CX-däck för CV

MarcusS

Aktiv medlem
CX-däck för CV
Jag har visst anmält mig till Cykelvasan och det börjar bli dax och tänka över utrustningen. Det är första gången jag kör CV så jag har inte koll på banan.

Vilken cykel ska jag köra med? Fulldämpad 26" Commencal Meta eller cross Merida CX4? Då det verkar vara mest grusvägsrally så lutar det mot att crossen ställa upp på detta äventyr också.

Vilka däck ska man ha? Efter ha mätt lite grann på ramen så verkar det gå in 45mm däck. Jag skulle vilja hitta däck 42-45mm med som är lättrullade men med tillräckligt grepp för att klara de stökigare partierna. Utbudet på bredare CX däck / smalare 29" däck verkar dock väldigt begränsat. Har ni några förslag?

De jag tittar på är:
Continental Cross Ride Folding Tire 28" 42-622 - https://www.bike24.net/1.php?conten...;page=1;menu=1000,2,103,105;mid=0;pgc=126:448
Schwalbe Tyrago Reflex Wired Tire (Tungt) - https://www.bike24.net/1.php?content=8;navigation=1;menu=1000,2,103,105;product=39853;backlink=108
CONTINENTAL TravelContact 42-622 (Tyngre) - http://www.bike-discount.de/shop/k385/a99158/travelcontact-42-622.html
Continental Town Ride Wired Tire 28" (Passade namn för CV?) - https://www.bike24.net/1.php?conten...t=7281;page=1;menu=1000,2,103,105;mid=0;pgc=0
Continental Speed Ride Wired Tire 28" 42-622 (Speed är ju bra, men väldigt lite mönster) - https://www.bike24.net/1.php?conten...=41111;page=1;menu=1000,2,103,105;mid=0;pgc=0

jerpei

Ny medlem
CX-däck för CV
Hej, har kört cv 3 gånger och förstår inte varför man ska köra med cx. 1. Det är för mycket lösgrus där smala däck bara sjunker ned. 2. Det finns flera stökiga (men inte tekniska) utförsbackar där det är bra med mtb, hel- eller framdämpad. 3. Det var länge sen man vann cv med cx. 4. Det blir mindre och mindre asfalt och de nya "grusvägar" som görs är inte de fina släta och slingrande som man ser i Änglagård:-)

Som jag ser det så finns inga fördelar med cx.

Ta mtb'n!!:-)

Mvh
Jerker
Heldämpad och sämsta tid 3.15.

DaPe

Ny medlem
CX-däck för CV
Har du kollat på furious fred 29x2.0 ?
Sjukt lätta och med bra rull, smala är dom också så dom borde passa en cx.
Dom är mitt givna val.

MarcusS

Aktiv medlem
CX-däck för CV
FS lr CX det är frågan det. Jag måste nog se över sittställningen på mtbn, för som det är nu har jag svårt att få upp farten på mtbn. På crossen kör jag lätt minst 5km/h fortare på grusväg.

FF2.0 är för breda. 1.6 är nog max vad som går in.

Senast ändrad:

Shindou

Ny medlem
CX-däck för CV
MarcusS skrev:
-------------------------------------------------------
> FS lr CX det är frågan det. Jag måste nog se
> över sittställningen på mtbn, för som det är
> nu har jag svårt att få upp farten på mtbn. På
> crossen kör jag lätt minst 5km/h fortare på
> grusväg.
>
> FF2.0 äldre för breda. 1.6 är nog max vad
> som går in.

Vem va? Klart du kör fortare på CX'n... lättare och annan utväxling...

Selast

Ny medlem
CX-däck för CV
+1 på MTBn!

Körde CV förra året på en Focus hardtail och upplevde verkligen inte att jag hellre skulle ha cyklat på min CX. Precis som jerpei skriver är grusvägarna inte direkt stenhårda och det finns en del partier med lös sand där jag har svårt att se att en CX är bättre på något sätt. Visst går det att köra CV på en CX men jag har i alla fall svårt att se poängen, jag upplever det mer som någon sorts behov av att bevisa för sig själv och andra att man är en så grymt duktigt cyklist att man pallar CV på en CX.

I däcksväg körde jag förra året på Conti Race King 2,1 och dom funkade bra för mig att köra in på 4 timmar. Det var torrt förra året, om det regnar kan jag tänka mig att ett något grövre mönster är bra att ha.

Stumpy

Aktiv medlem
CX-däck för CV
jerpei skrev:
> Hej, har kört cv 3 gånger och förstår inte
> varför man ska köra med cx.

Hur många av de gångerna körde du med CX?

> 1. Det är för mycket lösgrus där smala däck bara sjunker ned.

Upplevde jag inte som något problem någonstans.

> 2. Det finns flera stökiga (men inte tekniska) utförsbackar
> där det är bra med mtb, hel- eller framdämpad.

Upplevde jag inte som något problem någonstans.

> 3. Det var länge sen man vann cv med cx.

När vann man senast med en FS?

> 4. Det blir mindre och mindre asfalt och de nya "grusvägar" som görs är inte de fina
> släta och slingrande som man ser i Änglagård:-)

Har inte kollat på skillnaderna mot ifjol, så det kanske är mer tekniskt i år.

> Som jag ser det så finns inga fördelar med cx.

Har du ens provat?

> Ta mtb'n!!:-)

Välj själv!

STIZZE skrev:
> Glöm cx:en, den diskussionen är så löjlig och drivs oftast
> av internetcyklisterna som inte kört CV själva

A p'siis!

MarcusS skrev:
> FF2.0 äldre för breda. 1.6 är nog max vad
> som går in.

Du kan få testa de Conti CycloX King 42 som jag körde på förra året. Finns i Tyresö, men kan tas med till jobbet i city.

STIZZE

Ny medlem
CX-däck för CV
INGEN bör köra cykelvasan på cx förrän de själva har kört banan på mountainbike och vet vad de ger sig in på.

Nästan alla som förespråkar cx på cykelvasan har inte kört banan utan tror att det faktiskt bara är grusvägar. Men även där det är grusvägar är det på flera ställen grusvägar som gör sig bättre för mountainbike.

Det finns hur mycket punkaställen som helst för en cykelcross, eller värre att slå sönder fälgen. Är man jävligt duktig, allting flyter, och man kan hantera att man blir ifrånkörd i terrängen och tappar sin klunga(och rulle), man är villig att riskera att bryta då punka och fälghaverin är betydligt större, man prioriterar verkligen den där minuten kortare på totaltiden om allting flyter och går rätt till... ja då KANSKE det kan vara värt det.

Jag ser dock stor risk att man går på "för hårt" på de vägar där cykelvalet hjälper, man får då ligga och dra andra på sin egen rulle. Sen kör de ifrån än när man når skogen, så får man köra solo tills man kommer ikapp nån eller blir ikappkommen av folk som håller lite sämre tempo på grusvägarna...

Jag tror CX kan bli en ond cirkel på cykelvasan. Skulle aldrig köra det. Är till och med glad att jag har en heldämpad specialized epic med brain-funktion i år.

STIZZE

Ny medlem
CX-däck för CV
Stumpy skrev:
> STIZZE skrev:
> --------------------------------------------------
> > Glöm cx:en, den diskussionen är så löjlig och drivs oftast
> > av internetcyklisterna som inte kört CV själva
>
> A p'siis!

Gubbfan, jag känner dina cyclocross-skills och tror fortfarande inte att du cyklar snabbare på CX än du hade gjort på en MTB med samma fysik, samma år, samma lopp, samma förutsättningar etc. :)

Och om du hade gjort det hade jag definitivt också gjort det, och jag tvivlar starkt

zodah

Aktiv medlem
CX-däck för CV
DT skrev:
> Härligt, chipstråd!!

+1. Börjar sakta ned betänkligt på jobbet så jag ser fram emot chipsen.

Stumpy

Aktiv medlem
CX-däck för CV
STIZZE skrev:
> tror fortfarande inte att du cyklar snabbare på
> CX än du hade gjort på en MTB

Beror det inte på vilka cykelval man har?
Det är ju rätt stor skillnad från MTB till MTB. Med en Scalpel, Epic eller motsvarande i garaget så är nog valet lätt, men med en mer AM- eller DH-inriktad hoj så kanske CX kan övervägas. Man kan ju också välja CX för att det är kul, även om det inte är lika bekvämt.

Jenny W

Aktiv medlem
CX-däck för CV
zodah skrev:
> DT skrev:
> --------------------------------------------------o
> -----
> > Härligt, chipstråd!!
>
>
> +1. Börjar sakta ned betänkligt på jobbet så
> jag ser fram emot chipsen.

Ja jag vill gärna ha nått intressant att läsa på lunchen. Elda på nurå

Stumpy

Aktiv medlem
CX-däck för CV
Jenny W skrev:
> Ja jag vill gärna ha nått intressant att läsa på lunchen. Elda på nurå

Jag försöker, men Stizze är så mesig.

Omit

Ny medlem
CX-däck för CV
Välj cykel och däcksbredd noga nu Marcus, jag och min nya Canyon 29er kommer svischa förbi i en jädra fart om du väljer fel :-)

//Timo

Bring

Medlem
CX-däck för CV
@MarcusS: Körde CV på en MeridaCC4 förra året. Gick alldeles utmärkt. Körde på de 35mm däck som kom med cykeln.
Igår kväll monterade jag Continental CycloXKing 42 mm. Inte jättemycket plats mellan kedjestagen. CV i år lär bli på dessa däck. Riktig provkörning blir det i helgen.

frippes

Medlem
CX-däck för CV
STIZZE skrev:
> INGEN bör köra cykelvasan på cx förrän de
> själva har kört banan på mountainbike och vet
> vad de ger sig in på.
>

Oj! Förlåt, jag körde på CX förra året, mitt första. Men visste inte att det var så det var..... ;)

Fast i år, då blir det MTB, helstel så klart, dämpare är för mesar, eller lika fel som att köra med 1l flaskor på räcern... :D

MarcusS

Aktiv medlem
CX-däck för CV
Eller, så blir jag tvungen att skaffa en cykel till.
FS är ju ett säkert val. CX är dock betydligt rappare.
Men, om det är mycket lösgrus och tvättbrädor så kanske
det är FS som gäller. Jaja, det är lång tid kvar.

@Stumpy - Tack, men 42mm är jag säker på att de går in.

Bring

Medlem
CX-däck för CV
Ett litet tillägg. Jag har ingen åsikt om huruvida CX är bättre än MTB. Jag valde CX eftersom jag inte har någon MTB och CX lär i alla fall vara bättre än lvg.

Cerb

Ny medlem
CX-däck för CV
Har man en downhill eller AM hoj och cx att välja på, är ju cx oftast det självklara valet. I andra fall är nog MTB det man dra flest fördelar av.

pean

Aktiv medlem
CX-däck för CV
Jag har själv en meta 5 och skulle aldrig vilja ta den på cv, dock har ja inte direkt någon hoj som är direkt bättre lämpad men mellan att trampa tung am eller lätt cx, och valet mellan att köra på en cykel som ger en utmaning i teknik och uthållighet eller en som bara kräver lårmuskler är det lätt. CX.

Jag skulle köra rocket Ron 35mm med lagom lågt tryck i år igen. Har inte haft några punkor på de tre år jag kört. Och loppet är i min mening inte tekniskt. 35mm räcker bra.

Sa någon hipstertråd? Jag körde alla tre år på en växel och inget frihjul också.

Aeromiten

Ny medlem
CX-däck för CV
Jag gick från Conti Cyclocross speed till Cycloxking (båda 42mm fold) och det var ganska stor skillnad på rull. Kunde man klara sig med speed så hade det varit guld , men det går kanske inte?

Har inte kört loppet själv....

pean

Aktiv medlem
CX-däck för CV
jofahjalm skrev:
> Vilka tider gjorde du fixerat?

Good point. Köra mellan 4.10 & 4.20 alla gånger.

peranders

Medlem
CX-däck för CV
Jag skulle aldrig köra på cx, det skakar nog så mycket med mtb ht i de där tvättbräde-nerförsbackarna, ni vet där drivorna av vattenflaskor låg - ett av banans partier av humoristisk karaktär.

Rattnalle

Aktiv medlem
CX-däck för CV
peranders skrev:
> Jag skulle aldrig köra på cx, det skakar nog så
> mycket med mtb ht i de där
> tvättbräde-nerförsbackarna, ni vet där
> drivorna av vattenflaskor låg - ett av banans
> partier av humoristisk karaktär.

Konstigt. Jag upplevde det inte som skakigt alls och skulle gärna prova att köra där med en CX :)

Rattnalle

Aktiv medlem
CX-däck för CV
Mange. skrev:
> Alltså är cv för tekniskt för cx, men i hellas
> ska det köras helstelt ss?

Tydligen. Och vi västkustbor blir hånade för att vi kör AM-cyklar, med 26" hjul dessutom(!), i skogen :)

T.R.S.

Ny medlem
CX-däck för CV
Orka tjabla, hur var det med däcken? Jag har 49mm frigång (bredd) fram och 45mm bak, höjden lär inte vara några problem.

Senast ändrad:

peranders

Medlem
CX-däck för CV
Rattnalle skrev:
> peranders skrev:
> -----
> > Jag skulle aldrig köra på cx, det skakar nog
> så
> > mycket med mtb ht i de där
> > tvättbräde-nerförsbackarna, ni vet där
> > drivorna av vattenflaskor låg - ett av banans
> > partier av humoristisk karaktär.
>
> Konstigt. Jag upplevde det inte som skakigt alls
> och skulle gärna prova att köra där med en CX
> :)

Du kanske inte körde så fort?

Rattnalle

Aktiv medlem
CX-däck för CV
peranders skrev:
> Rattnalle skrev:
> -----
> > peranders skrev:
> >
>
> > -----
> > > Jag skulle aldrig köra på cx, det skakar
> nog
> > så
> > > mycket med mtb ht i de där
> > > tvättbräde-nerförsbackarna, ni vet där
> > > drivorna av vattenflaskor låg - ett av
> banans
> > > partier av humoristisk karaktär.
> >
> > Konstigt. Jag upplevde det inte som skakigt
> alls
> > och skulle gärna prova att köra där med en
> CX
> > :)
>
> Du kanske inte körde så fort?

Nedför trampade jag ur växlarna och fick köra om nästan utanför banan ibland. Det var på platten och uppför jag inte var snabb :)

Lejon

Aktiv medlem
CX-däck för CV
Cx på cv är hemskt! Körde förra året på 3.12. Skulle för övrigt aldrig funkat att hålla den farten med cx med kanttråd för mig - ska man köra Vasan fort med cx av någon anledning bör man definitivt köra tub åtminstone. Och/eller ta det hyfsat lugnt.
Genomslagen var ganska många och obekvämligheten stor med ca 3 bar. Kanttrådsfälgar hade varit mos... Det är inte många partier man tjänar tid på sitt marginellt bättre rull heller.

jofahjalm

Aktiv medlem
CX-däck för CV
pean skrev:
> jofahjalm skrev:
> -----
> > Vilka tider gjorde du fixerat?
>
>
> Good point. Köra mellan 4.10 & 4.20 alla gånger.

Bra jobbat med fixerat. Du skulle väll vara snabbare med växlar?

pean

Aktiv medlem
CX-däck för CV
jofahjalm skrev:
> pean skrev:
> > jofahjalm skrev:
> > > Vilka tider gjorde du fixerat?
> >
> > Good point. Köra mellan 4.10 & 4.20 alla
> gånger.
>
> Bra jobbat med fixerat. Du skulle väll vara
> snabbare med växlar?

Tveksamt, jag har så jäkla dålig kondis... jag hade ett bra år när jag nog hade kunnat köra på 3.50 om inte min ena vevarv hade trillat av varannan kilometer sista 3 milen (no joke). Med växlar hade jag säkert bara växlat ner när det gick uppför istället för att trycka till och bröta på uppför, det blev många omkörningar i blåbärsriset när det började stocka sig i uppförsbackarna...

AndreasVH

Medlem
CX-däck för CV
Skulle det inte gå att tubelesskonvertera och köra med något av Contis crossdäck på 42 mm? Då slipper man iaf risken för genomslag, men det är sällan man nämner tubeless och cx i samma mening. Eller?

Är mest nyfiken eftersom jag själv kör CV på helstel 29". Förstås det bästa valet. :)

Bring

Medlem
CX-däck för CV
Också väldigt nyfiken. Har inte kommit mig för att testa ännu. Om någon vill dela med sig av sina erfarenheter vore det guld värt. Kanske hinner jag först.

AlphaTango

Ny medlem
CX-däck för CV
CX eller inte beror väl till stor del på vilken form man är i och vilken tidsambition man har.

För egen del så körde jag helstel 26a förra året, enbart på grund av att det var den enda cykel jag hade och lite för att jag gillar att lida. Min tid begränsades mest av att jag hade för dåligt tränad rygg, benen höll hela vägen men begränsades starkt av ryggen. Alla tvättbrädor var en mardröm när jag inte orkade stå längre och det skakade för mycket när jag satt ner.

De som kört CV och aldrig sett högarna med vattenflaskor i vissa partier måste startat tidigt och kört snabbt alternativt varit blinda.

Min bedömning är att jag lätt hade kapat 30 min med en HT och 45 min på en FS med dåvarande form.

I år kör jag CV på en FS med 150/160 mm slag, som kompensation för 2012 =)

Kör gärna på CX men inse att för den stora massan är det helt fel val!

Makten

Aktiv medlem
CX-däck för CV
Rattnalle skrev:
> peranders skrev:
> -----
> > Jag skulle aldrig köra på cx, det skakar nog
> så
> > mycket med mtb ht i de där
> > tvättbräde-nerförsbackarna, ni vet där
> > drivorna av vattenflaskor låg - ett av banans
> > partier av humoristisk karaktär.
>
> Konstigt. Jag upplevde det inte som skakigt alls
> och skulle gärna prova att köra där med en CX
> :)

Är detta kanske ämne för kriget om vilket tryck man bör ha i däcken? ;-) Stel ram och smala, hårt pumpade däck kan nog få vem som helst att skallra sönder på vad som helst utanför asfalt eller knallhård grusväg.

Själv har jag inte kört CV och kommer nog aldrig göra det, men jag har svårt att förstå hur man kan välja en CX om man har en MTB med tanke på hur det ser ut.

Rattnalle

Aktiv medlem
CX-däck för CV
Makten skrev:
> Rattnalle skrev:
> -----
> > peranders skrev:
> >
>
> > -----
> > > Jag skulle aldrig köra på cx, det skakar
> nog
> > så
> > > mycket med mtb ht i de där
> > > tvättbräde-nerförsbackarna, ni vet där
> > > drivorna av vattenflaskor låg - ett av
> banans
> > > partier av humoristisk karaktär.
> >
> > Konstigt. Jag upplevde det inte som skakigt
> alls
> > och skulle gärna prova att köra där med en
> CX
> > :)
>
> Är detta kanske ämne för kriget om vilket tryck
> man bör ha i däcken? ;-) Stel ram och smala,
> hårt pumpade däck kan nog få vem som helst att
> skallra sönder på vad som helst utanför asfalt
> eller knallhård grusväg.
>
> Själv har jag inte kört CV och kommer nog aldrig
> göra det, men jag har svårt att förstå hur man
> kan välja en CX om man har en MTB med tanke på
> hur det ser ut.

MTB med 120 fram och 1 bar i däcken - banan kändes nästan helt slät. Nästan lite tråkigt så jakten börjar på nya utmaningar såklart.

Tvättbrädorna där folk tappade flaskor är inte tekniskt utmanande, det handlar bara om att ha bra fart och låta cykel, ben och armar svälja dem avslappnat. Försöker man bromsa blir de genast jobbigare.

Men i brist på en CX så får det bli lättare och rejsigare HT med bara 80 slag fram istället. Benen kommer ändå att tröttna långt långt före rygg och armar.

MZ

Aktiv medlem
CX-däck för CV
20110717164.jpg

Den optimala Vasan cykeln?
50mm profil och 29x2" Schwalbe FF

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer