Commencal Meta HT - vilken modell för en amatör?

boaman

Ny medlem
Funderar över vilken Commencal Meta HT modell jag ska köra på.

Cyklat lite på stigarna kring Västerås på en XC tidigare och kommit fram till att jag vill ha en längre och flackare HT som även funkar i flowiga downhill miljöer.

på de olika stoic modellerna, men då det inte finns någon uppskattat leveranstid har jag landat i Commencal istället. Finns de andra modeller som jag mossar

Till frågan, vilken nivå av komponenter duger åt en amatör? Vill inte köpa bort mig så lägger hellre 20,000 på en cykel som jag kan växa in i än 14,000 på en som jag tröttnar på direkt.

Tror egentligen att instegsmodellen duger, har tänkt komplettera med dropp: https://www.commencal-store.co.uk/meta-ht-am-origin-sand-2021-c2x31636803

eller ska man slå till på den här istället:

tack för hjälpen 🙏

Berk

Aktiv medlem
Rock Shox 35 Silver har en jätteenkla dämper med bara Rebound dämpning, ingen kompressionsdämpning alls. Har aldrig läst en recension på den, men jag skulle undvika den. Alla andra modeller är bra, tycker jag.

voidolf

Aktiv medlem
Håller med Berk.
Mycket bättre dämpare på den dyrare. Luft och inte stålfjäder, så du kommer kunna ställa både fjädern och dämparkretsen på ett helt annat sätt. Dessutom dropper redan från början.
Lite större växelspann också om det nu betyder något

boaman

Ny medlem
Tack! Då blir det en dyrare dämpare!
Mellanmodellen av Meta har ”rockshox 35 Gold RL, 160mm, Debonair, rebound, Boost (15 x 110 mm), 44 mm offset” - är den dämparen bra nog för en annan eller ska man gå upp en nivå till? Då jag tänkt lägga till en dropper så är skillnaden i pris (€1,599 mot €1,999) kanske inte så stor.

Senast ändrad:

simson

Aktiv medlem
Ta den som har Yarigaffeln för den kan du uppgradera till i princip till top off the line vilket du inte kan göra 35serien som har tjockare gods och alltså mindre innerdiameter.
Mange

Arth

Medlem
Akta dig lite för deras leveranstider, min cykel blev 1 månad försenad men jag har hört om folk som väntat betydligt längre än så.

Jag köpte en Origin Meta TR men har bytt en hel del på den (vilket jag visste) inklusive gaffel. RS 35 Silver är egentligen okej för vad den är men väger ca lika mycket som en Stena Line-färja. Kom ihåg att en gaffel är lätt att byta och så får du precis den du vill. Jag tycker det är lite väl långt upp (prismässigt) till Yari då det ändå är en bra bit från en toppmodell, det kostar trots allt en del att uppgradera den också. Största problemet med Origin är 10 växlar skulle jag säga, det blir nog lite tungt i längden och är lite mera omständligt att byta än gaffeln.

Berk

Aktiv medlem
Jag skulle hellre har 10-delat än 12-delat. 30/46 borde räcka för de flesta i Sverige. Och flera här klagar över kvaliteten av Sram SX, medan Deore är bra.

boaman

Ny medlem
Jag skulle hellre har 10-delat än 12-delat. 30/46 borde räcka för de flesta i Sverige. Och flera här klagar över kvaliteten av Sram SX, medan Deore är bra.
Ok, tror inte att det är så noga för min del då jag är rookie. Men vill inte köpa skräp så kanske bättre att satsa på Deore då.

Såg att det fanns en Nukeproof scout comp hos dans cykel. Tror du den kan vara nåt? Inte sett den dämparen på någon annan modell jag kollar på, duger den åt mig?

Berk

Aktiv medlem
Ok, tror inte att det är så noga för min del då jag är rookie. Men vill inte köpa skräp så kanske bättre att satsa på Deore då.

Såg att det fanns en Nukeproof scout comp hos dans cykel. Tror du den kan vara nåt? Inte sett den dämparen på någon annan modell jag kollar på, duger den åt mig?

Nykeproof Scout är riktigt bra! Tyvärr inte billigt längre efter Brexit. En Bomber är en bra gaffel. Marzocchi köptes av Fox och den har samma dämpare som Fox Rythm, tror jag.

x-country

Aktiv medlem
Eller så gör du som mig, jag köpte en Merida Big.trail 600. Jag ville ha en bra dämpare för att slippa uppgradera så det blev den. Sjukt nöjd. Jag är amatör och cyklade MTB åren 88-94 så där har du mina preferenser. Annars så har ju Trek kommit med nya Roscoe som ser bra ut. Eller Specialized Fuse. Jag valde mellan Fuse och Big.trail då det var dessa som fanns tillgängliga. Nu menar jag inte att du måste välja de ”stora” märkena men det kanske är lättare att hitta någon som har dessa så du kan testa.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer