Cyclocross vs Hybrid - Vilket är bäst för en nybörjarcyklist??

NiKeMaN

Ny medlem
Hej!

Nu är det dags att börja cykla lite!
Börjar med att radda upp lite hur jag har tänkt mig.
Cykeln ska rulla landsväg (asfalt) i träningssyfte för att slippa sitta på gymmet under fina vår/sommar/höst dagar. Vi pratar alltså om träningspass på ca 1 timma åt gången.

Jag är 195cn lång och är ordentligt överviktig vilket innebär att jag behöver en hållbar cykel, och dessutom ska sittställningen vara någorlunda upprätt.

Jag har besökt två olika cykelaffärer.

Cykelaffär nummer ett rekommenderade mig att köpa en TREK Hybridcykel ZEKTOR FOUR för ca 9000:-. Den trodde han skulle passa mig och mina ändamål. Annars hade han ett förslag till och det var en TREK Cyclocross CrossRip med bockstyre. Fördelen med CX cykeln är att man kan variera handgrepp osv för att slippa statisk belastning. Det gick även att montera "bars" eller vad det kallades längst ut på handtagen på ZEKTOR cykeln för liknande syfte.

Cykelaffär nummer två rekommenderade mig istället att hålla mig ifrån CX cyklar då han tyckte det skulle bli för låg sittställning för mig och för mycket framåtlutande. Han rekommenderade istället en Bianchi Camaleonte 3 för 9000:- med Diore växlar osv.

Vilken av dom två ska jag välja? Vilket är vettigast för mig som nybörjarcyklist? Jag känner mig lite vilsen. En hybrid känns vettigt egentligen. Men den känns samtidigt för mycket "stadscykel" eller "pendlingscykel" medans jag mer söker en träningscykel för landsväg.

Vad tycker ni? Oerhört tacksam för inputs i frågan!

bojsänke

Ny medlem
En CX behöver inte vara det minsta mer framåtlutad än en hybrid. Det beror ju på vilken styrstam man använder och hur många brickor man lägger under den. Kör på CX.

cola

Aktiv medlem
Spontant skulle jag rekommendera en cx alla gånger men jag kan inte riktigt tänka mig in i din kropp, saknar de referenserna. Provcykla är nog det bästa tipset, om cxen känns ok, välj den. Förhoppningvis kommer du bli smidigare på cykeln allteftersom och en cx är mycket roligare att träna på!

bikeshorts

Ny medlem
nybörjare är man ju inte särskilt länge, så inget att hänga upp sig på, med inriktning på träning så låter väl cx bra. de är inte låga, de brukar ha bekväm körställning, racer kan vara låga men inte heller de behöver vara så extrema. Prova några olika sorter

NiKeMaN

Ny medlem
Nu svarar ni lite precis det jag vill att ni ska svara märker jag :) Det ÄR en CX jag VILL ha (eg en räcer men den lär aldrig hålla för mig till en början) men blir ju som sagt lite avrådd från det av ena cykelförsäljaren...

Någon speciell tillverkare/modell ni direkt kommer att tänka på som har ganska upprätt sittställning i CX-träsket?
Trek-en verkade vettig... Men det var rätt ful tyvärr. Haha jag vet att man inte ska handla cykel med ögonen kanske... Men det blir ju lite så ändå tyvärr :)

Finns det någon mer vettig CX för 8-15 000?

bojsänke

Ny medlem
Kaffenback 2. Kompakt ram, så det går bra välja en storlek större och få ett högre styre och mindre krökt rygg om du vill det. Stålram. Starka Shimanohjul.

Annars går det bra med en racer också om det egentligen är det du vill ha. Tyngre cyklist betyder bara bredare däck och att man kanske inte bör köpa de allra dyraste och lättaste hjulen. Annars är det rent hållfasthetsmässigt inga problem.

Hasse#7

Aktiv medlem
Min högst personliga åsikt är att får man bara ha en cykel och den skall täcka så mycket som möjligt så skall man ha en CX. När man väl är fast kommer man köpa något mer men kan fortfarande ha nytta av sin CX. Hybrid vill man mest bara bli av med när man provat CX, LVG eller MTB.

NiKeMaN

Ny medlem
Tack för era tips!
Om man hellre köper cykel i en Svensk butik istället för onlinebutik i UK eller liknande, har ni då några tips på vettig CX med upprätt sittställning och bra utrustning?

bojsänke

Ny medlem
Då blir det genast dyrare och lite sämre utbud. Men Cykloteket har ju både Scott CX Comp och Kona Jake. Jake med skivbromsar, men tyvärr av sämre modell.

En bubblare är ju Kona Sutra som inte alls är en CX egentligen utan en touringcykel, men den borde passa tänkta användningområde perfekt! Att man får lowriders och pakethållare på köpet är ju bara en bonus om man tänkt använda den till cykelsemester eller pendling någon gång. Annars kan de ligga i garderoben. Styrändsväxlar istället för integrerade.

HåkanC

Aktiv medlem
NiKeMaN skrev:
-------------------------------------------------------
> Någon speciell tillverkare/modell ni direkt
> kommer att tänka på som har ganska upprätt
> sittställning i CX-träsket?

Bästa sättet att jämföra sittställningar mellan olika ramar/cyklar
är mha stack och reach

Läs mer här:
http://www.slowtwitch.com/mainheadings/techctr/stack.html
http://www.cervelo.com/en/engineering/thinking-and-processes/geometry-and-fit.html

Av några de ramar som har nämnts i tråden är inte Kaffenback lämplig för en cyklist på 195cm som vill sittat upprätt.
Då är Rose PRO DX CROSS ett mkt bättre alternativ, den har även en mer upprätt sittställning än Trek CrossRip
http://www.trekbikes.com/se/sv/bikes/road/cyclocross/crossrip/crossrip_comp/#
Samma sak med sittställningen hos Kona Jake och Sutra http://www.konaworld.com/
Men om du ändå suktar efter en racer så tittat på Trek Domane, de har en sittställning som är mer upprätt än de flesta CXar! Jmf själv
http://www.trekbikes.com/se/sv/bikes/road/endurance_race/domane_2_series/domane_2_0/#

Jmd med Rose CXar

/Håkan

bojsänke

Ny medlem
Jag gillar stack/reach som storleksangivelse, men jag håller inte riktigt med om slutsatserna. Även om man tar de två extremerna i översta plotten, Domane och Madone H1 så skiljer det mindre än 6cm i stack mellan de största storlekarna. Det är en handfull spacers och en uppvinklad styrstam som skiljer, med andra ord.

Om man har lovat sig själv att köra utan spacers och med styrstammen nedåt kan det vara lämpligt att rata alla ramar som inte har jättehögt styrhuvud, men annars kan jag inte se att det skulle vara någon universell sanning. Tvärt om har ju låga styrhuvuden fördelen att man mer fritt kan välja överrörslängd utan att riskera genitalierna.

Dessutom kan det ju finnas en poäng för en som har ambitionen att på sikt bli mer vältränad att inte låsa sig vid en allt för 'bekväm' ram, om man senare vill kunna justera ner sittställningen. Då är det ju inte så bra om styrlagret är i vägen.

Bruttotankar:
Kaffenback 2 XL vs Domane 6 60cm; Domane som föreslogs som racer är inom några millimeter lika lång som nya Kaffenback 2, har när den senares utanpåliggande styrlager är inräknat bara två eller tre centimeter längre styrhuvud och vinklarna ligger inom några tiondelars grader. Kaffenback 2 har en flera centimetrar längre gaffel som mer än väl kompenserar det kortare styrhuvudet. Domane har i gengäld strax över centimetern längre BB-drop, så där är de nog precis jämsides igen.
Är det verkligen säkert att en färdigbyggd cykel har så olika sittställning på de båda ramarna? De verkar extremt lika. Jag vill se målfotot.

1888

Aktiv medlem
Min första "riktiga" cykel var en Trek 7,6FX Hybrid.
Fungerade hur bra som helst.
Eftersom cyklingen går framåt så har cykelstallet växt.
Hybriden har jag kvar som vinterlvg med större däck o skärmar.
I övrigt finns numera 2 st racers, en st mtb (en fråga om tid bara tills det oxå är 2)
och så hybriden.
Så köper du en hybrid nu, så kan du fortsätta handla senare men ändå ha kvar hybriden som komplement.

HåkanC

Aktiv medlem
bojsänke skrev:
> Är det verkligen säkert att en färdigbyggd
> cykel har så olika sittställning på de båda
> ramarna? De verkar extremt lika.

Kolla igen.
Och glöm då inte att TS är 195cm och vill ha en upprätt sittställning,
kanske tom så upprätt så styret är i jämnhöjd med sadeln!

Nu blir det en del spekulationer eftersom TS inte har angivit sitt grenmått,
men jag har svårt att se hur en cyklist på 195cm skulle kunna få till en upprätt sittställning på en Kaffenback-2, för en så pass lång cyklist är inte en sitthöjd på 92-95cm ovanlig.
Ett par cm med distanser och kanske även en uppåtriktad styrstam kommer säkert därför även att behövas på en Domane, åtminstone i början för att få upp styret i jämnhöjd med sadeln.
Men mer än MAX 2-3 cm distanser bör undvikas, särskilt för en cyklist som själv benämner sig som:
"195cn lång och är ordentligt överviktig"

Men eftersom jag inte har ngn aning om TS riktiga grenmått, styrhöjdspreferenser, eller andra sittpreferenser, är detta förstås enbart spekulationer....

/Håkan

bojsänke

Ny medlem
HåkanC skrev:
> Kolla igen.
> Och glöm då inte att TS är 195cm och vill ha en
> upprätt sittställning,
> kanske tom så upprätt så styret är i
> jämnhöjd med sadeln!

Nu har jag kollat igen, och Kb2 i XL ser fortfarande ut i princip som en karbonkopia av Domane 6 i 60cm. Tittar jag på fel Domane?

Och jag tror nog att även en rätt tung cyklist kan kosta på sig bra mycket mer än 3cm spacers på ett 1 1/8" stålrör. Även aluminium för den delen. Speciellt på en stor ram med långt mellan styrlagerpunkterna.

HåkanC

Aktiv medlem
bojsänke skrev:
> Nu har jag kollat igen, och Kb2 i XL ser
> fortfarande ut i princip som en karbonkopia av
> Domane 6 i 60cm. Tittar jag på fel Domane?

Ja
TS ville ju hålla sig under 15kSEK
Trek Domane 2.0 och 2.3 har rätt pris, glöm inte pedaler och (ev) ny sadel, och finns i 62cm
Kolla själv
http://www.trekbikes.com/se/sv/bikes/road/endurance_race/domane_2_series/domane_2_0/
http://www.trekbikes.com/se/sv/bikes/road/endurance_race/domane_2_series/domane_2_3_compact/#

En Domane borde även funka som (sommar-)pendlare när (inte om!) TS skaffar en ny cykel,
eftersom den klarar hyfsat breda däck och har (snyggt dolda!) fästen för skärmar

/Håkan

bojsänke

Ny medlem
HåkanC skrev:
> Ja
> TS ville ju hålla sig under 15kSEK

Ja, jo, men nu var det ju bara ramgeometrin jag var intresserad av och valde den som jag först hittade som ram. En snabb titt säger att Domane 2 och 6 har samma ramgeometri, så det förändrar ju inte resonemanget att nya Kb2-geometrin har mindre BB-drop än Domane men kompenserar det med längre gaffel.

Hurvida TS bör ha 58-60-62cm tänker jag inte försöka ta ställning till. Jag bara konstaterar att Kb2 i XL är extremt lik Domane i 60cm vad gäller sittställning.

Fliken

Ny medlem
En CX kan man "växa med" i ett ökande cykelintresse, man tröttnar snabbare på en hybrid om det går lite fortare med tiden.

Köp i en lokal affär om du är nybörjare. Kanske får du bra tips. Bor du i Stockholm kan jag lovorda Cycling Norrtullsgatan som fullständigt ärliga och genuint intresserade. Men de lär inte ha ngt i lager. Men framföe allt får du ett ställe och en person att få tillbaka till för justeringar och eventuella garantiärenden.

Senast ändrad:

Supertramp

Aktiv medlem
Eftersom du inte cyklat tidigare, hur vet du att du vill ha en upprätt sittställning? Du kanske har dina skäl (problem rygg?) men annars så är väl bästa chansningen att köpa en cykel med normal geometri. Sen kan man justera rätt mycket med styrstam och spacers.

Att provcykla tror jag inte ger så mycket vägledning innan man fått lite mil i benen.

tobiascyklar

Aktiv medlem
Supertramp skrev:
> Eftersom du inte cyklat tidigare, hur vet du att
> du vill ha en upprätt sittställning? Du kanske
> har dina skäl (problem rygg?) men annars så är
> väl bästa chansningen att köpa en cykel med
> normal geometri. Sen kan man justera rätt mycket
> med styrstam och spacers.
>
> Att provcykla tror jag inte ger så mycket
> vägledning innan man fått lite mil i benen.

+1

Mycket cx religion här. Känner många som tränar med sina hybrider år ut och år in. Bockstyre gör ju ibte jättestor skillnad om man bara är ute en timme...

Med det sagt, jag kör mest cx. Men hybrid ibland. Och även racer. Beror liksom på.

Hep

Aktiv medlem
Supertramp skrev:
> Eftersom du inte cyklat tidigare, hur vet du att
> du vill ha en upprätt sittställning?

Jag skulle kunna tänka mig att någon som beskriver sig som "ordentligt överviktig" inte spontant tycker det låter lockande att sitta alltför dubbelvikt.

Till TS. Jag är inte direkt ny på att cykla, men det där med asfalt var okänt för mig till i somras då jag skulle skaffa en racer/hybrid/cross/komfortgubblångpendlare av något slag. Inte överviktig, men lång och lite tveksam till att sitta som i Supertramps avatar. Jag provade runt lite och köpte sedan en Specialized Secteur (som finns på Cykelcity som du blivit tipsad om längre upp) och är nöjd. Både med sittställningen och att den inte känns för vek och fladdrig (ja, jag är som sagt helt ny på asfalt). Den har fästen för skärmar och klarar lite bredare däck om man vill ha det.

Kristoffer R

Aktiv medlem
Till TS; jag är 199cm och har toppat 103 kg vilket inte direkt kan kallas övervikt; men en minskning på 10 kg senaste halvåret gör stor skillnad för hur aggressiv sittställning jag klarar.

Jag har ett drop på ca 10 cm sadel-styre om jag minns rätt men det är som HåkanC skriver avhängigt grenmåttet. Kan du mäta upp det är det lättare att tipsa om bra geo.

Det är mycket styrkan som avgör hur man vill sitta - är man klen i ben och ork blir man lätt hängande på styret.

Gränsen mellan hybrid, mtb och cx kan vara väldigt flytande. En racerhybrid kan vara en "vassare"
cykel än en pendlar-orienterad cx så det är egentligen mer ett val mellan rakt styre och bockstyre.

Men för träning är det kul om geometrin är lite rappare så själva cyklingen inte blir för trist. När turerna blir långa och motvinden hård är det skönt att kura ihop sig i bocken men de flesta man ser på lvg kör på hoodsen....

Hade du möjlighet att testcykla?

Supertramp

Aktiv medlem
Om du söket en "träningscykel för landsväg" ska du såklart ha en cx eller racer. Annars kommer du bara sitta där på din hybrid och önska att du hade en cx eller racer.

Om du kan tänka dig handla på nätet så fanns det en tråd för ett par veckor sedan med några riktigt billiga och prisvärda racers från Wiggles rea (bla en kolfiberracer med skivbroms). Vet inte om rean är över dock.

Oroa dig inte så mycket över geometrin. Så länge du köper en "vanlig" cykel i någorlunda rätt storlek så skiljer någon cm hit och dit. Du kan justera mycket mer än så med styrstam och spacers.

T

Ny medlem
Supertramp skrev:
> Om du söket en "träningscykel för landsväg"
> ska du såklart ha en cx eller racer. Annars
> kommer du bara sitta där på din hybrid och
> önska att du hade en cx eller racer.

Jovisst, för alla individer är ju naturligtvis likadana...

Supertramp

Aktiv medlem
T skrev:
> Supertramp skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Om du söket en "träningscykel för landsväg"
> > ska du såklart ha en cx eller racer. Annars
> > kommer du bara sitta där på din hybrid och
> > önska att du hade en cx eller racer.
>
> Jovisst, för alla individer är ju naturligtvis
> likadana...

Jag bara tänkte att om man inte ha någon cykelvana och vill börja träna landsväg så köper man en vanlig cykel avsedd för ändamålet som folk som tränar lvg brukar ha (CX eller racer) med normal geometri som brukar passa de flesta. Klart att det kan bli fel men känns ändå som bästa approachen liksom. Tycker jag i alla fall.

Senast ändrad:

Rattnalle

Aktiv medlem
Jag håller med Supertramp. Jag tror fler skulle ångra sig om de köpt en hybrid först än om de köpt en CX först. Om inte annat borde en CX vara mer lättsåld om det mot all förmodan skulle vara fel.

T

Ny medlem
Vad är det för finess med att ha bockstyre om man ändå inte vill ha så mycket (eller ens något alls) drop?

Rattnalle

Aktiv medlem
T skrev:
> Vad är det för finess med att ha bockstyre om
> man ändå inte vill ha så mycket (eller ens
> något alls) drop?

Mer varierade handpositioner (går förvisso att till stor del uppnå även med barends) och möjligheten att i ögonblicket välja om man vill ha drop eller inte. Med rakt styre måste du välja antingen eller.

Miracle

Aktiv medlem
Jo, antingen det eller så har han till skillnad från oss andra ett liv utanför HappyMTB. ;)

DT

Aktiv medlem
Rattnalle skrev:
> Jag håller med Supertramp. Jag tror fler skulle
> ångra sig om de köpt en hybrid först än om de
> köpt en CX först. Om inte annat borde en CX vara
> mer lättsåld om det mot all förmodan skulle
> vara fel.

Precis. Jag inledde själv min cykelkarriär med en racerhybrid och insåg ju efter någon månad att det var en racer jag skulle ha köpt från början.

Hybriden funkar perfekt som vardags- och cykla-till-jobbet-cykel. Men om det primärt är träning på landsväg som TS vill ha så är det givet att det är en för ändamålet avsedd racer (eller ev CX) som han ska satsa på.

NiKeMaN

Ny medlem
Nääedå TS är inte bortskrämd :) Sitter och letar cykel för fullt. Känns som att TREK CrossFit CXen verkar vara ganska vettig då. Hade helst velat ha en snygg cykel för dom pengarna men får väl nöja mig med Treken. Bianchis hybrider är ju riktigt snygga men man kan ju inte välja cykel efter vilken som är snyggast haha :)

Ska in till lokala cykelhandlaren en sväng och testa Trek CXen en sväng tis el ons sedan är det bara att slå till. :)

Behöver man cykelskor? Måste väl duga att cykla med gympaskor till en början? :)

DT

Aktiv medlem
Om det är renodlad landsvägscykling du ska ägna dig åt, är det inte mer optimalt med en racer då (även om en CX funkar nästan lika bra)? Eller är det den eventuella högre robustheten hos en CX som du vill åt pga din vikt?

Kristoffer R

Aktiv medlem
Happy-sanning: Vid svåra cykelval välj den snyggaste.

Många lvg har faktiskt en maxvikt, engelska Cycling Plus hade en liten "feature" om det för ett par år den, och det var inga smågrabbar de hade hittat. Flera märken hade bara 110kg som max om jag minns rätt.

Hasse#7

Aktiv medlem
NiKeMaN skrev:
> Nääedå TS är inte bortskrämd :) Sitter och
> letar cykel för fullt. Känns som att TREK
> CrossFit CXen verkar vara ganska vettig då. Hade
> helst velat ha en snygg cykel för dom pengarna
> men får väl nöja mig med Treken. Bianchis
> hybrider är ju riktigt snygga men man kan ju inte
> välja cykel efter vilken som är snyggast haha
> :)
>
> Ska in till lokala cykelhandlaren en sväng och
> testa Trek CXen en sväng tis el ons sedan är det
> bara att slå till. :)
>
> Behöver man cykelskor? Måste väl duga att cykla
> med gympaskor till en början? :)

Om du cyklar utan riktiga cykelskor välj då skor med hård sula. Men spetsa in dig på att snart gå över till cykelskor och passande pedaler. Det är såååå mycket roligare att ha grepp/kontakt varvet runt, och en sko som är avsedd att göra jobbet. Kan bli nån stillastående vurpa i början men det ingår i kursen.

Aron

Aktiv medlem
NiKeMaN skrev:
> Det ÄR en CX jag VILL ha (eg
> en räcer men den lär aldrig hålla för mig till
> en början)

Då är det ju tveklöst en CX du ska köpa. :) Allting annat kommer att kännas som en kompromiss.

> Trek-en verkade vettig... Men det var rätt ful
> tyvärr. Haha jag vet att man inte ska handla
> cykel med ögonen kanske... Men det blir ju lite
> så ändå tyvärr :)

Välj en cykel som:
a) Passar ditt tänkta användningsområde
b) din kropp
c) din plånbok
d) ditt öga

Olika komponentgrupper, en halv grad hit eller dit i geometrin, vikt, touruppmätt styvhet etc komer först längre ned i listan.

PS Gympaskor är förfärliga att cykla i. Det är ungefär som att springa i marchkängor. Fast helt tvärtom DS

Freddie L

Aktiv medlem
Kristoffer R skrev:
> Happy-sanning: Vid svåra cykelval välj den
> snyggaste.
>
> Många lvg har faktiskt en maxvikt, engelska
> Cycling Plus hade en liten "feature" om det för
> ett par år den, och det var inga smågrabbar de
> hade hittat. Flera märken hade bara 110kg som max
> om jag minns rätt.

Intressant. Det lär ju faktiskt kunna bli ett problem för rätt många!

För annars tycker jag som DT mfl: Kolla på racer också. Gubbracers typ Trek Domane eller Spez Roubaix ger större möjlighet till upprätt sittställning utan ett torn av spacers.

Senast ändrad:
Hybrid alla dar i veckan. En Nishiki Pro SLD har rejäla MTB bromsar+övrig utrustning och en sportig geometri.

http://www.nishiki.se/kollektion/race-hybrid/pro-sld

Jag har en Pro Air och en kolfiber racer med 105 grejer och hybriden är marginellt långsammare. Dock är racern sexigare och roligare att cykla på men hybriden är absolut inte dålig. Bockstyre för en nybörjare är ganska värdelöst. Speciellt om cyklisten är överviktig.. Man ser otroligt få cyklister som har händerna nere i bocken. Och dom som har det är inga nybörjare Bockstyret har en bredd på 440mm medans dom flesta raka styren ligger över 600mm vilket ger betydligt bättre kontroll.

Ett annat bra alternativ är en HT 29a har man Race King med 2-3bar i däcken rullar dom på riktigt bra och jag ser ofta folk som är ute och motionerar med sådana cyklar. Dom bredare däcken ger också betydligt bättre bärighet på grusvägar.

T

Ny medlem
konstruktören skrev:
> Hybrid alla dar i veckan. En Nishiki Pro SLD har
> rejäla MTB bromsar+övrig utrustning och en
> sportig geometri.
>
> http://www.nishiki.se/kollektion/race-hybrid/pro-s
> ld
>
> Jag har en Pro Air och en kolfiber racer med 105
> grejer och hybriden är marginellt långsammare.
> Dock är racern sexigare och roligare att cykla
> på men hybriden är absolut inte dålig.
> Bockstyre för en nybörjare är ganska
> värdelöst. Speciellt om cyklisten är
> överviktig.. Man ser otroligt få cyklister som
> har händerna nere i bocken. Och dom som har det
> är inga nybörjare Bockstyret har en bredd på
> 440mm medans dom flesta raka styren ligger över
> 600mm vilket ger betydligt bättre kontroll.
>
> Ett annat bra alternativ är en HT 29a har man
> Race King med 2-3bar i däcken rullar dom på
> riktigt bra och jag ser ofta folk som är ute och
> motionerar med sådana cyklar. Dom bredare däcken
> ger också betydligt bättre bärighet på
> grusvägar.

+1

Supertramp

Aktiv medlem
Men herregud.. här kommer en kille på väg in i cyklingens underbara värld och vill börja träna landsvägcykling. Och ni försöker få honom att träna på en hybridcykel bara för att han är lite tjock! Vad är detta för forum egentligen? Man kan inte ens vara borta härifrån i tre månader innan saker och ting totalt ballar ur...

Föreslår att forumet delas upp i en separat Hybrid-del. Eller ännu hellre, starta HappyHYBRID.org där alla som tycker att landsvägscykling gör sig bäst på hybridcyklar kan husera och lägga upp bilder på sina fina Hybrider i "visa din Nischiki-tråden", organisera Vättern SUB13-grupper och göra gruppköp gula reflexvästar.

Senast ändrad:

Irons

Ny medlem
Cyclocross, alla dagar i veckan, började cykla på min när jag vägde ~130kg (187-ish cm lång), inga problem als, få med så många spacers som möjligt, sätt på en vinklad styrstam för att komma upp om det behövs, sitt med händerna över hoodsen i början, sen kan du gå neråt när det känns rätt.

Sen passar du på att du får hjul som pallar, min köpte jag från Poison och efter lite fram och tillbaks valde jag Mavix cxp33 (tror jag det va) fälgar och dom har klarad sig bra (jag kör som jag väger sub 100 i skogen med den).

DT

Aktiv medlem
Haha!

Jag tycker som sagt att hybriden har lite oförtjänt dåligt Happy-rykte (liksom CX har lite överdrivet bra rykte som en slags mirakelcykel). Men för det uttalade syftet att TRÄNA LANDSVÄG så är det ju självklart att det mest ändamålsenliga är en LANDSVÄGSCYKEL...

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer