[Cx köp] Konsten att bli med cyclocross

Jonas

Ny medlem
Pga skador av långvarit art så är mtb och muni ute ur leken... och landsväg börjar blir mindre trivsamt än på sommaren. Så jag funderar på att skaffa en cx. Våndan och frågorna hopar sig dock snabbt:

--- Hoj/spec ---
Kraven just nu är:
* Nya Ultegra
* Absolut <20kkr, gärna med stor marginal.
* Bra bromsar.
* Möjlighet till skärmar
* Snygg :)
(* Stort plus om det går att få in lite större däck.)

Ett alternativ vore Ridley Crossbow från http://shop4cross.de/, men vad finns det för annat kul? Ett stort plus med detta alternativet är ju att det blir custom, med allt vad det innebär. Priset landar fn på 1800euro, med min spec (Zornyc, fälgbromsar och 4ZA pryttlar).

Ang bromsar; hade helst kört BB7 skivor, men annars kanske dessa är ett alternativ http://shop4cross.de/komponenten/bremsen-zubehor/tektro-cr720-schwarz.html, då det verkar svårt att får ihop alla krav annars... eller?

Funkar förresten Fulcrum 5/7 till cross eller är det ett stort steg upp med handbyggda ultegra/OpenPro? (Ser ju tristare ut, men det får jag leva med om det är mycket bättre.)

--- Storlek ---
Jag har just nu en 60:a lvg med 575mm ETT, 100 mm tapp och 170 mm styrrör. På den sitter jag bra, då jag mäter 188cm och har i 92cm i grenmått.

Som jag fattat det vill man sitta lite mer avslappnat, skulle "lite mer" uppnås tex med en Ridley 56:a (C-C, så eg en 60:a, enligt C-T) som har 15mm högre styrrör men främst 15mm kortare ETT eller skall man ner i storlek med 2cm i ETT till (alt kortare tapp)?

Många frågor blev det, hoppas ändå att någon kan förbarma sig och svara på några. Det skulle lysa upp tillvaron i det stundande mörkret... :)

Senast redigerad av en moderator:

HåkanC

Aktiv medlem
Jonas skrev:
-------------------------------------------------------
> Funkar förresten Fulcrum 5/7 till cross eller är
> det ett stort steg upp med handbyggda
> ultegra/OpenPro? (Ser ju tristare ut, men det får
> jag leva med om det är mycket bättre.)

Även med 105/DT Comp/CX22 får du bättre hjul
kostar från 120 € hos http://www.poisonbikes.de

Eller om du vill ha mer optimerade hjul:
OpenPro-fram och CXP33-bak, från 165 € hos http://www.poisonbikes.de

/Håkan

Munthe

Ny medlem
Vad beträffar storlek på ram skulle jag rekommendera en större cx-ram än den landsväg du har (om du nu vill åtgärda någonting med din cx-position). CX-geometrin har i regel en brantare gaffelvinkel och ett kortare topprör än din typiska landsvägscykel. "Avslappnad"-ställning (det du menar är en mindre aerodynamsik position) har man för att snabbare kunna göra transitions. Och i regel strävar man efter en kort vinklad stamm som man vinklar uppåt för att kompensera styrets höjd när man tar av gaffelröret så kort man bara kan. Varför gör man det då? Jo för att man inte vill ha en lång stamm som går rakt fram till styret alt brant nedåt som på en lvg-cykel. En sån är i vägen för cyklistens rörlighet återigen i transitions. Gamla beprövade belgiska trix.

Jag har 120mm stamm på min landsvägscykel. Skulle jag cykla cx med den skulle jag förmodligen rätt ofta få en smäll av svingen från styret när jag kastar upp cykeln på axeln. Kortare stam, kompaktare cykel, mindre smäll i ansiktet = bra.

RacingRalf

Ny medlem
Munthe svamlade:
> Vad beträffar storlek på ram skulle jag
> rekommendera en större cx-ram än den landsväg
> du har (om du nu vill åtgärda någonting med din
> cx-position). CX-geometrin har i regel en brantare
> gaffelvinkel och ett kortare topprör än din
> typiska landsvägscykel. "Avslappnad"-ställning
> (det du menar är en mindre aerodynamsik position)
> har man för att snabbare kunna göra transitions.
> Och i regel strävar man efter en kort vinklad
> stamm som man vinklar uppåt för att kompensera
> styrets höjd när man tar av gaffelröret så
> kort man bara kan. Varför gör man det då? Jo
> för att man inte vill ha en lång stamm som går
> rakt fram till styret alt brant nedåt som på en
> lvg-cykel. En sån är i vägen för cyklistens
> rörlighet återigen i transitions. Gamla
> beprövade belgiska trix.
>
> Jag har 120mm stamm på min landsvägscykel.
> Skulle jag cykla cx med den skulle jag
> förmodligen rätt ofta få en smäll av svingen
> från styret när jag kastar upp cykeln på axeln.
> Kortare stam, kompaktare cykel, mindre smäll i
> ansiktet = bra.

Vad i hela världen pratar du om?

Lite kortare överrör, lite högre styrrör, exprimentera med styrstammen and you're golden.

cerro

Aktiv medlem
Jonas skrev:
> Funkar förresten Fulcrum 5/7 till cross eller är
> det ett stort steg upp med handbyggda
> ultegra/OpenPro? (Ser ju tristare ut, men det får
> jag leva med om det är mycket bättre.)

Fulcrumhjulen fungerar fint, jag har iaf kört 7or och inga konstigheter. Nu kör jag Shimano RS-10 som träningshjul.

RacingRalf: Håller med. Jag kör 1cm kortare topprör på cross än på racer men annars samma längd på styrstam och sadeln lite längre fram kanske.

bng

Ny medlem
Snygg Stevens...
Vad säger ni som tävlat med cx - är det inte bättre med rakt överrör?
När man ska upp med hojen på axeln menar jag.

SuperApe

Aktiv medlem
Den här har ju skivor. Var inte det ett önskemål? Det är det hos mig som söker en åretruntpendlare
http://www.poisonbikes.de/frame.php?prodid=201010052-57

Skivbromsen heter Bengal? Har jag aldrig hört talas om, men är ju ingen fönstershoppare heller. Jag tycker specen prisvärd ut iaf.

Får inte upp närbilderna men skärmar måste ju gå att få på.

Jag var max en millimeter från att dra i köpspaken nyss. MAX! Drack ett glas vatten och drog iväg ett mail med dumma frågor istället. Det var ju en soffa jag skulle köpa. Fanfanfan.

Jonas

Ny medlem
RacingRalph: 1,5cm kortare (och 1,5cm högre), låter det som lagom "lite"? (Eller vill man korta 2,5 istället som start? Vill gärna slippa köpa två tappar om det går. :)

ninjakenneth: Hittar inte geon för Stevens?

fastforward

Ny medlem
SuperApe skrev:
> Den här har ju skivor. Var inte det ett
> önskemål? Det är det hos mig som söker en
> åretruntpendlare
> http://www.poisonbikes.de/frame.php?prodid=2010100
> 52-57
>
> Skivbromsen heter Bengal? Har jag aldrig hört
> talas om, men är ju ingen fönstershoppare
> heller. Jag tycker specen prisvärd ut iaf.
>
> Får inte upp närbilderna men skärmar måste ju
> gå att få på.
>
> Jag var max en millimeter från att dra i
> köpspaken nyss. MAX! Drack ett glas vatten och
> drog iväg ett mail med dumma frågor istället.
> Det var ju en soffa jag skulle köpa. Fanfanfan.

Den där såg inte fel ut, fanns med 105-växlar också för 1199€.

Men det ser inte ut som om den har fästen för skärmar och pakethållare - eller?

Jonas

Ny medlem
Både Poison och OCCP är klart vettiga på pappret och bra tips, men dom ser så trista ut tyvärr... man blir liksom inte köpsugen. (Löjligt kanske kan tyckas, men man vill känna för hojen med.)

Mitt krav är bra bromsar, inte absolut skivbromsar, men det vore ett stort plus! Som jag fattat det dock är dom flesta mekbromsar ren katastrof, det är ju mest BB7 sticker ju ut stort. Jag vet hur racerbromar känns och jag vet hur dyra bra V-bromsar känns, vart därimellan bra canti/delta/froglegs landar har jag inte greppat eller provat. (Dåliga cantis som på enklare äldre cyklar är i princip bara dödvikt och helt livsfarliga.)

Oavsett himla bra tips, keep 'em coming. :)

Pretty...

imrog

Medlem
Jonas skrev:
>
> Ruskigt prisvärd spec dock vad det verkar! Är
> det inte lite hög utväxling dock? Jag skulle
> gissa att jag vill ha 34-42/44 fram och 12-25/27
> bak, eller är det tokigt?

Handlaren kan säker hjälpa dig så du får bättre utväxling.
R

SuperApe

Aktiv medlem
Jonas: Vad har du hört om sketna mekaniska bromsar? Hört något om Bengal?

Tyskarna står inte högt hos mig heller med sin estetik. Och namnen sen. Poison? Opium? Pinsamt ju. Men jag sätter ändå snart min personliga prägel på hojen, med barends, backspeglar, tutor, vanvård och kreativt tejpande. Dessutom är det en billig hoj som väger lite jmf med Surly Crosschecken jag släpar runt nu.

Är mycket less på sketna cantisar som käkar fälg och fungerar uselt i blöta, för att inte tala om i minusgrader. Har kört med Avid och nu har jag.. öh... glömt det, men de är likadana, fast lite sämre.
Ja, jag kan ställa in dem och visst kan de fungera bra. Ett tag. Gillar man att pyssla med sina hojar
är det naturligtvis ett förstaval. :) Å andra sidan har jag inte hittat nån info om Bengals mekaniska bromsar. Men de fick goda omdömen för nån hydralskivbroms såg jag någonstans.

Sådärja, nu har jag snart övertalat mig själv att köpa. Men de kan väl ta och svara på mitt mail först. Det har ju gått över 12 timmar.

nisseson

Aktiv medlem
SuperApe skrev:
> Sådärja, nu har jag snart övertalat mig själv
> att köpa. Men de kan väl ta och svara på mitt
> mail först. Det har ju gått över 12 timmar.

Dont hold your breath, jag har aldrig fått svar från Poison per mail öht. Men ring, de brukar svara. Lite düska skadar inte att kunna.

Jonas

Ny medlem
imrog skrev:
> Jonas skrev:
> >
> > Ruskigt prisvärd spec dock vad det verkar! Är
> > det inte lite hög utväxling dock? Jag skulle
> > gissa att jag vill ha 34-42/44 fram och
> 12-25/27
> > bak, eller är det tokigt?
>
> Handlaren kan säker hjälpa dig så du får
> bättre utväxling.
> R

Ok, men vad är vettigt? 34/44 gissar jag ihop med 12-25/27, jag trampar med 100-110i kadens på lvg... men det är kanske lite som mtb att det går när när det blir "tekniskt".

Jonas

Ny medlem
:-( Stevens föll på pladask geometrin som inte alls var vad jag TROR jag vill ha (på tok för låga och långa).

Har ingen koll på Bengal skivorna, men sist jag hörde (på Happy... ;-) så var det vara BB7 som höll måttet i princip.

EDIT: Ni som har koll, känns 1,5 cm kortare än racern som en bra start eller är det snarare mer man skall korta hojen?

Jonas

Ny medlem
Får nog släppa det där med skivor... :-(

En ny fråga, hur mycket marginal behöver man mellan ovanrör och gren för att det skall kännas safe. Ridleyn verkar falla på att den är för kort/hög... jag ligger klockrent på deras rekommendation, men det verkar som att det bara ger 5 cm marginal (har 7 på racern) i strumplästen... är det för lite eller funkar det bra?

Kona kommer med Honky Inc. för 2010, klassas från deras sida under road-sortimentet men är förutom skivorna specad i stort som deras cross Jake The Snake med viss geometriskillnad dock och prisbild runt 13000- .
Däck t.ex. går ju alltid att skifta till mer crossrelaterade.

Bilagor

cerro

Aktiv medlem
Jonas: Varför behöver du någon marginal där? Ser ingen anledning till ha en mindre klinga än 34 fram som är minimum på compactvevpartier, så tekniskt så man behöver mindre vill man ändå inte köra med cross.

Jonas

Ny medlem
cerro: Det stod så på internet... ;-) Har dryga 91 i gren och 6cm mellan gren och ovanrör känns lite tight och man kör i riktig spenat och få kliva av oväntat, eller? Min nuvarande racer har 83 i standover och ridley 56:an har 85... _alla_ andra crossar med liknande ETT är 3 cm lägre än ridley vad det verkar. Ner på en 54 vill jag inte för då blir det för kort.

Prio för mig är inte tävling och kunna hoppa av/på snabbt, samt springa med hojen på axeln, där kan jag kompromissa stort.

Förstår inte vad du menar med mindre än 34 klinga, 34/44 är det jag inbillar mig är perfekt för mig (~100 i kadens och glad motionär), kanske har jag uttryckt mig klantigt?

Reviderade krav:
* Nya Ultegra (SRAM samt gamla Shimano ligger helt fel i mina händer och kul att prova annat än Campa som inte specas på crossar ändå)
* Geo: Helst cirka 660-665 ETT+tapp (gärna 565 ETT med 100tapp) och 82-84 i standover (rätta mig om jag har fel)

* <20kkr, gärna med marginal.
* Tilltalande yttre, men smaken är ju som baken ändå...

* Bra bromsar (måste inte vara skivor, med det vore ett plus).
* Möjlighet till skärmar
* Stort plus om det går att få in lite större däck.

cerro

Aktiv medlem
Konstigt internet. :) Men oavsett om du tävlar på den eller tränar och avsett cykeltyp (xc, lvg, cx) så förstår jag inte riktigt det där med avstånd mellan gren och överrör. När man är liten kan jag förstå det, eller på en standardcykel men på en träningscykel så sitter man ju oftast fast med foten iaf på en pedalen eller så står man bredvid cykeln.

Läste fel om utväxlingen tror jag. läst 32-34/44 när det stod 34-42/44.

cerro

Aktiv medlem
Beror lite på vad du ska använda den till. Jag körde 120mm på min förra cross (Ridley Crossbow och tyckte de fungerade fint. Körde med den på stigar ett par gånger men annars mest lvg och vinterträning och en tävling.

Selast

Ny medlem
SuperApe skrev:
> Jonas: Vad har du hört om sketna mekaniska
> bromsar? Hört något om Bengal?
>
jag släpar runt nu.
>
> Är mycket less på sketna cantisar som käkar
> fälg och fungerar uselt i blöta, för att inte
> tala om i minusgrader. Har kört med Avid och nu
> har jag.. öh... glömt det, men de är likadana,
> fast lite sämre.
> Ja, jag kan ställa in dem och visst kan de
> fungera bra. Ett tag. Gillar man att pyssla med
> sina hojar
> är det naturligtvis ett förstaval. :) Å andra
> sidan har jag inte hittat nån info om Bengals
> mekaniska bromsar. Men de fick goda omdömen för
> nån hydralskivbroms såg jag någonstans.
Kan bara +1 på detta, antingen tar du skivbromsar och blir nöjd med bromsverkan eller så väljer du cantisar och lever med hjärtat i halsgropen varjen gång du drar i bromshandtagen och det händer precis ingenting de första två sekunderna, speciellt i väta och kallt väder. Jag specade "upp" min Crossbow med sådana här "klassiska" froglegs http://shop4cross.de/komponenten/bremsen-zubehor/4za-hg-racing.html för jag trodde det skulle vara bra, dom suger! Bytte till Koolstop Eagleclaw II belägg för att dom skulle vara bra, dom suger! Det är så dåligt att det inte går att jämföra på samma dag med ens racerbromsar, första turen i våras på min racer med Ultegra bromsar höll på att rendera mig OTB vid första rödljuset så bra tog bromsarna efter vinterns slitande i cantisarna på crossen...

SuperApe

Aktiv medlem
Selast: Vadå släpar runt nu?

edit: i går i regnet fick jag bromsa med foten i asfalten mot ett rödljus. Kidsen på övergångstället såg lite skraja ut när jag kom farande med gnistrande timeklossar, typ. Men jag lyckades jag stanna innan linjen och försökte se oberörd ut. "Vadå, har ni aldrig sett fotbromsad hoj förut?" :)

Dagen innan bromsade jag helt ok. i dag har jag nya belägg och vajrar/höljen. :)

bollen

Ny medlem
ninjakenneth skrev:
> Med skivor finns de inte så mkt, några
> alternativ! Dock lite lägre specat än vad du
> önskade!
>
> Cicli B Trekking Cross Mod. 2010
> http://www.ciclib.de/Raeder/Cross/Cicli-B-Trekking
> -Cross-Mod-2010.htm?shop=bornmann&SessionId=&a=art
> icle&ProdNr=A4541&t=98&c=1023&p=1023
>
>
> Rocky Mountain, Solo CXD
> http://www.cyclecomponents.com/2/sv/artiklar/racer
> _cross/cyklar-3/-cross/rocky-mountain-solo-cxd.htm
> l
>
>
> Nox med Disc
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/1242743/12438
> 14#msg-1243814
>
> Salsa La Cruz
> http://urbanvelo.org/salsa-la-cruz-first-impressio
> ns/

ser ut som cicli b enligt spec har 26tums hjul????

MickeS

Ny medlem
Sivert ( Häggs ) skrev:
> Kona kommer med Honky Inc. för 2010, klassas
> från deras sida under road-sortimentet men är
> förutom skivorna specad i stort som deras cross
> Jake The Snake med viss geometriskillnad dock och
> prisbild runt 13000- .
> Däck t.ex. går ju alltid att skifta till mer
> crossrelaterade.

Ser tight ut i bak för att få dit fetare sulor än de 28mm som den leveras med...

Jonas

Ny medlem
Haha, så just mina initiala krav.

* Nya Ultegra - Check
* Absolut <20kkr, gärna med stor marginal. - Pfhahahahaha
* Bra bromsar. - Check
* Möjlighet till skärmar - Fick vika hädan
* Snygg :) - Check
* Stort plus om det går att få in lite större däck. - Check

cyklariskogen

Ny medlem
Jonas skrev:
> Haha, så just mina initiala krav.
>
> * Nya Ultegra - Check
> * Absolut <20kkr, gärna med stor marginal. -
> Pfhahahahaha
> * Bra bromsar. - Check
> * Möjlighet till skärmar - Fick vika hädan
> * Snygg :) - Check
> * Stort plus om det går att få in lite större
> däck. - Check

Så vad blev det?

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer