Continentals nya däck

Makten

Aktiv medlem
Continentals nya däck
Ännu ett "traildäck" på över kilot. Vad är det som hänt egentligen?
Gissningsvis att eliten kör allt aggressivare och därmed flyttar ribban uppåt för vad som anses hamna inom vilken kategori. Frågan är om gemene man verkligen håller med om det. Precis som någon kommenterade är det underligt att man måste köpa svintunga däck med styva däckssidor bara för att man vill ha mjuk gummiblandning. Det finns ju inget direkt samband mellan behov av grepp och att cykla aggressivt egentligen, men det är så det ser ut på däckmarknaden. :cautious:

Med andra ord; tillverkarna kanske borde kolla hur vanligt folk använder sina cyklar istället för att vara fokuserade på kraven inom tävlingsgrenarna. Eller recensenterna som är 10 gånger duktigare än de som köper däcken.

glitch

Aktiv medlem
Continentals nya däck
4484884 kombinationer, från tungt till tyngre....vad hände med vettiga allrounddäck? Men det är väl just det, att detta är tänkt för tävlande inom DH och Enduro där fokus är utför, inte för oss svenska mellanmjölksstigcyklister som leker enduro på någon soptipp ibland.

Berk

Aktiv medlem
Continentals nya däck
4484884 kombinationer, från tungt till tyngre....vad hände med vettiga allrounddäck? Men det är väl just det, att detta är tänkt för tävlande inom DH och Enduro där fokus är utför, inte för oss svenska mellanmjölksstigcyklister som leker enduro på någon soptipp ibland.

Det blir snart bara Racing Ralph och Rekon Race eller det här ...

ambientzz

Aktiv medlem
Continentals nya däck
Nu är det ju förvisso ett släpp av däck tänkt till gravity...Det finns ju fortfarnade Trail King eller Mountain King om man vill ha sub 1kg. Men jag måste hålla med om att det är lite dumt att man inte kan få supersoft-gummit med enduro-casing.....

Rattnalle

Aktiv medlem
Continentals nya däck
Nu är det ju förvisso ett släpp av däck tänkt till gravity...Det finns ju fortfarnade Trail King eller Mountain King om man vill ha sub 1kg. Men jag måste hålla med om att det är lite dumt att man inte kan få supersoft-gummit med enduro-casing.....
Det känns ju ändå som att de presenterar en helt ny lineup och när en tredjedel av den benämns Trail blir man ju lite besviken när de väger som ett vanligt alp-dugligt Minion DHF EXO.

När ska det börja göras däck för lite mer aggressiv Downcountry? 800-850 g men ändå lite vettigare mönster än t ex XR4.

Berk

Aktiv medlem
Continentals nya däck
När ska det börja göras däck för lite mer aggressiv Downcountry? 800-850 g men ändå lite vettigare mönster än t ex XR4.

Det verkar finnas ingenting i den kategorin nuförtiden. Maxxis Dissector passar nästan, men är lite tyngre. Jag vet fortfarande inte om jag är helt nöjd med den i 2.4.

Dissector i 2.6 är helt fantastiskt på min helstel singlespeed, men då kör kaj med riktigt låg tryck och lite mindre aggressivt än på min stig-HT.

Rattnalle

Aktiv medlem
Continentals nya däck
Det verkar finnas ingenting i den kategorin nuförtiden. Maxxis Dissector passar nästan, men är lite tyngre. Jag vet fortfarande inte om jag är helt nöjd med den i 2.4.

Dissector i 2.6 är helt fantastiskt på min helstel singlespeed, men då kör kaj med riktigt låg tryck och lite mindre aggressivt än på min stig-HT.
Michelin hade ju WildAm men sen la de på två hekto ...

ambientzz

Aktiv medlem
Continentals nya däck
Det kan ju vara så att ekvationen stora dobbar + ett casing som inte är gjord av papper = hög vikt. Får intrycket att man vill ha ett Maxxis Rekon fast med DHF-dobbar utan viktpåslag :)

Fundadores

Aktiv medlem
Continentals nya däck

Dissector Maxxterra i fram och Rekon Dual i bak, kan väl inte bli mer Downcountry än så.

Fundadores

Aktiv medlem
Continentals nya däck
Gissningsvis att eliten kör allt aggressivare och därmed flyttar ribban uppåt för vad som anses hamna inom vilken kategori. Frågan är om gemene man verkligen håller med om det. Precis som någon kommenterade är det underligt att man måste köpa svintunga däck med styva däckssidor bara för att man vill ha mjuk gummiblandning. Det finns ju inget direkt samband mellan behov av grepp och att cykla aggressivt egentligen, men det är så det ser ut på däckmarknaden. :cautious:

Med andra ord; tillverkarna kanske borde kolla hur vanligt folk använder sina cyklar istället för att vara fokuserade på kraven inom tävlingsgrenarna. Eller recensenterna som är 10 gånger duktigare än de som köper däcken.

"Interestingly, Hänke said that even the supersoft compound was developed with an eye toward longevity and rolling resistance, to make it a more usable tire for everyday riders and to reduce the environmental impact. Apparently, most Continental enduro racers are using the Supersoft DH version for enduro too. This seemed at odds with something Bernard Kerr mentioned in passing at the launch, to the effect that most World Cup riders are just looking for as much grip as possible these days. I asked Hänke whether there might be an even softer, no-holds-barred compound for certain World Cup races where grip is the only priority. He said that that's always an option."

Det är väl så att proffsen vill ha så mycket grepp som möjligt. De orkar väl kanske också trampa runt dem.

Makten

Aktiv medlem
Continentals nya däck
"Interestingly, Hänke said that even the supersoft compound was developed with an eye toward longevity and rolling resistance, to make it a more usable tire for everyday riders and to reduce the environmental impact. Apparently, most Continental enduro racers are using the Supersoft DH version for enduro too. This seemed at odds with something Bernard Kerr mentioned in passing at the launch, to the effect that most World Cup riders are just looking for as much grip as possible these days. I asked Hänke whether there might be an even softer, no-holds-barred compound for certain World Cup races where grip is the only priority. He said that that's always an option."

Det är väl så att proffsen vill ha så mycket grepp som möjligt. De orkar väl kanske också trampa runt dem.
Visst, men då kan man erbjuda proffsen såna däck genom spons. Varför sälja dem till allmänheten som inte är proffs?

Rattnalle

Aktiv medlem
Continentals nya däck
Lurigt. Kenda verkar iaf ha rätt lätta däck. Regolith kanske kan vara nåt för hugade dc-spekulanter?
Ser ändå rätt skapligt ut. Ska sättas upp på intresselistan. Har ju kört en del på Kenda Pinner nu och det gillar jag.
Jag föredrar ju däck med kantigare profil och en tydlig gräns mellan mitt och kant, tänkt HR2, men på ett traildäck verkar man inte kunna få det.

Berk

Aktiv medlem
Continentals nya däck

Rattnalle

Aktiv medlem
Continentals nya däck

Berk

Aktiv medlem
Continentals nya däck
Tvärt om låter det som att det faktiskt är ett traildäck men att recensenten cyklar antingen enduro eller xc och därför inte riktigt kan placera det.

Jag läste för snabbt. Det verkar att dom tycker att det är en bra traildäck. Lite förvirrande review.

MTBR är mycket positivt:

Jag skulle ville veta hur dämpningen är. Jag gissar inte bra med 120 TPI.

EDIT: hittade just en review av Kenda Regolith Pro TR 29" på bike-components.de och dämpningen verkar vara riktigt bra! Det låter som ett intressant däck att prova. Verkar dock vara för lätt. Håller den?

Senast ändrad:

ambientzz

Aktiv medlem
Continentals nya däck
Jag läste för snabbt. Det verkar att dom tycker att det är en bra traildäck. Lite förvirrande review.

MTBR är mycket positivt:

Jag skulle ville veta hur dämpningen är. Jag gissar inte bra med 120 TPI.

EDIT: hittade just en review av Kenda Regolith Pro TR 29" på bike-components.de och dämpningen verkar vara riktigt bra! Det låter som ett intressant däck att prova. Verkar dock vara för lätt. Håller den?
Det verkar som att kenda har hållbara däck trots låg vikt. Tyngsta Hellkat(AGC) väger 1239g vilket är relativt lätt. Blev rätt sugen på Hellkat i AEC (enduro)-casing men ska väl köra slut på Der Baron/Kaiser först. Körde Kenda Small Block Eight för hundra år sen så haf ingen personlig erfarenhet.

Berk

Aktiv medlem
Continentals nya däck
Det verkar som att kenda har hållbara däck trots låg vikt. Tyngsta Hellkat(AGC) väger 1239g vilket är relativt lätt. Blev rätt sugen på Hellkat i AEC (enduro)-casing men ska väl köra slut på Der Baron/Kaiser först. Körde Kenda Small Block Eight för hundra år sen så haf ingen personlig erfarenhet.

Har själva aldrig kört Kenda. Min son körde Kenda Small Block Eight Pro på sin första stigcykel, dom var riktigt bra! Bra grepp på häll och rullade bra på gatan.

ambientzz

Aktiv medlem
Continentals nya däck
Har själva aldrig kört Kenda. Min son körde Kenda Small Block Eight Pro på sin första stigcykel, dom var riktigt bra! Bra grepp på häll och rullade bra på gatan.
Jo. De rullade rätt friskt. Fylldes dock rätt snabbt vid väta. Nevegal var väl poppis 2008 eller nåt. Nevegal 2 är rätt lätta också.

Berk

Aktiv medlem
Continentals nya däck
Jo. De rullade rätt friskt. Fylldes dock rätt snabbt vid väta. Nevegal var väl poppis 2008 eller nåt. Nevegal 2 är rätt lätta också.

Ja, Small Block Eight har riktigt fin och låg mönster. Hellas är dock förvånansvärt torr största delen av året. Det är bara några veckor som nu och på hösten där man behöver däck med bra självrensning.

Rattnalle

Aktiv medlem
Continentals nya däck
Jag har kört Pinner ATC fram på stigcykeln när jag cyklat i berg senaste två säsongerna, helt klart bra däck. Slängde på ett AGC fram på sambons DH men inte riktigt kunnat prova det själv där. Kändes inte lika köttigt som Maxxis dh-däck med dual ply och stålkanr men på gott och ont kanske.

ambientzz

Aktiv medlem
Continentals nya däck
Jag har kört Pinner ATC fram på stigcykeln när jag cyklat i berg senaste två säsongerna, helt klart bra däck. Slängde på ett AGC fram på sambons DH men inte riktigt kunnat prova det själv där. Kändes inte lika köttigt som Maxxis dh-däck med dual ply och stålkanr men på gott och ont kanske.
Funderade på pinner bak och hellkat fram. Eller kanske helldiver bak. Gillade Minion SS på smalfälgstiden :)

ambientzz

Aktiv medlem
Continentals nya däck
Suget tog över. Införskaffade Kryptotal Fr i DH-casing och ett Kryptotal i enduro-casing. Tanken var att skippa rimpact fram men behålla bak för ett hållbart men något mer lättrullad kombo än DH för hela slanten. Men herregud vilka jävla as att montera....Värre än Michelin DH22/34 som har stålkanttråd...Man vet att det inte kommer bli kul när däckavtagarna måste fram för att kränga över första sidan....Det kändes tvärkört att få på däck med insert trots buntband och diverse våld. Utan så gick det tillslut på bekostnad av en Pedro som jag trodde var odödliga efter typ 10 års användning. Pumpade upp till 3.5 bar så får det stå och kanske töjas nån millimeter....framdäcken var ännu värre och skördade min andra Pedro...så nu måste jag leta upp nåt superstark avtagre men snällt mot fälg. Senaste året har jag testat lite olika däck mest för kul och att köra annat än Maxxis. Men nu börjar jag känna att Maxxis alltid är överlägsna när det gäller montering.

Senast ändrad:

manneblask

Aktiv medlem
Continentals nya däck
Suget tog över. Införskaffade Kryptotal Fr i DH-casing och ett Kryptotal i enduro-casing. Tanken var att skippa rimpact fram men behålla bak för ett hållbart men något mer lättrullad kombo än DH för hela slanten. Men herregud vilka jävla as att montera....Värre än Michelin DH22/34 som har stålkanttråd...Man vet att det inte kommer bli kul när däckavtagarna måste fram för att kränga över första sidan....Det kändes tvärkört att få på däck med insert trots buntband och diverse våld. Utan så gick det tillslut på bekostnad av en Pedro som jag trodde var odödliga efter typ 10 års användning. Pumpade upp till 3.5 bar så får det stå och kanske töjas nån millimeter....framdäcken var ännu värre och skördade min andra Pedro...så nu måste jag leta upp nåt superstark avtagre men snällt mot fälg. Senaste året har jag testat lite olika däck mest för kul och att köra annat än Maxxis. Men nu börjar jag känna att Maxxis alltid är överlägsna när det gäller montering.

Även nyfiken på de, men man blir ju lite avskräckt 😁
Jag köpte en sånhär jäkel, trodde den skulle va piss men jäklar vad den levererade när jag krängde på DH-däck (Kenda) på andra hjulparet. Ingen ångest över att ta sönder däckjärn eller fälgtejp. Man fick bara jobba lite metodiskt så gick det smutt.

ambientzz

Aktiv medlem
Continentals nya däck
Jag köpte en sånhär jäkel, trodde den skulle va piss men jäklar vad den levererade när jag krängde på DH-däck (Kenda) på andra hjulparet. Ingen ångest över att ta sönder däckjärn eller fälgtejp. Man fick bara jobba lite metodiskt så gick det smutt.
Aha. Redan beställt däcksavtagare igår. Men denna kanske får bli nästa steg då :p

Joppe_k

Aktiv medlem
Continentals nya däck

Ja, det är något med Contidäck som gör dem svåra att få på fälgen. GP5000 däcken t.ex. verkar vara ökända. Värsta jag varit med om var ett 26-tums Der Baron 2.4. Var både svettig och med blåmärken i handen men fick ändå inte på skiten. Löstes genom att köpa såna här:

Ser iaf fram emot lite omdömen om däcken när du hunnit testa dem!

ambientzz

Aktiv medlem
Continentals nya däck
Ja, det är något med Contidäck som gör dem svåra att få på fälgen. GP5000 däcken t.ex. verkar vara ökända. Värsta jag varit med om var ett 26-tums Der Baron 2.4. Var både svettig och med blåmärken i handen men fick ändå inte på skiten. Löstes genom att köpa såna här:

Ser iaf fram emot lite omdömen om däcken när du hunnit testa dem!
Det är väl så. Det satt på Der Kaiser/Der Baron innan. De var klart tajtare än t.ex. Assegai etc men dessa var en ny dimension. Hoppas på ett paket idag med lite verktyg så jag kan kränga på dem ikväll :)

ambientzz

Aktiv medlem
Continentals nya däck
Den prylen var inte så dum. Krävde förvisso en hel kraft, blev lite orolig om den skulle hålla, men det gick! Loggorna hamnade lite snett mott ventil, men det tar jag nu :)
20220601_182509.jpg

ambientzz

Aktiv medlem
Continentals nya däck
Ja man måste lixom jobba på samma sätt som med däckjärn från sida till sida. Svårt att kränga på allt på en gång 😁
I mitt fall drog jag åt ett buntband på en sidan och jobbade från ett håll. Annars åkte det ur på andra sidan i samma takt som jag fick i på ena :)

Som allmän info, med potentiellt tvivelaktig hårdhetsmätning, har Kryptotal Re enduro 53A rakt över och Fr DH 45A på kantdobb och 50A i mitten.

ambientzz

Aktiv medlem
Continentals nya däck
En kortare lunchtur idag. Rätt blött så det gick inte våldsamt snabbt. Första intrycket var samma som med Michelin DH22, framdäcket plockar upp alla lösa stenar och kastar mot ramen, dock avtar detta när de blir lite skitiga. Klättringen som består av grusväg modell grövre kändes relativt ok, vilket också bekräftades av strava då mina tider var i stort sett identiska (med samma ansträngning) mot Der Baron/Der Kaiser kombon och klart lättare än monsterkombon DH22/DH34. Utför så känns de, mest fram, klart bättre dämpade än Baron/Kaiser fast att jag med dessa körde rimpact fram och bak. Får se om jag orkar försöka få in rimpact bak men är lite skönt att skona fälgen...Inga konstigheter över rötter, stenar. Packade igen något under lite lerig lågfartsknix men rensade fint när farten kom igång igen. Verkar vara trevliga däck som dock lämnar lite frågeteckan om hur man klara av eventuell punka/byta ute i fält med tanke på hur tajt de sitter, iaf på mina fälgar.
20220602_124626.jpg

Berk

Aktiv medlem
Continentals nya däck
Ja det är väl kanske där man hamnar. Har funderat över nåt I denna stil: https://www.bikester.se/lezyne-bar-...Ri6M0sv-YiVJwuZXBMDiUj2d9_55KTYBoCbNgQAvD_BwE
Har själva sneglat lite på one up edc men känns lite meckigare

Jag kör med den här i fickan som minimallösning. Tyvärr är hålet för små för mina trevliga tjocka salami, så jag har köpt till smalare. Och jag kunde bara trycka i en salami i en små utrymme i verktyget.

markup_5391.png

Jag, och nu också sonen, har förresten fått många rev i däck de sista två år i Hellas, men har alltid kunna fixa det med salami.

ambientzz

Aktiv medlem
Continentals nya däck
Jag kör med en midjeväska(på ryggen) för lite längre turer alternativt evoc-ryggsäck. Dock rätt skönt att inte ha så mycket prylar på sig. Funderar på om en ramväska i framtriangeln skulle vara ett bra alternativ. Då kan jag slänga in min slang/pump/verktyg och komplettera med nån form av salamikit.

ambientzz

Aktiv medlem
Continentals nya däck
Liten update. Ett par däcksavtagare, modell Park Tool TL-6.2, anlände idag. Med viss oro skulle jag ge mig på att stoppa in rimpact i bakdäcket. Men min oro var obefogad. Några mil och dygnet med 3,5 bar verkar ha gjort underverk. Det var inga problem att trycka av däcket från fälgkanten med fingrarna. Sen kunde däckets ena sida relativt enkelt, m.h.a. avtagare, lyftas av från fälg helt. Monteringen av rimpact flöt på smärtfritt och tången fick vila denna gång vid återmontage av däck. Hur framdäcket har reagerat på lite motion vet jag ej och vill inte ta reda på det förrän punka/utslitet :giggle:

Topp