Contessa vs Scale??

JockeS

Aktiv medlem
Contessa vs Scale??
Hur är det nu med Contessa-ramarna.
är dom identiska i geometrin som en vanlig Scale 910 t ex?

Har en bekant som ska köpa en HT och hittat en Contessa 900.
Han är 175 cm och kör sedan tidigare på en Scale 950 i storlek Medium. Och han sitter bra på den.

Skulle en Contessa 900 i storlek Medium vara bra för honom?

Contessa vs Scale??
Tidigare har det iallafall varit exakt samma ramar på båda varianterna. Det som brukar skilja är sadel, handtag och eventuellt smalare styre.

Contessa vs Scale??
Contessan görs bara upp till storlek L. Storlekarna i övrigt är samma, en medium contessa är lika stor som en vanlig. Jag själv kör en Contessa spark. Det jag skriver nu stämde iallafall för två år sedan när jag köpte min.

JockeS

Aktiv medlem
Contessa vs Scale??
Ja för att byta styre/styrstam och sadel är ju inga pengar direkt.
Det är ju nästan så jag är sugen på att köpa den hojjen ifall han inte vill ha den.
Är lika lång som honom.

Men hittar ingen info om Contessa 900.. hittar bara 910 m.fl

pang

Ny medlem
Contessa vs Scale??
Skillnaden mellan en contessa rc och en vanlig scale är inget i geometrin eller storleken på ramen. Jag har själv en contessa rc i storlek M. Det som skiljer är 700mm brett styre istället för 720. Lite annan sadel. 170mm vevar istället för 175. Enligt specen ska det vara 350mm sadelstolpe istället för 400. Men min hade 400mm stolpe.

Jensen

Aktiv medlem
Contessa vs Scale??
På spark har de väll även tunat dämparen lite annorlunda. Frågan ä om de gjort lika me gaffeln. Oavsett är det ju en skitsak att ändra om så är fallet.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer