Coronatristess - Vad behöver jag för att bygga min egen ram?

desmo

Aktiv medlem
Hej!

Jag hade planerat att cykla genom Europa just nu. Men med Corona-pandemin gick det om intet. Så just nu är jag och sambon föräldralediga samtidigt, men kan inte resa. För stunden renoverar vi på huset, men om inte Corona-viruset lungnar ner sig kommer det antagligen finnas tid att spendera i garaget.
Min planerade 40-årskris var att åka på en veckas rambyggarkurs, men det blev istället PBP. Drömmen om att bygga en egen ram lever dock fortfarande. Trots diverse läsning på internetz så vet jag inte riktigt vad jag behöver för att sätta igång. Eller i stort vet jag, men jag saknar detaljerna. Så för att specificera mina frågeställningar kommer här en liten frågelista:

- Vilken metod är att föredra? Jag tror jag vill göra "filled brazing" (vad heter det på svenska?). Eller ska man börja med muffat? TIG går bort.
- Måste/bör man ha en jigg? Hur bygger man sig en sådan lämpligast?
- Vilken svetsutrustning krävs? Typ munstycken, regulatorer etc.
- Vilka rör börjar man med? Vilka lod?

Finns säkert en trillijard frågor till. Men vi börjar här. Så får vi se hur det utvecklas. Om det blir en ram eller inte. Mina projekt tenderar att dra ut på tiden...

EST

Aktiv medlem
Ja en jig är nog att föredra. Tror jag har kvar det mesta av min första. För mig har det gått åt lite ställbara brotschat med.
Annars rondell å filar en billig magnetisk grad mätare är bra att ha. Lättare att köra med muffar för kapilär lödning är mycket enklare än som tex Curtis löder. Men man behöver inte så mycket så kör!

jonte987

Aktiv medlem
Sen tror jag man dödar många karantäntimmar bara på att övningslöda? Frankfurt la väl upp lite bilder på övningsbitar? Är du redan en fena så kanske det är direkt på jiggen som gäller.

frankfurt

Aktiv medlem
Vi har ju pratat om det här 😀
Var bor du?
Börja med så lite som möjligt, träningslöda och lära sig kontrollera värmen är det som gäller både för fillets och muffar.

En gassvets och en lokal är en bra början. Och några filar. Jag har nog lite grejor att komma igång med.

/
Kalle

EST

Aktiv medlem
Jag har testat lite med. Tror jag fick till det okej men jag litar mera på min svetsning även om den inte ser så bra ut😊
Screenshot_20200327-092702_Chrome.jpg

Hasse#7

Aktiv medlem
Behöver man inte ha ett program som ger bearbetningsmallar för olika dimensioner och vinklar? Förutsätter då att man inte har en notchutrustning och x antal hålsågar.

frankfurt

Aktiv medlem
Behöver man inte ha ett program som ger bearbetningsmallar för olika dimensioner och vinklar? Förutsätter då att man inte har en notchutrustning och x antal hålsågar.
Jo, rattlecad är gratis och funkar bra. Bikecad är ännu bättre och kostar. Det finns massor med notchmallsgeneratorer online också om man kan rita upp cykeln i 1:1 och läsa av vinklarna.
Jag har också byggt upp det i fusion och plattat ut. Vissa kör på känsla/hand/öga. Det gjorde jag med min gaffel och mitt styre.
5258F70A-3102-4791-8E78-3F60C6600E7D.jpeg
1FCB21FD-D5CD-4CED-A252-78E053936549.jpeg

EST

Aktiv medlem
Jag kör för hand det är inte så svårt, orkar inte hålla på med mallar😊

bellasoda

Aktiv medlem
Hej!

Jag hade planerat att cykla genom Europa just nu. Men med Corona-pandemin gick det om intet. Så just nu är jag och sambon föräldralediga samtidigt, men kan inte resa. För stunden renoverar vi på huset, men om inte Corona-viruset lungnar ner sig kommer det antagligen finnas tid att spendera i garaget.
Min planerade 40-årskris var att åka på en veckas rambyggarkurs, men det blev istället PBP. Drömmen om att bygga en egen ram lever dock fortfarande. Trots diverse läsning på internetz så vet jag inte riktigt vad jag behöver för att sätta igång. Eller i stort vet jag, men jag saknar detaljerna. Så för att specificera mina frågeställningar kommer här en liten frågelista:

- Vilken metod är att föredra? Jag tror jag vill göra "filled brazing" (vad heter det på svenska?). Eller ska man börja med muffat? TIG går bort.
- Måste/bör man ha en jigg? Hur bygger man sig en sådan lämpligast?
- Vilken svetsutrustning krävs? Typ munstycken, regulatorer etc.
- Vilka rör börjar man med? Vilka lod?

Finns säkert en trillijard frågor till. Men vi börjar här. Så får vi se hur det utvecklas. Om det blir en ram eller inte. Mina projekt tenderar att dra ut på tiden...
Tro det eller ej, men jag har spanat på att bygga en stålram i flera år. Istället för att köpa massa verkstadsutrustning så byggde jag en kolfiberram istället.

Men om man skulle bygga en stålram så har jag två bra länkar:

Framebuilding säljer rör och tillbehör (typ dropouts och sånt) till privatpersoner med frakt från England. En komplett byggsats kostar runt 2000kr.

Kjell och Company säljer hobbyvänliga aluminiumprofiler:

Att bygga en jigg i trä går att göra, men risken finns att det blir lite snett (been there done that!). 😁

desmo

Aktiv medlem
Ja en jig är nog att föredra. Tror jag har kvar det mesta av min första. För mig har det gått åt lite ställbara brotschat med.
Annars rondell å filar en billig magnetisk grad mätare är bra att ha. Lättare att köra med muffar för kapilär lödning är mycket enklare än som tex Curtis löder. Men man behöver inte så mycket så kör!
Tyvärr är jag ju inget mekaniskt geni som dig! Eller energiknippe heller. Du verkar kunna och hinna med ALLT!

Sen tror jag man dödar många karantäntimmar bara på att övningslöda? Frankfurt la väl upp lite bilder på övningsbitar? Är du redan en fena så kanske det är direkt på jiggen som gäller.
Javisst. Men innan jag kan börja övningslöda så måste jag ha utrustning för det!

Vi har ju pratat om det här 😀
Var bor du?
Börja med så lite som möjligt, träningslöda och lära sig kontrollera värmen är det som gäller både för fillets och muffar.

En gassvets och en lokal är en bra början. Och några filar. Jag har nog lite grejor att komma igång med.

/
Kalle
Jo, vi har ju det! Dock har Corona ställt våra sommar-planer på ända. Så lika bra att börja förbereda detta projekt.
Just nu har jag hamnat i Limmared (ca30km utanför Borås). Så en bra bit från Stockholm nu.
En lokal har jag = garage. Måste/bör man ha ett utsug? Trillade nämligen över denna (Svenljunga är nära här): https://psauction.se/item/view/643086/utsugsarm-nederman
Och vad för svets ska man ha? Jag minns något från Egress om att kunna reglera på låga tryck? Kan man det med vanliga regulatorer/klockor? Inget special för detta ändamål? Antar att det är friköpta 5l-flaskor som gäller?
Filar antar jag att jag köper nytt? Verktygsboden ligger här i bygden: https://verktygsboden.se/ De har även svetskurser, tyvärr bara TIG.

Ytterligare tusen frågor kommer när vi närmar oss cykeldesign etc. Men än så länge är det mest snack och ingen verkstad ;)

Tro det eller ej, men jag har spanat på att bygga en stålram i flera år. Istället för att köpa massa verkstadsutrustning så byggde jag en kolfiberram istället.

Men om man skulle bygga en stålram så har jag två bra länkar:

Framebuilding säljer rör och tillbehör (typ dropouts och sånt) till privatpersoner med frakt från England. En komplett byggsats kostar runt 2000kr.

Kjell och Company säljer hobbyvänliga aluminiumprofiler:

Att bygga en jigg i trä går att göra, men risken finns att det blir lite snett (been there done that!). 😁
Har sett ditt kolfiberbygge. Bra gjort! Tyvärr har jag inte den farten i mina projekt som du har. Du var snabb! Och som sagt, just nu är det mest förberedelser.
Men tack för länkarna. Jag har sett olika beskrivningar på att bygga jiggar från aluminiumprofiler (vilket nog är mitt huvudspår). Men jag har tappat bort den bästa länken jag hade. Du sitter inte inne på något?

bellasoda

Aktiv medlem
Och vad för svets ska man ha? Jag minns något från Egress om att kunna reglera på låga tryck? Kan man det med vanliga regulatorer/klockor? Inget special för detta ändamål? Antar att det är friköpta 5l-flaskor som gäller?
Filar antar jag att jag köper nytt? Verktygsboden ligger här i bygden: https://verktygsboden.se/ De har även svetskurser, tyvärr bara TIG.
TIG:ade ramar kan vara fina de med! :)

Gå kursen, köp en tigsvets och sen ett rörkit från http://www.framebuilding.com/Tubeandpartsbundle.htm

Bara att kötta! ;)

Jag har tyvärr inga tips på hur man bygger jigg.

frankfurt

Aktiv medlem
Tyvärr är jag ju inget mekaniskt geni som dig! Eller energiknippe heller. Du verkar kunna och hinna med ALLT!

Javisst. Men innan jag kan börja övningslöda så måste jag ha utrustning för det!

Jo, vi har ju det! Dock har Corona ställt våra sommar-planer på ända. Så lika bra att börja förbereda detta projekt.
Just nu har jag hamnat i Limmared (ca30km utanför Borås). Så en bra bit från Stockholm nu.
En lokal har jag = garage. Måste/bör man ha ett utsug? Trillade nämligen över denna (Svenljunga är nära här): https://psauction.se/item/view/643086/utsugsarm-nederman

Kan du ha en utsugare så är det guld, flussångor är sådär för det mesta i kroppen. Friköpta 5 liters! Det jag tror att Egress menade är att det kan vara bra att ha ett handtag och regulatorer som fungerar om du har ungefär samma tryck på både acetylen och syre. När syret har högre tryck blir det lite svårare att kontrollera var värmen hamnar. Osäker på vilka handtag som funkar för det. Regulatorerna är ingen skillnad egentligen, det är bara att byta mätklocka på syret. Handtaget är jag osäker på vilket som är bäst. Jag har kört med vanligt X11 och X21.
Annars kan man köra på gasol och syre, welders warehouse i UK har en hel del och Harris finns ju i Sverige, jag tycker att acetylen är lite läskigt att ha stående ibland. Läs på vad som gäller.
Jigg finns det massor av bra ritningar/idéer till på typ pinterest/instructables. Kopiera och hitta på några egna lösningar.

Kör på bara, säg till när du har svets så kan jag guida dig lite.

EST

Aktiv medlem
Rör köper du på me racing docol r8 funkar fint😊 jag kunde inte svetsa ett slut innan jag började med att bygga ramar...

jonte987

Aktiv medlem
Min poäng var nog att det kan vara en idé att träna själva lödning innan man bygger jig. Men jag kanske tänker fel där.

desmo

Aktiv medlem
Min poäng var nog att det kan vara en idé att träna själva lödning innan man bygger jig. Men jag kanske tänker fel där.
Du tänker rätt. Och det kommer säkert finnas tid att öva innan jiggen är färdig. Först måste en svets inhandlas tex.. Så inom sinom tid. Jag har ingen deadline på detta.

@frankfurt vad menar du med att läsa på om acetylen? Angående förvaring hemma? Olika regler i olika kommuner? Eller risker? Men Syre och Acetylen är väl det man vanligen använder? Eller skulle du valt annat?

frankfurt

Aktiv medlem
Du tänker rätt. Och det kommer säkert finnas tid att öva innan jiggen är färdig. Först måste en svets inhandlas tex.. Så inom sinom tid. Jag har ingen deadline på detta.

@frankfurt vad menar du med att läsa på om acetylen? Angående förvaring hemma? Olika regler i olika kommuner? Eller risker? Men Syre och Acetylen är väl det man vanligen använder? Eller skulle du valt annat?
Jag tänkte mest på förvaring, har man fräscha slangar och backventiler som funkar är det inte så mycket annat att oroa sig för.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer