Crescent Elina

Mommydearest

Ny medlem
Crescent Elina
köpte en begagnad crescent elina från en cykelbutik som hade servat den och hade bra betyg på alla delar från butiken. Efter 2 veckor börjar den i min ägo strula genom att lägga av och dö när batteriet kom ner till 50%. Ringde butiken som sa att det säkert var värmen som gjorde att det slog ifrån. Knappt 2 veckor senare, häromdagen så händer det igen åter när batteriet kom ner till 50%. Får cykla hem en bra bit utan assistans och ringer butiken igen som nu påstår att det kan vara kontrollboxen som är glapp. Nu måste jag skicka in cykel till Norrköping där butiken ligger för att felsöka och fixa felet efter endast 1 månad i min ägo. Jag är medveten om att det är en begagnad cykel men köpte den för att jag ofta cyklar till ställen med många backar som jag inte orkade cykla uppför med min gamla cykel. Jag kan inte ett smack om elcyklar och komponenter och kan ju även tycka att det är konstigt att jag måste skicka iväg cykeln ända till Norrköping (jag bor i Södertälje) och inte bara lämna in den till närmaste cykelbutik här som hade gått snabbare och varit enklare för min del. Jag fick 3 månaders garanti från butiken och börjar bli orolig att problemen kommer att kvarstå eller att fler fel kan dyka upp snart. Har ni erfarenhet av detta och vet vad det kan vara? Något som jag kanske kan lämna in här hemma och betala själv förutsatt att det inte kostar skjortan?
 

rois

Aktiv medlem
Crescent Elina
köpte en begagnad crescent elina från en cykelbutik som hade servat den och hade bra betyg på alla delar från butiken. Efter 2 veckor börjar den i min ägo strula genom att lägga av och dö när batteriet kom ner till 50%. Ringde butiken som sa att det säkert var värmen som gjorde att det slog ifrån. Knappt 2 veckor senare, häromdagen så händer det igen åter när batteriet kom ner till 50%. Får cykla hem en bra bit utan assistans och ringer butiken igen som nu påstår att det kan vara kontrollboxen som är glapp. Nu måste jag skicka in cykel till Norrköping där butiken ligger för att felsöka och fixa felet efter endast 1 månad i min ägo. Jag är medveten om att det är en begagnad cykel men köpte den för att jag ofta cyklar till ställen med många backar som jag inte orkade cykla uppför med min gamla cykel. Jag kan inte ett smack om elcyklar och komponenter och kan ju även tycka att det är konstigt att jag måste skicka iväg cykeln ända till Norrköping (jag bor i Södertälje) och inte bara lämna in den till närmaste cykelbutik här som hade gått snabbare och varit enklare för min del. Jag fick 3 månaders garanti från butiken och börjar bli orolig att problemen kommer att kvarstå eller att fler fel kan dyka upp snart. Har ni erfarenhet av detta och vet vad det kan vara? Något som jag kanske kan lämna in här hemma och betala själv förutsatt att det inte kostar skjortan?
Elcykelforumet är inte så flitigt besökt, så chansen är låg att någon med samma problem hör av sig. Även för en butik kan det vara ett okänt problem. Lite trist för övrigt att du fick problem så snabbt.

Spontant så skulle jag försöka några andra alternativ innan du skickar en cykel. Med Bussgods kostar det 800-900 per riktning vad jag kan se, och du behöver en cykelkartong också, så det kostar en del pengar och arbete.
* Hör med Crescent direkt vad dom säger. Dom borde samlat på sig en del kunskap. Tyvärr har dom bara mailsupport.
* Hör med butiken om du kan lämna in cykeln hos cykelverkstad som ligger närmre, och stå för en del av kostnaden själv. Med tanke på transportkostnaderna kan det bli billigare.
* Jag vet inte hur mycket du gett för cykeln, men om det ligger nära nypris, så kan du undersöka om du kan reklamera och få tillbaka pengarna, och sedan köpa en ny i din närhet. Då blir det mindre problem vid garantiåtgärder.

F.ö har jag ingen aning om vad som orsakar problemet, men att det är värmberoende köper köper jag inte. Elsystemet skall ju tåla värme, annars kan man inte använda cykeln under varma dagar.
 

Mommydearest

Ny medlem
Crescent Elina
Elcykelforumet är inte så flitigt besökt, så chansen är låg att någon med samma problem hör av sig. Även för en butik kan det vara ett okänt problem. Lite trist för övrigt att du fick problem så snabbt.

Spontant så skulle jag försöka några andra alternativ innan du skickar en cykel. Med Bussgods kostar det 800-900 per riktning vad jag kan se, och du behöver en cykelkartong också, så det kostar en del pengar och arbete.
* Hör med Crescent direkt vad dom säger. Dom borde samlat på sig en del kunskap. Tyvärr har dom bara mailsupport.
* Hör med butiken om du kan lämna in cykeln hos cykelverkstad som ligger närmre, och stå för en del av kostnaden själv. Med tanke på transportkostnaderna kan det bli billigare.
* Jag vet inte hur mycket du gett för cykeln, men om det ligger nära nypris, så kan du undersöka om du kan reklamera och få tillbaka pengarna, och sedan köpa en ny i din närhet. Då blir det mindre problem vid garantiåtgärder.

F.ö har jag ingen aning om vad som orsakar problemet, men att det är värmberoende köper köper jag inte. Elsystemet skall ju tåla värme, annars kan man inte använda cykeln under varma dagar.
Gav 10 000 för cykeln så halva priset. Jag betalar inget för transporten som tur är, det skulle jag vägrat göra om dom sagt det i alla fall med tanke på att jag precis köpt cykeln och dom just servat den innan köp. Jag kommer ringa cykel tjänst här i Södertälje på måndag, om det inte kostar alltför mycket betalar jag hellre själv kostnaden för felsökning än blir utan cykel i flera veckor. Tusen tack för svaret
 

rois

Aktiv medlem
Crescent Elina
Gav 10 000 för cykeln så halva priset. Jag betalar inget för transporten som tur är, det skulle jag vägrat göra om dom sagt det i alla fall med tanke på att jag precis köpt cykeln och dom just servat den innan köp. Jag kommer ringa cykel tjänst här i Södertälje på måndag, om det inte kostar alltför mycket betalar jag hellre själv kostnaden för felsökning än blir utan cykel i flera veckor. Tusen tack för svaret
Ok, jag insåg inte att du slipper betala transporten, och halva nypriset är ju en del pengar. Så spontant känns det som om det är lönt att åtgärda. Kolla upp först vad din "närbutik" tar, och om dom har kunskap kring elcyklar. Eldelar kan vara dyra, så om du står för hela kalaset kan det bli dyrt. Några exempel från min egen elcykel (dock inte Crescent): Batteri ca 6000, display/dator ca 1500, utbytesmotor omkring 10000.
Annars verkar alternativet att skicka "gratis" vara attraktivt, du slipper alla kostnader. Jag vet dock inte hur mycket jobb det är. Enklast är att lämna in i sin närhet, men då bör du få en uppskattning av vad det kan kosta,
 

Mommydearest

Ny medlem
Crescent Elina
Ok, jag insåg inte att du slipper betala transporten, och halva nypriset är ju en del pengar. Så spontant känns det som om det är lönt att åtgärda. Kolla upp först vad din "närbutik" tar, och om dom har kunskap kring elcyklar. Eldelar kan vara dyra, så om du står för hela kalaset kan det bli dyrt. Några exempel från min egen elcykel (dock inte Crescent): Batteri ca 6000, display/dator ca 1500, utbytesmotor omkring 10000.
Annars verkar alternativet att skicka "gratis" vara attraktivt, du slipper alla kostnader. Jag vet dock inte hur mycket jobb det är. Enklast är att lämna in i sin närhet, men då bör du få en uppskattning av vad det kan kosta,
Ja, problemet att skicka iväg den blir ju deras om dom vägrar att låta mig be någon annan verkstad kika på den, dom blir tvungna att be Schenker komma hem till mig och hämta den då jag inte har körkort. Tycker själv att kostnaden dom får stå för vid transport blir nästan lika dyrt som att betala kalaset som en annan verkstad skulle ta för att laga. Men som sagt, jag ska ringa på måndag och kolla vad närmaste butik som har verkstad tar för att kolla den. I värsta fall skickar jag tillbaka den och ber om pengarna tillbaka för jag kan nog hitta en annan schysst cykel för det priset. Tack för dina svar. Det uppskattas
 

Hansfbg

Ny medlem
Crescent Elina
Jag har en Elina, köpt 2018. Fick ett nytt batteri i höstas, det betedde sig på samma sätt. Verkstaden visste inget, men sen kom jag i kontakt med en person som var påläst o fick tipset att ladda batteriet 24 timmar, sedan dess funkar det perfekt.
 
Topp