett till tips - att dra slang/vajer för dropper internt är ett helvete pga trånga passager. Rekommenderar att du hyr/lånar/köper en Parktools IR-1 (http://www.parktool.com/product/internal-cable-routing-kit-ir-1) för att förenkla det hela (i Göteborg har iaf Bikeplace/Trek-verkstan en sån). Det går även att lösa utan, men förvänta dig en del svordomar.

Grymt, tack för tipsen! Har tyvärr en Reverb med extern kabel som jag har tänkt att köra med, så jag får hitta något bra sätt att dra kabeln extern istället. Annars får jag köpa en KS Lev eller liknande...

BjornR

Aktiv medlem
fireon sa:
zinkpasta sa:

Grymt, tack för tipsen! Har tyvärr en Reverb med extern kabel som jag har tänkt att köra med, så jag får hitta något bra sätt att dra kabeln extern istället. Annars får jag köpa en KS Lev eller liknande...

Buntband och eltejp. Finlösning för alla åldrar.

Jag brukar rekommendera denna stolpe att ha som extra till sin reverb. Bra pris och reglaget är riktigt bra också.
http://www.chainreactioncycles.com/se/en/brand-x-ascend-dropper-seatpost/rp-prod149024

edit: Kanske billigare på wiggle: http://www.wiggle.se/brand-x-ascend-01-sankstolpe/

Senast ändrad:

fireon

Medlem
BjornR sa:
fireon sa:
zinkpasta sa:

Buntband och eltejp. Finlösning för alla åldrar.

Jag brukar rekommendera denna stolpe att ha som extra till sin reverb. Bra pris och reglaget är riktigt bra också.
http://www.chainreactioncycles.com/se/en/brand-x-ascend-dropper-seatpost/rp-prod149024

edit: Kanske billigare på wiggle: http://www.wiggle.se/brand-x-ascend-01-sankstolpe/

Ja, blev faktiskt lite sugen på en Brand-X då reglaget ser betydligt mer praktiskt ut än Reverbs motsvarighet. Kanske blir en sån ändå :)

zinkpasta

Aktiv medlem
Mårten sa:
zinkpasta: Du får sluta cykla upp och ned?!

På min 2016 var underröret redan försett med en skumkorv från fabrik för att eliminera slammer så det är inga problem.

Jag tycker dock att AM V4 är trög för vanlig stigcykling. Inte primärt trampeffektiviteten utan snarare att den är för sävlig i uppträdandet som stör. Det är för mycket cykel helt enkelt. Iofs är jag halvkass så det kanske snarast handlar om det...

Får erkänna att jag nog befinner mig med cykeln upponer/ovanpå mer än de flesta andra, och det är sällan (aldrig) med mening.. Skönt att höra att de verkar ha insett problemet och levererar med skumkorv nu iaf.

Kan även erkänna att jag ibland längtat efter nåt livligare (Kinnekulle runt t. ex.), men för de hårigare ÄGB-sträckorna känns den perfekt, och den blir ju klart roligare ju snabbare man vågar cykla (iaf tills det går för snabbt och jag börjar gråta istället). ..Särskilt om man är lite papphamrig så är det bra med extraslag som räddar en...

BjörnR (eller nån annan): Nån stolpe med extern dragning att rekommendera som extrastolpe? Tänkte att om min intern-Giant havererar på resande fot så kan det vara skönt att rel. enkelt trycka dit nåt och silvertejpa externdragningen tillfälligt..

plumse

Aktiv medlem
*host* annons *host*

https://happyride.se/annonser/ad.php?id=27285

?

150mm +-10 mm är enligt min mening optimalt för allt i Göteborgsområdet. Asfalt och grus exkluderat förstås.
Skulle också få känslan att ha valt fel om jag valde 130mm. Överbyggd hoj for the win.
Att det kostar 1kg extra fixar man genom två veckors måttligt bantande...

zinkpasta

Aktiv medlem
Jimel sa:
T mars är ju billig iaf och förhoppningsvis ska den ju inte användas :)

En sån har jag iofs på min Meta HT, men den känns lite föör dassig nästan.. Kom iofs på att man får en ny (gråimporterad) Giant Switch-R med 150mm slag/drop för 1300kr så kanske enklast att köpa en extra sån. :P

(Men du har en poäng, förhoppningsvis ska den inte användas o då duger den utmärkt..)

fireon

Medlem
larsaw sa:
BjornR sa:
zinkpasta sa:
Särskilt om man är lite papphamrig så är det bra med extraslag som räddar en...

Och fetare däck. När man är kass nog så kör man DH-däck för stigcykling.

+1 & +1
Sen vill jag även tillägga att Meta AM V4 blir betydligt "poppigare" om SAG justeras till 20% istället för dom 25-30% som är Happy'std...

Och med poppig menar du att den blir hårdare, ger mer feedback och bättre för trail eller? :P

larsaw

Aktiv medlem
fireon sa:
larsaw sa:
BjornR sa:
zinkpasta sa:

+1 & +1
Sen vill jag även tillägga att Meta AM V4 blir betydligt "poppigare" om SAG justeras till 20% istället för dom 25-30% som är Happy'std...

Och med poppig menar du att den blir hårdare, ger mer feedback och bättre för trail eller? :P

Precis, dock inte fullt lika plush så klart...

fireon

Medlem
larsaw sa:
fireon sa:
larsaw sa:
BjornR sa:
zinkpasta sa:

+1 & +1

Precis, dock inte fullt lika plush så klart...

:D gött, då vet jag vad jag ska göra om jag tycker den är för plush eller poppig på mina standardstigar

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer