Cykel för jobbpendling

mcjoelz

Medlem
Cykel för jobbpendling
Hej,

Tänkte införskaffa mig en cykel. Tidigare åk har varit 3 växlade begagnade damcyklar.
Kort om mig, lönnfet 30 åring med lite ont i ryggen. 190 cm hög och 120 pannor.

Jag kommer cykla ungefär 1-1.5 mil per dag 2-4 dagar i veckan (jobbpendling).
Kommer primärt köra på asfalt, men tanken är att ha möjligheten att dra ut på en grusväg med kidsen utan att cykeln skakar sönder.

Jag har väl inte direkt någon budget. Känns som 15000 känns orimligt, menas 6000-7000 kanske man gör sig en björntjänst?
Exempel, kikade lite på sportson och hittade denna https://www.sportson.se/produkt/dual-sport-2-xl-viper-red. Känns väl på gränsen för sportig för mig.

Har ni några bra "bang for the buck", tips eller rekommendationer, så är jag ytterst tacksam!

Jonas Bleckert

Aktiv medlem
Cykel för jobbpendling
Hej,

Tänkte införskaffa mig en cykel. Tidigare åk har varit 3 växlade begagnade damcyklar.
Kort om mig, lönnfet 30 åring med lite ont i ryggen. 190 cm hög och 120 pannor.

Jag kommer cykla ungefär 1-1.5 mil per dag 2-4 dagar i veckan (jobbpendling).
Kommer primärt köra på asfalt, men tanken är att ha möjligheten att dra ut på en grusväg med kidsen utan att cykeln skakar sönder.

Jag har väl inte direkt någon budget. Känns som 15000 känns orimligt, menas 6000-7000 kanske man gör sig en björntjänst?
Exempel, kikade lite på sportson och hittade denna https://www.sportson.se/produkt/dual-sport-2-xl-viper-red. Känns väl på gränsen för sportig för mig.

Har ni några bra "bang for the buck", tips eller rekommendationer, så är jag ytterst tacksam!
Skulle nog sikta på något begagnat. Då kan du få en hoj som kostade 15-20 för något/några år sedan för runt 10.

Mtb ht eller en gravel är väl att rekommendera. Med tanke på både din vikt och din budget så sikta på en aluram, då får du en hållbarare ram i kombo med bättre komponenter. Undvik mekaniska skivbromsar (störst risk att du råkar ut för det om du siktar på en gravel).

Sen är det bara att testa. Se till att köpa en ram/storlek som passar dig. Lycka till.

aben

Aktiv medlem
Cykel för jobbpendling
Jag hade valt bort dämpad framgaffel. På pappret ser det bra ut men en (billigare) dämpgaffel är inte så kul på väg, bättre satsa på bredare däck och stel gaffel är mitt råd. Bra däck är viktigt, det gör stor skillnad och det finns bra däck även till rimliga priser.

n3wton

Aktiv medlem
Cykel för jobbpendling
Skulle nog sikta på något begagnat. Då kan du få en hoj som kostade 15-20 för något/några år sedan för runt 10.

Mtb ht eller en gravel är väl att rekommendera. Med tanke på både din vikt och din budget så sikta på en aluram, då får du en hållbarare ram i kombo med bättre komponenter. Undvik mekaniska skivbromsar (störst risk att du råkar ut för det om du siktar på en gravel).

Sen är det bara att testa. Se till att köpa en ram/storlek som passar dig. Lycka till.
Håller inte alls med om att alu på något vis skulle vara hållbarare än stål eller kolfiber. Alu är smidigt att bygga i för tillverkarna, men det är också ungefär där de goda egenskaperna tar slut.

I övrigt håller jag med om att begagnat är bra (för 10k i nypris får man inte mycket till cykel), samt att dämpad framgaffel är dåligt på alla vis, om den inte kostar minst 5 000 kr (vilket den inte gör på en cykel som kostar 10 000 kr) samt att du cyklar i skogen.

Att köpa begagnat är ju dock inte det allra lättaste om man inte är insatt. Det finns många fällor att gå i om man inte kan eller vill meka själv. När du hittar ett lämpligt objekt, nytt eller begagnat, får du slänga upp en länk här så kan folk tycka till.

Jonas Bleckert

Aktiv medlem
Cykel för jobbpendling
Håller inte alls med om att alu på något vis skulle vara hållbarare än stål eller kolfiber. Alu är smidigt att bygga i för tillverkarna, men det är också ungefär där de goda egenskaperna tar slut.

De flesta kolfiberramar har en maxvikt för åkare, ofta på 100 eller 110, något jag aldrig sett på en aluram. Och priset är som sagt förmånligare. Stål är naturligtvis väldigt stabilt, men ovanligt i den kategorin vi pratat om nu.

salle

Aktiv medlem
Cykel för jobbpendling
Standardsvaret imho är ju XXLs White ax290, brukar ju även ofta vara på rea eller går att hitta billigt begagnat. Kasta på ett par roligare däck och skärmar så är du hemma. Tycker du sen att cykla är det roligaste som finns så kan du byta upp dig eller köpa en till roligare cykel.
Finns en lång tråd om den här på happy också, bara att söka.

Pfaff

Aktiv medlem
Cykel för jobbpendling
Det där är en förlegat myt som gäller för 20-25 år gsmla aluramar. Även där har utveclingen gått framåt. Konstigt nog...
Kan möjligen fortfarande gälla för billiga cyklar men det har de gemensamt med alla billiga cyklar i vilket material som helst.

Pfaff

Aktiv medlem
Cykel för jobbpendling
Du har inte läst rambrottstråden förmodar jag?

Nä. Men vid en hastig scrolling hittar jag lite av varje, sist en stålrörsram, dock mest månntäjnbajks. Och såna verkar folk finna ett nöje i att ha sönder.
Och den sporten ligger väl ändå en bit ifrån TS tänkta ändamål?

Själv har jag haft titan (Moots), kolfiber (GT), stål (Ritchey) mfl och kör numera endast cyklar i diverse alulegeringar där jag funnit de mest komfortabla cyklarna - Mason, Kinesis. Vitussen är mest ett test. Samt en urtung pendelcykel i helgjuten alu, en Scott så det är nog förklaringen i sig.
Men inte spricker de på något sätt och de två förstnämnda har alla goda egenskaper som jag förväntar mig av en bra cykel.

Stumpy

Aktiv medlem
Cykel för jobbpendling
De flesta kolfiberramar har en maxvikt för åkare, ofta på 100 eller 110, något jag aldrig sett på en aluram.
Nu blev jag nervös. Kollade efter maxvikt på mina kolfiberramar, men hittar ingenting. Har du några exempel?

Edit: Googlade lite till och hittade Specializeds tabell. Där framgår att två liknande cyklar Allez Sprint (aluminium) och Tarmac (kolfiber) har samma viktgräns på 109 kg. Sedan finns det nog massor av skillnader på andra cyklar, men jag tror inte det i första hand är materialet i sig som gör att den ena har lägre viktgräns än en annan, utan att man oftast använder kolfiber när man vill göra en lätt cykel och därmed har mindre material i ramen.

Senast ändrad:

n3wton

Aktiv medlem
Cykel för jobbpendling
Nä. Men vid en hastig scrolling hittar jag lite av varje, sist en stålrörsram, dock mest månntäjnbajks. Och såna verkar folk finna ett nöje i att ha sönder.
Och den sporten ligger väl ändå en bit ifrån TS tänkta ändamål?

Själv har jag haft titan (Moots), kolfiber (GT), stål (Ritchey) mfl och kör numera endast cyklar i diverse alulegeringar där jag funnit de mest komfortabla cyklarna - Mason, Kinesis. Vitussen är mest ett test. Samt en urtung pendelcykel i helgjuten alu, en Scott så det är nog förklaringen i sig.
Men inte spricker de på något sätt och de två förstnämnda har alla goda egenskaper som jag förväntar mig av en bra cykel.
Så är det nog - det mesta är mtb i den tråden.

Allting är ju enklare när det handlar om tunga cyklar - det är när man ska göra dem riktigt lätta som saker spricker. Kanske inte aktuellt i TS fall. Jag tänkte skriva att jag hellre cyklar på en go stålram än en stötig aluram, men i instegsnivå finns det säkert ypperligt stötiga stålcyklar också såklart.

Med det sagt avråder jag nog mest från att köpa en hybridcykel för TS. Hellre en snabb mtb (gärna helstel) eller en gravel åt det biffigare hållet. Får man plats med skärmar och en pakethållare fram eller bak är det en klar fördel för pendlingsanvändning.

mcjoelz

Medlem
Cykel för jobbpendling

Jag har ju så jävla dålig koll för att köpa något begagnat. Utväxlingen av värde blir låg då jag får lägga mycket tid på att lära mig vad som är vettigt att köpa. Kommer troligtvis sluta med ett riktigt jävla nedköp också.
Jag missade att skriva att jag troligtvis kommer ta detta som en förmånscykel. Så det blir ju leasing. Jag försökte editera min post men jag hittar inte funktionen :(

Jag hade valt bort dämpad framgaffel. På pappret ser det bra ut men en (billigare) dämpgaffel är inte så kul på väg, bättre satsa på bredare däck och stel gaffel är mitt råd. Bra däck är viktigt, det gör stor skillnad och det finns bra däck även till rimliga priser.
Haha fan. Jag läste lite om detta och tänkte att 15000 kanske inte var jättebilligt? Men jag är med på det. Tack för tipset! Har du något vettigt tips på en bra cykel?

mcjoelz

Medlem
Cykel för jobbpendling
Standardsvaret imho är ju XXLs White ax290, brukar ju även ofta vara på rea eller går att hitta billigt begagnat. Kasta på ett par roligare däck och skärmar så är du hemma. Tycker du sen att cykla är det roligaste som finns så kan du byta upp dig eller köpa en till roligare cykel.
Finns en lång tråd om den här på happy också, bara att söka.
Den såg riktigt nice ut. Har vi något några prisklasser upp? Tänkte köra leasing på företaget så kan gå upp några steg. Men finns det inte bättre bang for the buck i högre prisklasser så kanske jag skall ta den privat istället? Tack så mycket för tips!

salle

Aktiv medlem
Cykel för jobbpendling
Den såg riktigt nice ut. Har vi något några prisklasser upp? Tänkte köra leasing på företaget så kan gå upp några steg. Men finns det inte bättre bang for the buck i högre prisklasser så kanske jag skall ta den privat istället? Tack så mycket för tips!
XXL har ju några gravelcyklar som kan kvala in också, typ denna: https://www.xxl.se/white-gx-lite-22-gruscykel-unisex/p/1179895_1_style (jag har inget med XXL att göra, mer bara att deras White -cyklar oftast brukar vara rätt mkt pang för pengarna).
Fördelen med butik är ju att du kan gå tillbaka om ngt strular, annars får man ju mkt för pengarna från tyska postorderbutiker, typ Rose, Canyon, bike24, www.bike-discount.de mfl. Över 10 tkr så finns det ju mycket mer att välja på men då blir det ju också jobbigare att just välja :)

mcjoelz

Medlem
Cykel för jobbpendling
Så är det nog - det mesta är mtb i den tråden.

Allting är ju enklare när det handlar om tunga cyklar - det är när man ska göra dem riktigt lätta som saker spricker. Kanske inte aktuellt i TS fall. Jag tänkte skriva att jag hellre cyklar på en go stålram än en stötig aluram, men i instegsnivå finns det säkert ypperligt stötiga stålcyklar också såklart.

Med det sagt avråder jag nog mest från att köpa en hybridcykel för TS. Hellre en snabb mtb (gärna helstel) eller en gravel åt det biffigare hållet. Får man plats med skärmar och en pakethållare fram eller bak är det en klar fördel för pendlingsanvändning.
Haha, hybrid brukar ju alltid bli det sämsta av två världar istället för det bästa av två. Så är med på resonemanget. Gravel tycker jag ser så jävla snabb ut. Liksom kommer jag kunna ligga så dubbelvikt (man kanske inte gör det i verkligheten).
Denna såg trevlig ut. Kanske något att ha?

salle

Aktiv medlem
Cykel för jobbpendling
Haha, hybrid brukar ju alltid bli det sämsta av två världar istället för det bästa av två. Så är med på resonemanget. Gravel tycker jag ser så jävla snabb ut. Liksom kommer jag kunna ligga så dubbelvikt (man kanske inte gör det i verkligheten).
Denna såg trevlig ut. Kanske något att ha?
Japp, bra val också. Finns en lång råd om den med här på happy. Brukar ju reas ut med jämna mellanrum också. Men den fanns nog inte i din storlek nu? Du behöver nog en XL (stl58).

Hutnu

Aktiv medlem
Cykel för jobbpendling
OBS det kanske är tråkigt, men glöm inte att på en jobbpendlarcykel så är bra stänkskärmar och pakethållare typ högsta prio. Kona Dew Deluxe och Dr Dew ser bra ut, men jag har inte testat nån av dom.

mcjoelz

Medlem
Cykel för jobbpendling
XXL har ju några gravelcyklar som kan kvala in också, typ denna: https://www.xxl.se/white-gx-lite-22-gruscykel-unisex/p/1179895_1_style (jag har inget med XXL att göra, mer bara att deras White -cyklar oftast brukar vara rätt mkt pang för pengarna).
Fördelen med butik är ju att du kan gå tillbaka om ngt strular, annars får man ju mkt för pengarna från tyska postorderbutiker, typ Rose, Canyon, bike24, www.bike-discount.de mfl. Över 10 tkr så finns det ju mycket mer att välja på men då blir det ju också jobbigare att just välja :)
Ja, det är riktigt gött att ha det nära fysiskt. Jag bor några mil bort från XXL så det känns spontant mycket bättre att köpa därifrån. Har sportson ännu närmare, men har inte fått en bra känsla av dem av någon anledning.

Kanske kan sträcka mig till denna. Får jag mycket mer för pengarna kontra ditt tips? https://www.xxl.se/white-gx-ltd-2x10-22/p/1179896_1_style

Tack för input! Uppskattas!

mcjoelz

Medlem
Cykel för jobbpendling
Japp, bra val också. Finns en lång råd om den med här på happy. Brukar ju reas ut med jämna mellanrum också. Men den fanns nog inte i din storlek nu? Du behöver nog en XL (stl58).
Härligt! Den verkar finnas på lager i Sisjön (fåtal kvar). Så får svänga förbi där och kolla.
Försöker lista ut när dem kör reor, ifall det finns någon månad man bör vänta till innan man klipper till.

mcjoelz

Medlem
Cykel för jobbpendling
OBS det kanske är tråkigt, men glöm inte att på en jobbpendlarcykel så är bra stänkskärmar och pakethållare typ högsta prio. Kona Dew Deluxe och Dr Dew ser bra ut, men jag har inte testat nån av dom.
Tråkigt! Men väldigt vettigt. Underbart att komma till kontoret dyngsur. Måste kolla upp detta ordentligt! Tack för input!

moros

Aktiv medlem
Cykel för jobbpendling
Tråkigt! Men väldigt vettigt. Underbart att komma till kontoret dyngsur. Måste kolla upp detta ordentligt! Tack för input!
Skärmar såklart. Pakethållare kan man vara utan tycker jag, kan man i så fall komplettera med sen om man känner ett behov. Jag föredrar en najs korg istället på min pendlare. Gärna fastmonterad belysning också så man slipper meckla med rappliga fästen och lampor man glömmer antingen ta med eller plocka av.

ViktorH

Medlem
Cykel för jobbpendling
Jag leasar en Crescent Kebne via jobbet och är helnöjd. Perfekt för vardagscykling. Helt komplett med skärmar, lysen, pakethållare osv från kartong. Absolut inte snabbast eller lättast, men känns riktigt rejäl och jag kommer definitivt köpa loss den sen och ha den i många år.

Sulfaten

Aktiv medlem
Cykel för jobbpendling
Den såg riktigt trevlig ut! Jävligt suspekt shop dock. Har du köpt därifrån?
Fix my bike? Ja, jag köpte min Unit X därifrån. Det är en liten hål-i-väggen-butik i Hammarby Sjöstad som drivs av några franska cykelentusiaster. Riktigt bra att ha att göra med, och trevligt att stödja sin lokala småhandlare. De har även blivit Kona dealer of the year vid flera tillfällen.

mcjoelz

Medlem
Cykel för jobbpendling
Fix my bike? Ja, jag köpte min Unit X därifrån. Det är en liten hål-i-väggen-butik i Hammarby Sjöstad som drivs av några franska cykelentusiaster. Riktigt bra att ha att göra med, och trevligt att stödja sin lokala småhandlare. De har även blivit Kona dealer of the year vid flera tillfällen.
Haha, inte så lokalt för mig :) Men det står väl mellan den och gravelcykeln från XXL. Stödjer ju hellre mindre företag, men det skall ju helst vara smidigt att få saker åtgärdat om något är fel tänker jag.
Rullar den bra? Däcken ser rediga ut.

Sulfaten

Aktiv medlem
Cykel för jobbpendling
Haha, inte så lokalt för mig :) Men det står väl mellan den och gravelcykeln från XXL. Stödjer ju hellre mindre företag, men det skall ju helst vara smidigt att få saker åtgärdat om något är fel tänker jag.
Rullar den bra? Däcken ser rediga ut.
Ja, sett till storleken rullar de väldigt bra. Inte lika snabbt som om du skulle ha en gravel, men jämfört med många andra Mtb-däck.
För egen del, som bara har utrymme för en cykel, så är den helt fantastisk. Jag kan både pendla och cykla stig med den.
Nackdelen med att de är en liten lokal butik är ju att det är knepigare att bara svänga in och få cykeln servad när man är lokal på andra sidan landet. Du har ingen lokal cykelnasare som säljer den i ditt närområde?
Annars skickar FMB över landet.

mcjoelz

Medlem
Cykel för jobbpendling
Ja, sett till storleken rullar de väldigt bra. Inte lika snabbt som om du skulle ha en gravel, men jämfört med många andra Mtb-däck.
För egen del, som bara har utrymme för en cykel, så är den helt fantastisk. Jag kan både pendla och cykla stig med den.
Nackdelen med att de är en liten lokal butik är ju att det är knepigare att bara svänga in och få cykeln servad när man är lokal på andra sidan landet. Du har ingen lokal cykelnasare som säljer den i ditt närområde?
Jag kikade runt lite och hittar knappt någon som säljer Kona Unit X :( Blev riktigt sugen på den, men verkar svår att få tag på.
Hittade denna i Göteborg: https://www.mtbstore.se/varumarken-1/kona-bikes?orderBy=NAME&direction=ASCENDING.

Men ingen Kona Unit X.

mcjoelz

Medlem
Cykel för jobbpendling
Fan va störigt. Har verkligen hängt upp mig på denna cykeln. Den tilltalar mig rent estetiskt väldigt mycket. Och alla reviews jag läser säger liksom "bangeribangbang for the bucks".
Vad missar jag om jag beställer från FMB, dvs. att det är lokalt på andra sidan landet? MTBstore i Göteborg är ju återförsäljare av Kona, och bör väl kunna serva och liknande om det behövs?

aben

Aktiv medlem
Cykel för jobbpendling
Kona Sutra är ett alternativ till Unit X men något mera väganpassad och kommer med skärmar och pakethållare. Surly har också några fina cyklar i stål som borde passa.

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Cykel för jobbpendling
Fan va störigt. Har verkligen hängt upp mig på denna cykeln. Den tilltalar mig rent estetiskt väldigt mycket. Och alla reviews jag läser säger liksom "bangeribangbang for the bucks".
Vad missar jag om jag beställer från FMB, dvs. att det är lokalt på andra sidan landet? MTBstore i Göteborg är ju återförsäljare av Kona, och bör väl kunna serva och liknande om det behövs?
Nu bor jag långt upp i landet, men tycker att FMB har varit superhjälpsamma när jag behövt delar till min Kona. Kan inte tänka mig att det ska vara några problem över huvud taget.

mcjoelz

Medlem
Cykel för jobbpendling
Kona Sutra är ett alternativ till Unit X men något mera väganpassad och kommer med skärmar och pakethållare. Surly har också några fina cyklar i stål som borde passa.
Haha nu går vi åt fel håll i prisklassen, men satan! Men den var riktigt läcker och passar nog bättre för mig, dels för att den är mer väganpassad och att det inte blir så mycket fippel med stänkskydd och allt. Men jag vill verkligen hålla mig under 15000.

Fan att det skall bli såhär. Kommer sluta med att jag inte köper en cykel för jag inte kan bestämma mig. Kona Unit X var helt slut tydligen, enligt MTBStore i Göteborg. Dem kunde inte få tag i en åt mig.

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Cykel för jobbpendling
Haha nu går vi åt fel håll i prisklassen, men satan! Men den var riktigt läcker och passar nog bättre för mig, dels för att den är mer väganpassad och att det inte blir så mycket fippel med stänkskydd och allt. Men jag vill verkligen hålla mig under 15000.

Fan att det skall bli såhär. Kommer sluta med att jag inte köper en cykel för jag inte kan bestämma mig. Kona Unit X var helt slut tydligen, enligt MTBStore i Göteborg. Dem kunde inte få tag i en åt mig.
De brukar ha Kona Rove AL till bra pris på FMB. Har för mig den låg på under 10 förra året?

aben

Aktiv medlem
Cykel för jobbpendling

Bikester har bara ett ex kvar i blå färg såg jag och i din storlek. Du kan testa att försöka förhandla ned priset?

n3wton

Aktiv medlem
Cykel för jobbpendling
Jag köpte faktiskt min förra cykel från FixMyBike. Smidig leverans mitt i coronatidernas crescendo. Sen havererade hjulen ganska omgående, varpå det blev lite stökigt en stund. Fick till slut erbjudandet om att lämna in till annan verkstad och få dem åtgärdade mot ersättning från FMB. Eftersom jag nästan räknat med att hjulen skulle gå åt skogen så struntade jag i ersättningen (och har idag byggt nya hjul).

Högst anekdotiskt, men jag hade kunnat tänka mig att köpa cykel av dem igen.

Uniten tilltalar mig. För biffig för att vara snabb på ren asfaltscykling, men lär överleva allt och säkert fantastisk som allt-i-allo-hoj.

HåkanC

Aktiv medlem
Cykel för jobbpendling
Det där är en förlegat myt som gäller för 20-25 år gsmla aluramar.
Nja, Klein och inte minst Cannondale (med hållbara aluramar) har gått att köpa sedan åtminstone början/mitten av 80-talet
och de lämnar livstids garanti mot rambrott och det finns säkert andra tillverkare ännu längre tillbaka.

Kan möjligen fortfarande gälla för billiga cyklar men det har de gemensamt med alla billiga cyklar i vilket material som helst.
+1
Men fördomar och förutfattade meningar kommer att leva längre än även dyra cyklar (i vilket material som helst).

@mcjoelz
Du har fått en hel del bra tips redan och verkar även ha ringat in åtminstone vilken typ av cykel du vill ha. Hoppas att du kommer fram till en modell du blir nöjd med.
Men i #1 skiver du att du kommer att cykla 10-15km/dag och i #33 att du kommer att vara klädd i kavaj!
Där tycker jag att du bör tänka om, kavaj må vara ett bra kontorsplagg (klädregler på jobbet?) men för cykling finns det bättre (jag har tom svårt att tänka mig ngt sämre cykelplagg än kavaj).
Varför inte börja din cykelpendlingskarriär med att provcykla en lör/sön/ledig dag och justera både vägar, utrustning och klädsel efter den erfarenheten?

Senast ändrad:

salle

Aktiv medlem
Cykel för jobbpendling

Nu har du ju itererat ett varv. Köp en White ax290 som vi kom fram till redan i början 😂.

Vet inte hur du kan förvara cykeln hemma eller på jobbet? Men ska den en enda gång ställas utomhus på en publik plats så skulle jag iaf inte rulla på ngt över 10 tkr. Den blir ju garanterat stulen tyvärr.

Topp