CX disc-hjul = 29 tums MTB-hjul?

Tricky

Medlem
Som rubriken säger så undrar jag över detta? Vad är skillnad/likhet? Finns det något som talar för och emot?? Är de kompatibla? Jag funderar på dischjul till CX.
Tacksam för hjälp!

//Nicklas

hm

Aktiv medlem
samt framförallt axeldiametern 9,10,15 eller 20mm .
men det går väl att konvertera om en del nav därimellan ?

dabac

Aktiv medlem
Singular skrev:
-------------------------------------------------------
> Axelbredden?
+1

MTB-bakhjul, vanligaste sorten är väl fortfarande 135 mm axelbredd, OLD, drop-out width eller vad man nu vill kalla det.

CX kör väl på lvg-standard med 130 mm axelbredd, OLD, drop-out width eller vad man nu vill kalla det.

Sen har ju MTB skojat till det med en del andra axelalternativ också, thru-axle mm.

glitch

Aktiv medlem
Men CX Disc-hjul har väl ofta MTB spacing eller har jag fått för mig det? Vissa byggs på vanliga MTB-nav.

Fikasvettot

Ny medlem
Spacing är något man får kolla upp beroende på ram, det kan vara 130 eller 135.

Däcksbredd > tillåtet på breda fälgar?

Spindelbenen

Aktiv medlem
Det jag menade var att det bör vara 9/10mm axel... Att hitta en CX-gaffel för 20mm's genomgående axel lär ju vara hyfsat svårt.

Alla CX med skivor (vad jag vet) är 135mm's spacing och jag tror att jag har hört något om att det INTE kommer komma någon 130mm's standard för skivor.

Spindelbenen

Aktiv medlem
Det jag menade var att jag har "hört" att de stora tillverkarna har enats om att använda 135mm's för CX Disc. Om det stämmer eller inte vet jag dock inte.

Tricky

Medlem
Det är 135 mm på min och jag är säker på att det inte ställer till det. Hur är det med fälgbredden. MTB-fälgen är 30 mm, hur funkar det med 30, 32 eller 35 mm däck då?
Tack för all övrig hjälp!

NLC

Aktiv medlem
Vilka 29:er fälgar är 30 mm breda? Går väl att hitta flera MTB-fälgar med t.ex. ERTO 17x622 eller 19x622?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer