Commencal Meta HT AM Ram Byte?

Ri_Ga

Medlem
Hej,
Jag fick nyss leveransen av en Commencal Meta HT AM Essential i Heritage Green(i Torsdags). Storlek L.
Undrar om det är något som hade velat byta ram? Ramen i sig har inga problem, den är dock lite för stor, den är custom wrapped i 3M tape.

Bor I Göteborg, och hade helst bytt med någon som bor i närheten.
Vill ha samma ram, 2021 modellen. Helst samma färg och i storlek M.

Pratade med supporten på Commencal då jag precis ligger mellan storlek M och L. Valde att gå på L då de sa utan tvivel att det är det som hade passat mig och många andra tycker att L är rätt storlek. Jag känner mig dock inte bekväm på cykeln, har vinklad handtagen och ändrat sitsen lite. Känns som att cykeln kör mig.

Så undrar som sagt om någon hade velat byta ut sin ram mot min?

Tack :)

Mvh

Senast ändrad:

sdx

Aktiv medlem
Hej,
Jag fick nyss leveransen av en Commencal Meta HT AM Essential i Heritage Green. Storlek L.
Undrar om det är något som hade velat byta ram? Ramen i sig har inga problem, den är dock lite för stor, den är custom wrapped i 3M tape.

Bor I Göteborg, och hade helst bytt med någon som bor i närheten.
Vill ha samma ram, 2021 modellen. Helst samma färg och i storlek M.

Pratade med supporten på Commencal då jag precis ligger mellan storlek M och L. Valde att gå på L då de sa utan tvivel att det är det som hade passat mig och många andra tycker att L är rätt storlek. Jag känner mig dock inte bekväm på cykeln, har vinklad handtagen och ändrat sitsen lite. Känns som att cykeln kör mig.

Så undrar som sagt om någon hade velat byta ut sin ram mot min?

Tack :)

Mvh
Testa kortare stam det gör underverk.

Ri_Ga

Medlem
Testa kortare stam det gör underverk.
Tack för tipset. Den ligger på 40mm just nu. Får eventuellt prova det.
Vet inte riktigt varför jag har så stora problem med att få upp bakre hjulet på cykeln, känns som limmad vid marken. Försöker ta mig upp för några stenar och bakdelen vill bara inte följa med.

Berk

Aktiv medlem
Tack för tipset. Den ligger på 40mm just nu. Får eventuellt prova det.
Vet inte riktigt varför jag har så stora problem med att få upp bakre hjulet på cykeln, känns som limmad vid marken. Försöker ta mig upp för några stenar och bakdelen vill bara inte följa med.

Jag är nyfiken på vad problemet är där. Vad cyklade du på innan?

Meta HT är nog relativt kort jämfört med andra HT nuförtiden. Med 40 mm stam skulle den vara lite för kort för mig. Jag är 179 cm lång, men har relativt lång överkropp.

Ri_Ga

Medlem
Jag är nyfiken på vad problemet är där. Vad cyklade du på innan?

Meta HT är nog relativt kort jämfört med andra HT nuförtiden. Med 40 mm stam skulle den vara lite för kort för mig. Jag är 179 cm lång, men har relativt lång överkropp.
Hej,
Även jag är 179cm.
Tidigare så har jag cyklat på en Kona Coiler Deluxe (retro hoj) och en Specialized Enduro Evo från 2013 (inte säker på årtalet), så gammal geometri och 26''.
Tycker dock det största problemet är den bakre delen utav cykeln, kan inte få upp den. Kan få upp framhjulet över fallna träd, men bakhjulet kan jag bara inte få upp... Vet inte varför.
Funderar på om det är för att jag är van vid den gammla geometrin och att jag är ovan med 27.5'' eller om det är något annat som spökar.
Har mer platts för knäna än på min Specialized, så ramen i sig känns lite längre, om det nu är så i geometrin vet jag ej. Det är bara en kännsla.

Ri_Ga

Medlem
Är det inte avsaknad av dämpning bak som är problemet då?
Jag har funderat på det. Men jag har inget emot det faktiskt, inte ännu. Cykeln känns mer kapabel än vad jag känner mig bekväm vid just nu :) Sedan så kan det ju vara så att jag har fått en jätte dålig teknik ifrån de fulldämpade cyklarna.
Tycker dock ändå att det känns lite stort framtill, och jag kör med droppern så långt ner det går (170mm) och när jag har den i det minsta läget så tycker jag ändå att den är en aningen i vägen.

MTBemil

Aktiv medlem
tror det du märker är modernare geo, eftersom cyklar blivit längre och flackare så har framhjulet kommit längre från kroppen och för att lyfta bakhjulet så måste du flytta vikten längre fram än tidigare. är också 179 och kör medium, men vet andra som kör large så går nog att vänja sig, men är ju lite av en smaksak också

Berk

Aktiv medlem
En HT kräver mer aktivt förflyttning av kroppen. Jag har ingen problem att får upp bakhjulet på sten om jag kan få framhjulet upp. Man måste flytta vikten mycket fram för att minska trycken på bakhjulet, annars kan den "hänga" på stenen.

Jag kör 150 mm dropper, nästan alltid helt ner. Men lite mindre drop skulle också räcka. Kör nu ofta helstel utan dropper med sadeln på ekvivalent av 100 mm drop.

Berk

Aktiv medlem
Nu jag har tänkt lite mer tror jag att det kommer att blir värre med kortare stam.

Det tar tid att vänja sig med moderna geometrien. Jag skulle rekommendera att prova några månader till. Men som flera säger är det också en smaksak.

Trasselplanta

Aktiv medlem
tror det du märker är modernare geo, eftersom cyklar blivit längre och flackare så har framhjulet kommit längre från kroppen och för att lyfta bakhjulet så måste du flytta vikten längre fram än tidigare. är också 179 och kör medium, men vet andra som kör large så går nog att vänja sig, men är ju lite av en smaksak också
Lånar tråden lite om det är ok.

Jag tänkte köpa en Meta jag med, men blir inte klok på storleken. Är det Metan du kör i M? Jag är 179-181 lång, det varierar konstigt nog, och med inseam 86. Egentligeb verkar standover och stack nice på M, men reachen på 420 är typp samma som jag har på min nuvarande cykel och då får jag köra rätt lång stam för att vara bekväm. Andra sidan kanske L har lite väl lång reach. Men, min ram har urkass geo. Så kanske det helt enkelt funkar om övrig geo är bättre?

Berk

Aktiv medlem
Lånar tråden lite om det är ok.

Jag tänkte köpa en Meta jag med, men blir inte klok på storleken. Är det Metan du kör i M? Jag är 179-181 lång, det varierar konstigt nog, och med inseam 86. Egentligeb verkar standover och stack nice på M, men reachen på 420 är typp samma som jag har på min nuvarande cykel och då får jag köra rätt lång stam för att vara bekväm. Andra sidan kanske L har lite väl lång reach. Men, min ram har urkass geo. Så kanske det helt enkelt funkar om övrig geo är bättre?

Reach blir längre med ungefär hälften av sag. Men jag gissar att det ger bara 5 mm extra reach jämfört med din nuvarande cykel. Stack med sag blir hälften av sag mindre. Så kanske är stack inte så mycket högre än vad du nu har. Dessutom skiljer sig stack bara 5 mm mellan M och L. Jag skulle säga L. Jag är 179 med lite kortare ben och skulle ville ha en cykel som är lite längre än L.

Köp & Sälj

Topp