Continental Baron - monteringsproblem

Nikran

Medlem
Tänkte byta mina maxxis DHR II mot continental baron 2.4, 29”
DHR gick av fälgen utan problem, men fick slita som ett djur med baron-däcken. Fick på ena däcksidan, men inte båda delarna. Slet i ca 2 timmar innan jag gav upp... försökte få av däcket men lyckades inte med det heller. Jag tröttnade på däcket och klippte sönder det till slut. 🤬
sätta på mitt gamla DHR tog 5 minuter, inga problem.

Vad har ni andra för erfarenheter? Jag har monterat baron förr, och minns att det var tufft då också. Är continental lite väl styva och tighta med toleranserna, eller är det mig det är fel på?

mvh

Der Kaiser

Aktiv medlem
Mina Der Kaiser var ett helvete de första gångerna de skulle på, men efter några gånger på o av så har de varit enkla.
Mitt enda Der Baron minns jag inget av men jag fick iallafall på det(, kan ju varit luttrad av mina Kaisrar.) Och slog genom det på nästan första rundan och har inte använt det sedan dess...

Valhalla_

Aktiv medlem
Konstigt. Nästan inga däck är särskilt svåra att få på om man ser till att börja på motstående sida mot ventilen samt ser till att däcket verkligen sitter i fåran i mitten. Och inte minst, väl smorda med däckpasta.

Nikran

Medlem
Konstigt. Nästan inga däck är särskilt svåra att få på om man ser till att börja på motstående sida mot ventilen samt ser till att däcket verkligen sitter i fåran i mitten. Och inte minst, väl smorda med däckpasta.
Precis så jag gjorde. Motsatt sida ner i fåran. När första kanten gick över till slut gick däcket ner med en rejäl smäll. Däckkanten satt så hårt nere i fåran att den inte ville flytta sig ut till fälgsidan om jag försökte trycka ut den, därför fick jag klippa upp däcket till slut.
har monterat ett par olika däck, alla märken och modeller har gått bra. Som sagt, tog mig 5 min att sätta på det gamla och pumpa upp.
provade med att smörja kanten, testade även att värma däcket ifall det skulle göra det medgörligt. men icke.

Jag får hålla mig till DHR II antar jag. Jag gillar greppet i baron-däcken, men jag tror jag ger upp dem om ingen har en magisk mirakelkur...

trampapådå

Aktiv medlem
Köpte 27,5 till din 29" fälg? 😁 skämt åsido måste vart nåt fel på de däcket. Jag har ett magic mary som också är ett helvete att få på, speciellt med insert i!

dnleriksson

Aktiv medlem

Jag trodde också det tills jag monterade mina ISP första gången. Vassa jäkla däck och riktigt ont i händerna innan de smet över kanten.

Valhalla_

Aktiv medlem
Så trodde jag också fram för några år sedan. Jag är ödmjukare nu.

Jag är då inte så ödmjuk inför cykeldäckmontering. Lärde mig för några år sedan att montera bildäck i låg profil för hand på 18" lm-fälgar. Efter detta blev allt annat bra mycket enklare. Och så har man burken med däckmonteringspasta kvar (rekommenderar dig att prova). Och några av knepen.

johak

Medlem
Jag har upplevt samma sak. Köpte nyligen ett Der Baron 27,5x2,4 och hade stora problem att få på det. Fick använda däckjärn till MC för att få det över fälgkanten.
Har flera andra Conti däck (Trailking och mountain king) som går att få på med handkraft utan problem.

Har även ett problem att däcket vobblar i sidled på ett ställe. Trots att det sitter korrekt monterat på en spikrak fälg.

Topp